השתמשו במתקני הספורט בדליה ולא שילמו

מועצה מקומית דאלית אל כרמל במשך שנים נתנה לכל מני עמותות ובעלי מועדוני ספורט להשתמש במתקני הספורט ללא גביית תשלום, רק אחרי פרסום דוח הביקורת לשנת 2020 שערכה עו"ד סועאד חסון , החלו לנסות לעשות סדר, רפיק:"יפה שהביקורת נזכרה עכשיו".

27.04.2022 מאת: פורטל הכרמל והצפון
השתמשו במתקני הספורט בדליה ולא שילמו

 

הדוח החמור הזה הוא רק טיפה בים ממה שקורה עם התנהלות מועצת דאלית אל כרמל עם כספי הציבור, זה הוא אחד הדוחות המקצועיים והחמורים שהכרנו, שמתייחס למתן מתקני ספורט, עובדים, מים, חשמל ואחזקה, על חשבון הרשות ובתמורה המועצה לא גבתה שום ש"ח במשך שנים, למרות שאותם גופים שהשתמשו במתקנים גבו כספים מהציבור.

 

רגע אחרי שהמבקרת עו"ד סועאד חסון סיימה את תפקידה במועצה, הביאה דוח להנהלת המועצה שלא דנה בדוח כמתחייב בחוק, ורק בתאריך 5-4-2022 התקיימה ישיבה ודנה בסעיף אחד מדוח גדול וחשוב שחובת הציבור לדעת ולהכיר.

 

הערות ראש המועצה המקומית, רפיק חלבי לדוח הביקורת בנושא התמיכות : "תודה למבקרת, המועצה שיפרה מאוד את נושא התמיכות שהיה במשך עשרות שנים פרוץ. יפה שהביקורת נזכרה עכשיו ואנחנו ניישם מה שחובה ליישם, אעביר את המסקנות ליו"ר ועדת התמיכות ולמנכ"ל".

 

חשוב מאוד שהמועצה ונבחרי הציבור לא יספרו לכם כל מני סיפורים, כי מנכ"ל המועצה דאהש חלבי יכול לספק לכם את התשובות ומה שקרה בעניין הביקורת בעניין מתקני הספורט. רק בימים אלו המועצה החלה לשלוח חיובים למשתמשי המתקנים שנהנו מהשירות ולא שילמו.

 

 

ביקורת בעניין תמיכות במוסדות הציבור, המועצה המקומית דלית אל כרמל תמכה במספר עמותות וגופים ציבוריים והעניקה תמיכות משני הסוגים, הן תמיכה ישירה והן תמיכה עקיפה, גם בחמש השנים האחרונות. המועצה העניקה תמיכות לעמותות שונות, בעיקר בתחום הספורט ענף כדורגל ובתחום הרווחה שירותים חברתיים.

 

במחצית השנייה לשנת 2014 ובמהלך שנת 2015 העלה ראש המועצה את נושא התמיכות על סדר היום של המועצה, והעביר את הנחיותיו בפני יו"ר ועדת המשנה לתמיכות להסדרת נושא זה כולל תמיכות עקיפות בעמותות שנותנות מענה רווחתי ומתן אפשרות שימוש במתקני ספורט עי רוניים על ידי קבוצות ספורט.

 

הביקורת פעלה בשנים 2016-2014 לחדד את הוראות הדין ולהעלות את ממצאי הביקורת משנים קודמות בנושא תמיכות במוסדות ציבור, דרך השתתפות בישיבות ועדת התמיכות ומתן התייחסות להנחיות ולפעולות שהובאו ל ידיעתה במהלך העבודה השוטף. הביקורת הדגישה כי יש לקבוע תבחינים למתן תמיכות ולהביא אותם לאישור המועצה ולאחר מכן לפרסם את התבחינים לציבור.

 

בחודש פברואר 2016 התקיימה ישיבה בנושא תמיכות והביקורת העבירה לחברי ועדת התמיכות המקצועית את נוהל תמיכות 2006/4 שפורסם בחוזר מנכ"ל משרד הפנים וביקשה ליישם אותו במתן תמיכות.

 

הרקע לביקורת נושא זה שולב בתוכנית העבודה של הביקורת לבקשת ועדת הביקורת שנבחרה בחודש דצמבר 2018 , במיוחד לאור דיון למתן תמיכה בעמותה שפועלת בתחום המועצה ועוסקת בספורט – ענף כדורגל.

 

מטרות הביקורת


4 .לבדוק את יישום הוראות נוהל התמיכות שפורסם בחוזר מנכ"ל משרד הפנים 2016/8 .


5 .לבדוק את תקינות וחוקיות הפעולות שנעשו למתן תמיכה.


6 .בדיקת מעקב אחר תיקון ממצאי ביקורת משנים קודמות ובמהלך העבודה השוטף.


