בתמ"מ 6 עוספיה שאושר ‏אין שינוי בגודל שטח התכנית הכוללנית

נקודות חשובות מפרוטוקול הוועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה מיום 28.2.22, השינוי בתמ"מ 6 נועד לקדם את התכניות של שער צפוני מס'356-0622753 ושל תכנית משרד השיכון במערב הישוב עוספיה ומתחם מגרש הכדורגל, ‏הועדה המחוזית דחתה רוב הבקשות של ועדת רכס הכרמל.

05.03.2022 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בתמ"מ 6 עוספיה שאושר ‏אין שינוי בגודל שטח התכנית הכוללנית

 

‏אין שינוי בגודל שטח התכנית 6805 דונם והוא יותר קטן משטח הצעת תכנית המתאר של 2014, השטח 622 דונם נגרע משטח גן לאומי ושמורת טבע לשטח פיתוח עירוני ושטח פיתוח /חקלאי מוגן. אין ישום להסכם ההבנות עם הרט"ג במלואו. עדיין חסרים מאות דונמים. ‏אחוז השטח שנגרע 622 דונם משטח הפארק שהוא 57528 דונם 1.08% ולוועדה המחוזית מותר לאשר עד 7% ולועדה הארצית מותר לגרוע עד 15% .

 

‏אזור פיתוח עירוני המאושר עד להחלטה זו היה 4933 דונם ואחרי ההחלטה הזו התווספו 1293 דונם ועוספיה הגיעה ל 6226 דונם לפיתוח עירוני .
 

‏הועדה המחוזית דחתה רוב הבקשות של ועדת רכס הכרמל ורק הסכימה לבקשה אחת .


הועדה תתייחס לבקשות הנ"ל רק כשיחודש הדיון על תכנית המתאר הכוללנית שהופסק בסוף 2019. ‏הוועדה מבהירה שככל שידרש בעתיד שינוי התמ"מ 6 כהמשך לקידום תכנית מתאר כוללנית יקודם שינוי לתמ"מ 6 .

 

הוועדה המחוזית דחתה כל בקשות רכס הכרמל לתמ"מ 6 במתן אור בקצה המנהרה
 

עוד בנושא: " הועדה המחוזית החליטה ברוב קולות לאשר את תמ"מ 6 לעוספיה "

 

 

לתוכן הפרוטוקול 

 

מדינת ישראל  הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז חיפה 

 

קובץ החלטות של ישיבה מס 2022006 של הוועדה המחוזית שהתקיימה ביום 28/02/2022 בשעה 11:30 באולם הישיבות של הוועדה המחוזית חיפה

 

ובאמצעות חיבור מרחוק (ZOOM)

הופץ בתאריך: ………….

חברי הוועדה שהשתתפו:

 

  1. מר איתמר בן – דוד                          יו"ר הוועדה – אפליקציית Zoom
  2. מר רונן סגל                                      מ"מ מתכננת המחוז
  3. אינג' אנה אוסטרובסקי                     נציגת שרת התחבורה – אפליקציית Zoom
  4. מר יונתן סטרול                                נציג השרה להגנת הסביבה – אפליקציית Zoom
  5. עו"ד לירן פאר                                  נציג שר המשפטים – אפליקציית Zoom
  6. דר' לילה יעקב                                  נציגת שר הבריאות – אפליקציית Zoom
  7. מר סלמאן אלשייך                            נציג שר החקלאות – אפליקציית Zoom
  8. מר ואיל כיוף                                    נציג שר התיירות – אפליקציית Zoom
  9. מר ארז ארד                                     נציג הגופים הירוקים – אפליקציית Zoom
  10. רס"ן בעז גלעד                                  נציג שר הביטחון – אפליקציית zoom
  11. מר אילן שדה                                   חבר ועדה שמונה ע"י שר הפנים לפי סעיף 7 (א)(12) – אפליקציית zoom
  12. מר נחשון צוק בסע' 1                        חבר ועדה שמונה ע"י שר הפנים לפי סעיף 7 (א)(12) – אפליקציית zoom
  13. מר אלי דוקורסקי                             חבר ועדה שמונה ע"י שר הפנים לפי סעיף 7 (א)(12) – בסע' 2 לא כולל דיון פנימי בסעיף
  14. מר זיו דשא בסע'' 2                           חבר ועדה שמונה ע"י שר הפנים לפי סעיף 7 (א)(12)

 

חברי ועדה שנעדרו:

 

  1. גב' ניבל חורי  תותרי                         נציגת שר הבינוי והשיכון
  2. מר ויקטור פילרסקי                          נציג רשות מקרקעי ישראל
  3. מר פיראס רדואן בדחי                      חבר ועדה שמונה ע"י שר הפנים לפי סעיף 7 (א)(12)

 

הצטרפו:

 

  1. עו"ד דרור לוינגר                              יועמ"ש לוועדה המחוזית – אפליקציית Zoom
  2. גב' הלית גונן                                    לשכת התכנון – אפליקציית Zoom
  3. גב' שני זיו                                        לשכת התכנון – אפליקציית Zoom
  4. מר טל עיני                                       יועץ ללשכת התכנון – אפליקציית Zoom
  5. מר רומן חוטימסקי                           לשכת התכנון – אפליקציית Zoom

 

תוכן העניינים: 

 

עמודים

 

מרחב תכנון מקומית חוף הכרמל …....   2-7

תמ"אות ………         8-10

תת"לים ……………  11-12

תמ"מים ...............................   13-18

 

עפ"י נהלי הוועדה המחוזית

 

מסמך זה נערך בהתאם לסעיף 48 ה' לחוק ומכיל את ההחלטות שנתקבלו בישיבת הוועדה ותו לא. פירוט נוסף בהתאם לסעיף 48ד' יבוא בפרוטוקול הישיבה עם אישורו ע"י חברי הוועדה בהתאם להוראות החוק.

