אחוז המתגייסים הדרוזים שובר שיא

04.04.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אחוז המתגייסים הדרוזים שובר שיא

רס"ן לוטפי חרב מפקד המרחב הדרוזי צ'רקסי במנהל אוכלוסיות, מלווה את המלש"בים מהמגזרים הדרוזי והצ'רקסי עד לשלב גיוסם לצבא, מוביל את בני הנוער למקום הנכון ועוזר לצעירים להשתלב בצבא בצורה הנכונה.

רס"ן לוטפי נוגע במצב החיילים הדרוזים שמתגייסים לצבא, מדבר על הצווים והאחוזים ותהליך המיון שעורכים למלש"בים.

לוטפי: "ברגע שבחור מלש"ב מגיע לגיל 16.5 בכיתה י"א הצבא קורא לו לצו ראשון, בלשכת הגיוס עורכים לו אבחונים ראיונות ומבדקים, כדי לבדוק לאיזה תפקידים בצבא הוא מתאים, זה המפגש הראשון של המלש"ב עם הצבא".

"יש כמה לשכות גיוס בארץ, הדרוזים והצ'רקסים מטופלים בשתי לשכות גיוס, האחת בחיפה, שכוללת 3 כפרים דליה עוספיה ושפרעם, כל שאר הכפרים מטופלים בלשכת גיוס טבריה".

"מבחינת בני העדה הדרוזית, יש לנו כ 1000 מתגייסים בשנה, בקרב הצ'רקסים המספרים יותר קטנים".

לוטפי: "עם החברה האלה התחלנו איתם פרויקט שבמקום וכל אחד ילך לבד ללשכת גיוס, אנו עושים להם הכנה מקדימה, חלק מהפעילות שלנו תחת הכותרת הכנה לצה"ל, ע"מ להוריד את החששות, כי מדובר בצוו מאוד גורלי. את ההכנות האלה עושים לכלל בתי הספר במדינה, אחרי זה החברה מגיעים ליום אחד, שבליווי שלנו לוקחים אותם באוטובוס ללשכת גיוס, ועושים את הצו ביחד".

לוטפי: "אחוזי בני העדה הדרוזית המתגייסים גבוהים מאוד, בין 80-82% ויש עלייה מתמדת באחוזים, אנחנו משבצים את החיילים על פי הנתונים האישיים שלהם, על פי צורכי הצבא, בואקום יש גוף שאחראי על זה והוא יודע לקחת את האפיון של היחידות ומתאים את הנתונים של המלש"בים".

 

לוטפי חרב

"לכל תפקיד ותפקיד בצבא יש קריטריונים, זה הולך לפי הפרופיל הרפואי של המלש"ב, נתוני העדפה ורצון הפרט".

לוטפי: "הצבא מאפשר הגעה ליעד שהמלש"ב רצה, הצבא משתדל לתת למלש"בים את היעד שהם רוצים, אבל מה לעשות שתמיד יש פער בין צורכי הצבא לרצון הפרט, לכן אני ממליץ למלש"בים להיות ראש פתוח, להכיר ולשמוע על יחידות שונות, לבוא עם שתיים שלוש עדיפויות, כי יש מספיק יחידות טובות בצבא, בנוסף יש שאלון עדיפויות שמקבלים התלמידים והם צריכים למלא את העדיפויות האלה, הצבא כן מנסה לבוא לקראתם, יש יעדים מבוקשים כמו מג"ב גולני וכו' ואף פעם הצבא לא יכול לתת לכולם להיות שם".

"במגזר הדרוזי המלש"בים לא כל כך שיתפו פעולה בנושא מילוי שאלון ההעדפות, וזה פוגע בהם בצורה ישירה, הצבא הולך לאכוף את מילוי השאלון, כל מי שלא ימלא את שאלון ההעדפות ישובץ על פי צורכי הצבא".

"לגבי עריקים במגזר המספר נע בין 5-7% יש ירידה בכמות המשתמטים בשנה האחרונה".

לוטפי:: "העתודה במגזר זה סיפור הצלחה, היום אנחנו עומדים על כ 10% מהמלש"בים שהולכים לעתודה, זה אחוז גבוה בכל הפרמטרים, בשנה האחרונה עלינו לא רק בכמות גם באיכות וזה אומר שהמלש"בים רוצים ללמוד מקצועות חשובים, עתודה זה דבר חשוב מכיוון שבבדיקות שערכנו בני הנוער הדרוזים שמשתחררים מהצבא, אחוז קטן מאוד הולך לאקדמיה, אצלנו יותר משבעים אחוז מהאקדמאים במגזר הן בנות, דרך העתודה מנסים לצמצם את הפערים בין האקדמאיות לאקדמאים".

מועמדים לגיוס

"יש לנו חיילים טובים וממושמעים, מזמין את כולם לבוא להתעניין לשאול וללמוד את הדברים, אנחנו עושים קבלת קהל כל יום חמישי בבוקר כדי שנוכל לענות על השאלות, וכך תהיה להם הרבה אינפורמציה. השאיפה שלנו לתת לאותו חייל שמתגייס להסתדר לבד, במקרים מסוימים שצריכים עזרה אנחנו תמיד נרתמים".

לוטפי: "הצעירים מהכפרים הדרוזים והצ'רקסים באים ממצב סוציואקונומי נמוך, הצבא יכול לפתור חלק מהבעיות דרך מדורים".

"אנחנו מרגישים בשנים האחרונות שרמת העברית בקרב המלש"בים הדרוזים היא לא מספיק טובה, אבל כשמסתכלים על כל התמונה, הצבא יודע לתת פתרונות, כמו קורס עברית לבני העדה הדרוזית לפני הגיוס, והמכינות שמוכיחות את עצמם בקרב המלש"בים, המכינות עוזרות הרבה בהכרת הארץ, חיזוק הביטחון העצמי, חיזוק השפה ועוד".

לוטפי: "הטיפ שלי למתגייסים: יש נוער איכותי עם יכולת להשתלב לצבא, אז יש לקחת את הדברים ברצינות ולהתכונן טוב, לעשות הכנה מקדימה ולהשקיע מאוד בשלב הראשון, כי זה יכול לקבוע לאן מתגייסים, והוא אחד הפרמטרים שנותן למלש"בים להשתלב באזרחות לאחר מכן".

 {YouTubeVideo id=wI_HHzkhxWc}

תגובות

5. חלבי רמי לפני 7 שנים
כבוד.
4. אבא למתגייס לפני 7 שנים
אין שיאלון
3. עספיא לפני 7 שנים
רסן לוטפי גאווה לכולנו
2. רביע חסון לפני 7 שנים
למתגיסים
1. דרוזים ישראלים לפני 7 שנים
הדרך הנכונה להשתלב טוב בישראל,,

מומלצים