שוטרים פוטרו בעקבות שימוש בכוח

בדיון שעסק במעצרים אלימים של אזרחים שומרי חוק, אמרה יו"ר הוועדה לביטחון פנים, חה"כ מירב בן ארי: אדרוש מהשר מינוי יועץ מיוחד שיטפל בנושא הזה. מקרה אחד כזה מטלטל משטרה שלמה ועושה נזק תדמיתי וציבורי. נציג מח"ש: רוצים שהמשטרה תהיה טובה יותר ושאמון הציבור בה יתחזק.

15.06.2022 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שוטרים פוטרו בעקבות שימוש בכוח

להמחשה


המשטרה: בין השנים 2019 – 2021 פוטרו 18 שוטרים בעקבות עבירה של שימוש בכוח.
 
 

הוועדה לביטחון פנים דנה בהצעה לדיון מהיר של חברי הכנסת יואב קיש, אוריאל בוסו ועמיחי שיקלי במעצרים אלימים של אזרחים שומרי חוק, לדבריהם. 

 

יו"ר הוועדה, חה"כ, מירב בן ארי, אמרה בפתח הדיון: "נחשפתי לסרטונים ולמקרים ודיברתי עם חלק מהמעורבים. אנחנו צריכים כוועדה להעלות את המקרים בכדי למנוע שלא יקרו מקרים כאלה המערערים את כל האמון של אותו אדם במערכות החוק. אני מעריכה את עבודת המשטרה,  עם זאת אנחנו צריכים להציג ולשקף אותם".


ח"כ אוריאל בוסו:" מטרת הדיון להביע ולהחזיר את האמון במשטרה. מדובר בשני אנשים שהם מלח הארץ. לא מדובר במצבים של פעולות תחת לחץ ובאזור נפיץ. אני ראיתי את הסרטון שהיה בגבעת אולגה, לא הגיוני ולא מקובל לראות כזאת פעולה נגד אזרח. למה אנחנו צריכים להגיע למקומות הללו?"  

 

ח"כ גבי לסקי: "מדובר לא רק בפגיעה פיזית אלא בפגיעה ברוח של האדם. אני ביקשתי וועדת משנה לענייני מח"ש אף אחד לא מפקח על מח"ש. מדובר בגוף שלא נותן תשובות ועובדה שהמשטרה ממשיכה לפעול כך כלפי אזרחים". 

 

ח"כ עמיחי שיקלי: " אני לא רוצה משטרה צמחונית ואני לא רוצה ששוטר יהסס לעשות שימוש בכוח כשצריך. אבל לא יכול להיות שאזרחים שלא אמרו ועשו שום דבר ימצאו את עצמם על הרצפה חוטפים מכות ונזרקים למעצר .לגבי השוטרים שהיו בני מיעוטים שתקפו את האזרחים, צריכים להיות תנאי סף - ללא שירות לאומי וצבאי הם אינם יכולים בכוחות המגן של מדינת ישראל. יש כאן מקרים שמעוררים שאלה?" 

 

ח"כ יואב קיש: "מדובר באירוע על רקע לאומני בתוך המשטרה ובעיני זה חמור ואי אפשר לטאטא את זה. גם במקרים של נשק ברישיון המשטרה במקום להפוך אותו למכפיל כוח הוא הופך לאשם".
 

אביחי לוי, מגבעת אולגה שסרטון על מעצרו הוקרן בוועדה: " כל חיי אני משרת בנח"ל ובמילואים.  אותי מעניין מה רוח המפקד במקרים הללו ששבת שלמה אני מתחנן לקצינים ומפקדים בתחנה להודיע לאשתי? עד יציאת שבת אשתי עם תינוק בבית ולא יודעת מה איתי". 

 

יו"ר הוועדה אמרה בתגובה: "אני מנצלת את המעמד להתנצל בפניך. זה לא צריך לקרות לאזרח מהשורה" . 

 

ח"כ בוסו: "אני מבקש שתספר לוועדה מה אמר לך השוטר, אתה מוכן ללכת לפוליגרף על הדברים הללו?" 

 

עמיחי: "השוטר אמר לי "אתה ציוני, אני אלחם עד לגרגיר האחרון שלנו". 

 

יוסי אוחנה מכפר אדומים, סיפר לוועדה את סיפורו: "אני חקלאי ועצמאי, איש מילואים ביחידה מובחרת. רק השנה עשיתי 90 ימי מילואים. באותו יום שעיכבו אותי לתחנה על לא עוול בכפי. כל מוצאי שבת יצאתי לסיור בחווה מפני גניבות בשטחים. בכניסה לעסק עמד רכב פלשתינאי , צילמתי את לוחות הזיהוי, כאשר קופצים עלי ארבעה בני מיעוטים שיכורים ומתחיל וויכוח והם מקללים . אני מסובב את הרכב והם מנסים לפתוח לי את הדלת. ברגע שהם חתרו למגע פיזי אני פותח את הדלת בכדי לדחוף אותם. בשום שלב אני לא שולח את היד לנשק. המשטרה הגיעה ומתברר שהם דיווחו שיהודי יורה עליהם. עוכבתי לתחנה וישבתי בחקירה. התחננתי שיבדקו את המצלמות".
 

