מיליונים בוזבזו על פינוי תחנת האשפה שנשרפה בדליה

מועצת דאלית אל כרמל הוציאה מיליונים בביצוע פינוי שאיריות הפסולת לאחר השריפה בתאריך 2018.5.18 עת עלה אתר הפסולת המקומי באש. פינוי שאיריות הפסולת מהאתר לאחר השריפה בוצע ללא הסדרת התקשרות ו/או הזמנת רכש, לקויים קשים בהתנהלות המועצה בנדון, לדברים

14.08.2022 מאת: חסין חלבי
מיליונים בוזבזו על פינוי תחנת האשפה שנשרפה בדליה

 

דוח מבקרת המועצה המקומית לשנת 2020 והמחצית הראשונה לשנת 2021 שהגישה עו"ד סועאד חסון זהראלדין מבקרת המועצה המקומית דאלית אל כרמל לשעבר.

 

 

כל הדוח נדון במליאת מועצת דאלית אל כרמל, אבל שמנו לב שקטע הדוח של פינוי תחנת האשפה שנשרפה לא נדון בצורה רצינית במליאה.

 

חשוב לציין שבדוח הנ"ל יש כל כך הרבה דברים שלא ביצעה המועצה בעיקר הדברים הקשים שציינה המבקרת, שבתמורה משלם המים בדליה שילם מיליונים על פינוי שאיריות שריפה.

 

 

כוחות הכבאות וההצלה טיפלו בכיבוי השריפה ודווח על סיום האירוע בתאריך 2018.5.20 .בהתאם לכך ולאור הבירור שנערך לא נשקפת סכנה יותר. אך פינוי האתר הוגדר על -ידי מנהל מחלקת הבטחון כפעולה דחופה בשל חשש להתפרצות אש מחדש.

 

 

לאחר תום אירוע השריפה ופינוי שאיריות הפסולת באתר המקומי, ראש המועצה הודיע לענין פינוי אתר האשפה מתאריך 2018.5.22 ,בין היתר כי "פינוי האתר הקיים נעשה כפעולת שבר בהמלצת כיבוי אש, המשטרה והביטחון מתוך חשש לפגיעה במחסן השמנים הצמוד למקום וחלילה פגיעה ביער וגם למען חסכון כוננות וטיפול כיבוי האש באופן יומיומי.

 

הודעתי על כך ליועצת המשפטית מתוך האחריות ודאגה לשלום הציבור ובטחון היישוב כבשעת חירום. נושא השריפה והטיפול בה דווח למחוז. גזבר המועצה יוציא הזמנה וההתחשבנות תהיה בתיאום מלא עם החשב המלווה." 

 

 

א. פינוי שאיריות הפסולת לאחר השריפה ביצוע העבודה והבקרות בדיקת הביקורת העלתה כי בוצעה עבודת פינוי של שאיריות הפסולת באתר המקומי בסמוך למועד ההשתלטות על השריפה, ללא התקשרות מוסדרת וללא ליווי של מחלקת התברואה ואיכות הסביבה ואפילו של יועץ בתחום, ובהיעדר אמצעי בקרה אפקטיביים של תיעוד מלא ומשקף בזמן אמת, שקילת המשאיות וליווי המשאית לאתר הטיפול. 

 

 

נמצא סיכום פנימי מתאריך 2018.5.24 החתום על ידי מנהל מחלקת התחזוקה והתפעול ההנדסי במועצה בכותרת : "סיכום מבצע פינוי אתר פסולת ארעי כשבר, לאחר נזקי השריפה מתאריך -18 2018/5/19 .

 

 

"להלן : "סיכום פינוי האתר"( בסיכום זה צוין כי הוטל עליו לנהל ולרכז את מלאכת פינוי האשפה שנשארה לאחר הדליקה על- ידי הנהלת המועצה.

 

 

לפי סיכום זה עלה כי הפינוי בוצע על ידי החברה הקבלנית א. שנוסדה בחודש ינואר 2018 ,וכי משך הפינוי היה 3 ימי עבודה. כמות הפסולת אשר פונתה על-פי תעודות השקילה המאומתים על- ידי מנהל התחזוקה באמצעות תעודות המשלוח, היא 510,894 טון בתוספת באגר ל -3 ימים.

 

 

הנתונים רוכזו בטבלת אקסל. במקביל, החברה הקבלנית א. חשבונית עסקה מספר 1 מתאריך 2018.5.24 המתייחס ל"פינוי כמות של 510,894 טון". 

 

 

בטבלת האקסל שצורפה לסיכום פינוי האתר )להלן : "טבלת האקסל"( צוין כדלהלן : פרטי תעודות משלוח, תעודות שקילה )35 )ומשקל לפי תאריך. סה"כ 510,894 טון. 

 

 

ציוד ומיכון הוא באגר שרשרת ומפעיל, משאיות פול טרילר, משאיות דאבל. ליווי אישי לפינוי של מנהל התחזוקה. 
נרשמה הערה "בשל אופי העבודה של הבאגר נחסך יום עבודה לשופל 950 מתאריך היום 2018.5.22 חל איסור ריכוז פסולת מוצקה באתר. חובה להציב שומרים ושילוט, ולגדר את השטח." 

 

 

נרשמה הערת משנה "בתאריך 2018.5.21 באופן חד פעמי והתייעצות עם ראש המועצה והגזבר והוחלט לרכז ולפנות" 

 

 

בשלב מאוחר כנראה 2018.6.24 ,הוסיף מנהל התחזוקה הערה בטבלת האקסל כי : "נפלה טעות סופר שסה"כ משקל 20820 ולא 2820 שזה דבל ." ההדגשה לא במקור(; כן הערה כי: "תעודות השקילה הינן באחריותו הבלעדית של הקבלן המבצע"; ותוקן הסכום הכולל ל- 912,510 טון היעדר ליווי ופיקוח מקצועי של מחלקת התברואה ואיכות הסביבה או יועץ לאיכות הסביבה לא נמצאת תוכנית עבודה ו/או הנחיות ביצוע לפינוי ולניקוי האתר לאחר בחינה מקדימה של מחלקת 
התברואה ואיכות הסביבה או יועץ לאיכות הסביבה. 

 

 

מהאמור לעיל, עלה כי הפינוי נעשה ללא ליווי של מי ממחלקת התברואה ואיכות הסביבה ובפרט אחראי הפסולת ואיכות הסביבה, ועל-פי הבירור הפינוי נעשה ללא תיאום, ללא שיתוף וללא מעורבות של מי מהמחלקה האחראית לנושא איכות הסביבה לרבות הפסולת.

 

 

נקודה ראויה לציון היא בתאריך 2018.5.22 בשעה 33:6 העלה סגן ראש המועצה, מר סאלח, כי לא נשקפת כל סכנה. הוא התריע כי מתבצעת חפירה של אדמה ונשלם כסף לא על פינוי פסולת אלא אבנים בגדלים שונים שהקבלן מפנה ללא צורך. הוא ביקש לבצע מיפוי ורק לאחר זה שינוע וזאת לאחר ביצוע מכרז מסודר.

 

 

עקב הערת סגן ראש המועצה הנ"ל, ביקשה הביקורת לקיים דיון בהשתתפות היועץ שערך את המכרז האחרון לפינוי פסולת מהאתר 2018/6 ,שיבקר באתר לאחר השריפה.

 

 

היעדר תיעוד משקף ואמצעי בקרה ופיקוח אפקטיביים בזמן אמת מטעם המועצה לא נמצא תיעוד משקף ומלא במהלך פינוי האתר של נציג המועצה ובפרט של מנהל מחלקת התחזוקה, לאמצעי הבקרה והפיקוח שהוא ערך על ביצוע העבודה, סוג הפסולת והכמויות.

 

 

לצד זה לא הועמדו לרשות מ נהל התחזוקה אמצעי בקרה אפקטיביים לתיעוד הפסולת שפונתה, החשוב ביותר הוא כי שלא נשקלו המשאיות באתר. 

 

 

לחילופין לא היה ליווי של מפקח מטעם המועצה מצויד בהנחיות ובאמצעי בקרה ופיקוח לכל כלי רכב שהעמיס את הפסולת מהאתר והוביל אותה לאתר טיפול.

 

לא היה תיעוד אותנטי וצמוד של נציג/י המועצה לענין פרטי כלי הרכב והנהגים שהעמיסו את הפסולת, תאריכים ושעת היציאה של כל כלי רכב מהאתר לאתר הטיפול.

 

 

היעדר הצהרה למהימנות ונכונות הכמויות והנתונים ו ריכוז שקילות מטעם החברה הקבלנית הוצג כי הפסולת שפונתה מהאתר הועמסה ונקלטה באתר הטמנה בחדרה לפי תעודות שקילה שהוצגו וצורפו לחשבון 1 מתאריך 2018.5.24 כפי שנטען. לצד זה לא צורף ריכוז שקילות מאושר והצהרה של החברה הקבלנית א. באמצעות המורשים להתחייב בשמה לענין נכונות הנתונים והכמויות שבחשבון ובתעודות השקילה.

 

 

בחודש ספטמבר 2018 נתבקשה החברה להגיש הצהרה של בעליה כשהיא מאומתת ומאושרת על ידי עורך דין, כי הנתונים והכמויות בחשבונית העסקה הנ"ל שהוגשה )נכון למועד זה( ובמסמכים הנלווים לה הינם נכונים ואמיתיים, ואת דוחות רישום האיתורנים של המשאיות שהעמיסו והובילו את הפסולת מהאתר לאתר ההטמנה בחדרה כפי נטען. למרות זאת לא הוגשו אסמכתאות אלו למועצה ובמיוחד לגזבר המועצה. אדרבה החברה הקבלנית בחרה להתעלם ולהגיש שתי התראות 
משפטיות לתשלום ולאחר מכן תביעה משפטית ! 

 

 

תמוה למה נמנעה החברה הקבלנית א. להגיש הצהרה של ה מורשים להתחייב בשמה בדבר נכונות הנתונים והאסמכתאות, ולא נענתה לדרישת המועצה, הרי לכל הדעות מדובר בדרישה סבירה והוגנת !! 