 

  1. החלטה, שקיבל מוסד תכנון תיכנס לתוקפה במועד קבלתה.
  2. החלטה שקיבל מוסד תכנון תפורסם באתר האינטרנט של מוסד התכנון, בתוך שלושה ימים ממועד קבלתה.
  3. נקבעו בהחלטה, בחוק או בתקנות מועדים לשם נקיטת פעולות, יימנו המועדים מיום פרסום ההחלטה לפי סעיף קטן (ב), אלא אם כן קיימת הוראה אחרת לפי חוק זה.

 

לא ניתן להעיר על קובץ החלטות זה בעת הדיון באישור פרוטוקול הדיון למעט הודעות היו"ר על תיקון טעות סופר.

 

הישיבה החלה לאחר קיומו של מניין חוקי בהתאם להוראות סעיף 42 לחוק התו"ב.

 

מניין חוקי כאמור התקיים בכל מהלך הישיבה.

 

תמ"מים:

 

 

  1. תממ/ 6/ 8: תכנית מתאר מחוזית - מחוז חיפה - שינוי מס' 8 - עוספיא

 

מטרת התכנית: 

  • הרחבת שטח הפיתוח העירוני של עוספיה.
  • שינוי ודיוק ייעוד שטחים פתוחים הסמוכים לאזור הפיתוח העירוני, ובכלל זה גריעת שטח גן לאומי.

 

מטרת הדיון: דיון בהעברת המלצות למועצה הארצית.

 

נכחו בדיון:

ב. מנסור – ראש מו"מ עוספיא, ר. חלבי – ראש מו"מ דלית אל כרמל, ע. קרמר – יו"ר ועדה מקומית רכס הכרמל, ס. נסראלדין – מהנדס ועדה מקומית רכס הכרמל, י. מאור – יועץ מטעם מו"מ עוספיא, נ. קיינר פרסוב – משרד הבינוי והשיכון, ש. גדרי – משב"ש, ח. מרזוק – נציג ציבור מטעם מו"מ עוספיא, ב. מארון - כלל המוזמנים נכחו באפליקציית zoom.

 

רקע:

  1. שינוי זה לתמ"מ נערך לאור ההחלטה להפקדת תכנית המתאר הכוללנית מס' 356-0166520 שהוכנה לרשות מקומית עוספיה (הוחלט להפקיד ב-23.6.2014) שהגדילה את תחום הבינוי העירוני ביחס למאושר בתממ/ 6, ולאור הצורך החשוב לקדם תכניות מפורטות בישוב עוספיה על בסיס התכנית הכוללנית כגון תכנית מפורטת 'שער הכרמל' 356-0622753 שהיא בקידום המדינה (הוחלט להפקידה ביום 10.5.21) ותכנית משרד השיכון במערב הישוב.
  2. מאחר והשטח לבינוי בתכניות הנ"ל חורג מתחום הפיתוח העירוני של תמ"מ 6 מעבר למותר בסעיף הגמישות בתמ"מ, נדרש לערוך שינוי לתמ"מ. השינוי המוצע לתמ"מ נערך על בסיס התכניות האלה, ויאפשר בעתיד את קידומן מבחינה סטטוטורית.
    השינוי לתמ"מ נועד להגדיל את תחום הפיתוח של הישוב בהתאם לגבול הבינוי המוצע בשתי התכניות הנ"ל, תוך גריעת שטחים פתוחים ושטחים מוגנים בהתאמה.
  3. תכנית המתאר הכוללנית-356-0166520
    1. התכנית הכוללנית נערכה בראייה כוללת ארוכת טווח, ומציעה הגדלת השטחים לבינוי להיקף גדול מאוד לכ- 6,000 דונם.  התכנית הכוללנית מוסיפה כ-2,500 דונם על השטח המאושר לבינוי בתכניות מפורטות (= 56%+) וכ-1,300 ד' דונם לבינוי על השטח המאושר בתממ/6 לפיתוח עירוני (תוספת של 26%). האמור חורג מעבר לגמישות שנקבעה בתמ"מ 6 (מותרת חריגה של 10% בתכנית כוללנית). הגדלת תחום הפיתוח המוצע בשינוי תמ"מ זה היא בהתאם לכך.
    2. קביעת תחומי הבינוי בתכנית הכוללנית התבססה על שיקולי תכנון שונים, כגון צרכים פרוגרמתיים במטרה לתת מענה לצרכי המגורים וצרכי הציבור, ותוך התחשבות ברגישות ושמירת וואדיות פתוחים ומרחבי נחלים ככל הניתן. הכל על בסיס יעדים איכותניים, צרכים פרוגרמתיים, בחינה סביבתית והתאמה לרגישויות ולמאפייני השטחים. בכלל זה בתכנית הכוללנית מוצע גם לגרוע שטחים מוגנים המוכרזים כגן לאומי ושמורות טבע (פארק הכרמל).
    3. התכנית הכוללנית לא כוללת שנת יעד, אלא קיבולת יח"ד ותוספת שטחי בינוי. הישוב מונה כיום כ- 12,700 נפש לפי למ"ס (2021), ובמסגרת תכנית המתאר הכוללנית מוצעת קיבולת בניה המתאימה לאוכלוסייה של כ-35,500 נפש ריאלית, וכ-50,000 אלף נומינלית.
       
  4. תכנית 'שער הכרמל' 356-0622753- מדובר בתכנית שמקודמת על ידי מנהל התכנון,  כאשר היוזמים הרשומים הם המשרד לשיתוף אזורי והוועדה המרחבית רכס הכרמל. מדובר בתכנית בהיקף נרחב במרקם הבנוי של עוספיא, המהווה שער כניסה ליישוב ועוגן כלכלי, המציעה שימושים מעורבים למגורים, מסחר, תעסוקה ותיירות בהיקף כולל של 650 ד'. התכנית מאפשרת הסדרה של המבנים הקיימים בתחומה ובסך הכל כ-1,800 יח"ד (תוספת של 1,600
    יח"ד), שטחי מסחר, תעסוקה ותיירות בהיקפים נרחבים. כמו כן התכנית מספקת מענה לצרכים יישוביים אשר הוגדרו בתכנית המתאר שהוחלט להפקידה בשנת 2014, בהם: קריית חינוך על יסודי שתיתן מענה לשכונה ולשכונות הסמוכות ושטחים ציבורים נוספים.

תכנית מפורטת זו חורגת מהשטח לבינוי המוצע בתכנית הכוללנית וחורגת מהוראות הגמישות של תממ/6 המאושרת לעניין תוספת שטחי בינוי בתכנית מקומית (מותרת חריגה של 5% מהשטח לפיתוח), ונדרש שינוי תממ גם להסדרת שטחי הבינוי המוצעים בה.

 

  1. להלן הנתונים כמותיים להשוואה בין תמ"מ 6 המאושרת לשינוי 8 לתמ"מ 6:

 

ייעודי קרקע

מצב מאושר תממ/6 -שטח בדונם

ייעודי קרקע

מצב מוצע  שינוי תממ/6/6- שטח בדונם

פערים

אחוזים

אזור פיתוח עירוני

4,933

אזור פיתוח עירוני

6,226

+1,293

26%+

שטח פתוח עירוני

35

שטח פתוח עירוני

0

-35

-100%

גן לאומי

892

גן לאומי

121

-771

-86%

יער נטע אדם קיים

68

יער נטע אדם קיים

4

-64

-94%

שטח פתוח/חקלאי מוגן

497

שטח פתוח/חקלאי מוגן

454

-43

-9%

אזור חקלאי/ נוף כפרי פתוח

379

אזור חקלאי/ נוף כפרי פתוח

0

-379

-100%

שמורת טבע

2

שמורת טבע

0

-2

-100%

שטח כולל - דונם

6,805

שטח כולל - דונם

6,805

 

 

 

 

  1. עקרונות התכנון בתמ"מ שינוי 6/8:
    1. התאמה לבינוי בתכנית הכוללנית כפי שהוחלט להפקידה ולתכנית מפורטת 'שער כרמל'  - גבול הפיתוח בשינוי לתמ"מ מותאם כעקרון וכתפיסה לגבול הבינוי בשתי התכניות האלה, תוך ההכללות הנדרשות להתאמה לרזולוציית תמ"מ ולשפה התכנונית של תמ"מ 6.

יחד עם זאת, הימנעות מצמצום שטח המאושר לפיתוח בתממ/6  - גם במקומות בהם השטח לא סומן לבינוי בכוללנית.

  1. גריעת שטחים מוגנים מתמא/1 בהתאם למוצע בתכנית המתאר הכוללנית. מדובר בגריעה של כ- 622 דונם משטח גן לאומי ויער נטע אדם בתמא/1.
  2. מלבד השינויים בשטח לפיתוח עירוני וגריעות השטחים המוגנים כאמור מעלה, השינוי לתמ"מ שומר כתפיסה על מערך השטחים הפתוחים לפי תמ"מ 6 המאושרת ותמ"א 1. שטחי הגן הלאומי ויערות שמוצעים לגריעה מהתמ"א - סומנו כשטח לפיתוח/פתוח וכו' בהתאם לכוללניות, לפי העניין.
  3. דיוק יעודים פתוחים בתמ"מ/6 לצורך התאמה לרגישות השטח ומאפייניו:  יעוד שטח מוגן במקום פתוח חקלאי בשטחים כלואים (נקודתי במערב הישוב).
  4. התכנית כוללת סימון של מסדרונות אקולוגיים, על בסיס המוצע בשינוי תמ"מ/6/20 למסדרונות אקולוגיים במחוז חיפה, תוך שמירת הקשר והרצף האקולוגי עם שטחים פתוחים ומסדרונות במרחב.
  5. התאמה לתמ"א 42 – סימון ביטול דרך אזורית 672 ממערב לעוספיה.
  6. הוספת סימבול של 'אתר ספורט ונופש' בצפון מזרח היישוב לצורך מתן אפשרות לקדם שימושי ספורט ונופש בחיק הטבע תוך השתלבותם  בסביבה הגובלת.
  7. שימוש בשפה התכנונית של תמ"מ 6 בסימון יעודי קרקע וסימבולוגיה -  במטרה שתיווצר קומפילציה עם התמ"מ המאושרת.

