אי ספיקת לב: המחלה הקשה ביותר שלא הכרתם

המחלה השכיחה ביותר בעולם המערבי אי ספיקת לב יכולה להתפתח בכל גיל, מה התסמינים של המחלה ואיך ניתן לחיות עם המחלה.

11.05.2012 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אי ספיקת לב: המחלה הקשה ביותר שלא הכרתם

ד"ר עופר אמיר מנהל השירות לטיפול באי ספיקת לב של כללית במחוז חיפה וג"מ ובבית חולים כרמל ויו"ר החברה הארצית לאי ספיקה: כמחצית מחולי אי ספיקת לב אינם מאובחנים עד שלבים מתקדמים ובלתי הפיכים של המחלה.

מה משותף לסוניה פרס, ס. יזהר, אליזבת טיילור, אלביס פרסלי וג'ים מוריסון? סביר להניח שלא ידעתם זאת, אבל כל האנשים הללו סבלו מאי ספיקת לב, שכן, אי ספיקת לב תוקפת גם ידוענים, אך היא מחלה ללא יחסי ציבור, למרות שבפועל היא המחלה השכיחה ביותר בעולם המערבי והסיבה הנפוצה ביותר לאשפוזים וגורם תמותה משמעותי.

מחלה קשה זו, המכונה גם "כשל לבבי", היא המחלה השכיחה ביותר בעולם המערבי והסיבה הנפוצה ביותר לאשפוז אצל אנשים מעל גיל 65 (מעל מיליון אשפוזים בשנה בארה"ב) ונחשבת גם למחלה היקרה ביותר למערכות הבריאות, עם עלות טיפול מוערכת של 10-38 מיליארד דולר לשנה.

המחלה יכולה להתפתח בכל גיל, אך היא שכיחה יותר ככל שהגיל עולה. בישראל חיים כ-120,000 חולי אי ספיקת לב ורק במחוז חיפה וגליל מערבי של כללית מטופלים קרוב ל - 10 חולי אי ספיקת לב. למרות הטיפולים החדשניים, התמותה עדיין גבוהה מאוד ומגיעה ל-50% ב-5 שנים.

מדובר במצב כרוני, בו נפגעת יכולת הלב להזרים דם וחמצן לרקמות ולאיברי הגוף השונים. מאחר שמשאבת הלב אינה פועלת כראוי, מצטבר דם באיזורים שונים בגוף, מתפתחות בצקות בריאות, בגפיים או בכבד, זרימת הדם המופחתת. בנוסף, תפקוד איברים רבים נפגע, כי אינם מקבלים די חמצן וחומרי תזונה.

בכנס האיכות הגדול של כללית ובית החולים כרמל שנערך במרכז הקונגרסים בחיפה, ציין ד"ר אמיר כי כמעט מחצית מהחולים אינם מאובחנים בזמן ומאותרים רק כאשר נגרמו כבר נזקים בלתי הפיכים. הסיבה לכך היא שאת תסמיני המחלה ניתן לייחס גם למחלות רבות אחרות - מה שמקשה מאוד על זיהוי ואבחון המחלה.

התסמינים הבולטים הם קוצר נשימה ועייפות, בצקות, נפיחות בבטן, חולשה, עילפון, בחילות והקאות, תחושת חנק  בעיקר בלילה, שיעול, תכיפות במתן שתן ועוד. כאמור, תסמינים אלה יכולים להתאים גם למצבים אחרים ולכן לעתים חל עיכוב משמעותי באבחון ובתחילת טיפול.

האתגר, מסביר ד"ר אמיר, הוא לאתר את החולים בעוד מועד. לשם כך וכדי לתת מענה לחולים קשים  אלה, הקימה כללית מערך ייחודי בארץ ובעולם של שירות ייעודי לאי ספיקת לב הפועל ע"י צוות משולב בקהילה ובבית חולים. השירות, בניהולו של ד"ר אמיר, מבוסס על צוות משותף לבית חולים כרמל ולכללית במחוז. הרופאים והאחות מלווים את החולה במרכז רפואי לין (בקהילה) וביחידה לאי ספיקת לב במח' הקרדיולוגית בבית חולים כרמל.

אי ספיקת לב היא מחלה כרונית ועל החולה ללמוד לחיות לצידה. יש צורך גם בשינוי הרגלי חיים, כגון: תזונה מופחתת מלח, ירידה במשקל הפסקת עישון. על כן, הפעילה כללית מערך כוללני וייחודי, המבוסס על צוות רב מקצועי של  רופאים, אחיות, דיאטניות ועובדות סוציאליות  שפועלים  תחת קורת גג אחת. "היתרון הגדול במרפאה המשותפת שלנו הוא בכך שאותו רופא וצוות מטפל רואה את החולה בקהילה ובבית החולים כרמל", אומר ד"ר אמיר. "החולה לא מטורטר, כל הבדיקות והמעקב נעשים תחת מטריה אחת שבה החולה הוא במרכז וכולם סביבו והוא אינו "נופל בין הכיסאות".

אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים בטיפול במחלה הוא סיפורו של חיים אבוחצירא בן ה 28 , תושב נהריה. כתוצאה מאי ספיקת הלב שלו, שהגיע בקושי ל 15% תפקוד, עבר בבית החולים כרמל השתלת לב מלאכותי. חייו ניצלו והוא שב והחזירה אותו למסלול חיים רגיל, אבל עם משאבה צמודה. בהדרגה, חזר הלב המקורי של חיים לתפקוד בריא ומלא ולפני כחודשיים, לראשונה בישראל, הוצא ממנו בניתוח מורכב ונדיר שבוצע בבית החולים כרמל הלב המלאכותי וכיום הוא מנהל אורח חיים תקין בעזרת לבו שהשתקם. כל אותה עת לווה בצמוד ע"י צוות מרפאת אי ספיקת לב של כללית.

כדי להתגבר על פער בין תחלואה לאבחון, פועל צוות כללית להעלאת מודעות ואיתור החולים, בעיקר ב"קבוצת הסיכון" לחלות במחלה, שכוללת: צרכני אלכוהול, אנשים עם עודף משקל, חולי סוכרת, מכורים לסמים, אנשים עם רקע קרדיולוגי  של אוטם לבבי או ניתוחי מעקפים ומסתמים, חולים עם סיפור משפחתי  של תחלואה זו ועוד. במקרים נדירים מופיעה אי ספיקת לב לאחר זיהום ויראלי  המערב את הלב או אצל  בנשים לאחר לידה.

במקרים קיצוניים ישנם פתרונות חדשניים, הכוללים, בנוסף על הטיפול התרופתי, קוצבי לב והמשאבות מיוחדות שנקראות בציבור "לבבות מלאכותיים" שצוות כללית התמחה בהם והוביל ביישומם בהצלחה רבה. אלה  משפרים מאוד את מצב החולים כיום  ומאפשרות להם חיים עם איכות גבוהה  קרובה ככל שניתן ל"חיים נורמליים" בחולים רבים מאוד.

בתמונה: צוות אי ספיקת הלב של בית חולים כרמל ומחוז חיפה, ד"ר עופר אמיר ופרופ' דן ערבות עם מושתל הלב אבוחצירה. צילום: אלי דדון

תגובות

מומלצים