רמת החינוך בדלית אל כרמל
בעשור האחרון התרחשה מהפכה בתחום החינוך בכל הכפרים הדרוזים מלבד דלית אל כרמל. בכל הכפרים הדרוזים, מלבד דלית אל כרמל, חלה עלייה מרשימה ביותר בשיעור הזכאות לבגרות וחל גם שיפור משמעותי באיכות של תעודות הבגרות, לרבות בשיעור הניגשים לחמש יחידות באנגלית ובמתמטיקה ובציונים של התלמידים במקצעות אלו.
תמונה להמחשה צילום פורטל הכרמל והצפון
לעומת זאת, בדלית אל כרמל, ובמיוחד מאז שרפיק חלבי מכהן כראש מועצה מקומית לא חל שום שיפור משמעותי וישנה אפילו התדרדרות במצב החינוך בלא מעט היבטים. באיכות של תעודות הבגרות, דלית אל כרמל נמצאת במקומות הגרועים בישראל.
כך לדוגמה, בשנה שעברה דלית אל כרמל הייתה במקום 208 מתוך 212 בממוצע של התלמידים בחמש יחידות מתמטיקה. תנאי הכרחי, אך בוודאי לא מספיק,
לשיפור רמת החינוך בכפר הוא סילוקו של ראש המועצה מתפקידו בהקדם האפשרי, ואני אומר זאת מטעמים ענייניים בלבד ולא מטעמים פוליטיים או אישיים:
ראשית, ראש המועצה רפיק חלבי מעולם לא קיבל אחריות על הכישלון המחפיר הזה אשר פוגע בעתיד של הכפר ובאיכות וברמת חייהם של בני דור העתיד בדלית אל כרמל.
יתרה מכך, ראש המועצה מתכחש למצב הזה ומנסה להציג תמונה ורודה של מצב החינוך בכפר שאין לה קשר למציאות. שנית, המועצה מינתה את ד"ר חיה ילינק למנהלת אגף חינוך בכפר.
זה תפקיד חשוב מאוד וישנה חשיבות שממלא תפקיד זה יהיה איש מקצוע עצמאי ברמה גבוהה. חשוב גם שמנהל אגף חינוך יהיה בן היישוב או מישהו שמכיר את המנטליות ואת התרבות המקומית ומכיר מקרוב את חולשות מערכת החינוך בכפר ואת מאפייניה.
אפילו בחוק הרשויות המקומיות (מנהל מחלקת חינוך), התשס"א- 2001, כתוב באופן מפורש שבין מועמדים לתפקיד מנהל מחלקת חינוך שהם בעלי כישורים דומים, תינתן עדיפות למועמד המתגורר בתחום אותה רשות מקומית, או שהתחייב מראש לעבור לגור בתחומה, בתוך תקופת הניסיון הקבועה בתנאי ההעסקה.
ד"ר ילינק, שאין חולק לגבי כישוריה ויושרתה, מעולם לא גרה בדלית אל כרמל ובוודאי לא הייתה לה היכרות מספיק קרובה עם מערכת החינוך בכפר. מצב דברים זה, אינו מאפשר לצערי ביצוע מהפכות הכרחיות בתחום החינוך בכפר. שלישית, מספיק לבקר בבתי הספר בכפר, ובעיקר בחטיבת הביניים ובתיכון,
בכדי להבין שהמצב גרוע ביותר ושאין תקווה לשינוי במצב החינוך ללא שינוי מערכתי יסודי שמתחיל בראש המועצה וממשיך במנהלת מחלקת חינוך, במנהלי בתי הספר הכושלים ובשאר הצוות החינוכי הכושל, תוך שיתוף ההורים בשינויים יסודיים אלה.
רמת המשמעת, הריכוז, הכבוד למורים וההישגים בקרב התלמידים בחטיבת הביניים והתיכון בכפר היא מחפירה ביותר ודי לעשות ביקור אקראי בבתי ספר אלה על מנת להבין שכך אי אפשר להמשיך לצערי הרב.
רביעית, רפיק חלבי הוא בן 75 ומכהן כבר קרוב לשמונה שנים בתפקידו. אנשים בגילו ולאחר שנים ארוכות באותו תפקיד אינם עוד מסוגלים לעשות שינויים יסודיים בתפיסת עולמם ובדרך בה מנהלים את העניינים.
מכאן, אין שום סיכוי שרפיק חלבי יהיה מסוגל להוביל מהפכה בתחום החינוך בכפר או ימנה אנשים המתאימים לביצוע מהפכה זאת.