תקופת ומועד הביקורת תקופת הביקורת היא 2020-2019 .היקף הביקורת הוא לתמיכות בשנים 2020-2015 ומיקוד הביקורת הוא לשנים 2020-2018 .מועדי הביקורת הנמשכת הם במהלך השנים 2020-2019 ובפרט בחודשים ינואר פברואר ואוגוסט 2019 חודשים יולי, נובמבר – דצמבר 2020 .

 

שיטת הביקורת

 

1 .בדיקת מסמכים והתכתבויות בנושא התמיכות והליך התמיכות שנמצאו במשרד מנכ"ל המועצה
ובאתר האינטרנט של המועצה.

 

2 .עיון בדוחות הכספיים המבוקרים ובכרטסות הנהלת חשבונות של המועצה בענין תקציב התמיכות
וגופים נתמכים לשנים 2020-2015 .

 

3 .בירור, פגישות ושיחות עבודה עם חברי ועדת התמיכות במהלך השנים 2019 ו - 2020 וכן בשנים
 .2016 -ו 2015

 

4 .משקיפה להליך בדיקת הבקשה למתן תמיכה שהוגשה בשנת 2020 .

 

מגבלות הביקורת הביקורת בדקה את המסמכים שנמצאו, בעיקר במשרד מנכ"ל המועצה, אך חלק מהמסמכים חסר.

 

הגוף המבוקר ועדת התמיכות המקצועית הרכב הוועדה מנכ"ל המועצה, גזבר המועצה והיועמ"ש וכן ועדת המשנה לתמיכות של המועצה המקומית )יו"ר וחברי ועדת התמיכות.

 

בתאריך 14-12-2014 בישיבת מליאה אושר מתן לקבוצת הכדורגל להשתמש במגרש העירוני בנוסף מתן אפשרות לקבוצת הכדורעף רשת נשים להשתמש באולמות הספורט בכפר לבדוק אפשרות סיוע לקבוצת הספורט בכספים
 

הבסיס הנורמטיבי נושא הסדרת מתן התמיכות, אישור הקצאות והענקת רשות שימוש נדון בדוח מבקרת המועצה לשנת 2011

 

א )עמודים 96-93 )והועלה שוב בשנים 2014 ו- 2015 מול הנהלת המועצה וועדת המשנה לתמיכות שפעלה
באותה תקופה.

 

הביקורת המליצה לערוך מיפוי של מבנים ומתקנים עירוניים של המועצה כולל השימוש הנעשה בפועל
ולקבוע מדיניות וקריטריונים שוויוניים בנושא שימוש במבנים ומתקנים עירוניים, בין בשכירות ובין חינמי
ללא תמורה.

 

קדם לכך, התייחסות בדוח מבקרת המועצה לשנת 2010 ,עמודים 116-115 ,אשר כלל ביקורת בנושא
תמיכות עקיפות בתאגידים בתחום המועצה המקומית – בחינתן ואישורן.

 

הנוהל המחייב את הרשויות המקומיות למתן תמיכות במוסדות ציבור פורסם בחוזר מיוחד של מנכ"ל משרד
הפנים מספר 2006/4 שפורסם בחודש אוגוסט 2006( להלן : "נוהל התמיכות"(. יצוין כי בחודש ינואר 2021 פורסם תיקון לנוהל התמיכות 2006/4 בחוזר מנכ"ל משרד הפנים 2021/1 .

 

נוהל התמיכות קובע כי רשות מקומית לא תיתן תמיכה, בין ישירה ובין עקיפה, אלא לפי נוהל התמיכות.

"תמיכה" הוגדרה מתן טובת הנאה בין ישירה ובין עקיפה, לרבות מענק, הלוואה, ערבות או סיוע כספי אחר
ולמעט קניית שירותים או הקצאת מקרקעין בהתאם לנוהל הקצאת מקרקעין.

 

"תמיכה ישירה" הוגד רה בנוהל התמיכות – לרבות תמיכה כספית לפעילות, לבניה ולפיתוח, מימוש ערבות
או למתן הלוואה; בעוד ש"תמיכה עקיפה" הוגדרה בנוהל דנא – לרבות תמיכה מכל סוג שהוא בשווה כסף,
מתן ערבות, מימוש ערבות, שימוש במתקני הרשות, השתתפות בעלויות דיוור, פרסומים בתקשורת במימון
הרשות, הקצאת כוח אדם מטעם הרשות או במימונה, מתן זכות שימוש במבנה או במקרקעין שאינו הקצאה
כמשמעותה בנוהל הקצאת מקרקעין.

 

על פי נוהל התמיכות, תכהן ועדה מקצועית לתמיכות שהינה ועדת חובה, וחבריה הם מנכ"ל, גזבר ויועץ
משפטי של הרשות המקומית או נציגיהם. לישיבות הו עדה יוזמנו נציגי האגף הרלוונטי ברשות המקומית
לענין הבקשה לתמיכה. נקבע כי כל ישיבה של הועדה המקצועית טעונה השתתפות כל חברי הועדה
המקצועית או נציגיהם
.

 

נוסף על כך, על-פי נוהל התמיכות, מועצת הרשות רשאית למנות מקרב חברי המועצה ועדת משנה לעניין
תמיכות. ועדת המשנה לתמיכות תבחן את המלצות הועדה המקצועית בין דרך כלל ובין לנושאים מסוימים.
ועדת המשנה רשאית להמליץ בפני מועצת הרשות בקבלת המלצות הועדה המקצועית או ד חייתה, כולה או
חלקה. במקרה של דחיית המלצות הוועדה המקצועית, נקבע בנוהל התמיכות כי ועדת התמיכות תנמק את
עמדתה בכתב.

 

נוהל התמיכות קובע כי לא תיתן הרשות המקומית תמיכה אלא על פי תבחינים שנקבעו לפי נוהל זה.

 

התבחינים שייקבעו על ידי מועצת הרשות, לאחר קבלת ח וות דעתו של היועץ המשפטי לרשות, יהיו עניינים,
שוויוניים ויתחשבו בצרכי האוכלוסייה ברשות המקומית ובצורך במתן שירותים לכל חלקי האוכלוסייה.

 

הועדה המקצועית תכין ותגיש הצעה לתבחינים חדשים לתמיכה או לתיקונם לאישור מועצת הרשות, לא
יאוחר מחודשיים לפני המועד הקבוע לאישור התבחינים על ידי המועצה.

 

הצעת התבחינים תאושר על ידי מועצת הרשות המקומית לא יאוחר מ- 1 בספטמבר שלפני שנת הכספים אליה מתייחסת התמיכה.

 

התבחינים המאושרים יועמדו לעיון תושבי הרשות במשרדי הרשות המקומית ויפורסמו התבחינים באותו
מועד באתר האינטרנט של הרשות.

 

על -פי נוהל התמיכות, רשות מקומית לא תיתן תמיכה אלא במסגרת תקציבה המאושר כדין. נקבע כי רשות
מקומית המבקשת לתת תמיכות, תכלול בתקציבה את סך הכולל של תקציב התמיכות , הישירות והעקיפות,
ואת חלוקתו, לפי נושאי התמיכה, לפרקי התקציב.

 

עוד נקבע בנוהל התמיכות כי לא תאשר המועצה בטרם אושר תקציב הרשות המקומית כדין, מתן תמיכה באופן מצטבר בשיעור העולה על %50 מסכום התמיכה שחולקה באותו נושא תמיכה בתקציב השנתי הקודם.

 

במקרה זה במסגרת החלטת המועצה כאמור, תשוגר למוסד הציבור הנתמך הודעה בה תוסבר החלטת הוועדה, יודגש בפניו כי היקף התמיכה בו בכלל ושיעורה המדויק בפרט, בשנת הכספים מותנה באישור שר הפנים את הצעת התקציב של הרשות המקומית.

 

נוהל התמיכות קובע כי רשות מקומית שבהצעת התקציב שלה, נכלל סכום לתמיכה במוסדות ציבור, תפרסם
לכל היותר כשבועיים לאחר הגשת הצעת התקציב למועצה, הודעה בעיתונות בדבר האפשרות לקבל תמיכה, בכפוף לאישור התקציב.

 

בהודעה שתפורסם יודגש כי אין ודאות שייקבע תקציב לנושא התמיכה, ואם כן, מה יהיה שיעורו, ויצוינו סוג המוסדות הזכאים לתמיכה, המקומות בהם פורסמו התבחינים ושבהם ניתן לקבל העתקם וטפסי הבקשה, וכן יצוין המועד האחרון להגשת בקשות לתמיכה.

 

המועד האחרון שהינו המועד הקובע להגשת בקשות כאמור, יהיה 30 יום לפחות לאחר מועד פרסום ההודעה. הרשות המקומית רשאית להאריך את המועד והודעה על כך תפורסם סמוך לאחר ההחלטה על הארכת המועד, באופן שיאפשר לפחות 7 ימים להגשת הבקשות לאחר פרסום ההודעה על הארכת המועד.

 

על פי נוהל התמיכות, בקשה שהוגשה לאחר המועד הקובע תדחה ללא דיון. על אף האמור, הוועדה המקצועית רשאית, מנימוקים שיירשמו, לדון בבקשה שהוגשה באיחור אם שוכנעה כי קיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת, וכי אין מניעה מבחינה תקציבית למתן התמיכה.

 

דיון בבקשה שהוגשה באיחור יתאפשר רק אם טרם נמסר למוסדות הציבור הודעה על שיעור התמיכה שהוחלט להעניק להם או שטרם הוקצה מלוא התקציב.

 

מוסד ציבורי המבקש לקבל תמיכה מרשות מקומית יגיש לרשות בקשה בכתב על גבי טופס שייקבע לענין זה. בתאריך 30 ינואר 2017 פורסמה הודעה לרשויות המקומית בחוזר מנכ"ל מרכז השלטון המקומי בנושא
טופס למתן תמיכות במוסדות הציבור.

 

הומלץ לערוך טופס בקשת תמיכה לפניה לרשות המקומית בהתאם לטופס שצורף כתוספת לנוהל התמיכות ולפרסם אותו באתר האינטרנט של הרשות.

 

בנוהל התמיכות פורסם כי הבקשה לתמיכה תהיה חתומה בידי מורשה החתימה ובידי רואה חשבון של מוסד הציבור. יצוין כי בחודש ינואר 2021 פורסם עדכון לנוהל התמיכות בחוזר מנכ"ל משרד הפנים 2021/1 .

 

על פי חוזר זה ניתן להגיש בקשה לתמיכה כשהיא חתומה בידי בעלי זכות החתימה של העמותה.

 

על פי נוהל התמיכות, טופס הבקשה יכלול שמות וכתובות חברי ההנהלה של מוסד הציבור; יצורף אישור תקף מרשם העמותות על ניהול תקין או אישור תקף על ניהול תקין מם הרשם המתאים לפי הדין כאשר מדובר במוסד ציבור שאינו עמותה , פירוט פעילות המתבצעת על ידי המוסד הציבור בגינה מבוקשת התמיכה ואת מספר המשתתפים והסכום המבוקש, אישור רו"ח בדבר עמידת מוסד הציבור בתקרת הוצאות ההנהלה וכלליות כפי נקבעו בנוהל הכללי לפי סעיף 3א)ו( לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 .

 

עוד נקבע לטופס הבקשה יצורפו, בין היתר אם הבקשה מוגשת בין 1.1 ל-6.30 ,הדו"ח הכספי המבוקר לשנה שקדמה לשנה הקודמת, ומאזן בוחן לתקופה המתחילה ביום שלאחר תקופת הכספי המבוקר הנזכר ומסתיימת במועד של עד 60 יום לפני הגשת הבקשה, אם הבקשה מוגשת בין 7.1 ל-9.30 – יצורפו דו"ח כספי מבוקר לשנה שקדמה לשנה הקודמת, דו"ח כספי מבוקר לשנה הקודמת ומאזן בוחן לתקופה המתחילה ביום שלאחר תקופה הדו"ח הכספי המסוקר הנזכר ומסתיימת במועד של עד 60 יום לפני הגשת הבקשה; ואם הבקשה מוגשת בין 10.1 ל- 12.31 יצורפו דו"ח כספי מבוקר לשנה הקודמת, ומאזן בוחן לתקופה המתחילה ביום שלאחר תקופת הדו"ח הכספי המבוקר הנזכר ומסתיימת במועד של עד 60 יום לפני הגשת הבקשה. 

 

כן נקבע בנוהל התמיכות בסעיף 6.10 כי רואה חשבון יאשר בחתימתו את נכונות פרטי הבקשה והמסמכים המצורפים אליה, וכן כי הבקשה אושרה בידי הגורם המוסמך במוסד הציבור, כן יצהיר רואה חשבון כי לא ידוע לו על בקשות תמיכה נוספות של מוסד הציבור אשר לא צוינו בבקשה. עם זאת, יצוין כי בחוזר מנכ"ל משרד הפנים מספר 2021/1 עודכן נוהל התמיכות, כך שמוסד ציבור המבקש תמיכה לא יידרש לצרף לבקשה אישור של רואה חשבון כאמור בסעיף 6.10 לנוהל התמיכות כמפורט לעיל. חלף זאת, אישורים אלה יינתנו על ידי בעלי זכות החתימה של מוסד הציבור המבקש תמיכה.

 

יתרה מזו, נקבע כי הועדה המקצועית, רשאית בכל עת לדרוש מכל מוסד ציבור, המבקש תמיכה, פרטים או מסמכים נוספים , כפי שייראה לה, לצורך הדיון בבקשה.

 

על פי נוהל התמיכות, לא תידון בקשה לתמיכה בוועדה המקצועית, אלא אם כן נתקבלו כל האישורים והמסמכים הנדרשים וניתנה עליהם חוות דעתה של היחידה המקצועית בכתב.

 

העברת חוות דעתה של הועדה המקצועית לדיון במועצה, תהיה לא יאוחר מסוף חודש ינואר של שנת התקציב שאליה נועדה התמיכה.

 

כן נקבע בנוהל התמיכות כי בקשות לתמיכה ידונו במועצה. סדר היום המפורט של הדיון, לרבות רשימת
מוסדות הציבור המבקשים תמיכה, ישלח לפחות שבוע מראש לכל חברי המועצה. 

 

על פי נוהל התמיכות, המועצה, לאחר קבלת המלצת הועדה המקצועית, רשאית בנסיבות מיוחדות ומטעמים שיירשמו להחליט על תשלום מקדמת תשלום למוסד ציבור אשר קיבל תמיכה בשתי שנות התקציב הקודמות ואשר הגיש בקשה לתמיכה בשנת הכספים נושאת התמיכה, ובלבד שגובה התשלום במסגרת המקדמה
לא יעלה על עשרים וחמשה אחוזים מסך כל התמיכה שקיבל מוסד הציבור בשנה הקודמת; ההחלטה טעונה
אישור גזבר הרשות.

