זפת נמצא בחוף דור הבונים והרצליה

פקחי רשות הטבע והגנים זיהו הבוקר זפת טריה דנפלטה בחופי מעגן מיכאל, הבונים וגם בחוף הרצליה, לא ברור מה גורם הזיהום, העניין בבדיקה. המשרד להגנת הסביבה מתריע כי ב-48-24 השעות הקרובות עלולים להיפלט מהים גושי זפת נוספים לחופים מנהרייה ועד אשקלון.

17.02.2021 מאת: פורטל הכרמל והצפון
זפת נמצא בחוף דור הבונים והרצליה

 

סרטונים שצולמו ע"י מתן כרמל , רשות הטבע והגנים.

gדכון דוברות רט״ג: תמונת מצב ארצית - זיהום ים : נחיתות של גושי זפת בגדלים שונים נצפו היום לאורך החוף מהרצליה ועד עתלית. מבדיקת החופים שבניהול רשות הטבע והגנים נראה כי עיקר הפגיעה הנה בחוף גלים, דור הבונים וים גדור.

ריכוזים קטנים יותר נצפו גם בחוף השרון , פולג ובית ינאי.

הסערה בים עדיין בעיצומה ויתכן בהמשך שזיהום יגיע למקומות נוספים או יעלם .

רשות הטבע והגנים נערכת  למבצע ניקיון בסוף השבוע.

המשרד הנחה את הרשויות המקומיות להפעיל את תוכניות החירום ולהיערך לניקוי החל ממחר בשוך הסערה.

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "המשרד להגנת הסביבה עומד לרשות הרשויות המקומיות החופיות בהנחיה ובייעוץ להתמודדות נכונה עם גושי הזפת שנחתו ממקור בלתי ידוע. המשרד נמצא בקשר עם גורמים באגן הים התיכון כדי למצות את הבדיקות למציאת מקור אפשרי לאירוע מסוג זה".

המשרד להגנת הסביבה מעדכן, כי משעות הבוקר היום (17/02), נפלטו כמויות משמעותיות של גושי זפת מהים לאורך רצועת החוף - מחופי המועצה האזורית מטה אשר שבצפון ועד לחופי בת ים וראשון לציון שבדרום. נכון לרגע זה, מקור הזיהום אינו ידוע.

המשרד להגנת הסביבה הנחה את הרשויות המקומיות החופיות להפעיל את תוכניות החירום המקומיות ולהיערך לניקוי משמעותי החל ממחר, ככל שהסערה תשכך. בגלל מזג האוויר הסוער לא ניתן לבצע פעולות ניקוי כלל, ופעולות הסיור והפיקוח שבוצעו היום על-ידי כלל הגופים היו מוגבלות.

מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה נמצאים בשטח, וממשיכים לעקוב אחר היקף נחיתות הזפת. כמו-כן, הם מקיימים  קשר ישיר עם הרשויות המקומיות, עם המפעלים לאורך החופים ועם רשות הטבע והגנים. נחיתות של זפת תועדו בחופי 14 רשויות מקומיות בישראל: המועצה אזורית מטה אשר, עכו, חיפה, טירת הכרמל, חוף הכרמל, ג'יסר א-זרקה, חדרה, עמק חפר, חוף השרון, נתניה, הרצליה, תל אביב, בת ים וראשון לציון.

על פי סוג הזפת ומרקמה, ההערכה כרגע היא כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שייט שעבר מול חופי ישראל. אנשי היחידה הימית נמצאים בקשר עם המרכז במלטה REMPEC (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים וחופים במזרח התיכון) ועם הסוכנות האירופית EMSA, בניסיון לבדוק מקורות אפשריים לאירוע מסוג זה.

תוכנית החירום הלאומית לטיפול בתקרית זיהום ים בשמן (תלמ"ת) אשר אושרה בממשלה ומתוקפה פועל המשרד להגנת הסביבה באירועים מסוג זה, הגדירה 3 רמות (TIER) לתגובה לאירועי זיהום ים וחופים.

המשרד להגנת הסביבה הגדיר את האירוע כ"בין-מקומי" ברמה  TIER 2B- באירוע כזה, לא ידוע מקור הזיהום ופעולות הניקוי מבוצעות על-ידי בעלי תוכניות החירום המקומיות שנפגעו מהזיהום, בהנחיית היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה.

 

 

תגובות

מומלצים