 

רקע תכנוני –תמ"א 35/1 ותמ"א 1

  1. התייחסות לתמ"א 35/1:

 

    1. מרקמים: על פי תמ"א 1/35 מדובר ביישוב מיוחד. לפי תמ"א 35/1 הפיתוח המוצע ליישוב הינו בתחום מרקם שמור משולב והערכים הטבעיים והנופיים המיוחדים במקום, עוטפים את היישוב.
  1. : לפי סעיף 7.1.1. בתמ"א 1/35  תוספת שטח לפיתוח - התכנית מציעה תוספת שטח לפיתוח, מאחר ומדובר בישוב מיוחד לא נדרש להציע 'שטח פתוח מיוחד".
    1. בינוי צמוד דופן ושאינו צמוד דופן: סעיף 6.1.1 בתמ"א קובע הוראות לפיתוח צמוד דופן במרקם שמור משולב.
  • תוספת השטח לפיתוח בשינוי לתמ"מ היא צמודת דופן לשטח המאושר לפיתוח בתמ"מ 6 ובהמשך רציף לו ובהתבסס על שטחים לבינוי שנקבעו בכוללנית. 
    1. שמירה על רצף שטחים פתוחים ושטחים ברגישות נופית סביבתית: סעיף 6.2 בהוראות התמ"א קובע הוראות לשמירת הרצף ומניעת פגיעה נופית-סביבתית במיקום תוספת שטח לפיתוח.
      התייחסות: השינוי לתמ"מ ממשיך באופן ישיר ורציף את כתם הפיתוח העירוני, תוך שמירה על רצף שטחים פתוחים עם שטחים פתוחים מחוץ לקו הכחול. יצוין כי הישוב כולו מוקף שטח המוגדר בתמ"א 35 כשטח בעל רגישות סביבתית גבוהה וסביבו בצמידות גנים לאומיים ושמורות טבע, ובהעדר עתודות פיתוח אחרות (הישוב מוקף מגבלות: כבישים, נחלים וישוב גובל אחר), בלתי נמנע מלהיכנס לשכבה זו.
      לכן מוצעת גריעת שטחי גן לאומי בהתאם למוצע בתכנית הכוללנית.
    2. מערכות תשתית, תחבורה ציבורית ושבילי אופניים: סעיף 6.4 בהוראות התמ"א קובע הוראות להבטחת תשתיות.
      התייחסות: נושאים אלו קיבלו מענה בתכנית המתאר הכוללנית לעוספיה, הכוללת בין היתר נספח תחבורה שמתייחס גם לתחבורה ציבורית ונספחי תשתיות. והשינוי לתמ"מ מתבסס על התכנית הכוללנית.
    3. חידוש עירוני – סעיף 6.5 בהוראות התמ"א קובע הוראות בעניין זה.
      התייחסות: תכנית המתאר הכוללנית עליה מתבסס השינוי לתמ"מ כוללת הוראות להרוויה וציפוף המרקם הקיים, שרובו קרקעות פרטיות, וכוללת הוראות והנחיות עיצוביות להתחדשות ולטיפול במרחב הציבורי ולחידוש עירוני.
    4. תוספת שטח לפיתוח במרקם משולב: ע"פ סעיף 7.4.1 בהוראות התמ"א, ניתן להוסיף שטח לפיתוח במרקם שמור משולב בתנאים המפורטים בס"ק 1-3.
      התייחסות: הבדיקות וההצדקות התכנוניות והפרוגרמטיות לתוספת השטח באזור זה נעשו במסגרת התכנית הכוללנית שהוועדה המחוזית החליטה על הפקדתה לאחר
      ששוכנעה בהצדקה לתכנון ולשטחים המוצעים בו. לתכנית הכוללנית צורפו נספח סביבתי נופי ומסמך פרוגרמטי שעל בסיסם נקבע בין היתר התכנון.   
    5. עוספיה מוגדרת בתמ"א כישוב לפיתוח מיוחד. סעיף 8.2 בתמ"א קובע הוראות לתוספת יח"ד בישובים מיוחדים.
      התייחסות: מדובר בשינוי לתמ"מ המתבסס על תכנית כוללנית, שבה הוספו יחה"ד על בסיס פרוגרמות ובדיקות תכנוניות. ס' 8.2.4 בתמ"א קובע שניתן להוסיף יח"ד בתמ"מ התואמת תכנית מתאר כוללת.
    6. התכנית מייעדת שטחים לשמורות טבע. לפי ס' 9.7 יש לקיים התייעצות עם נציג רט"ג.
      התייחסות: התכנית הועברה להערות רט"ג ולא התקבלו הערות.
    7. תחום התכנית מצוי באזור רגישות נופית – סביבתית גבוהה ובאזור לשימור משאבי מים-  סעיף 10.1 בתמ"א קובע הוראות לעניין הגשת נספח נופי-סביבתי. סעיף 10.1.4 בתמ"א קובע שיש לזמן לדיון את נציג רט"ג.
      התייחסות: לתכנית המתאר הכוללנית עליה מתבסס השינוי לתמ"מ צורף נספח נופי-סביבתי. השינוי לתמ"מ הועבר טרם הדיון לרט"ג וקק"ל ולא התקבלו הערות.
  1. התייחסות לתמ"א 1:
    1. פרק המוגנים –
      1. התייעצות עם רט"ג וקק"ל  -לפי ס' 4.1 בפרק המוגנים, תכנית הכוללת יעוד שטחים לשטחים מוגנים תועבר להתייעצות עם רט"ג וקק"ל.
  2. : התכנית נשלחה טרם הדיון להתייחסות קק"ל ורט"ג, ולא התקבלו הערות.
    1. גן לאומי- בשינוי לתמ"מ מוצע לשנות יעוד של גן לאומי כרמל בהיקף של כ-620 דונם לשטח לפיתוח עירוני ושטח ביעוד שטח פתוח/חקלאי מוגן. ס' 6.1.1 בתמ"א קובע את התנאים לשינוי יעוד משטח וגן לשטח אחר, ובכלל זה שקילת שיקולי סביבה שונים, וכך שסה"כ הגריעה מהשטח המוגן לפי נספח ג'1 (פירוט סה"כ שטחי יערות לפי תחומי יער) לא יעלה על:  7% באישור הוועדה המחוזית ו-15% באישור המועצה הארצית.
      לפי ס' 6.1.1.3 נדרשת התייעצות עם רט"ג. מסמכי התכנית הועברו לרט"ג ולא התקבלו הערות.
      התייחסות: שטח גן לאומי כרמל  שנגרע בתכנית עומד על 1.34% מכלל שטח תחום הגן הלאומי (660 דונם מתוך 57,528 דונם של פוליגון  גן לאומי 'הכרמל' לפי נספח ג'1 לתמא/1).

