באסם קשקוש מעובד סוציאלי למפקד הכלא הגדול בצפון

גונדר משנה באסם קשקוש נפרד מהשירות לאחר קריירה מוצלחת בשירות בתי הסוהר, באסם מפרגן לארגון ושואף לראות את הסוהרים משלימים לימודים אקדמיים, באסם בא ממשפחה מרובת ילדים שהאבא עבד בבניין ודאג שילדיו ילכו ללמוד, באסם לא שולל הליכה לפוליטיקה ובעיקר מטרותיו להוביל לשינוי.

07.05.2020 מאת: חסין חלבי
באסם קשקוש מעובד סוציאלי למפקד הכלא הגדול בצפון

 

גונדר משנה באסם קשקוש, התחיל כעובד סוציאלי לפני 32 שנה וסיים כמפקד על בית הסוהר הכי גדול בצפון, בשיחה לפורטל הכרמל והצפון על הקריירה והייחודיות בהצלחתו ובקידומו בשב"ס, ועל משפחתו ולימודיו ובעיקר מי העומד מאחורי הצלחתו.

באסם קשקוש תושב אבו סנאן, נולד למשפחה מרובת ילדים, למד בבית ספר יסודי בכפרו ואת התיכון סיים בבית ספר יני בכפר יאסיף, התגייס לשירות הצבאי בגדוד הדרוזי 299, לקח חלק בפעילות הפלוגה והיחדה בדרום לבנון, ביהודה ושומרון ובעזה, שירות קרבי לכל דבר, באסם העביר את השירות הצבאי בלי לחשוב על קריירה צבאית.

עם שחרורו מהצבא, באסם התחיל ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים ביולוגיה, לא התחבר למקצוע ולכן לא המשיך את הלימודים, אחרי תקופה קצרה באסם התגייס למשטרת ישראל, הישר לתחנת תל אביב במחשבה לשלב לימודים יחד עם העבודה.

אחרי שנה וחצי במשטרה, באסם הפסיק את השירות במשטרה למרות שהוא מאוד אהב את עבודתו, והשתלב באוניברסיטת תל אביב ללימודי עבודה סוציאלית, הוא סיים תואר ראשון במקצוע, בכל תקופת הלימודים באסם לא רצה להכביד על משפחתו מרובת הילדים, הוא מימן את לימודיו באופן עצמי, למד ועבד בכל עבודה.

גונדר משנה באסם:"המשפחה שלי מאוד תמכה בי לאורך כל הדרך, אף פעם לא היה לי שונה הכפר בו נולדתי וגדלתי, תמיד ידעתי להשתלב בחברה שלי ובעיקר התמקדתי בלימודים כדי לסיים אותם בהצלחה, לא היה אצלי שונה בין העיר הגדולה תל אביב לכפר אבו סנאן בצפון, למרות שבזמן הלימודים הייתי מגיע פעם בשבועיים לכפר, אבל היה לי חשוב לעבוד ולפרנס את עצמי לצורך הלימודים".

באסם עם סיום הלימודים התגייס לשירות בתי הסוהר, ישירות לכלא שטה "הגלבוע" בעמק בית שאן כעובד סוציאלי, באסם היה האקדמאי הדרוזי הראשון בשירות בתי הסוהר, הלימודים העניקו לו הכרה וכוח להצליח ובעיקר להתקדם בסולם הדרגות בשירות בתי הסוהר.

 

 

באסם: "כאשר הגעתי לכלא כעובד סוציאלי זה היה רגע אחרי שמפקד הכלא היה חסאן אבו רוכן ז"ל מעוספיה וסגן מפקד הכלא היה אז ריאד עאייק. שירות בתי הסוהר קידם את הדרוזים ואת בני המעוטים ובעיקר קידם את הטובים בסגל המשרתים וכל מי שהיה ראוי לקידום, שירות בתי סוהר הוא בית חם וטוב לכל סוהר וקצין והוכחה שלא מזמן פרשו מהשירות דרוזים בכירים ביותר שהתקדמו בשירות בתי הסוהר".

האם היית השראה ובעל מילה לצעירים שהכרת בבתי הסוהר?

באסם:"במשך השירות שלי בבית הסוהר פניתי לצעירים בשירות וניסיתי לעודד ולהסביר להם שהם נמצאים במקום טוב עם פנים לעתיד, אבל כדי ללכת צעד קדימה ולהצליח, צריך לשלב בין עבודה ללימודים, כמו שעשיתי בתחילת הקריירה שלי, בכל הזדמנות עודדתי".

באסם:"ההצלחה שלי זה תלוי בי, במה ששידרתי ובמה שתרמתי ועשיתי לשיפור המערכת, שראתה וידעה לקדם אותי, מצד אחד המערכת תמכה ומצד שני אני נתנתי את כל מה שידעתי עם כל היכולת והכוח שלי, כך זה עובד מוטיבציה, תרומה והתנדבות".

באסם התחתן שנה אחרי שהתגייס לשירות בתי הסוהר, הוא נשוי לעאידה ואבא ל4 , אביו של באסם שיח' סלמאן ז"ל ליווה אותו בכל דרגה ובכל תפקיד ובעיקר תמך ועודד, באסם שמדבר על אביו סלמאן ז"ל מתרגש מכל הלב, ומציין את התרומה הגדולה של אביו להצלחתו בחיים.

למרות שבאסם הגיע מבית עם הרבה אחים ואחיות, הבית תמיד תמך ועודד ללימודים והשכלה, במשפחה של באסם הרבה אקדמאיים ומצליחנים במישורים רבים, שממלאים תפקידים חשובים, באסם נחשב לאדם מאוד רגיש שאוהב חיי משפחה וחברה.

באסם:"הערכים והחינוך זה מה שהביא אותנו להצלחה, אבא סלמאן ז"ל עבד 40 שנה כעובד בניין יום ולילה בקיץ ובגשם, אבל זכיתי לאבא חכם וחרוץ, שבזמנו לא למד, אבל הוא ידע לדחוף קדימה, לערך האדם ולחיים טובים, כשאתה גודל עם הורים כאלה אז אתה לומד לעשות דברים נכונים ומיוחדים, ובעיקר לומד להיות עצמאי".

באסם:"ביעדים שלי בשירות כבר מהשנה השניה לאור התפקדים שמילאתי במערכת, שאפתי ושמתי לעצמי מטרה להגיע לתפקידים פיקודיים ומנהל כלא, כי היה לי את האופי וההשפעה והיכולת האישית להוביל".

באסם שירת בהרבה בתי כלא בארץ ובין היתר הדריך בבית הספר במרכז הארץ שלוש שנים, פיקד על כל המסגרות, קורס קצינים, סמלים וסוהרים.

באסם:"הצעירים הדרוזים של היום אנשים מצויינים, כולם סיימו לימודים תיכוניים ומגיעים לשירות עם בגרות, הם יודעים לקחת אחריות ולתפוס כל תפקיד יעודי ופיקודי, הם בעלי פוטנציאל ויכולות".

אחרי 36 שנים מחוץ לכפר, באסם חוזר לכפר ומתחיל פרק חדש עם שאיפות ללכת ללמוד את המקצוע שהוא חלם עליו, עברית במטרה לתרום לקהילה בכפר.

עכשיו שבאסם יוצא לגימלאות, הוא לא שולל הליכה לפוליטיקה מקומית או ארצית, הכל פתוח בפניו, הוא מכוון למטרות ולתוכניות עתידיות, באסם "השאלה אם ללכת לפוליטיקה זו שאלה טובה ובאותו זמן שאלה מכשילה, אני רוצה לנסות להוביל שינוי חיובי ומהלכים חיוביים בכפר ובעיקר השמים הם הגבול בפני, כל עוד הם נעשים בצורה נכונה ומחושבת".

בסוף הראיון, באסם מתייחס לחוכמת החיים ומה לקחת הלאה, ולגבי האישה הדרוזית במערכת שירות בתי הסוהר, באסם: "היתה קצינת רווחה אחת, לדעתי שירות בתי הסוהר מערכת מצוינת, לחברה הדרוזים אני ממליץ לימודים והתפתחות ואפיקים חיוביים, זה הדבר הכי חשוב בחיים, לא חשוב באיזה מערכת תהיה, חשוב שתהיה ותוכיח שאתה נמצא בכל דבר, אפילו בתהליכים קטנים שיכולים להיות בעלי השפעה עתידית".

מתוך הראיון עם גונדר משנה באסם קשקוש אנחנו לומדים להכיר אישיות בעלת יכולת אקדמאית וחינוכית שיכולה להוביל מהלכים גדולים בכפר הדרוזי ובמדינת ישראל.

 

פורטל הכרמל

פורטל הכרמל

מתוך השתתפות במרוץ בשביל הבנים הדרוזים

תגובות

5. גמלאי שבס לפני 4 שנים
באסם
4. אבו סנאן לפני 4 שנים
אדם בעל יכולות גדולות
3. אדם לפני 4 שנים
להתגאות באנשים כמוך
2. אישה לפני 4 שנים
כל הכבוד באסם
1. דרוזים ישראלים לפני 4 שנים
מסלול חיים של מצליחן...כבוד והערכה...

מומלצים