סא"ל פריד אלהוזייל מאמין שכל כפר ידע להוביל מהלכים בעצמו

בתקופה מורכבת זו, בה הקורונה ‏מתפשטת בארץ, סא"ל במיל' בפיקוד העורף פריד אלהוזייל נמצא בחזית ופועל מסביב לשעון להסביר, לתווך, לסייע ולהנחות את ‏האזרחים כיצד לפעול, על מנת לצמצם את היקף התחלואה, במטרה לשמור על חייהם.

06.01.2021 מאת: אמילי חלבי
סא"ל פריד אלהוזייל מאמין שכל כפר ידע להוביל מהלכים בעצמו

 

סגן אלוף פריד אלהוזייל, תושב העיר רהט, בן 47, נשוי פלוס 6 ילדים, ארבע בנים ושתי בנות, בנו הבכור משרת בגדוד הסיור הבדואי והשני יתגייס השנה.

פריד סיים לימודים והתגייס לגדס"ר הבדואי בצה"ל, שם עשה טירונות ומסלול מתקדם, קורס מכ"ים, משם לקורס קצינים, מ"פ בגדוד, סגן מפקד יחידת הגששים בפיקוד הדרום ומפקד המרחב הבדואי בדרום מטעם חיל החינוך.

פריד: "במהלך השירות נפל בזכותי לצאת במשלחת עדים במדים, יחד עם ראש הממשלה ופמלייתו, בתפקיד האחרון שעשיתי בצבא הייתי מפקד המרחב הבדואי בדרום מטעם חיל החינוך. ב 2003 השתחררתי מהצבא, ב 2005 נקלטתי לשרת במשרד הביטחון כעובד מדינה באגף הביטחוני חברתי ואני משרת שם עד היום, בחטיבת מיעוטים מתנדבים, אני אחראי על המגזר הבדואי בדרום ובמרכז, ותפקידי חיזוק הזיקה ותחושת השייכות של הבדואים למדינת ישראל".

בחירום פריד משרת כקצין התנהגות אוכלוסייה של הגדוד הבדואי במחוז דרום. עם פרוץ מגיפת הקורונה, פריד גויס למילואים, ובמסגרת תפקידו הוא עובד מול הרשויות בתחום ההתנהגות וההסברה.

 

 

פריד: "לגבי האוכלוסייה הבדואית, איפה שהמדינה לא נמצאת מישהו אחר נמצא שם, כמו ארגונים קיצוניים שמנסים להשפיע על הציבור, והם מצליחים במקומות שונים. מבחינתי הגיוס לצבא זה דרך חיים, אני מרגשי שייך למדינה ואני ממשיך בדרך המשפחה, בעקבות אחי סא"ל במילואים, שהצליח בדרך שלו, גם היה מג"ד בגדס"ר הבדואי וקיבל צל"ש פיקוד דרום, ואת דרכם של אבי וסבי. אני מאמין שכרטיס הכניסה לחיים האזרחיים עובר דרך הצבא, כדי להשתלב בחברה הישראלית".

"רק לפני שנתיים הגדוד הבדואי צומצם כדי לשלב אותנו בצבא הגדול, אנחנו רואים חיילים בדואים ביחידות החי"ר, הנח"ל, גול"ני, חיל האוויר, יחידות שבעבר חלמו לשרת בהן, הבדואים היום נמצאים באקדמיה ובעתודה, יש רופאים שהשתלבו ויש מכינות צבאיות שהקמנו ואנחנו רואים שאנחנו מצליחים להביא לצבא ולאזרחות נוער איכותי".

פריד: "בפיקוד העורף בדרך כלל אנחנו מגוייסים למילואים כשיש אימון או הסלמה, במרץ 2020 גוייסנו למילואים בשל הקורונה, אירוע שלא למדנו לפני איך להתמודד איתו, אויב שלא נראה לעיין, אבל מאז ועד היום אנחנו פועלים במטרה שהישובים יהיו ירוקים".

פריד: "לגבי הציבור הבדואי ואיך הוא מסתכל על הצבא, הבדואים בעבר היו תחת שלטון ממשל צבאי, עד 67, מי שאכף את ההנחיות היה הצבא, על כן התפיסה של האוכלוסייה הבדואית לצבא היא תפיסה משמעותית, ולכן היחס להנחיות הוא יחס משמעותי, וכן יש אימון בצבא ובהנחיות שהצבא מעביר. אם הצבא מעביר מסרים לציבור אז זה כנראה אירוע רציני".

 

 

פריד: "בתפקידי היום אני יושב עם ראשי הרשויות הקב"טים ומכשיר אותם, מנחה אותם איך להתמודד מול הקורונה, היתרון שלי ושלנו כגדוד 8416 גדוד החילוץ וההצלה שאנחנו באמת יודעים להתאים את העשייה שלנו לחברה, אנחנו יודעים מה הצרכים של החברה, הכרתי את צוותי המתנדבים והמתנדבות בעיקר הבנות של השירות הלאומי והכשרנו אותם לעזור לנו להגיע לאוכלוסיית הנשים במגזר . למתנדבות האלה צירפנו חיילות והן נכנסו יחד לכל אירוע של נשים והסבירו להן לגבי המצב וההנחיות, גם הצעירים שהכשרנו ידעו איך לפנות לצעירים, לא הסתפקנו בזה גם כרזנו לתושבים בשכונות איך לשמר את ההנחיות".

