התמודדות נכונה עם תחילת שנת הלימודים

התרגשות או חרדה, הפיכת היום הראשון ללימודים לחוויה מוצלחת, פסיה בן נון מייסדת תורת הרגש מסבירה כיצד אפשר להפוך את היום הראשון ללימודים מחוויה מלחיצה להזדמנות לצמיחה, למה בכל זאת רובנו לחוצים? פסיה מסבירה שישנם שלושה גורמים שמגבירים לחץ הורי.

19.08.2025 מאת: פורטל הכרמל והצפון
התמודדות נכונה עם תחילת שנת הלימודים

 

החזרה למסגרות הלימודיות בין אם מדובר במעבר לכיתה א', עלייה לחטיבה או חזרה לתיכון מעוררת שילוב של התרגשות וציפייה לצד חשש וחרדה. לא רק הילדים מרגישים כך, אלא גם ההורים, שלעיתים חווים את אותו "פרפר בבטן" שליוו אותם בילדותם. פסיה בן נון- מגשרת, מאמנת, מטפלת בשפת האור ומייסדת "תורת הרגש" מסבירה כיצד ניתן לנהל את רגשותינו ולהפוך את התקופה הזו להזדמנות לחיזוק הקשר עם ילדינו.

 

לפי מאמר מהפסיכולוגיה העברית, תחילת שנת הלימודים חושפת שדה רגשי עמוק, הרבה מעבר לרשימות ציוד ולוחות זמנים. ילד העולה לכיתה א' חווה שילוב של סקרנות והתרגשות לצד פחד מהלא נודע. פסיה מסבירה: "זו לא רק התחלה של מסגרת חדשה, אלא גם הדהוד לחוויות עבר תחושת ביטחון או חוסר ביטחון שנצרבו עוד קודם". לדבריה, גם ההורים חווים רגשות דומים – שמחה וגאווה לצד דאגה ואי־ודאות" המושפעים מהמציאות הנוכחית ומהמפגש עם "הילד הפנימי" שלהם.

 

פסיה מתארת שני רבדים רגשיים הפועלים במקביל: הרובד העכשווי- רגשות מיידיים כמו התרגשות, מתח ודאגה. והרובד העמוק- רגשות מהעבר, הנובעים מזיכרונות ודפוסי ביטחון או פחד. היכולת להבחין בינהם מאפשרת להבין אילו תחושות שייכות להווה ואילו נובעות מהעבר – וכך להגיב בצורה מאוזנת יותר.

 

ולמה בכל זאת רובנו לחוצים? פסיה מסבירה שישנם שלושה גורמים שמגבירים לחץ הורי:

  1. הזדהות והדהוד אישי חוויות עבר של הסתגלות קשה למסגרות חדשות עשויות להציף חרדה.
  2. תחושת אחריות מוחלטת הרצון להבטיח שהילד יהיה מוגן ואהוב.
  3. חוסר שליטה הידיעה שבזמן אמת ההורה לא יכול להתערב בחוויה.

 

היא מסבירה ששילוב הגורמים הללו מעצים את המתח הרגשי הרבה מעבר למצב בפועל.

 

כיצד ניתן להפחית לחץ, ולהעצים את ההתרגשות?  לפסיה פיתרון פשוט ויישים המבוסס על שתי שאלות לעצמנו ולילדנו; איך אני מרגיש עכשיו? - זיהויי הרגש בלי לשפוט ("אני מרגיש דאגה", "אני מתרגשת בשבילו"), במידה ומתגלה רגש מהעבר – יש להכיר בו( "מזכיר את היום הראשון שלי ").

 

איך אני רוצה להרגיש? - הגדרת יעד רגשי ריאלי ( "רוצה להרגיש בטוח שהוא בידיים טובות", "רוצה להרגיש סקרנית לשמוע איך עבר עליו"). הגדרת היעד תכוון לפעולות מקדמות כמו נשימה לפני הפרידה, שיחה מחזקת, או תזכורת ליכולת של הילד להתמודד.

 

 

כל אחד יכול לתרגל שאלות אלו בכל זמן, מקום ונושא. מדובר בתרגול פשוט וחיוני, היכול לשפר את החוויה שלנו ושל ילדינו במצבים המעוררים לחץ והתרגשות. לילדים ומבוגרים שמתקשים לבטא את רגשותיהם במילים, פסיה ממליצה על קלפי FEELINKS  שפותחו מתוך תורת הרגש. הקלפים משמשים ככלי ויזואלי המסייע לתרגם רגשות מעורפלים למילים ממוקדות ולכוון לעשייה חיובית, באמצעות שליפתם האינטואיטיבית לפי שתי השאלות.

 

פסיה מספרת שהקלפים בשימוש מטפלים ויועצים, וממליצה לפנות אליהם להעמקת השיח הרגשי. למעוניינים בעבודה עצמית היא מציעה לתרגל את שתי השאלות, ומזמינה לאתרה העסקי (Eco-Feelinks) לפרטים נוספים על תורת הרגש והשימוש בקלפים.

 

לסיום מסכמת פסיה, "ברגעי התרגשות או חרדה – שלכם ושל ילדכם – עצרו, שאלו את שתי השאלות, והקשיבו לתשובות.  לעיתים, עצם ההכרה ברגש ובחירת היעד משנה את החוויה כולה, והופכת את היום הראשון לחוויה חיובית ומחזקת".

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים