ל 2.5 מיליון תושבים בישראל אין מיגון תקני בסמוך למקום מגוריהם

כך ציינה יו"ר ועדת המשנה למוכנות העורף, ח"כ נירה שפק, בדיון שקיימה הועדה, בהשתתפות ראשי רשויות מהדרום, ונציגי משרדי הממשלה, צה"ל ורשות החירום הלאומית (רח"ל), בנושא הפעלת מערך החירום בעורף האזרחי במסגרת מבצע "עלות השחר".​​​​​​​

12.08.2022 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ל 2.5 מיליון תושבים בישראל אין מיגון תקני בסמוך למקום מגוריהם



יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, התייחס לנושאי מוכנות העורף בחירום ואמר:" יש נושאים שצריכים לפתור וננסה כולנו לקדם במסגרת ועדת הכספים ואישורי ממשלה. לא בטוח שנצליח להכניס את הנושאים הללו למליאה ללא בסיס תקציבי וכלכלי אבל נעשה את המקסימום כדי לטפל בהם".


יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ רם בן ברק:" חייבים לייצר תכנית לאומית כך שבכל בית בישראל יהיה ממ"ד". ראש עירית אשקלון, תומר גלאם: " אשקלון לא מקבלת כלום. מדברים רק על יישובי העוטף".
 

יו"ר ועדת חוץ וביטחון , ח"כ רם בן ברק:" אנחנו נמצאים בסופו של המבצע שהיה מבצע מאד מוצלח שהשיג את המטרות. למדנו שהיכולת של צה"ל לנהל מערכות כאלה תלוי מאד ביכולת האזרחית שלו. יש הרבה מה לעשות מצד הממשלה. אנחנו משקיעים ומפתחים מערכות הגנה אבל כל זה לא שווה ללא יכולת האזרחים למגן את עצמם בבתיהם. מטרתנו להאיץ את מיגון היישובים אף מעל שבעה ק"מ ובכלל לחשוב על תכנית לאומית למיגון הערים. המשימה שלנו ושל ח"כ נירה שפק לוודא שהדברים האלה מיושמים ועל כל המשרדים להביא תכנית יותר מקיפה. לא עשינו מספיק וצריך לקדם את זה".

 


יו"ר הוועדה למוכנות העורף, ח"כ נירה שפק, אמרה:" צריך לתת מענה ופיצוי מהיר לתושבים. אנחנו על שעון חול וככל שנספיק יותר נציל יותר חיי אדם. ממבצע 'שומר החומות' גילינו מה שנכתב בדו"ח המבקר משנת 2020 לא יושם, יש כשלים שרובם לא טופלו. כ 2.5 מיליון תושבים בישראל אין מיגון תקני בסמוך למקום מגוריהם. תכנית שנתית לא גובשה ולא הוקצה לה תקציב. מקלטים ציבוריים סמוך לקו הגבול אינם כשירים ואין תנאים פיזיים נאותים לשהות בהם. תכנית הפינוי של קריית שמונה ושדרות וישובים בקווי העימות לא הושלמו. פעלנו במספר נושאים: הכנת תוכנית פינוי יישובים , דגש על הסברה של פיקוד העורף לאוכלוסייה, כיתות כוננות, מוסדות רווחה , מרכזי החוסן, כבישים תשתיות כאשר נושא בעלי החיים שעדיין שלא הספקנו לטפל בו".

 


תמיר עידאן, ראש רשות מועצה אזורית שדות נגב: "בעניין הפינוי היו שתי בעיות, קיבלתי אישור לפנות יישובים צמודי גדר בלבד ולא יכולנו לתת מענה ליישובים רחוקים יותר. בנוסף, הפינוי הצבאי עליו מדברים עדיין לא סגור וברור עד הסוף , אין חוזים נצורים וברורים לאן כל יישוב מפונה ועוד. קשה מאד לפנות מעכשיו לעכשיו וצריך להתייחס לזה. יש מספר רשויות שאין בהם מרכזי הפעלה בגלל העדר תקציב. בסוף המבצע יש ירי מסיבי ולכן לפני הפסקת האש צריך להנחות בצורה מסודרת את התושבים להיכנס כבר למרחבים מוגנים , אנחנו עשינו זאת באופן עצמאי ולא הגיע מפיקוד העורף. יש לתת מענה לנושא המיגון של מבני הציבור שעדיין אינם ממוגנים". 