 

  1. שמורת טבע- מוצע לשנות יעוד של שמורת טבע בהיקף של כ-2 דונם לשטח לפיתוח עירוני. ס' 6.1.1 בתמ"א קובע את התנאים לשינוי יעוד משטח וגן לשטח אחר, ובכלל זה שקילת שיקולי סביבה שונים, וכך שסה"כ הגריעה מהשטח המוגן לפי נספח ג'1 (פירוט סה"כ שטחי יערות לפי תחומי יער) לא יעלה על:  7% באישור הוועדה המחוזית ו-15% באישור המועצה הארצית.
    לפי ס' 6.1.1.3 נדרשת התייעצות עם רט"ג. מסמכי התכנית הועברו לרט"ג ולא התקבלו הערות.
  2. : שטח שמורת טבע כרמל  שנגרע בתכנית עומד על 0.003% מכלל שטח תחום שמורת טבע (כ-2 דונם מתוך 54,865 דונם של פוליגון  שמורת טבע 'כרמל' לפי נספח ג'1 לתמא/1).
    1. יער נטע אדם - מוצע לשנות יעוד של יער נטע אדם בהיקף של כ-1 דונם לשטח לפיתוח עירוני ושטח פתוח/חקלאי מוגן ס' 6.1.1 בתמ"א קובע את התנאים לשינוי יעוד משטח וגן לשטח אחר, ובכלל זה שקילת שיקולי סביבה שונים, וכך שסה"כ הגריעה מהשטח המוגן לפי נספח ג'1 (פירוט סה"כ שטחי יערות לפי תחומי יער) לא יעלה על:  7% באישור הוועדה המחוזית ו-15% באישור המועצה הארצית. לפי ס' 6.1.1.3 נדרשת התייעצות עם קק"ל. מסמכי התכנית הועברו קק"ל ולא התקבלו הערות.
  3. : שטח יער נטע אדם "נחל חיק"  שנגרע בתכנית עומד על 9.8% מכלל שטח תחום יער  (64 דונם מתוך 653 דונם של פוליגון יער 'נחל חיק' לפי נספח ג'2 בתמא/1).
    1. פרק הנחלים – בתשריט התמ"א מסומנים נחל אורן, נחל יגור ונחל נשר כנחלים ראשיים. בס' 4 בהוראות התמ"א נקבעו הוראות לרוחב רכיבי הנחל, ובס' 5-7 נקבעו הנחיות לתכניות לנחלים, ולפעולות ושימושים ועוד. לפי ס' 6, מותר באפיק וברצועת המגן רק פעולות ושימושים למיניהם הקשורים לנחל ומבטיחים את שמירתו. ברצועת ההשפעה יותר כל מה שיקבע בכוללנית או בתמ"מ. לפי ס' 7, כל שימוש אחר באפיק ורצועת ההשפעה טעון אישור המועצה הארצית.
  4. : השינוי לתמ"מ תואם כאמור את התכנית הכוללניות, להן צורפו נספחי ניקוז ונקבעו הוראות לניקוז ולנחל, ושבמסגרתן נעשה גם תאום עם רשות הניקוז. התכניות הכוללניות הועברו גם להתייחסות רט"ג.
    1. לגבי נחל יגור , המסומן בתמ"א כנחל ראשי: בשינוי לתמ"מ, בהתאם לכוללנית, סומן שטח פתוח ומסדרון אקולוגי.
    2. לגבי נחל נשר , המסומן בתמ"א כנחל כנחל ראשי: בשינוי לתמ"מ, בהתאם לכוללנית ותכנית 'שער הכרמל',  סומן שטח לפיתוח עירוני על הנחל, בהתבסס על התכנתי הכוללנית ותכנית 'שער הכרמל'. נדרש אישור המועצה הארצית לפי ס' 7.1, 7.2 לעניין שימושים באפיק ורצועת המגן.
    3. לגבי נחל אורן , המסומן בתמ"א כנחל ראשי: בשינוי לתמ"מ, בהתאם לכוללנית, סומן שטח פתוח.
  5. פרק התחבורה
    תמא/1 מציעה לגרוע את דרך אזורית 672 הקיימת, ומציעה קטע חלופי חדש במערב  עוספיה.
    תמא/1 קובעת הוראות מעבר לגריעה (דרך 672 נכללת בהוראות המעבר לפי הטבלה שבנספח ב'8 לתמ"א), לפיהן ימשיכו לחול הוראות התמא/1 על הדרך המיועדת לגריעה  עד לביצועם בפועל של הקטעים החלופיים, אלא אם כן תקבע המועצה הארצית אחרת.
    התייחסות: השינוי לתמ"מ מסמן את הדרך האזורית לפי תמא/42, שאמורה להחליף את תמא/1.
  1. שינוי 1 לתמא/1 (תמא/42) – התמ"א  מבטלת את הדרך האזורית בעוספיה, ובהתאם הדרך הנ"ל מסומנת לגריעה בשינוי לתמ"מ ונקבעו הוראות בס' 9.5 בתקנון בהתאם.
  2. העברת התכנית להערות לפי ס' 57 לחוק
    השינוי לתמ"מ הופץ ביום 20.12.21 לחברי הוועדה ולוועדות המקומיות במחוז. כמו כן נשלחה באותו יום הודעה לרשויות המקומיות שבתחום וסמוך לקו הכחול, לרט"ג ולקק"ל.
    ניתן פרק זמן של 30 ימים להגשת הערות, דהיינו עד יום 21.1.21. בסוף תקופת להגשת הערות ניתנה על ידי יו"ר הוועדה המחוזית הארכה נוספת עד ל-6.2.22
  3. לוועדה המחוזית הוגשו טרם הדיון הערות  הוועדה המרחבית רכס הכרמל.

להלן תמצית עיקרי הדברים שהועלו בהחלטת  וועדה מרחבית רכס הכרמל:

  1. יש להגדיל שטחי תעסוקה באזור צומת דמון.
  2. יש להגדיל שטחי תיירות באזור הדרום מזרחי של הישוב בשטח הגובל בגן הלאומי.
  3. הגדלת שטחים בממשק עם דלית אל כרמל.
  1. הוספת שטחים עבור מגורים במערב ובמזרח הישוב.
  2. מבוקש להותיר את אחוזי הגמישות המותרים בתמ"מ ואף לבחון את הרחבה נוספת על מנת לאפשר לישוב לדייק את גבולות התכנון בתכניות עתידיות.
  3. מבוקש לבחון את צרכי הקבורה ולבחון שטח חלופי עבור צרכי הישוב.
  4. מבוקש שלא לכלול את שטחי המסדרון האקולוגי. מן הראוי שהמסדרון האקולוגי יבחן במסגרת התכנית הרלוונטית, המקודמת במחוז שינוי 20 לתממ 6 ולא במסגרת שינוי תמ"מ זה, שמטרתו התאמת התכנון לצרכי עוספיא.
  5. הועדה מבקשת כי התמ"מ תיתן ביטוי להסכמות שהתקבלו עם השנים ולהחלטות הממשלה, אשר ציינו הוספת שטחים עבור הגדלת הישוב.

 

החלטה:

הוועדה שמעה בדיון את נציגי הוועדה המרחבית רכס הכרמל והמועצה המקומית עוספיא. הוועדה קיימה דיון מעמיק במכלול הסוגיות, ובכלל זה: סוגיית תחום הפיתוח העירוני בהתייחס לקיבולות השטח לפיתוח עירוני והמענה שניתן לישוב, צמצום שטח גן לאומי, שמורת טבע ויער נטע אדם בהתאם למוצע בתכנית הכוללנית שהוחלט להפקידה ועוד.
הוועדה השתכנעה שיש מקום לקדם את התכנית, המהווה תכנית חשובה ביותר לפיתוח הישוב שגם מאפשרת את קידום תכנית 'שער הכרמל' היזומה ע"י המדינה (בשיתוף המועצה המקומית והוועדה המקומית  ואת התכנית הכוללנית, לאור היקפי הפיתוח הגדולים שהתכנית מוסיפה, והמאפשרת פיתוח לטווח רחוק מאוד של עשרות שנים קדימה, ובהתאם לכך הוועדה סבורה שניתן לקדם את התכנית כפי שהיא.

