עליה של 2.6% בשיעור הזכאות לבגרות
משרד החינוך מפרסם את התמונה החינוכית הארצית של החטיבה העליונה תשפ"א (2021), עליה של 2.6% בשיעור הזכאות לבגרות, השנה, יצאה לדרך רפורמת הבגרויות במקצועות המח"ר, היסטוריה, תנ"ך, ספרות ואזרחות. המגזר הדרוזי מוביל בשיעור הזכאות לבגרות, התלמידות עם בגרות יותר מהתלמידים.
שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון: ״התמונה החינוכית מאפשרת לנו ללמוד על רמת ההישגים והמיפוי בשטח, מחדדת לנו כמערכת חינוך היכן יש לחזק ולפעול לצמצום פערים ומניעת בנשירה, וכן לטפל באופן ממוקד במקומות הנדרשים. בתי הספר הינם בתי חינוך ולכן, לצד החשיבות בקידום ההישגים הלימודיים והמצוינות, עליהם להקנות לבוגריהם סביבה מוגנת, ערכים, מיומנויות רלוונטיות וכלים לחיים. הרפורמות והתוכניות שיוצאות לדרך בשנת הלימודים הקרובה יסייעו בהשגת יעדים אלה בשנים הקרובות.
אני מברכת את כל העוסקים במלאכת החינוך. אתגרים רבים עוד לפנינו, ובעבודה נכונה אני בטוחה כי נוכל להם יחד.״
מנכ"לית המשרד, הגב' דלית שטאובר: "הישגים בחינוך אינם מטה של קסם, הם כרוכים בעבודה מורכבת ומפרכת, באורך רוח ובאמונה יוקדת. אני מברכת את צוותי החינוך על ההישגים החינוכיים והערכיים שהם רשמו. הם עמלו, השקיעו, התמידו, גילו נחישות ואמונה ביכולת של כל תלמידה ותלמיד לממש את מיטב הכישורים שיש בהם. היום הם קוצרים את פרי עמלם. אני מאחלת לאנשי החינוך המופלאים שלנו שנת לימודים פורייה ומוצלחת ושנה טובה".
משרד החינוך מפרסם היום (א') את נתוני "התמונה החינוכית" של החטיבה העליונה לשנת הלימודים תשפ"א. התמונה לשנה זו כוללת 10 מדדים המאוגדים ב- 3 אשכולות: 1. למידה והישגים 2. ערכים 3. התמדה ונשירה.
מדדים אלה אינם כוללים את מדדי האקלים הבית ספרי כפי שהיו בתמונה החינוכית של שנים עברו, וזאת בשל אילוצי הקורונה. נתוני האקלים העדכניים (תשפ"ב) יפורסמו בקרוב.
למגוון המדדים חשיבות רבה, שכן יש בהם כדי לתת מבט רחב על מערכת החינוך, ולשקף את העשייה החינוכית המאומצת, הרבה והמגוונת של צוותי החינוך בבתי הספר לאורך כל השנה.
כמו-כן, ההישגים של "התמונה החינוכית" לשנת הלימודים תשפ"א משקפים את השינויים שנכנסו במתכונת בחינות הבגרות על רקע התפרצות נגיף הקורונה. לנוכח מציאות מורכבת זו נקבעו התאמות אשר כללו: צמצום ומיקוד של חומר הלימוד ותוספות של מועדי הבחנות.
השנה יצאה לדרך הרפורמה בבגרויות במקצועות המח"ר (מורשת, חברה ורוח), והחל משנת הלימודים תשפ"ה (2025) מתכונת ההבחנות בבגרות תעבור שינויים. לאור זאת, התלמידים יבצעו עבודת חקר במקצועות היסטוריה, תנ"ך, ספרות ואזרחות. בתום הגשת העבודה התלמידים ייבחנו על ידי בוחן חיצוני והציון תעודת הבגרות יהיה ציון חיצוני.