 

גדי ירקוני, ראש מועצה אזורית אשכול, התייחס אף הוא למיגון המבנים והוסיף: " חייבים לתת מענה להכשרת והכנת הדרכים והכבישים הצדדיים".

 


 תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון, אמר: "הייתי שמח שגם אשקלון היתה מקבלת תכנית להפוגה, לפחות לילדים עם צרכים מיוחדים ואוכלוסיות שונות". הוא הצר על נושא תכנית המיגון ותקצובה וציין:" היינו אמורים לקבל 320 מלש"ח שגם כך נותן מענה ל 60% מיגון. וזה מעט עם יישום ארוך מידי. לטענתו "אשקלון לא מקבלת כלום. מדברים רק על יישובי העוטף. המדינה צריכה להתעורר ולקבל החלטות קונקרטיות לאשקלון".  " קיבלנו 8 מלש"ח ממשרד הביטחון כדי לשפץ מקלטים ציבוריים. זה לא הגיוני יש פערים. יש 164 אלף תושבים ואתם צריכים להסתכל להם בעיניים. כל מבצע ניתן גיבוי מצד תושבי העיר אבל הזלזול חייב להיפסק. אם יהיו פה מאות הרוגים מישהו יצטרך לשלם את המחיר על זה". לדברי ראש העיר הוא צריך לקצץ מהרווחה , מהקייטנות  ומהתקציב העירוני כי העיר לא מקבלת דבר. 

 

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ שפק, בתגובה: "אנחנו רוצים לשמוע ולהבין את הדברים ולטפל בהם. יש דברים שנעשו וזה לא מספיק. מנכ"לית משרד ראש הממשלה, אמרה לי שהיא מקדמת בעדיפות תכנית לעיר אשקלון. המצב לא טוב ומה שנתנו הוא פלסטרים והוא לא מספיק. אני מקווה שכל מי שפה שמע את האמירות הלגיטימיות שלך".
 

 

אופיר ליפשטיין, ראש מועצת שער הנגב: "תכנית ההפוגה עבדה טוב במהלך המבצעים האחרונים. בנושא הפיצויים צריך לפעול שזה יצא לפועל לכל מי שאסור היה לו לצאת לעבודה ולעסקים. אסור לתת לאנשים להרגיש שמושכים אותם ושהם נשארים מאחור"
 

 

יורם לרדו, ראש ראשות החירום הלאומית (רח"ל): "התחושות משומר חומות היו לא טובות. מלכתחילה חשבנו לתת לראשי המועצות את הכלים, כי הם מכירים את האוכלוסיות שלהם. אחד הדברים החשובים הייתה ההחלטה מתי העיתוי של הפעלת תכנית הפינוי. ראשי המועצות לקחו חלק עם חוזים נצורים תוך תגבור האתרים ולמדנו לעבוד עם התקשרויות ותוך כדי ימי המבצע. בין פיקוד העורף לרח"ל לא היו פערים לאומיים בתחום המשק והאספקה הייתה סדירה. על פי התאמה יישובית וקהילתית נבנתה ותוקצה תכנית להוצאת יישובים לריענון, סה"כ יצאו  כ - 8,000 מתושבי העוטף ושדרות. המלצתנו לעגן את תכנית 'משב הרוח' בתוך החלטת הממשלה".
 

 

יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, ציין את חשיבותו של הדיון ואמר:" יישר כוח על כל העשייה. יש כמה נושאים שצריך לטפל בהם. יש דיונים במליאה ובוועדת הכספים. לא בטוח שנצליח להכניס את הנושאים הללו ללא בסיס תקציבי וכלכלי אבל נעשה את המקסימום לטפל בהם".
 

 

תא"ל לירון דונל, רמ"ט פיקוד העורף הסבירה בדיון כי: " היה ניסיון לאזן בין שגרת חירום, הצלת חיים ותפקוד המשק. בימים אלו, צה״ל בלמידה של המערכה ועל כן נעשית הפקת לקחים ואיסוף נתונים אודותיה. ממה שניתן לראות את הנתונים: 952 שיגורים לעבר ישראל ו-24 נפילות בשטח בנוי. מניתוח ראשוני של הנתונים, מוקד המטחים היה על שדרות ואשקלון. האוכלוסייה פעלה באופן אקטיבי, נשמעה להנחיות. ניכר כי עיקר הפציעות היו בריצה למרחב המוגן. מבדיקה שלנו, הייתה עלייה משמעותית בכניסות לפורטל החירום הלאומי, שימוש ביישומון פיקוד העורף ומכאן חלה ירידה בכמות השיחות למוקד 104. היא הוסיפה בהקשרי המיגון כי: "במהלך המבצע נפרשו 26 מיגוניות בדרום, במיקוד העיר אשקלון. וציינה כי המלצות הפיקוד  היא יצירת תכנית בהקשרי מיגון העורף לטווח של עד 20 קילומטר מרצועת עזה.  ותכנית רב שנתית שנועדה להקיף ולטפל במרכזי ההפעלה בדגש על עצמאות וריבונות הרשות לתפעול בעת חירום".
 

 

אילן ברוש, מנהל אגף חירום, משרד הרווחה: " יש לתת לראש הרשות לפעול להפגה של תושבים גם ביישובים שמעבר למה שנקבע. לגבי סוגיית אזרחים עם צרכים מיוחדים , הפעלנו את מרכז החירום ואלה פונו לפי בקשת הרשויות. הטיפול היה מסודר ונכון. המשרד תיקצב 2.4 מלש"ח לצורך מענים למחלקות הרווחה ברשויות עד 40 ק"מ".  

 

אלי מועלם, ראש אגף חירום, משרד הפנים: " אסור לבטל את התכנית הצבאית ויש לחדד ולחזק את תכנית הממשלה של 'מלון אורחים' להתמודדות עם אירועים עתידיים".
 

 

איתמר רביבו, ראש מועצת חוף אשקלון, אמר כי לדעתו יש לחשוב ולאפשר לתושבים שלא יצאו להפוגה גם השבוע ,לאחר  סיום המבצע לצאת ולהתרענן.  

 

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ שפק, אמרה כי: מדובר בנקודה חשובה.  יש אנשים שצריכים את זה יותר מאוחר וצריך לאפשר להם. אנשים שלא יצאו מסיבות שונות , טיפלו במשקים, חקלאים, רכזי בטחון ועוד. ושאלה האם יש תקציב ואפשרות כן לאפשר לאלה שרוצים לצאת לריענון?" 

 

בתגובה אמר ראש רח"ל, לרדו: "כי רציונל התוכנית הנוכחית מדבר על  צורך מבצעי. פינו בזמן שלא ניתן לנהל אורח חיים סביר בין 0 – ל-4 ק"מ מהגדר. לנושא המשך יציאה להתרעננות , צריך למצוא פתרונות אבל אי אפשר במסגרת התוכנית הקיימת".
 

 

דן נימני, רפרנט ביטחון באגף התקציבים של משרד האוצר, אמר כי: "הוקצו 320 מלש"ח לטובת תכנית מיגון לעיר אשקלון והעברת הכסף נמצאת כרגע על שולחנה של ועדת הכספים" 

 

יו"ר ועדת המשנה , ח"כ שפק: " זה לא  נותן מענה.  האם יש התייחסות לנושא שדיברנו על מתן אפשרות להתרעננות גם אחרי לחימה. אני מבקשת לבחון את הנושא הזה".
 

 

נועה חסדאי , מנהלת חמ"ל משרד הבריאות: " אנחנו מפעילים חמ"ל 24 שעות ובמהלך כל השנה. באירוע הזה בית חולים ברזילי עבר ב 3 לאוגוסט עבר אימון מטה משגרה לחירום וזה סייע להתארגנות במהלך המבצע. רמת הכוננות עלתה בכל מוסדות הבריאות לפי סט הנחיות מאד מסודר. עקב האכילס הם פערי המיגון למשל כאשר צריך לנייד חולים למקום אחר כדי לקבל טיפול". 

 

יו"ר וועדת המשנה, ח"כ שפק: "איך דואגים לכך שעובדים חיוניים כמו רופאים, אחיות והמערכת הרפואית נותנת מענה לתושבים שצריכים טיפולים שונים? למשל פתיחת חמ"לים רפואיים להתייעצות עם רופאים בזום והנגשת שירותים רפואיים שוטפים".  

 

חסדאי, משרד הבריאות: "השירות המשיך להינתן והם פעלו במקום מה שנסגר בגלל הצורך ומענה להתגוננות . היה תגבור שירותים רפואיים בטלפון ובזום יחד עם המשך טיפול בחולים ששוחררו לבתיהם והיו צריכים המשך טיפול. נפתחו קווים לסיוע נפשי טלפוני בקופות החולים, סרטונים על התמודדות נפשית בחירום נערכו פניות יזומות למטופלים מוכרים. סה"כ יש ירידה במספר נפגעי החרדה בבתי החולים".
 

 

ח"כ ולדימיר בליאק: "ביום חמישי בוועדת הכספים נערוך דיון מבחינת הפיצויים. מס רכוש כבר ביצע הערכת נזק ברוב המקומות.  אני שמח שמנכ"לי המשרדים אשרו שמהיום שהחלו המגבלות לפני המבצע אושר שיתחילו לשלם פיצוי בשל ירידה עסקית והפסד ימי עבודה וכדומה".
 

 

טליה לבנון, מנכ"לית הקואליציה לטראומה:" יש 800 מטופלים במרכזים ובתוך יומיים היו 160 מטופלים שקיבלו סיוע . אנו צופים שכאשר יסתיים החופש הגדול יהיה גל של פניות ואנחנו נערכים לכך. הורים צעירים פנו לקבל עזרה איך מתווכים את הדברים לילדים ואלה שחוו זאת פעם ראשונה. הייתה התמודדות עם נושא העולים החדשים שלא היה פשוט להגיע אליהם. כגון: עולים מאוקראינה, והמשך הטיפול בסוגיית העובדים הזרים שנמצאים במקום".
 

 

מיכל קלה בן חמו, ראש אגף ביטחון , משרד התחבורה: "יש לנו תהליך מוסדר ומובנה, יש הערכות מצב רציפות. אנחנו נותנים מענה לכל נושא הנמלים ומענה לסוגיית התחבורה ציבורית בתיאום עם פיקוד העורף. אנחנו עושים הכל שהתחבורה הציבורית תפעל כסדרה ומשתדלים להיכנס לכל הצירים האפשריים. התעופה האזרחית פעלה כסדרה". 

 

יו"ר וועדת המשנה, ח"כ שפק ציינה כי: "קווים לא יכלו להיכנס ליישובים ומדובר במרחב כפרי. מי שרצה לעבוד לא יכל לצאת. הייתה דרישה לשאטלים. תעשו חוזים נצורים לשאטלים ייעודיים אני מבקשת שתעשו זאת. גם בנושא הכבישים הצדדיים יש לטפל, יש צירים שנוסעים בהם גם באופן יום יומי".
 

 

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ בן ברק , ויו"ר ועדת המשנה, ח"כ שפק סיכמו את הדיון.  ח"כ בן ברק: " עלו מספר דברים שצריכים לטפל בהם והם יטופלו. הדרכים העוקפות שנותנות מענה גם בחירום צריכים להיות מטופלות. מיגון העורף, אנחנו חייבים לייצר תוכנית לאומית כך שבכל בית בישראל יהיה ממ"ד. אין לנו ברירה! אשקלון צריכה לקבל תוכנית לאומית ייחודית , היא לא עוטף אבל היא מאוימת והיא עיר גדולה וחשובה".
 

 

ח"כ שפק :"כשהתחלתי בתפקיד, הייתה לי בטן מלאה בכל נושא המוכנות של העורף. הייתה לנו שנה שלמה וסה"כ היום אני יכולה לומר שהמבנה היום הוא מבנה טוב וצריך לחזק ולשפר אותו. חייבים שהכל יהיה ממוגן ולראות מה הפערים על מנת ליצור רציפות תפקודית.  משרד האוצר צריכים לבוא עם תשובות ולתת מענה בנוגע לתקציבים הנדרשים. בסוף,  אורך הנשימה שלנו יוכתב על ידי האזרחים והרשויות המקומיות וחוסנם הוא קריטי. אסור לנו לנוח על זרי הדפנה צריך להמשיך ולתת  מענה לכל הסוגיות הללו".
​ 

תגובות

מומלצים