 

הרב אלישיב הכהן, שנעצר בברוטליות לטענתו, סיפר: "אני משרת במילואים ואני בן 55 יש לי 11 ילדים. הלכנו לכותל והדרך היתה סגורה ביקשתי לעבור כי לחלק נתנו לעבור. שאלתי את השוטר למה כולם עוברים ? ולא נתנו תשובה. אז עמדתי והתחלתי לספור  60 במספר. הגיע ג'יפ עם ארבעה שוטרים ללא תגים הפילו אותי ואת הבן שלי והיכו אותנו. הייתי אזוק שש שעות בחצר של בית המעצר בלי לקבל כוס מים. הבעיה זה לא השוטרים אלה המפקד של התחנה. איפה האמון שלנו? הכל מתועד במצלמות ואפשר לראות אם הבן שלי תקף שוטר, ילד ששרת בגולני".
 

 

מאיה וינקלר, מדור ראש מדור משמעת במשטרה: "תיקי שימוש בכוח נחקרים על ידי מח"ש וכאשר הם מסיימים הם מעבירים את חומר החקירה למחלקת המשמעת. לאחר בחינה ובמקרים המתאימים אנחנו נוקטים באמצעים מנהליים כמו: השעיה, העברה מתפקיד ואף פיטורים. בשנת 2019 -  6 שוטרים פוטרו בעקבות שימוש בכוח , בשנת 2021 – 4 שוטרים ובשנת 2020 - 8 שוטרים. בשלב הראשוני אנחנו נזהרים מאד כי השוטר לא נמצא אשם בדין וצריך לזכור שהשוטרים עובדים מאד קשה  ואם יש פנייה לאזרח נורמטיבי להזדהות אז הוא אמור להזדהות, זה פשוט".
 

 

סנגורו של אביחי לוי, עו"ד אברהם סופר: " קבעו לנו לו"ז להגשת תלונה לאחר שבוע. סד הזמנים הוא קריטי כי אפשר לטשטש ראיות, המצלמות יכולות להימחק ועוד. לא מעט פעמים כדי שהמשטרה תוכל להצדיק את הנושאים הללו הם עושים שימוש בעבירה של תקיפת שוטר. הגיע הזמן לבדוק את הסוגיה הזו כמה פעמים עושים בה שימוש". 

 

יו"ר הוועדה, בן ארי , ציינה בתגובה כי אי אפשר לחכות שבוע להגשת תלונה. אם מזמנים אדם לאחר שבוע או שמונה ימים, מה הטעם?
 

 

רונן יצחק, אגף הפרקליטות במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש):"אין מחלוקת שלכל מי שיושב כאן יש מטרה אחת שכולם רוצים שהמשטרה תהיה טובה יותר ושאמון הציבור בה יתחזק ואמות המידה במישור הפלילי הן אותן אמות המידה. התיקים הללו בבדיקה. הדברים שנאמרו כאן הם לא מדויקים. כאשר יש ראיות מגישים כתב אישום ולא מהססים. ככל שיסתבר שנאמרה אמירה גזענית, לאומנית, קללה, התבטאויות לא ראויות, זה עובר לטיפול משטרת ישראל לבירור משמעתי. זה לא במישור הפלילי. לגבי שימוש בכוח חייב להיות אך ורק לצורך התפקיד ואם יש חציה של הרף הפלילי הוא יטופל.  כיוון שזה בבדיקה ולא כל התמונה כולה אני נזהר, לא מכיר את השוטרים וחלק מהשוטרים שהיו שם, בני המיעוטים שרתו במג"ב, שרתו בצבא עשו שירות לאומי זה בהתייחס לנושא הזה".
 

 

יו"ר הוועדה, בן ארי: "גם אם מישהו עשה שירות לאומי וצבאי ועדיין נותן הערה לאומנית זה חמור. יש הבדל לחקירות מח"ש ארוכות טווח לבין בחור שהתייחסו אליו בצורה כל כך קשה , צריך לזרז את החקירה במקרים הללו".
 

 

בן ארי, אמרה לסיכום:" אני תומכת ומלווה את המשטרה עם זאת , לא יכול להיות שאזרח נורמטיבי יגיע למצב כזה. האירועים הללו עושים לכם נזק, תדמיתי וציבורי. הכל מצולם , מהאירוע בבאר שבע ועד לסיפור של אביחי. מקרה אחד כזה מטלטל משטרה שלמה. זה לא מגיע לכם? כי השוטרים נמצאים כל הזמן הזה באירועים מורכבים וקשים. האינטרס הראשון הוא למגר את התופעה. אפנה לשר עומר בר לב, שימנה יועץ במשרד שיעסוק באלימות נגד אזרחים. גם בנושא התא מעצר המשותף בין יהודים ופלשתינים חייב להסתיים ומיד.  צריך לעשות הפרדה. אמשיך ללוות בוועדה כל אירוע אלימות נגד אזרחים כי הם צריכים להיות שקופים, לא לטייח ולדבר על זה. אני מתנצלת בפניכם על האירועים הללו , אנחנו מדינה שומרת חוק".

 

תגובות

מומלצים