האם הנתונים שהוגשו לוועדה הבין משרדית לאלימות במשפחה עוותו?

הכנס הבינלאומי השנתי בנושא אלימות במשפחה ייבחן את נכונות הנתונים אודות אלימות במשפחה או שמא התמונה יותר מאוזנת מבחינה מגדרית והאם לציבור ולמשרדי הממשלה מוצגת תמונה מעוותת.

29.04.2013 מאת: פורטל הכרמל והצפון
האם הנתונים שהוגשו לוועדה הבין משרדית לאלימות במשפחה עוותו?

באוניברסיטת אריאל יפתח הכנס הבינלאומי השנתי בנושא אלימות במשפחה. הכנס יבחן האם הנתונים אודות אלימות במשפחה נכונים או שמא התמונה יותר מאוזנת מבחינה מגדרית והאם לציבור ולמשרדי הממשלה מוצגת תמונה מעוותת.

תחת הכותרת "בחינה מחודשת של הדוקטרינות הטיפוליות והשיפוטיות" תערוך המחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת אריאל את הכנס הבינלאומי השנתי בנושא אלימות, עימותים ואחדות במשפחה. הכנס ידון בנגוון נושאים, מהדואליות שבאלימות במשפחה, דרך הפריזמה התקשורתית על נושא זה וכלה במניעה וההתמודדות עם האלימות במשפחה.

מטרת הכנס היא להציג גישה רב-תחומית ובין מערכתית לסוגיות הקשורות בקונפליקטים פנים משפחתיים. בכנס יוצגו ההשלכות האישיות והחברתיות של אלימות במשפחה ודרכי התמודדות עם צדדיה השונים של תופעה זאת. הכנס נועד להדגיש את חשיבות הטיפול השוויוני בקורבנותיה השונים של אלימות במשפחה: נשים, גברים וילדים. בנוסף תיבחן סוגיית תלונות השווא על אלימות במשפחה, סוגיה שכמעט ולא זכתה להתייחסות מחקרית.

את הרצאת הפתיחה ישא אורח הכבוד של הכנס: פרופ' מורי שטראוס, מאוניברסיטת ניו המפשיר. פרופ' שטראוס נחשב כמומחה מספר 1 בעולם ללא עוררין בנושא האלימות במשפחה. מחקריו של שטראוס הם המצוטטים ביותר בנושא. מחקריו מראים באופן מובהק כי אלימות במשפחה מאופיינת ע"י סימטריה מגדרית והדדיות. לדבריו, אמנם נשים נפצעות יותר ובחומרה רבה יותר, בשיעור של בערך 2:1, ולכן לדעתו צריך לתת עדיפות תקציבית לטיפול בנשים, אבל התמונה לפיה קיימות רק או בעיקר נשים מוכות וגברים מכים היא עוות של הנתונים . הוא גם טוען שזהו עוות מכוון ושיטתי, וכי מופעלים עליו ועל חוקרים אחרים לחצים כבדים ואיומים בנושא זה.

בכנס תדבר גם פרופ' שרה בן דוד, ראש המחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת אריאל, זוכת פרס האגודה העולמית לויקטימולוגיה (WSV), ופרס Center Dubrovnik על תרומתה להוראה הויקטימולוגיה. פרופ' בן דוד, תומכת בעמדתו של שטראוס וכתבה מאמר תחת הכותרת "הפמיניזציה של האלימות במשפחה". המאמר מסביר את התהליכים שהביאו לכך שקיימת הדגשה על אלימות כפי נשים במשפחה או בזוגיות, תוך התעלמות ואפילו הכחשה של אלימות נשים כלפי גברים.

עוד יופיע בכנס נצ"מ (בדימ.) ד"ר פיני יחזקאלי מהמכללה לביטחון לאומי, לשעבר מפקד תחנת משטרה ועורך "משטרה וחברה". לטענתו, בחלק מתחנות המשטרה, שיעור תלונות הכזב מתוך תלונות של נשים על אלימות מגיע ל-50% או יותר. הוא טוען כי קיימת השתקה פוליטית של הנושא הזה, ודרושה ענישה במקרים של תלונות שווא שהוכחו ככאלה.

השופט הרן יתריע כי פירסום שמו של חשוד, בפומבי באמצעי התקשורת, עוד קודם להרשעתו  בעבירה, בשל עיקרון  "זכות הציבור לדעת", פוגעת אנושות בשמו הטוב של החשוד וממיטה קלון על משפחתו.

בסיום יוקרן הסרט התיעודי "זכות אבות" העוקב אחר מאבקם של ארבעה אבות שהופרדו מילדיהם בתלונות שווא. סרט  זה זכה  בפרסים רבים. עורך הסרט יענה לשאלות הקהל.

הכנס יערך בימים שני ושלישי, 29-30/4/13, באודיטוריום בניין השער (חדר 51.4.55), בקמפוס התחתון באוניברסיטת אריאל.

תגובות

מומלצים