העבודה תאפשר לבוגרים להביא לידי ביטוי בכתב ובעל פה מיומנויות אקדמיות שהם רכשו, הכוללות בין היתר: יכולת לשאול שאלות חקר, איסוף ומיזוג מידע, תוך הצגה של חשיבה מסדר גבוה, יכולת ניתוח ושיפוט ועבודה בצוות. הבוגרים יישארו עם חוויה עמוקה ומשמעותית של למידה ותודעה שתעצב את דמותם לאורך כל שנותיהם. הידע והמיומנויות שירכשו ישרתו אותם בהמשך דרכם בהשכלה הגבוהה, בשוק התעסוקה המשתנה ולאורך כל תחנות חייהם.
פירוט הנתונים
אשכול למידה והישגים
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות מקרב מהלומדים ב-י”ב עמד בשנת הלימודים תשפ"א עלה ב- 2.6% ושיעור הזכאים הכולל עומד כעת על 76% לעומת 73.4% בשנת הלימודים תש"ף.
שיעור הזכאות לפי מגזרים
- במגזר היהודי: 77.8% זכאים לבגרות (עלייה של 2% - תש"ף: 75.8%)
- מגזר ערבי (ללא מזרח ירושלים): 74.5% זכאים לבגרות (עלייה של 5.1%, תש"ף: 69.4%)
- במגזר הדרוזי: 91.3% זכאים לבגרות (עלייה של 2.1%, תש"ף: 89.2%)
- מגזר בדואי בנגב: 60.4% זכאים לבגרות (עלייה של 2.3% - תש"ף: 58.1%)
שיעור הזכאות לפי פיקוח במגזר היהודי
- בפיקוח הממלכתי: 86.3% זכאים לבגרות (עלייה של 2.4% - תש"ף: 83.9%)
- בפיקוח ממלכתי דתי: 87.7% זכאים לבגרות (עלייה של 1.8% - תש"ף:85.9%)
- בפיקוח החרדי: 26.2% זכאים לבגרות (עלייה של 2.2% - תש"ף:24%)
זכאות לפי מגדר
- בנות: 76.6% זכאיות לבגרות (עלייה של 1.6% - תש"ף:75%)
- בנים 75.3% זכאים לבגרות (עלייה של 3.7% - תש"ף:71.6%)
איכות התעודה
- שיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת מקרב הלומדים ב-י”ב: 13.3% (עלייה של 2.5% - תש"ף:10.8%)
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה 4 יח״ל: 19.9% (ירידה של 0.2% - תש"ף:20.1%)
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה 5 יח״ל: 16.6% (עלייה של 1% - תש"ף:15.6%)
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית 4 יח״ל: 21.6% (ירידה של 0.7% - תש"ף: 22.3%)
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית 5 יח״ל: 42.9% (עלייה של 1.4% - תש"ף: 41.5%)
- מדד טוהר בחינות (אחוז מחברות בחינה פסולות): 0.8% (ירידה של 0.2% - תש"ף: 1%)
- מדד אירועי שק"ד (פער בין הציון הבית ספרי לציון של הבחינה החיצונית): 0.6% (ירידה של 0.3% - תש"ף: 0.9%)
אשכול התמדה ונשירה
- שיעור ההתמדה: 80.6% (עלייה של 0.4% - תש"ף:80.2%)
- שיעור הנשירה: 1% (עלייה של 0.4% - תש"ף: 0.6%)
הסמכות טכנולוגיות בקרב תלמידי י"ב
- שיעור הזכאים להסמכות טכנולוגיות: 70.9% (עלייה של 5.8% - תש"ף: 65.1%)
- שיעור הזכאים לתעודות הסמכה טכנולוגיות ולתעודות בגרות והסמכה המאפשרת לימודי טכנאים והנדסאים: 56% (עלייה של 6.7% - תש"ף:49.3%)
- שיעור הזכאים לתעודת הסמכה טכנולוגית מצטיינת - עם אנגלית ומתמטיקה מורחב: 12.3% (עלייה של 1.8% - תש"ף: 10.5%)

