 

 

האבסורד הוא כי החברה הקבלנית א. נשענה על מסמך סיכום פינוי האתר וטבלת האקסל, שהוא מסמך פנימי של המועצה, שהכין מנהל התחזוקה ותיקן אותו לאחר מכן, ולא הגישה בעצמה חשבון מפורט, דוח ביצוע וריכוז שקילות כצפוי וכמקובל

 

 

בדרישת תשלום ההתראה השניה ששלחה החברה הקבלנית א. באמצעות ב"כ עוה"ד בתאריך 2018.10.23 ,צוין כי תמוהה לחברה דרישת המועצה באמצעות גזבר המועצה לקבל דוחות רישום האיתורנים והצהרה מאושרת ומאומתת לענין נכונות הכמויות והנתונים כאמור לעיל, לבטח מאחר והיא אינה חברה המחזיקה ציי רכב וניסיון זה לקבל תצהיר חתום כאשר לנגד עיניכם נמצא דו"ח המפקח הכוונה לדוח סיכום פינוי האתר שערך מנהל התחזוקה כפי צוין לעיל וצורף לדרישה זו אשר בחן את הדברים ואישר אותם בעצמו, כך שדרישת המועצה זו נדחית מכל וכל ! 

 

 

אפילו הערת מנהל התחזוקה שנוספה בטבלת האקסל גם צורפה לדרישה התשלום – ההתראה השניה הנ"ל כי תעודות השקילה הינן באחריותה הבלעדית של החברה הקבלנית א., לא סייעה למועצה לקבל את האסמכתאות המבוקשות כדי לבחון את החבות הנטענת.

 

 

היעדר אישור מיוחד לקליטת פסולת שאינה בנין באתר ההטמנה בהתאם לבירור שנערך מול מרכז הפסולת והמיחזור במשרד להגנת הסביבה / מחוז חיפה לא ניתן אישור מיוחד לקליטת פסולת מהאתר בדלית אל כרמל באתר ההטמנה בחדרה בחודש מאי 2018 , כפי שהיה מתחייב בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה ! 

 

 

יובהר כי בהתאם לבירור מול מכרז הפסולת במחוז הנ"ל נמסר לביקורת כי האתר בחדרה הינו אתר הטמנה מאושר על ידי המשרד להגנת הסב יבה לקלוט פסולת בנין. קליטת פסולת אחרת שאינה בנין מחייבת קבלת אישור מיוחד מראש מאת המשרד להגנת הסביבה.

 

 

בשל כך החברה הקבלנית א. לא היתה מוסמכת להוביל את הפסולת לאתר ההטמנה בחדרה ללא אישור מיוחד מראש של המשרד להגנת הסביבה, לפיכך פעלה באופן הנוגד את ההוראות של המשרד להגנת הסביבה וסיכנה את המועצה בשל פעולה לא זהירה ולא כשירה זו !  תעודות משלוח מטעם חברת הובלות ללא אישור מהמועצה ו ללא תיעוד ופיקוח בזמן מתאים.

 

 

נמצאו תעודות משלוח מאת חברת ההובלה שהפעילה החברה הקבלנית במסגרת פינוי האתר כפי שנטען. כלומר תעודות המשלוח הנ"ל אינן מהמועצה המקומית ולכל הפחות אינן נושאות אישור גורם או מפקח כשיר ומוסמך מטעם המועצה, בזמן אמת !! 

 

 

דבר זה מעיד על היעדר אמצעי בקרה ופיקוח בזמן אמת ! בשונה מפעולות הפיקוח והבקרה שנקטו בהן אחראי הפסולת ואיכות הסביבה והמפקח באתר במסגרת יישום ההתקשרות עם החברה הקבלנית מכח מכרז 2015/1 כפי הועלה בביקורת בנושא זה, תעודות המשלוח שהציגה החברה הקבלנית א. לאחר השריפה לא ניתנו על ידי המועצה ולא אושרו בזמן אמת על ידי אף נציג מוסמך מהמועצה ! 

 

 

במצב העניינים הזה ובבחינה כוללת של הנתונים והמסמכים, לא ניתן לאמת לפי תעודות משלוח אלו כי כל כלי הרכב הובילו פסולת מהאתר המקומי לאתר ההטמנה בחדרה !! 

 

 

במספר תעודות משלוח מאת חברת ההובלה שהפעילה החברה הקבלנית א. צוין סוג הפסולת שהוא גזם. סה"כ כמות הפסולת מסוג גזם לפי תעודות משלוח שצורפו לתעודות השקילה הוא 265,430 ק"ג ! הייתכן לאחר שריפה ?! להוסיף לכך, כי על -פי עדות של עובד פיקוח במועצה אשר עקב אחר נסיעת אחת המשאיות שהעמיסה פסולת מהאתר המקומי במסגרת העבודות הפינוי שהפעילה החברה הקבלנית א. לאחר השריפה, עולה כי המשאית לא נסעה לאתר ההטמנה בחדרה ולמרות זאת הוגשה תעודת שקילה!!!

 

 

בכך עולה חשש סביר לענין אי נכונות ומהימנות הנתונים שהוצגו למועצה, ולכן מתחייבת חקירה ובדיקה מעמיקה לנתונים באמצעות מומחה לנושא זה.

 

 

תעודות שקילה לא חתומות, פרטים חסרים או לא ברורים בתעודות השקילה תעודות השקילה שהגישה החברה הקבלנית א. וצורפו לחשבון 1 מתאריך 2018.5.24 הן מאתר ההטמנה בחדרה, לא חתומות על ידי הנהג, השוקל והמקבל !! שעת הכניסה/היציאה אל/מן אתר ההטמנה בחדרה שצוינו בתעודות השקילה הנ"ל הן זהות ! בכל תעודות השקילה צוינה המילה 
"טסט" במקום שם השוקל !! גם לא צוין בתעודות השקילה מספר אסמכתא וסוג הפסולת ! עולה חשש כי תעודות השקילה הונפקו בדיעבד !

 

 

החברה הקבלנית א. לא הגישה תעודות שקילה מאושרות וחתומות כדין חרף בקשת המועצה באמצעות גזבר המועצה מחודש ספטמבר 2018 ! בדרישת התשלום ההתראה השניה מתאריך 2018.10.23 צירפה החברה כלל תעודות השקילה 
וציינה שהן מקבלות ביטוי בדו"ח המפקח כלומר דוח סיכום פינוי האתר שערך מנהל התחזוקה המצורף להתראה זו. מדובר באותן תעודות שקילה שהועברו למועצה כנ"ל.

 

 

תעודות השקילה הן מאתר הטמנה שהינו בבעלות של חלק מבעלי המניות ודירקטורים בחברה הקבלנית א.. לא הוגשה הודעה למועצה לכך אלא במסגרת התביעה המשפטית שהוגשה.

 

 

היעדר בקרה על משקל המשאיות שהעמיסו והובילו את הפסולת מהאתר לאחר השריפה כפי צוין לעיל, לא נשקלו המשאיות שהעמיסו והובילו את שאיריות הפסולת מהאתר לאחר השריפה, ולכן לא התאפשרה בדיקת משקל המשאית הנוסעת.

 

בהיעדר רישיונות הרכב של המשאיות שהופעלו בביצוע השירות, בנוסף להיעדר שקילה, לא ניתן לבדוק האם המשאית נסעה במשקל המותר ללא חריגה )אפילו מעבר לאחוז החריגה המקובל לפי משטרת ישראל(. משום כך חשוב לרכז את רישיונות רכב של הרכבים המבצעים שירותי הובלה והעמסת פסולת או חומרים מטעם המועצה, על מנת להקפיד על נסיעה במשקל המותר ולא במשקל חורג.

 

 

היעדר נתונים על רישומי מסלול הנסיעה של המשאיות שהופעלו בפינוי האתר במועדים המדווחים חרף בקשת גזבר המועצה מהחברה הקבלנית א. מתאריך 2018.9.13 לה גיש דוחות רישום האיתורנים של המשאיות שהובילו את הפסולת על ידי החברה בהתאם למועדים שדווחו וצורפו לתעודות המשלוח ולחשבונית העסקה מספר 1 ,דוחות הרישום כאמור לא הומצאו למועצה.

 

 

רישום האיתורנים לפי מערך חברת איתורן )או חברה אחרת שנותנת אותו שירות( של כל המשאיות שהופעלו בפינוי האתר במועדים המדווחים היה מסייע באימות הנתונים המדווחים ומחזק את הבקרה.

 

 

יחד עם זאת, ראוי לציין כי דרישה זו לא נכללה במסמכי הליך הזמנת מציעים להגיש הצעות המחיר שניהלה המועצה בחודש מרץ 2018 כמפורט לעיל. בהליך זה השתתפה החברה הקבלנית א. והונפקה עבורה הזמנת רכש מתאריך 2018.5.3 עד תקרת הפטור ממכרז.

 

 

תמוה כי החברה הקבלנית א. נמנעה מלהגיש רישומים לפי מערך חברת איתורן כאמור לעיל, ולא נתנה הסבר לכך אלא בדרישת התשלום ההתראה השניה, כי אינה חברה המחזיקה ציי רכב.

 

 

כלומר החברה לא התייחסה לדרישת המועצה ולסיבות ולנסיבות שמונעות ממנה לשתף פעולה. לדוגמה, מערכת איתורן לא מותקנת, מערכת מנותקת, מערכת איתורן לא תקינה עקב תקלה.

 

 

במקום זה הגישה החברה התראות משפטיות לתשלום ותביעה משפטית. בקרה על עבודות הפינוי ודוח אירוע השריפה באתר של מחלקת הביטחון – סבירות הכמויות ונכונות הנתונים של מועדי הפינוי בהתאם לבירור שנערך ובעיקר מול סגן ראש המועצה ומנהל מחלקת הביטחון במועצה עלה כי עבודות ריכוז הפסולת לקראת פינוי החלה בתאריך 2018.5.21 בשעות שלאחר שעה 00:15 .

 

 

הדבר הועלה ודווח בישיבה שנערכה בלשכת ראש המועצה. נמצא כי בדוח סיכום אירוע השריפה שערך מנהל מחלקת הביטחון בתאריך 2018.5.23 נרשם כי תחילת פינוי האתר המקומי לאחר השריפה היה בשעה 30:15 בתאריך 2018.5.21 .מנהל מחלקת הביטחון הבהיר כי טיפול באירוע ברמת כוחות הביטחון וההצלה הסתיים בתאריך 2015.5.20 שעה 00:15 וכי העברת האחריות למחלקת איכות הסביבה היא בתאריך 2018.5.21.

 

 

יצוין, לא הועבר דוח כיבוי אש לביקורת חרף בקשתה כדי ללמוד על סטאטוס האתר לאחר השריפה ומידת הסכנה הנשקפת, ככל שקיימת.