פריד: "אצל הבדואים יש מנהיגות מקומית ויש מנהיגות של ראשי משפחות, אחרי הקורונה המצב השתנה, הכנסנו את אנשי הדת האימאמים של המסגדים, והכשרנו אותם וביקשנו שגם דרך המסגדים הם יצטרפו למלאכת ההסברה והשמירה על ההנחיות. בנינו מסגרת של הסברה בכל ריכוז של אוכלוסייה, למשל בימים של קבלת קצבאות, אז נציגים שלנו מסבירים לאוכלוסייה על ההנחיות וזה יצר אימון בין האוכלוסייה לצבא. יש שינוי תפיסה בקרב האוכלוסייה לגבי הצבא ופיקוד העורף, זה נותן ביטחון לתושבים שהם לא לבד ויש מי ששומר עליהם ועל בריאותם".

פריד: "איפה שאנחנו נמצאים, הנוכחות שלנו זה כבר הסברה לתושבים, חתונות התקיימו כל הזמן במגזר, בהתחלה רמת התחלואה במגזר הבדואי הייתה אפסית, אנשים היו בריחוק חברתי ושמרו על הנחיות, באיזה שהוא שלב אחרי גמר הסגר הראשון, התחילה עלייה מחודשת בהידבקות בקורונה, ושם אנחנו אמרנו שאנחנו חייבים לשלוט ובעיקר בנושא החתונות שזה לא יום אחד בחברה הבדואית, יש הפרדה בין גברים ונשים ויש גם ערבי חינה, ולכן אנחנו בנינו את המערך שלנו ע"מ להתאים למצב הקיים. עשינו הסברה והבאנו נשים דעתניות והכשרנו אותן למשימה הזו של הסברה בקרב הנשים, ובכלל בכל חתונה או אירוע בנינו מודל של קפסולות".

פריד: "בפעילות שלנו במשך שנה שהיינו לצד האוכלוסייה, הכשרנו את כל המוקדים העירוניים, בנושא הקורונה וההנחיות, זה דבר מדהים שהאוכלוסייה מתקשרת ושואלת מה לעשות ואיך לנהוג, בהתחלה זה היה לא נעים לבוא ולהוציא אישה חולת קורונה למלונית, עם הזמן אנחנו ידענו לבנות פלטפורמה מתאימה לאוכלוסייה, הבנו את הרגישות שיש וידענו איך לפעול, ובאמת הייתה היענות טובה בקרב הציבור". 

"לגבי הדרייב אין, למשל הציבור לא אהב להגיע להיבדק, אנשים פחדו, עשינו הסברה ברמה מחוזית ודרך ראשי רשויות, בפייסבוק ובואטסאפ, צילמנו אנשים שהתנדבו בעת בדיקת הקורונה והראינו לאנשים שזה לא מפחיד, היום האנשים הם מתקשרים ושואלים מתי יש בדיקות ובאים להיבדק, וזה נותן לי הרבה סיפוק אישי".

 

 

פריד: "בתפקיד האזרחי אני משרת את החברה שלי, אני רואה את עצמי כתורם לאוכלוסייה, זה עושה לי טוב כשאני רואה שמתגייסים לצבא, כשאני רואה קצינים בדואים ואנשי עתודה. אני נמצא בעניין הגיוס משנת 1999, כל מי שהתגייס אני מכיר אותו מילדות ועד היום, במסגרת תפקידי במשרד הביטחון עשיתי קייטנות לילדי משרתי כוחות הביטחון ויש ריקורד של עשייה".
 

פריד: "בתחום הצבאי במילואים אין ספק שהנושא של הקורונה זה מאתגר, אבל זה שווה כי יש תוצאות, השאיפה שלי לראות את האוכלוסייה הבדואית משתלבת בחברה הישראלית בצורה טובה, ובצורה עצמאית, להיות ישראליים ולשרת את המדינה שאנחנו נולדנו בה. והדבר הנוסף זה היום שאחרי, שאנחנו פושטים מדים והאחריות עוברת לרשויות המקומיות ולאחריות האזרחים, אני עובד על זה שהרשויות ינהלו את עצמם לבד אחרי שפיקוד העורף יסיים את עבודתו".

פריד: "אנחנו נמצאים במשבר הקורונה וכולנו בחזית אחת עם התושבים, אנחנו מהווים מודל לחיקוי, לכן נדרשת כאן אחריות עצמית, המסר למנהיגות שלנו שכל אחד יהיה מודל לחיקוי בקרב הציבור, והמסר השני לאוכלוסייה, שלפעמים יש ויתורים מסוימים כדי לשמור על שלום הכלל, אם אפשר לדחות אירוע למען בריאות ושלום הכלל זו עשייה טובה".

פריד: "אני מאחל שנגיע למתווה שיהיה מספק לנו כציבור בדואי שרוצה להיות שותף מלא במדינה, חיילים בני הישובים הבדואים הם אלה שיקחו פיקוד ברגע שיש אירוע ולעזור לאוכלוסייה. אנחנו תולים תקווה בחברה הבדואית בכך שתדע להוביל מהלכים בעצמה ושכל הרשויות יהפכו להיות ירוקות בסיוע של אנשי הרשות".

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים