אל"מ איאד סרחאן דמות מקובלת ואחראית

ראש מנהלת התיאום והקישור לעזה, הוא דוגמה חיובית למפקד בצה"ל שלוקח אחריות במקום שבו הוא אחראי ומצליח להותיר חותם ורוקם שיתוף פעולה כלכלי שגורם להורדת חסמים ומכשולים בכל המישורים, אל"מ איאד: "מקווה שגם בעתיד נביא בשורות טובות למשפחות של הנעדרים שלנו שאנחנו לא שוכחים אותם"

29.04.2020 מאת: אמילי חלבי
אל"מ איאד סרחאן דמות מקובלת ואחראית

 

סדרת כתבות של פורטל הכרמל והצפון בשיתוף דובר צה"ל, על מפקדים בצה"ל, גיבורי תרבות וחברה.

איאד סרחאן, מכפר מגאר, בן 51, נשוי לסאידה, ואבא ל-3, בתפקיד רמת"ק עזה מזה שנתיים פלוס, בראיון לפורטל הכרמל והצפון על הדרך שעשה עד לתפקיד, האתגרים והעשייה. איאד בוגר תואר שני מאוניברסיטת חיפה בביטחון לאומי ומדעי המדינה.

סיפור הצלחה, הדרך לתפקיד

איאד: "לפני התפקיד הזה מילאתי 3 תפקידי רמת"ק באיו"ש, רמת"ק בית לחם,  רמת"ק עוטף ירושלים, רמת"ק רמאללה. את החיים הצבאיים שלי התחלתי בעתודה אקדמית, למדתי בבר אילן מדעי המדינה, התגייסתי לצבא באינתיפאדה הראשונה, התחלתי במשטרה הצבאית, ועברתי למנגנון התיאום הביטחוני, בעקבות כניסת הרשות הפלסטינית לשטחי יהודה ושומרון, אז שימשתי קצין מבצעים של המנגנון הביטחוני באוגדת איו"ש, אחרי זה סגן מפקד בשכם, וסגן מפקד מנגנון תיאום ביטחוני, ב 2003 עברתי לבית לחם לתפקיד סגן רמת"ק, ואחרי זה סגן רמת"ק ביריחו, ואז התחלתי בתפקידי פיקוד".

"התפקיד שלי מאוד מאתגר במציאות הקיימת היום, התחלתי אותו כשהתחילו ההפגנות על הגדר, אני שותף ואמון על מרקם החיים ברצועת עזה מבחינה אזרחית, אנחנו עובדים מול הרצועה, פיקודית אני כפוף למתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף כמיל אבו רוקן, ועובד מול מפקד פיקוד דרום".

"תקופה מאתגרת ולא קלה שהתחילה באירועים על הגדר, ואז הגיעו סבבי לחימה, והיום הטיפול והסיוע בעניין של הקורונה".

 

 

כראש מנהלת, יש דילמות שאתה עומד מולם?

איאד: "בשנתיים האחרונות קידמנו הרבה צעדים אזרחיים לעזה, מה שאני רואה בגזרה הזו שהמצב הכלכלי מאוד משפיע על המצב הביטחוני, אנחנו פועלים להקל על המצב הכלכלי במסגרת המדיניות, כי עזה לא כמו איו"ש, בעזה מי ששולט זה ארגון החמאס, והנגישות היא לא קלה ולא כמו באיו"ש, אז העבודה קצת מאתגרת".

איאד: "אנחנו נמצאים בשיח מול כל מיני גורמים שאנחנו עובדים מולם ברשות הפלסטינית, ישנה ועדה שאני עובד מולה ודרכה מקדמים הרבה דברים, עזה זה שני מיליון מאה וחמש אלף תושבים, שגרים מאוד צפוף, והמצוקות האזרחיות הן לא קלות, מצב כלכלי קשה ואחוז גבוה של אבטלה, גם מלפני הקורונה כ 42 % מהאוכלוסייה מובטלים".

מה לגבי הקורונה בעזה?

איאד: "היום אני רואה שבתוך רצועת עזה אין הרבה חולים בנגיף הקורונה, כי הם בינתיים מצליחים להכיל את המצב, אנחנו תומכים הרבה בהכנסת ציוד רפואי מארגונים בינלאומיים, להכיל את הנגיף ולתאם דברים מול ארגונים בינלאומיים וארגון הבריאות העולמי איך לעזור להם".

"בתקופת הרמדאן, ההיערכות שנעשית היא בתוך הרצועה כי הצד השני מאוד מקפיד שלא יצאו ויכנסו אנשים לעזה, אנחנו עוזרים ומסייעים כשישנם מקרים הומניטריים דחופים, של חולים שזקוקים לטיפולים רפואיים מצילי חיים בישראל, אז מעבר כרם שלום פתוח להכנסת סחורות לעזה וגם טיפול רפואי. בעזה כל מי שנכנס לעזה במעבר רפיח ובמעבר ארז ישר לוקחים אותו למתקני בידוד, ככה הם מכילים את אירוע הקורונה, הם הפסיקו את התפילות במסגדים וגם ביטלו את הלימודים, סגרו קניונים ובתי קפה, זה כן מדאיג אותם ומצד שני לחשוב על האוכלוסייה במשבר הכלכלי, אנחנו עוקבים אחרי כל מה שקורה בעזה".

איאד: "אנחנו כמנהלת מפרידים בין האוכלוסייה בעזה לבין הטרור, אנחנו בוחנים כל דבר לגופו, זה לא כמו באיו"ש, כל יציאה מהרצועה זה שונה, הולכים לפי המצב הביטחוני אם מאפשר או לא, זה הכל תלוי בהערכות המצב הביטחוניות בתוך הרצועה".

תכניות עתידיות שלך

איאד: "בינתיים אני עושה את תפקידי הכי טוב שאפשר ומסתכל קדימה, יש לי עוד זמן, נראה מה יהיה בעתיד ואיזה תפקיד יוצע לי ומה יאתגר אותי, כל זמן שאני יכול לתרום למדינה ולמערכת אני אמשיך ולא אעצור".

 

 

איפה נמצאת המשפחה בחייך?

איאד: "אני רוצה להודות ולהביע הערכה למשפחה שלי, לאשתי סאידה שתומכת עוזרת ונותנת לי עורף חזק, וגם לילדים שלי שנותנים שקט, כדי לעמוד במשימות שלי, אני מטפל בעוד שלוש משפחות, ב2010 נפל אחי איאס ז"ל באסון הכרמל, אני מטפל במשפחתו של אחי, ונפל עוד אח בתאונת דרכים אז אני מטפל במשפחה שלו ובנוסף דואג ומטפל באמי, בתוך כל זה אני ממשיך להתנהל בצבא ונותן את כולי למשימה".

איך אתם מצליחים לשמור על שקט?

איאד: "היום במת"ק עזה הכי חשוב לי זה הביטחון של החיילים שלי, שאנשים יבואו לפה ויהיו בטוחים, ויחזרו עם חיוך, בכל המציאות המורכבת מול רצועת עזה שאנחנו נמצאים במוצב הכי קרוב שזה 140 מטר מהגדר, תמיד אני חושב עם ביטחון החיילים שלי והאזרחים עובדי המדינה שמשרתים תחת פיקודי".

איאד: "אני מבדיל בין חיי משפחה לחיי צבא, להיות מפקד אזור זה לוקח ממני לא מעט עיסוק גם כשאני בבית, בהרבה דברים אני לא משתף את המשפחה, בגלל הנושא הביטחוני והקרבה לגדר, והסכנה המוחשית, אנחנו עושים הכל לשמור על כולנו, אני רואה בתפקיד זה תפקיד של שליחות, גם במה שאנחנו עושים מול הרצועה, כדי להביא ביטחון לישובי הדרום, מקווה שגם בעתיד נביא בשורות טובות למשפחות של הנעדרים שלנו שאנחנו לא שוכחים אותם".

 

 

איזה חותם השארת בדרך?

איאד: "בכל מקום שעשיתי כמפקד קידמתי לא מעט דברים למשל כמת"ק בבית לחם ב 2008 קידמתי לאוכלוסייה דברים בתחום התיירות, חיזקתי את הקשר מול המוסדות הכנסתיים בבית לחם ומול ראשי העדות הנוצריות, קידמתי הרבה תיירות והרבה תחומי כלכלה ויצוא לישראל, זה עזר המון בעניין הלגיטימציה שלנו וגם בעניין האוכלוסייה, במת"ק ירושלים ובמעברים גם עשינו הרבה, בראמאללה שיושב בה כל הממסד הממשלתי של הרשות הפלסטינית, גם קידמנו הרבה דברים מולם, ורקמתי מערכת קשרים טובה עם ראשי הערים והכפרים בתוך גזרת רמאללה, ובאיו"ש רקמתי קשר טוב עם ראשי המתיישבים בגזרות השונות, חומרי גלם שהכנסנו לעזה לתעשייה, תחום הטקסטיל שפיתחתי בעזה בצורה אדירה, ייצור חקלאי לאיו"ש ויצוא לחו"ל ".

"אני תמיד מסתכל על הגזרה שאני משרת בה שאני בא לשרת שתי אוכלוסיות, ישראלית ופלסטינית, להבין את המורכבות האזרחית ולעזור לאוכלוסייה כמה שאפשר, כלכלה וביטחון אחד משלים את השני, כשהמצב הכלכלי טוב המצב הביטחוני משתפר".

יום זיכרון ויום עצמאות בבית

איאד: "יום הזכרון ויום העצמאות שונה השנה משנים עברו, לבי עם המשפחות השכולות, שאני חלק מהם, נגזר עלינו לא לעלות לבתי הקברות ולא להתייחד עם היקירים שלנו, עם כל הכאב שעובר לי בלב כשאני מסתכל על היתומים, האלמנות, ההורים והמשפחות השכולות, צריך להבין את ההנחיות ולעמוד בהן, כדי להציל את המשפחות שלנו".

"נאחל החלמה לכל פצועי צה"ל ונתפלל לחזרת השבויים והנעדרים".

"ביום העצמאות ה 72 של מדינת ישראל נחגוג בחיק המשפחה על פי הנחיות הממשלה, מקווה  שהשנה הבאה נהיה כבר מאחורי הקורונה ונחגוג כמו שהתרגלנו".

 

פורטל הכרמל

תגובות

8. סאחלי לפני 4 שנים
גאווה גדולה לעדה
7. מהכרמל לפני 4 שנים
אין מילים כל הכבוד
6. אדם לפני 4 שנים
בהצלחה
5. אמיר לפני 4 שנים
מפקד שראוי להערכה
4. לא שכיר חרב לפני 4 שנים
למס.1 עלם..אתה שכיר חרב פרימיטיבי...
3. עספאני לפני 4 שנים
כל הכבוד יישר כוח
2. דרוזים ישראלים לפני 4 שנים
דמות של שלום ובטחון..כבוד רב ..
1. עלם לפני 4 שנים
נשארים מאחור

מומלצים