 

 

כפי הוזכר לעיל בטבלת האקסל ציין מנהל התחזוקה הערה כי : "בתאריך 2018.5.21 באופן חד פעמי והתייעצות עם ראש המועצה והגזבר והוחלט לרכז ולפנות".

 

 

מבדיקה תעודות המשלוח ותעודות השקילה שהגישה הקבלן עולה כי המשאית הראשונה נכנסה לאתר ההטמנה בחדרה בתאריך 2018.5.21 שעה 55:8 וכן הוגשו בתאריך זה 18 תעודות שקילה ותעודות משלוח מתוכם 3 תעודות שקילה לאחר שעה 00:16 !! סה"כ כמות לתאריך זה 980,325 ק"ג.

 

 

מאחר ולפי הבדיקה הגעת הקבלן לאתר היתה בתאריך 2018.5.21 וכפי שעולה לאחר שעה 00:15 ,עולה חשש כי החלק הניכר מתעודות המשלוח ושקילה מתאריך 2018.5.21 שהגישה החברה הקבלנית למועצה( אינם נכונים ואמיתיים !!! 

 

 

אף בהנחה שתעודות המשלוח וההטמנה הינם נכונים ואמיתיים, מאחר והעבודה באתר החלה בתאריך 2018.5.21 ולא לפני כן, כיצד הספיק הקבלן לרכז ולפנות את הפסולת מהאתר, להעמיס את המשאיות ולהגיע לאתר ההטמנה בחדרה בשעה 55:8 ו- 04:9 !!?

 

 

מסיור שערכה הביקורת לאחר שעה 00:19 בתאריך 2018.5.22 נמצאה ערימת פסולת כולל אדמה, אבנים וסלעים בנוסף לשאריות פסולת בכמות מוערכת – בקיבול של שתי משאיות.

 

 

למרות זאת, החברה הקבלנית הגישה 20 תעודות שקילה ומשלוח לתאריך 2018.5.23 כאשר הכניסה האחרונה לאתר ההטמנה בחדרה היתה בשעה 52:15 !!? סה"כ כמות לתאריך זה 640,320 ק"ג !!

 

 

לאור האמור לעיל, עולה באופן ברור כי התנהלות המועצה במהלך ביצוע עבודות פינוי שאיריות הפסולת לאחר השריפה לא היתה זהירה וסבירה ולא תקינה בעליל.

 

 

דומה שהעבודות בוצעו ללא מיפוי ובדיקה מקדימה, בהיע דר תוכנית מגובשת וסדורה וללא מעורבות ושיתוף המחלקה האחראית על תחום זה, קרי: מחלקת התברואה ואיכות הסביבה, אפילו ללא היוועצות עם מומחה בתחום ובמיוחד היועץ לאיכות הסביבה שהועסק במסגרת פרויקט סביבה שווה. לצד זה המועצה לא ייחסה חשיבות להסדרת תנאי ההתקשרות ולהתייחס להערות לענין ביצוע עבודת פינוי האתר שהועלו על ידי גורמים בכירים ובמיוחד סגן ראש המועצה, וזאת לפני תחילת הפינוי ובמהלך הביצוע או בסמוך לו כמקובל בעבודת שבר.

 

 

ולא רק זאת אלא לא התקיימו אמצעי בקרה ופיקוח אפקטיביים ויעילים בזמן אמת, מטעם המועצה באמצעות מנהל התחזוקה שנתבקש לכך או כל גורם אחר, במהלך ביצוע עבודות הפינוי של האתר, לאורך כל תקופת הביצוע באופן שוטף וצמוד. היה סביר ונכון להפעיל שקילה למשאיות בזמן אמת.

 

 

לכל הפחות היה אמור להתנהל רישום ותיעוד מלא ומשקף של כלי רכב שהופעלו בשירות החברה הקבלנית כולל למועדי הפינוי ופרטי כלי הרכב והנהג, ובהיעדר שקילה היה ראוי שגורם מפקח ילווה את המשאיות לאתר ההטמנה בחדרה ככל שניתן אישור מיוחד לכך.

 

 

בדיקת הביקורת העלתה היעדר התקשרות מוסדרת וחוסר בהירות ביחס לתנאי ההתקשרות כולל התמורה המוסכמת בין המועצה לבין החברה הקבלנית שפינתה את שאיריות הפסולת מהאתר המקומי, שהיתה אמורה להתגבש בין לפני תחילת מועד פינוי שאיריות הפסולת מהאתר המקומי ובין במהלך עבודת פינוי פסולת זו מהאתר או בסמוך לה, מוקדם ככל הניתן.

 

 

עבודות הפינוי התבצעו על ידי החברה הקבלנית א. שביצעה את הפינוי לחלק מהכמויות בתאריך 2018.5.8 בהתאם להזמנת עבודה שהוגבלה לתקרת הפטור ממכרז בהתאם להחלטת ועדת השלושה מתאריך 2018.5.1 .מדובר בחברה חדשה שלא נכללה בספר הספקים במערכת הנהלת חשבונות ולא במאגר הספקים והקבלנים המאושר של המועצה ! 

 

 

נמצא כי החברה הקבלנית א. לא הגישה חשבון וחשבונית למועצה בגין העבודה שביצעה בתאריך 2018.5.8 אלא במסגרת התביעה המשפטית שהגישה ! גם לא צורפו תעודות שקילה ואישורי הטמנה !

