זה הזמן להרוויח את הילדים מחדש

"קומץ שמיים ביד" ספר חדש בהוצאת מכון מופ"ת, ששם לראשונה במרכז הדיון הציבורי את הויסות הרגשי, החברתי והקוגניטיבי במערכת החינוך, ומציע דרכים לקידומו מגני הילדים ועד בחינות הבגרות.

09.09.2022 מאת: פורטל הכרמל והצפון
זה הזמן להרוויח את הילדים מחדש

 

תקופת הקורונה הוציאה את כולם מאיזון, במיוחד את הילדים. שנתיים אלה הדגישו לכולנו את חשיבות השיח הרגשי, המעורבות של הילדים והחיים החברתיים שלהם וגרמו למערכת החינוך לתת להם מקום כחלק מהשיח הפדגוגי.

 

 

כיצד משלבים את הפן החינוכי עם הרגשי והחברתי? איך ניתן לילדים אוטונומיה שלא תפגע בהובלה של המורים? כיצד נעזור לילדים לנהל את עצמם?

 

"קומץ שמיים ביד קידום תהליכי ויסות עצמי בבית הספר ובגן" ספר חדש, ראשון מסוגו, נכתב על ידי ד"ר עינת ליכטינגר בהוצאת מכון מופ"ת במטרה לתת כלים יישומיים למורים ולגננות לויסות רגשי, חברתי וקוגניטיבי מגן הילדים ועד לנערים והנערות הניגשים בימים אלה לבחינות הבגרות.

 

 

 

הספר מציג את חשיבות הגישה הרב מימדית, שאינה מנתקת את העשייה הרגשית והחברתית מהלימודית, אלא משלבת אותן יחדיו. "עלינו לראות את העולם הפנימי של הילדים מבחינה רגשית, מוטיבציונית, קוגניטיבית וחינוכית. ילד יכול להוביל תהליכים, ליזום ולתת ביטוי לעולמו הפנימי אם רק ניתן לו מקום לכך" אומרת ד"ר עינת ליכטינגר, מחברת הספר. הספר מתאר עשרות התערבויות שערכה הכותבת יחד עם מורים וגננות בשטח ואת השפעתן המיטיבה על איכות החיים של כל המעורבים בעשייה החינוכית.

 

 


ויסות עצמי הוא תהליך אקטיבי שבמהלכו האדם מנהל את עצמו קובע מטרות,ֵ מיישם אסטרטגיות להשגתן ומבצע תהליכים של פיקוח והערכה.

 

 

הוויסות העצמי נמצא כיום בחזית המחקר והעשייה החינוכית בעולם. מחקרים רבים מתארים את חשיבותם של תהליכי ויסות עצמי להתפתחות הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית של ילדים ומבוגרים ולשיפור איכות חייהם.

 

 

במערכת החינוך הוא מאפשר להעמיד את הלומדים ואת אנשי הצוות במרכז העשייה, להגביר את  האוטונומיה שלהם ולחזק את יכולתם לפעול תוך כדי ביטוי מלא של אישיותם.

 


" קומץ שמיים ביד - קידום תהליכי ויסות עצמי בבית הספר ובגן" נכתב על ידי ד"ר עינת ליכטינגר בהוצאת מכון מופ"ת במטרה להציע דרכים לקידום הוויסות העצמי בבתי הספר ובגני הילדים. מתוארת בו פדגוגיה המבוססת על ראייה רב-ממדית, על חיזוק המעורבות והמוטיבציה ועל קידום תהליכים שיתופיים ואקלים חברתי.

 

 

הספר מיועד למורות ומורים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד, לגננות, ליועצות חינוכיות, למדריכות, למנהלות ומנהלים ולמורי מורים. הוא מבוסס על פעילות חינוכית של הכותבת ִ ושותפיה במשך עשרים שנה, ומתוארות בו תוכניות התערבות רבות שנערכו במגוון מסגרות חינוכיות בחברה היהודית ובחברה הערבית.

 

 

זהו ספר ראשון בישראל המקיף את נושא הוויסות העצמי על כל היבטיו. הוא נכתב מתוך אמונה עמוקה שקידום תהליכים של ויסות עצמי יכול לגרום לשינוי מהותי במערכת החינוך.

 

 

ד"ר עינת ליכטינגר היא מרצה בכירה בתחום הוויסות העצמי במכללה לחינוך אורנים. מלמדת בעיקר בתוכניות לתואר שני, ובאלו היא מנחה מורים וגננות המיישמים תוכניות התערבות לקידום הוויסות העצמי בכיתות ובגנים שלהם. בד בבד היא מדריכה חברי סגל במכללה ומלווה צוותים של מנחות בתחום זה. 

 

תגובות

מומלצים