הוועדה מציינת שהחשיבות של שינוי התמ"מ היא בכך שהיא גם מאפשרת את קידומן של תכניות מפורטות המקודמות על ידי המדינה ומאפשרות, בין השאר, שטחי פיתוח עבור מחוסרי קרקע. כמו כן, התמ"מ מאפשרת קידום תכנון מפורט לאצטדיון הכדורגל.

הוועדה מדגישה שכל הנושאים הקשורים לתכנית הכוללנית ידונו כאשר יחודש הדיון בכוללנית שנפסק בוועדה המחוזית בנובמבר 2019. הוועדה מבהירה, שככל ויידרש בעתיד שינוי התמ"מ כהמשך לקידום תכנית מתאר כוללנית, יקודם שינוי לתמ"מ.

  1. לאור האמור, לאחר שהוועדה דנה ושקלה את מכלול השיקולים, הוועדה מחליטה להמליץ למועצה הארצית על הפקדת התכנית בכפוף לתיקונים שיפורטו להלן:
  1. בהתייחס לתמ"א 1:
    1. פרק המוגנים – גנים לאומים:
      1. הוועדה ממליצה לאשר גריעת כ-622  דונם משטח גן לאומי ושמורת טבע 'כרמל' לשטח לפיתוח עירוני ושטח פתוח /חקלאי מוגן, לפי ס' 6.1.1. בתמ"א 1.
        יצוין שבתכנות הכוללנית, הכוללת נספחי סביבה ונוף, נערכו הבחינות הסביבתיות-נופיות והפרוגרמתיות, וכן נערכה במסגרתן התייעצות עם רט"ג.

הוועדה מבקשת מרט"ג להשלים את התייחסותה עד לקיום הדיון במועצה הארצית.

  1. הוועדה ממליצה על גריעת כ-1 דונם משטח יער נטע אדם "נחל חיק".
    הוועדה מבקשת מקק"ל להשלים את התייחסותה עד לקיום הדיון במועצה הארצית.
  2. פרק הנחלים – נחל נשר- הוועדה מבקשת את אישור המועצה הארצית לפי ס' 7.1, 7.2 לעניין שימושים באפיק ורצועת המגן של נחל נשר המסומן בתמ"א כנחל ראשי.


בשינוי לתמ"מ, בהתאם לכוללנית ולתכנית 'שער הכרמל', סומן שטח לפיתוח עירוני על תוואי הנחל בצפון עוספיה.

  1. מסדרונות אקולוגיים - מאחר ושטחי המסדרונות המוצעים בתכנית הם מצומצמים ובשולי התכנית ומתבססים על  שטח מוגן מאושר ומוכרז של הגן הלאומי, ומאחר ומקודמת תכנית מחוזית למסדרונות (תממ/6/20) שתדייק את המסדרון גם בתחום שינוי זה לתמ"מ, לא נדרש לסמן בשינוי תמ"מ זה את המסדרון בפוליגון. בשל רזולוציית התשריט, גם לא ניתן לסמנו בסימון קווי בדומה לשאר שינויי התמ"מ שקודמו במחוז. לכן הסימון הרסטרי של מסדרון אקולוגי ימחק מהתשריט, והמסדרון יקבל ביטוי בתממ/6/20 (שהוועדה המחוזית המליצה להפקיד) כחלק ממכלול השטחים המוגנים של פארק הכרמל.
  2. תמא/42 – כאמור, דרך 672 סומנה לגריעה לפי תמא/42. בהתאם לכך, הוועדה ממליצה שככל ועד מועד סיום הפקדת השינוי לתמ"מ תמא/42 טרם תאושר, הדרך האזורית המאושרת  במערב עוספיה בתמא/1,  תסומן לגריעה מותנית.
  3. אישורו של השינוי לתמ"מ יהיה לאחר ביטול ההכרזה של הגן הלאומי, וטרם פרסומו למתן תוקף.
  4. דיוקים טכניים  לצורך התאמת גבולות פיתוח.
  1. להלן התייחסות הוועדה לעיקרי ההערות שהוגשו לה ע"י הוועדה המרחבית רכס הכרמל, אשר משקפת את עיקרי תפיסתה והמדיניות העומדת בבסיס החלטתה:
  1. בקשה להגדיל את הפיתוח בשינוי תמ"מ ביחס לשינוי תמ"מ כפי שהוא הופץ לפי סעיף 57 - להגדיל שטחי תעסוקה באזור צומת דמון, להוסיף שטחי תיירות באזור הדרום מזרחי של הישוב בשטח הגובל בגן הלאומי, הוספת שטחים עבור שטחי ציבור כלל עירוניים וכלל אזוריים, הוספת שטחים עבור מגורים במערב ובמזרח הישוב.