 

 

בתביעה שהוגשה צורף חשבונית עסקה מספר 2 מתאריך 2018.5.24( היתה גם מחיקה( בגין פינוי פסולת בתאריך 2018.5.8 בכמות של 650.40 טון במחיר של 394 ₪ לטון, בסה"כ 34.056,74 ₪ כולל מע"מ ! כפי צוין לעיל, עד למועד התביעה לא הוגש חשבון זה למועצה ולא הוזכר בדרישות התשלום - בהתראות שנשלחו למועצה !! 

 

 

נמצא כי החברה הקבלנית הגישה חשבונית עסקה מספר 1 מתאריך 2018.5.24 בסכום כולל מע"מ של 391,426 ₪ בגין פינוי כמות של 510,894 טון במחיר של 394 ₪ לטון ו -3 ימי עבודה של באגר ומפעיל במחיר של 4 א"ש ליום עבודה.

 

 

עד מועד סיום לביקורת ועד למועד הגשת התביעה, לא הוגש למועצה חשבונית נוספת כלשהי! מהאמור לעיל עולה, כי לא היתה התקשרות מוסדרת ו/או מסמך הסכמות לפני תחילת פינוי שאיריות הפסולת או במהלכה בהתבסס על בחינה מקדימה של המחלקה איכות הסביבה או יועץ המכרז.

 

 

מאחר והאירוע ועבודת הפינוי הוגדרו כאירוע שבר היה מצופה סיכום התנאים וההסכמות לעבודה הנדרשת והמחירים בהזדמנות הקרובה ולכל המאוחר עם סיום האירוע. עולה חוסר אחידות באשר לתנאי ההתקשרות והמחירים שסוכמו. בד בבד, לא היתה הזמנת עבודה ומקור תקציבי לכך אשר הוקצה וסודר רק בחודש יוני 2018 .אף גם אישור ועדת המכרזים והמועצה לעבודת פינוי הפסולת מהאתר לאחר השריפה בפטור ממכרז ניתן בחודש יולי / אוגוסט 2018 ולא לפני כן.

 

 

החברה הקבלנית א. הגישה חשבון מס' 1 בלבד בגין כמות של 510,894 טון ולא 510,912 טון. לאחר מכן  הגישה החברה הקבלנית חשבון נוסף מספר 3 מתאריך 2018.5.24 בגין הפרש הכמות וזאת במסגרת התביעה המשפטית שהגישה החברה בחודש דצמבר 2018 .במקביל, לא סיפקה למועצה את האסמכתאות המבוקשות לבחינת החבות הנטענת ודחתה את בקשת המועצה בטיעון שהעבודה והנתונים אושרו על ידי מנהל התחזוקה במועצה )שהוגדר על ידי החברה הקבלנית כמפקח( במסמך שערך בתאריך 2018.5.24 .

 

 

המסמך הפנימי שע רך מנהל התחזוקה בתאריך 2018.5.24 נמסר לחברה הקבלנית למרות שאינה נמנית על המכותבים וככל הנראה אף גורם אחראי במועצה לא בחן את מכתב סיכום פינוי האתר ונתונים שנכללו בו, כפי היה נכון וראוי לעשות.

 

 

הביקורת מעירה כי החברה הקבלנית היתה אמורה להגיש את החשבון והאסמכתאות כשהם חתומים ומאושרים. המועצה באמצעות נציגיה האחראיים והרלוונטיים היתה אמורה לבדוק את החבות לפי החשבון שהוגש ואת מסמך הסיכום פינוי האתר וריכוז הנתונים שערך מנהל התחזוקה במועצה לפי ההסכמות וההבנות שהיו עם החברה הקבלנית. בהתאם לכך להודיע לחברה הקבלנית לענין החשבון שהוגש, הכמויות והסכומים המאושרים ולפעול להסדרת התשלום בשל העבודה שנעשתה, לכל הפחות לסכום שאינו שנוי במחלוקת, ככל שקיים כזה. כמובן היעדר אמצעי בקרה ופיקוח אפקטיביים בזמן אמת מקשים על המועצה לאמת ולדייק את החבות.

 

 

סיכום ומסקנות מהאמור לעיל עולה באופן ברור חוסר בהירות והחלטיות של הנהלת המועצה לענין הפעלת האתר המקומי הפסקת הפעלתו והחזקה בו או המשך הפעלתו בו ולענין אופן הפעלתו. כל זה שמחלקת התברואה ואיכות הסביבה במועצה לא היתה מעורבת בהליך זה ובפינויים שנעשו לפני הדליקה ו אחרי הדליקה ! 

 

 

נוכח מצב זאת, היתה התמשכות של הליכים להסדרת הפעלת האתר. המועצה באמצעות מנכ"ל המועצה וגזבר המועצה ניסתה לקדם הליכי מכרז שונים אולם היה עיכוב בהסדרת ההתקשרות לפינוי האתר ו/או הפעלתו מחדש דרך פרסום וניהול מכרז מתאים. בד בבד נוצר מצבור פסולת גזם ויבשה וכמות מסוימת של פסדים באתר לאחר ניקוי האתר בחודש נובמבר 2018 .