 

נקבע כי תנאים מוקדמים להענקת מקדמה למוסד ציבור הינם הגשת בקשה מיוחדת לכך על ידו, הנתמכת במסמכים המנמקים את הצורך במקדמה וכן המלצת הוועדה המקצועית.

 

במסגרת ההנחיות להחלטה בבקשה לתמיכה, נקבע בנוהל התמיכות כי תמיכה תאושר רק אם שוכנעו הוועדה המקצועית והמועצה, שקיימים או שיושגו ממקורות אחרים האמצעים הכספיים הדרושים, יחד עם התמיכה, שתוענק, למימוש הפעילות שלשמה ניתנת התמיכה. בקבלת ההחלטה בדבר תמיכה ושיעורה, יילקחו בחשבון ההוצאות לשכר של מוסד הציבור ומידת התאמתן לנורמות השכר הנהוגות במוסדות ציבור דומים הפועלים שלא למטרות רווח וזאת לרבות על דרך הפחתת שיעור התמיכה בהתחשב בשיעור החריגה בשכר, ככל שתמצא. כך שלא יוצא סכום שנקבע בתקציב שנתי לצורך תמיכה במוסד ציבור אלא אם כן המוסד מקיים הוראותיו של נוהל התמיכות דנא ובמידה ומתיישבת עם התבחינים.

 

על -פי נוהל התמיכות, מוסד ציבור נתמך מתחייב כי התמיכה תשמש אך ורק למטרה אשר לשמה ניתנת ויעמוד בכל התנאים שקבעה הרשות המקומית בקשר לתמיכה.

 

המוסד הציבור מתחייב להמציא לרשות המקומית במשך שנת הכספים דיווחים כספיים ואחרים בקשר לשימוש בתמיכה במועדים ובמתכונת שתקבע הרשות המקומית. כן מתחייב מוסד הציבור להמציא לרשות המקומית דו"ח כספי שנתי מבוקר, על צירופיו, תוך זמן סביר לאחר תום שנת הכספים.

 

המוסד הציבור מתחייב לאפשר למבקרים ומפקחים מטעם הרשות המקומית לבקר במשרדיו ובמתקניו ולע יין בספרי החשבונות שלו.

 

נוסף על האמור לעיל, נקבע בנוהל התמיכות כי תמיכה שאושרה תשולם בתשלומים במועדים שייקבעו  בהתחשב בהנחיות גזבר הרשות ובאפשרויות המימון שלה, ובמידת האפשר, באופן שימנע מן המוסד הנתמך את הצורך להיזקק למימון ביניים וכן בהתאם לתבחינים שנקבעו ולהחלטות המועצה בבקשת התמיכה.

 

נקבע כי מועדי התשלום וגובה התשלום שישולמו בכל מועד, ייקבעו על פי היקף הפעולות הנתמכות של מוסד הציבור ובכפוף לדוח ביצוע שיתקבל. התשלומים ייקבעו בין היתר מתוך התחשבות בהכנסותיו של מוסד הציבור ממקורות אחרים ובאופן שיבטיח כי תשלום התמיכה יינתן ביחס לקבלת הכנסות מוסד הציבור ממקורות אחרים.

 

בהתאם לנוהל התמיכות, הרשות המקומית תקיים פיקוח מלא על מילוי התנאים למתן התמיכה ועל השימוש
בתמיכה שניתנה. באחריות המנהל הכללי של הרשות המקומית למנות עובד כשיר מבין עובדי הרשות המקומית לקיים את הפיקוח.

 

לא מונה מפקח, לא תשולם תמיכה כלשהי מאת הרשות המקומית.

 

הפיקוח ייעשה על ידי המפקח או נציגו מקרב עובדי הרשות המקומית בהתאם לכללים שייקבעו על ידי
הועדה המקצועית.

 

על פי נוהל התמיכות, הפיקוח יתבסס בין היתר על קבלת דיווחים תקופתיים ודו"חות ביצוע מהמו סדות הנתמכים וכן על ביקורים במקום הפעולה של המוסדות, שייערכו בתכיפות הראויה בנסיבות הענין.

 

מוסד הציבור יגיש למפקח דו"חות תקופתיים כפי שיידרש, אשר יכללו נתונים מעודכנים על יתרת פיקדונותיו במוסדות הכספיים ועל ההוצאות וההכנסות בפועל בתקופת הדו"ח לעומת התקציב המאושר, תוך פירוט ההכנסות על מקורותיהן, וכן דו"חות ביצוע כפי שידרוש המפקח.

 

על פי נוהל התמיכות, הפיקוח יהיה מכוון לברר, בין השאר, כי התמיכה משמשת למטרה אשר לשמה ניתנה;
מוסד הציבור מקיים את התנאים שקבעה הרשות המקומית בקשר לתמיכה ואת הפעילות בגינה ניתנה
התמיכה, לא חלו שינויים מהותיים בנוגע למוסד הציבור הנתמך שיהיה בהם כדי להשפיע על אישור התמיכה
או על שיעור התמיכה; וכי מוסד הציבור מקיים את פעולותיו בהתאם לכללים או לתקנים שנקבעו בדין לגופים
מסוגו. המפקח ידווח על ממצאיו לוועדה המקצועית.

 

עוד נקבע בנוהל התמיכות, כי לא הוגשו הדו"חות התקופתיים במועד שנקבע לכך על ידי הרשות, יעוכב או
יופסק תשלום התמיכה על ידי הרשות המקומית לאלתר. התברר לרשות המקומית כי למוסד הציבור שולמו
סכומים עודפים על התמיכה בגין פעילותו הלכה למעשה, תגבה הרשות ממוסד הציבור סכומים אלה, בצירוף
הפרשי הצמדה וריבית כחוק, החל מן המועד בו הועברו לו.

 

למעלה מזה, נקבע בנוהל התמיכות כי רשות מקומית תרכז לגבי כל מוסד ציבור הנתמך על ידה את כל
המידע בקשר לתמיכה באותו מוסד ציבור. רשות המקומית תפרט בנספח לתקציב ולדו"ח הכספי את
הסכומים שיועברו או הועברו, לפי הענין, לכל מקבלי התמיכות מתקציב הרשות המקומית לפי פרקי משנה
של הסעיף האמור. נתנה הרשות תמיכה עקיפה למוסד ציבור תפרט בנספח לתקציב את שיעור התמיכה
העקיפה ומהותה.

 

על פי נוהל התמיכות, המנהל הכללי של הרשות המקומית יעמיד לעיון הציבור במשרד הרשות המקומית
וכן יפרסם באתר הרשות המקומית באינטרנט, את החלטות ועדת התמיכות של הרשות בציון שמות של
מוסדות הציבור והתמיכה, שאושרה לכל מוסד, כשהן ממוינות לפי התבחינים השונים לתמיכה של הרשות
המקומית.

 

היקף השתתפויות והתמיכות שניתנו על -ידי המועצה המקומית למוסדות ציבור שאינם מתוקצבים או נתמכים
לפי חוקים ותקנות או לפי הסכם, על -פי הדוחות הכספיים המבוקרים של המועצה לשנים 2019-2015 ,יוצג
בטבלה.


 


ממצאים וסיכום הביקורת בהתבסס על המידע, המסמכים, הנתונים וההסברים שנאספו ונמסרו לביקורת ולאחר בחינתם, גובשו הממצאים שלהלן. יצוין כי אין הכרח שהביקורת תחשוף כל ממצא אם קיים, בייחוד מאחר ולא נמצא ריכוז מידע על תמיכות פר שנה וגם לא פורסם מידע כאמור באתר האינטרנט של המועצה.

 

פירוט מלא של עבודת הביקורת הכולל תיאור תהליך הטיפול בתמיכות וניתוח הנתונים הועלו בנייר העבודה של הביקורת שהועבר לחברי הועדה המקצועית.


1 .תמיכות במוסדות הציבור – העדר ריכוז מידע שנתי על התמיכות שאושרו בדיקת הביקורת העלתה כי בשנים 2020 - 2015 המועצה העניקה תמיכות ישירות ועקיפות במוסדות ציבור שיפורטו בטבלה מספר 2 להלן. אולם לא נמצא סיכום שנתי של תמיכות או ריכוז מידע על התמיכות שאושרו לכל מוסד לפי התבחינים השונים, הן במשרד מנכ"ל המועצה )המשמש יו"ר ועדת התמיכות וממונה על חופש המידע במועצה( ובאתר האינטרנט של המועצה והן בנספח לתקציב המועצה שהועבר לדיון במועצה.

 

בהעדר מידע כאמור, אף גם כשתקצוב התמיכות בתקציב המועצה ובייחוד תמיכות עקיפות, לא תמיד
מאפשר ללמוד כי מדובר בתמיכה עקיפה ולהבדיל אותה מפעילות בשגרה. 

 

בהתאם לבדיקה, כפי הוזכר לעיל, המועצה לא קיימה את ההוראות בנוהל התמיכות לענין פירוט סכומי התמיכות בתקציב ולענין ריכוז המידע אודות התמיכות שאושרו וגם פרסום מידע זה באתר האינטרנט של
המועצה.

 

לא נמצא מידע מרוכז אודות התמיכות שאושרו והוענקו לכל מוסד בהתאם לסעיפי התבחינים המאושרים מדי שנה, בין אם מדובר בתמיכות ישירות ובין אם מדובר בתמיכות עקיפות, הן בתיק פיזי על נייר והן בתיקיה ממוחשבת בנושא ניהול התמיכות המכילה ריכוז שנתי של המידע אודות התמיכות שאושרו בצירוף החלטות ועדת התמיכות.

 

לפיכך יוצא שלא מתאפשר לקיים את זכות העיון לציבור באופן זמין, מלא ומשקף.

כך אף לא נמצא מידע על התמיכות שניתנו בשנים 2017-2015 לרבות החלטות ועדת התמיכות, הן ברשות מנכ"ל המועצה והן באתר האינטרנט של המועצה. אף עולה כי מידע זה לא מנוהל! למעשה אין בידי הביקורת פרוטוקולים של ועדת התמיכות שדנה בתמיכות לשנת 2016 במיוחד, אך גם באשר לתמיכות שנדונו בוועדת התמיכות בשנת 2017 ובבקשה של עמותה שפועלת בתחום הספורט שכביכול הוגשה בחודש דצמבר 2018 .

 

ריכוז מידע כאמור מהווה בסיס מידע למקבלי ההחלטות ולגורמי הפיקוח, בין היתר לבדיקת מילוי התנאים וקיום המטרות לשמה הוענקה התמיכה ואת העמידה ביעדים של הרשות, ומאפשר לקיים תהליכי בקרה ומעקב יעילים ואפקטיביים.

 

ולא עוד אלא המועצה לא פירטה בנספח לתקציב ובדו"ח כספי שלה את הסכומים שיועברו או הועברו, לפי הענין, לכל מקבלי התמיכות מתקציב המועצה לפי פרקי משנה של הסעיף האמור.

 

זאת אף בנוגע לתמיכות העקיפות שהוענקו למוסדות ציבור כולל שיעורן ומהותן.

 

כתוצאה מכך, לא התאפשר שיקוף תקציב התמיכות ואת ביצועו, לרבות חלוקתו לפרקי התקציב לפי נושאי תמיכה, דבר זה אינו עולה בקנה אחד עם עקרונות השקיפות והדיווחיות.

 

גזבר המועצה התייחס כי ההוצאה מתוקצבת בתקציבי מחלקת הרווחה כחלק מהפעילות השוטפת ולדעתו לא מדובר בתמיכות מ אחר והעמותות...מבצעות שירותים שמחלקת הרווחה אחראים להם.

 

למעלה מזה, המועצה אינה נוהגת לפרסם באתר האינטרנט שלה מידע מרוכז מדי שנה אודות התמיכות שאושרו והחלטות ועדת התמיכות. מידע על סוג התמיכה, שם המוסד הנתמך, סכום המאושר, תחום וענף פעילות לפי התבחינים המאו שרים של המועצה.

 

הביקורת מעירה כי על המועצה לקיים את הוראות נוהל התמיכות במלואן. הביקורת תעיר כי על המועצה
באמצעות המנהל הכללי שלה לאפשר קיום זכות הזכות העיון לציבור על ידי ריכוז המידע על התמיכות, ולאפשר קיום הוראות נוהל התמיכות ועקרון השקיפות דרך פרסום המידע על התמיכות שהמועצה מחויבת
לפרסם אותו מדי שנה.

 

הביקורת ממליצה שהמועצה תרכז לגבי כל מוסד ציבור הנתמך על ידה את כל המידע בקשר לתמיכה באותו מוסד ציבור .

 

מומלץ שהמנהל הכללי של המועצה יעמיד לעיון הציבור במשרד המועצה וכן יפרסם באתר המועצה המקומית באינטרנט, את החלטות ועדת התמיכות של המועצה בציון שמות של מוסדות הציבור והתמיכה, שאושרה לכל מוסד, כשהן ממוינות לפי התבחינים השונים לתמיכה של המועצה המקומית.

 

נוסף על כך, הביקורת ממליצ ה כי המועצה תכלול בתקציבה את הסך הכולל של תקציב התמיכות, הישירות והעקיפות, ואת חלוקתו, לפי נושאי התמיכה, לפרקי התקציב. יודגש כי לדרג נבחר אחריות על חלוקת התקציב.

 

מומלץ שמועצה באמצעות הגזבר שלה תפרט בנספח לתקציב ולדו"ח הכספי את הסכומים שיועברו או הועברו, לפי הענין, לכל מקבלי התמיכות מתקציב הרשות המקומית לפי פרקי משנה של הסעיף האמור. ככל שהמועצה נתנה תמיכה עקיפה למוסד ציבור , תפרט בנספח לתקציב את שיעור התמיכה העקיפה ומהותה.

 

פיקוח על מימוש התמיכה אי קיום פיקוח לפי הוראות נוהל התמיכות בדיקת הביקורת העלתה כי ביחס לרוב התמיכות שהוענקו בשנים שנבדקו, המועצה לא קיימה פיקוח על מימוש התמיכה לפי הוראות נוהל התמיכות.

 

 

בחודש יוני 2020 מונה גזבר המועצה לשמש מפקח מטעם המועצה על מימוש התמיכה ואושרו תבחינים לפיקוח. כלומר לא מונה מפקח מטעם המועצה על- ידי מנכ"ל המועצה אלא במועד זה, חרף זאת שולמו למוסדות הציבור כספי תמיכות. על פי הוראה מפורשת בנוהל התמיכות שאוסרת על תשלום תמיכה כלשהי על יד הרשות המקומית, ככל שלא מונה מפקח כשיר מבי ן עובדי הרשות !

 

בישיבה שנערכה בתאריך 2020.6.17 ועדת התמיכות המקצועית ביקשה שגזבר המועצה יפקח על מימוש התמיכה שהוענקה בשנת 2019 לעמותת ספורט שהגישה בקשה חדשה לתמיכה עבור שנת 2020 .בהתאם לכך, גזבר המועצה פנה לעמותה הנתמכת למתן מסמכים והבהרות.

 

בחודש ספטמבר 2020 הגזבר דיווח לוועדה המקצועית על ממצאיו ובדבר אי קבלת מלוא המסמכים הכספיים וההסברים לנושאים שביקש מהעמותה להעביר לו !

 

בתחילת חודש נובמבר 2020 העביר רו"ח מטעם העמותה ליו"ר ועדת המשנה לתמיכות מסמכים והסברים לנתונים שביקש גזבר המועצה לקבל במסגרת פעולות הפיקוח שהוא קיים!

 

עם זאת, לא נמצא וככל הנראה לא נערך דיווח סופי של הגזבר שהוא המפקח על מימוש כספי התמיכה לאחר מסירת המידע והסבר של רואה החשבון מטעם העמותה כאמור לעיל!

 

בהתאם לדוח הכספי המבוקר לשנת 2019 שהגישה העמותה במועד זה, עולה כי היה שינוי בביצוע התקציבי שיש בו כדי להשפיע על שיעור התמיכה וכי העמותה סיימה בעודף !

 

עולה כי למעשה המועצה לא קיימה פיקוח מלא על מילוי התנאים למתן התמיכה ועל השימוש בתמיכה שניתנה. דבר זה גם מעיד על חוסר מעקב והעדר בקרה.

 

המועצה לא קיימה פיקוח על מילוי התנאים שנקבעו למתן התמיכה. כך לדוגמה בשנת 2016 שולמה תמיכה לעמותה שלא היה לה אישור ניהול תקין לשנת 2016 ובטרם יוצג אישור כאמור. אף אישור המועצה לתמיכה זו היה בדיעבד לאחר ששולמה, למרות שבמועד ישיבת המועצה עדיין לא היה אישור ניהול תקין ! דוגמה נוספת, בשנת 2019 שולמה תמיכה לעמותה למרות לא השלימה את המסמכים שנדרשו ולא העבירה דפי חשבון בנק כתנאי לתשלום התמיכה !

 

המועצה לא קיימה פיקוח מלא על השימוש בתמיכה שניתנה ! כך שלא קבע מנכ"ל המועצה מפקח כשיר מקרב עובדי המועצה אלא עד חודש יוני 2020 כפי צוין לעיל, למרות שנושא זה הועלה על ידי החשב המלווה בשנת 2016 !ראש המועצה התייחס לכך בישיבת המועצה שהתקיימה 2016.12.6 וציין "מנינו את גזבר המועצה כמפקח על התמיכות" !! בנוסף, לא נמצא דיווח מאת המוסד הנתמך על הפרויקט ובקשר לתמיכה ולא נמצא כי הוגש לוועדת התמיכות דו"ח בדיקה או
ביקור כלשהו שערך עובד כשיר מקרב עובדי המועצה.

 

פורטל הכרמל

תגובות

14. תושב לפני 2 שנים
גובים כסף מזומן על שימוש במגרש ולא מדווחים. רפיק ועאמר ידעו ולא עשו כלום
13. חלבי לפני 2 שנים
ידוע וברור
12. דילאווי1 לפני 2 שנים
أرجو
11. مواطن بسيط לפני 2 שנים
سوء الادارة
10. חסוני לפני 2 שנים
אדם לא אמין לא יכול לנהל כפר כזה
9. דני לפני 2 שנים
עולם של גנבים בלי גבולות
8. דליה לפני 2 שנים
ראש מועצה
7. אזרח לפני 2 שנים
אנשי הכפר פראיירים
6. ספורטאי לפני 2 שנים
לא חשבתי אחרת מועצה מושחתת
5. חלבי לפני 2 שנים
רפיק חושב שזה רכוש של אימא שלו בושה
4. אני לפני 2 שנים
להתעורר נגד ה.. הזה רפיק
3. תושב לפני 2 שנים
ראש מועצה
2. אזרח לפני 2 שנים
הציבור הדרוזי בדליה מורדם
1. חוקר לפני 2 שנים
צריך לבדוק למה זה קרה?

מומלצים