תשובה: לא לקבל את הבקשה. שינוי זה לתמ"מ נערך לאור הצורך החשוב לקדם תכניות מפורטות בישוב עוספיה על בסיס התכנית הכוללנית ובכלל זה תכנית מפורטת 'שער הכרמל' 356-0622753 שמקודמת על ידי המדינה. כאמור לעיל, התייחסות לתכנית המתאר הכוללנית תתברר במסגרת דיון הוועדה בתכנית המתאר הכוללנית.

מאחר והשטח לבינוי בתכנית הנ"ל חורג מתחום הפיתוח העירוני של תמ"מ 6 מעבר למותר בסעיף הגמישות בתמ"מ, נדרש לערוך שינוי לתמ"מ. השינוי המוצע לתמ"מ מוסיף כ-1,300 דונם לשטח המאושר לפיתוח בתמ"מ 6 (הגדלה של 26%). יחד עם זאת הוועדה מדגישה, שככל ויידרש בהמשך חידוש לשינוי התמ"מ כהמשך לקידום תכנית מתאר כוללנית, יערך שינוי לתמ"מ.

  1. טענה: מבוקש להותיר את אחוזי הגמישות המותרים בתמ"מ ואף לבחון את הרחבה נוספת על מנת לאפשר לישוב לדייק את גבולות התכנון בתכניות עתידיות.

תשובה: לא לקבל את הבקשה. השינוי לתמ"מ כולל תוספת שטח בהיקף גדול מאוד המספק עתודות קרקע לפיתוח לעשרות שנים קדימה ומאפשר קיבולות בניה בהיקף נרחב. לאור אופי היישוב הקיים, המתפרס על שטח רב בבינוי בצפיפות נמוכה, והיקפי הפיתוח הנרחבים כאמור, אין מקום לאפשר גמישות נוספת מעבר למוצע בשינוי זה. כאמור לעיל, התייחסות לתכנית המתאר הכוללנית תתברר במסגרת דיון הוועדה בתכנית המתאר הכוללנית.

  1. טענה: מבוקש שלא לכלול את שטחי המסדרון האקולוגי.
    תשובה: לקבל את הבקשה, ראה מעלה בסעיף א' בהחלטה.
  2. טענה: הוועדה המקומית מבקשת כי התמ"מ תיתן ביטוי להסכמות שהתקבלו עם השנים ולהחלטות הממשלה, אשר ציינו הוספת שטחים עבור הגדלת הישוב בהתייחס להסכמות עם הרט"ג ובהתייחס לגבולות שטח שיפוט כפי שהומלצו ע"י הוועדה הגיאוגרפית ומונחים על שולחן השרה לאישור.
    תשובה: לא לקבל את הבקשה. נושאים אלה כבר נדונו  בעבר במסגרת דיונים בתכנית מתאר כוללנית. לאור האמור, התייחסות לתכנית המתאר הכוללנית תתברר במסגרת דיון הוועדה בתכנית המתאר הכוללנית.

 

בסוף הדיון הפנימי התקיימה הצבעה:

 

הצעת יו"ר הוועדה המחוזית - להמליץ למועצה הארצית להפקיד את שינויי לתמ"מ בתיקונים שפורטו לעיל:

 

בעד הצעתו של יו"ר הוועדה הצביעו 8 חברים: איתמר בן-דוד- יו"ר הוועדה, רונן סגל – ממלא מקום מתכננת המחוז, לילה יעקב  - נציגת שר הבריאות, לירון פאר – נציג שר המשפטים, ארז ארד - נציג הגופים הירוקים, יונתן סטרול- נציג השרה להגנת הסביבה, אנה אסטרובסקי-נציגת שרת התחבורה, בעז גלעד- נציג שר הביטחון.

 

נגד הצעתו של יו"ר הוועדה הצביעו 3 חברים: זיו דשא- ראש מועצה מקומית זכרון יעקב, ואיל כיוף- נציג שר התיירות, סלמאן אלשייך- נציג שר החקלאות.

 

נמנע: אילן שדה- ראש מועצה אזורית מנשה.

 

לאור תוצאות ההצבעה, התקבלה הצעת יו"ר הוועדה. 

 

                           

מר איתמר בן דוד, יו"ר הוועדה          גב' איריס רביץ

יו"ר הוועדה המחוזית                        מזכירת  הוועדה


להערות והצעות ניתן לשלוח למיל editor@karmel.co.il או לטל מספר 0545823934

 

 

פורטל הכרמל

להמחשה

תגובות

7. עספאוי לפני 2 שנים
بهيج باع البلد من يوم ما قعد على الكرسي
6. # 2 # לפני 2 שנים
אתה רק מספר
5. ל tal לפני 2 שנים
זו אשמת המדינה
4. זוהר לפני 2 שנים
לא מובן מה עם גוש 17507 וגוש 17166
3. כרמלי לפני 2 שנים
מס 2
2. tal לפני 2 שנים
ל1 אתה לא מבין כלום
1. עוספיא לפני 2 שנים
תכנון ותוכניות

מומלצים