 

 

מצבור הפסולת היבשה והגזם באתר היווה מטרד סביבתי וסיכון ממשי פוטנציאלי לדליקה. במקום לפעול לפינוי ולהפסקת המשך שפיכת הפסולת בו נוכח השמירה שהופעלה באתר, במקביל להגביר את היקף שירות איסוף ופינוי הפסולת מרחבי הישוב ולשנע את הפסולת לאתר טיפול על בסיס יומי; למעשה בחרה המועצה להתעלם מההתראות שהיו כבר בחודשים ינואר ופברואר 2018 לפינוי הפסולת באתר לאתר טיפול מתאים ובמקביל המשיכה להחזיק את האתר ולא מנעה את המשך שפיכה בו, ללא ליווי מקצועי של אחראי הפסולת ואיכות הסביבה במועצה.

 

דומה שהתנהלות המועצה בהפעלת אתר הפסולת לאחר הסתלקות החברה הקבלנית בחודש נובמבר 2018 לא היתה תקינה ונכונה ואף נראה שהיתה חפוזה, פועל יוצא מכך היה ייקור עלויות.

 

 

האתר "הופעל" שלא נקבעה תוכנית ניהול סדורה וזהירה כולל פתרון קצה חרף הערת אחראי הפסולת ואיכות הסביבה והמשרד להגנת הסביבה במסגרת דוח סיכום הסיור שנערך באמצע חודש ינואר 2018 ,כך שלא הושלם הגידור, לא התנהל רישום לפסולת, לא הוצב משקל ולא ניתן אישור כיבוי אש ! 

 

 

לאחר הדליקה באתר, כפי שעולה לא נבדקו מספר חלופות ולא היתה הערכה מקצועית מקדימה לכמות ולסוג הפסולת שנשארה באתר לאחר הדליקה ומהי הדר ך הנכונה לפעול, במיוחד מאחר ובחודש אפריל ומאי 2018 קיבלה המועצה שירות של יועץ בתחום האיכות הסביבה לפינוי מצבור פסולת מאותו אתר.

 

 

עבודת פינוי שאיריות הפסולת מהאתר לאחר השריפה נעשו ללא הסדרת התקשרות ו/או הזמנת רכש כולל תנאיה והתמורה שתשולם בגינה, וזאת לפני תחילת פינוי האתר לאחר השריפה או בסמוך למועד הפינוי כמקובל באירוע שבר ועבודה דחופה כפי שהגדיר ראש המועצה ומנהל מחלקת הביטחון.

 

 

לצד זה, לא התקיימו בקרות ופיקוח אפקטיביים בזמן אמת כולל ליווי מקצועי וצמוד של המחלקה האחראית לתחום זה, אדרבה בהליך פינוי זה היה מעו רב מנהל מחלקה אחרת אשר נתבקש לכך. לכל הפחות מנהל זה לא צויד בהנחיות מהיועץ לאיכות הסביבה ובתוכנית עבודה לפינוי האתר. הגם כפי שעולה לא נתקבל אישור מיוחד מאת המשרד להגנת הסביבה לקליטת פסולת מסוג זה באותו אתר הטמנה בחדרה אליו הובילה החברה הקבלנית את הפסולת לאחר השריפה כפי שנטען.

 

 

שוב גם ביחס לביצוע עבודות פינוי מהאתר לאחר הדליקה, המשאיות שהעמיסו והובילו את הפסולת מהאתר לא נשקלו וגם לא תועדו מועדי הפינוי וסוגי הפסולת באופן משקף ואותנטי באמצעות נציג/י מהמועצה. לצד זה, תעודות המשלוח הן של חברת הובלות פעלה מטעם החברה הקבלנית בביצוע עבודת הפינוי ולא היו מטעם המועצה. אפילו לא אושרו על ידי נציג מהמועצה. במקביל תעודות השקילה הלא חתומות מעלות תהיות הן בשל הצורה והתוכן שלהן והן בשל המידע המצטבר שנמצא לענין עבודת הפינוי שהתבצעה ומועדיה. לכן לאור נתונים אלו היתה מתחייבת בדיקה מעמיקה וחקירה לענין סבירות הכמויות והמחירים.

 

 

באשר למחירים שנטען כי סוכמו, עולה חוסר בהירות מסוימת. הם זהים למחירים שנכללו במכרז להפעלת תחנת מעבר לגזם ולפסולת יבשה וגושית ופסולת בנין מספר 2015/1 כשהבסיס ושיטת הפינוי הם שונים.

 

 

אף עולים כשלים וטע ויות בניהול הליכי המכרז שקדמו לשריפה, בין היתר הפניה לחברה שהינה חברה חדשה שנוסדה בחודש ינואר 2018 .כמובן חברה זו לא נכללה במאגר הספקים של המועצה וברשימת הספקים והקבלנים של המועצה שאישרה ועדת המכרזים.

 

 

להוסיף לכך כי עולות תהיות בשל אופן התנהלות החברה הקבלנית מול המועצה לענין החשבונית שהגישה וחוסר שיתוף הפעולה למסירת אסמכתאות לבדיקת החבות הנטענת. החברה הקבלנית הגישה שלוש חשבוניות עסקה במסגרת התביעה כאשר רק חשבונית עסקה מספר 1 הוגשה לפני כן. אף הכמות בחשבונית עסקה מספר 1 לא היתה מדויקת ואף המחיר לטון הוא 394 ₪ לטון ולא 395 ₪ לטון )כפי נכלל בהצעת המחיר שנטען בתביעה כי הוגשה לגזבר המועצה לצורך פינוי האתר כמפורט בטבלה לעיל(. לצד זה, השינויים השונים של המסמך הפנימי שערך מנהל המחלקה שהתמנה לרכז וללוות את פינוי אתר הפסולת, קרי : סיכום פינוי אתר הפסולת וטבלת האקס ל בה רוכזו נתונים של הפסולת שפונתה מהאתר 
בהתאם לתעודות השקילה ותעודות המשלוח שהגישה החברה הקבלנית.

 

 

האבסורד כי המסמך הפנימי שערך מנהל התחזוקה שנתבקש ללוות את פינוי האתר לא נבדק ולא נבחן על ידי גורמים רלוונטיים במועצה לבדיקת החבות ברוח ההבנות והסיכומים שהיו , וייתכן כי הועבר במקביל לחברה הקבלנית. במקביל החברה הקבלנית לא הגישה חשבון ומסמך ריכוז שקילות ותעודות משלוח שהם מאושרים וחתומים על ידי בעלי זכות החתימה של החברה וכן אסמכתאות מתאימות לו.

 

 

לאור המידע המצטבר ובבחינה כוללת, הביקורת מתרשמת כי אילו היתה נערכת בדיקה מקצועית מעמיקה בזמן אמת ולאחר הגשת החשבונית היה נחסך סכום משמעותי.

 

 

המועצה עמדה בפני מצב בעייתי לאחר השריפה במסגרת חובתה לשלם תמורה הוגנת ונכונה בגין עבודה שבוצעה עבורה לפינוי האתר לאחר השריפה ויישום החלטת ראש המועצה להפסיק את השימוש בו. דומה שהמועצה היתה בסיטואציה עגומה של מלכוד מסוים. מצד אחד ברצונה לברר את החבות הנטענת והאסמכתאות לכך באמצעות אורגניה השונים בשל חובתה הציבורית לנאמנות ולזהירות ולוודא שהתשלום בגין העבודה שבוצעה משקף את המצב הנכון והאמיתי, ומצד שני המועצה עומדת בפני מצב של חוסר שיתוף פעולה ומבוי סתום על החברה הקבלנית שדורשת תשלום בגין העבודה שביצעה ומסתמכת על מסמך פנימי של סיכום פינוי האתר שערך מנהל התחזוקה שלא היה מופקד ואחראי על התחום במועד זה 
בתאריך 2018.5.24 שלא נבחן על ידי גורמים אחראיים נוספים במועצה ואף תוקנה טבלת הסיכום הנ"ל בחודש יוני 2018 כאישור לביצוע העבודה ושלמות האסמכתאות. כל זה בהיעדר התקשרות ו/או מסמך הבנות והסכמות מסוים לפני מועד ביצוע העבודה, במהלכה ובסמוך לה המסדיר את תנאי ההתקשרות, האסמכתאות הנדרשות והתמורה שתשולם.

 

 

אין ספק כי בוצעה עבודה לניקוי אתר הפסולת לאחר השריפה וכי ראוי להסדיר את התשלום בגינה, אבל היתה מתבקשת בחינת החבות וסבירות הכמויות, כך פעל גזבר המועצה בין היתר בהמלצת ועדת המכרזים, לכל הפחות לקבל את הצהרה מאת האחראים והמורשים מטעם החברה הקבלנית שכל הנתונים והאסמכתאות לחשבון הינם אמיתיים, שרירים ונכונים.

 

 

בחודש דצמבר 2018 הגישה החברה הקבלנית א. תביעה משפטית כנגד המועצה בעילה חוזית כספית פיצויים, נזיקית על סך 745,663 ₪ בחודש 2020/10 ניתן תוקף של פסק דין להסכם פשרה בין הצדדים לתשלום סך של 242,593 ₪.

 

זה מה שאמר לנו דאז ראש המועצה רפיק חלבי

 

 

פורטל הכרמל

שריפה במזבלה בדליה 2018

פורטל הכרמל

תגובות

16. אזרח לפני 2 שנים
וודאי מוחלט
15. יודע לפני 2 שנים
לתושבי דאלית אלכרמל
14. מדאליה לפני 2 שנים
רפיק והחבורה שלו
13. תושב דאלית אלכרמל לפני 2 שנים
ניהול כושל
12. مراقب לפני 2 שנים
رئيس المجلس رفيق حلبي
11. אזרח לפני 2 שנים
מועצה של איש אחד
10. סמי הגדול לפני 2 שנים
מושחת
9. אמיר לפני 2 שנים
התושב בחר שיסבול
8. من البلد לפני 2 שנים
مجلس محلي
7. מן הישוב לפני 2 שנים
מועצה מקומית
6. סמיר לפני 2 שנים
בכיר במועצה
5. לא חלבי לפני 2 שנים
אין גברים בכפר לצעירי
4. דלאוי לפני 2 שנים
מי הרוויח מהשריפה זו?
3. חלבי לפני 2 שנים
רפיק תתביש שכל הכסף יהיה לתרופות לבית שלך
2. גד לפני 2 שנים
חברי המועצה זו גניבה ללכת למשטרה
1. محلل سياسي לפני 2 שנים
مجلس منهار

מומלצים