גיבוש תכנית לאומית לבטיחות בדרכים
בישיבה בועדת הכלכלה של הכנסת, שעסקה בעלייה בתאונות הדרכים, יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן דרש מהממשלה לאשר תכנית לאומית בנושא, תוך חודשיים. "אפנה לראש הממשלה ולשרת התחבורה, סיימנו לתת למשרדי הממשלה כמה זמן שהם רוצים". יו"ר הרלב"ד יורם הלוי "מאז תחילת השנה נהרגו 276 בני אדם, ובקצב הזה נגיע ל-460 הרוגים".
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה סדרה של ישיבות שהוקדשו למאבק בקטל בדרכים, ועסקו בין היתר בגיבוש התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים ובהגברת האכיפה. כבר בפתח הישיבה הזכיר היו"ר ביטן כי לפני כשמונה חודשים קיימה הוועדה דיונים בנושא, אבל מאז שום דבר לא התקדם והשנה תהייה אפילו קשה יותר משנה שעברה, שהייתה הקשה ביותר בשנים האחרונות. הוא דרש לאשר בממשלה תכנית לאומית בנושא תוך חודשיים, עם משמעות תקציבית, והבהיר כי אם יוגשו לוועדה הצעות חוק הן יאושרו תוך חודשיים.
יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), יורם הלוי, אמר כי מאז תחילת השנה נהרגו 276 בני אדם, ובקצב הזה נגיע ל-460 הרוגים. "זה נתון מטורף לכל הדעות. דיונים היו פה אין ספור, בוועדה לביקורת המדינה, בוועדת הכלכלה, ישיבת ממשלה, ועדת שרים – ושום דבר לא השתנה. כלום. כלום אחד גדול. נשמע עכשיו את אותם דברים ונצא עם עוד סיכום ושום דבר לא יקרה כי שום דבר לא קורה". עוד ציין הלוי כי הרשות הכינה תכנית לאומית בתקציב של 350 מיליון שקלים. מנכ"ל הרשות, גלעד כהן, ציין כי רק הרשות יכולה לנצח במלחמה הזאת.
ח"כ בועז טופורובסקי התייחס לדברים ואמר: "עברה שנה מאז שהתפטרתי מראשות הוועדה לבטיחות בדרכים, ושום דבר לא משתנה. האחריות היא ברשות המבצעת והאחראים לא משלמים את המחיר".
ח"כ אלון שוסטר הוסיף כי יתמוך בקידום צעדים בנושא וקרא לח"כ טופורובסקי לחזור לראשות ועדת המשנה.
ח"כ שלי טל מירון אמרה כי זה החציון הקטלני ביותר בכבישים מזה 18 שנה, וכך היה גם בשנה הקודמת וזה רק הולך וגובר ותכנית לאומית זה צו השעה. ח"כ אלי דלל אמר כי זה בלתי אפשרי שהרלב"ד היא רק מייעצת וצריך לקדם חקיקה.
סמנכ"ל מנהל תנועה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, אדי בן ליש, אמר כי למשרד יש תכנית לאומית מגובשת שהשרה אישרה, אבל כל המשרדים האחרים צריכים גם להיכנס מתחת לאלונקה. "התכנית לא יכולה להתקיים בלי תקציב, והאוצר לא הצביע על סעיף תקציבי. אפשר להאשים את המשרד, אבל זה לא פוטר את המשרדים האחרים בהם המשפטים, האוצר, ביטחון הפנים, חינוך, והשלטון המקומי".
מפקד משטרת התנועה, ניצב חיים שמואלי, אמר כי סל המשאבים של המשטרה זהה למה שהיה קודם, ושום דבר לא השתנה מבחינת כוח אדם ומשאבים. הוא הציג תכנית לאכיפה אלקטרונית ואמר: "אם היינו מקבלים תקציב בתחילת השנה היינו במקום אחר".
בתגובה לכך אמר הלוי: "אתה יודע שהבעיה היא לא כסף, אין לכם כוח אדם לממש את זה". שמואלי הוסיף כי בשל המחסור בשוטרים הכוונה היא להפוך את המשוואה ולעבור ל-80% אכיפה דיגיטלית ו-20% מפגש של שוטר עם האזרח. הוא הודה כי האגף צריך 450 ניידות במשמרת, ומפעיל רק 250 ניידות ביממה.
נציגת משרד המשפטים, אפרת רווה, ציינה כי יש הצעות חוק בשלבים מתקדמים בהם אכיפה נגד תיירים וחזקת אמינות של מכשירי אכיפה. נציגת המשרד לביטחון לאומי, ליאת אליהו סבן, אמרה כי יש כמה עשרות תיקוני חקיקה בדרך והמשרד עשה תיעדוף גם לבקשת הכנסת. היו"ר ביטן אמר כי חקיקה זה לא מספיק, והבהיר כי יפעל במהירות להעביר תוך חודשיים כל חקיקה שתגיע לוועדה כולל אישור במליאה. "נשים הכל בצד ונעביר את זה", אמר.
נציג אגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, ציין כי מעולם לא הוגשה לאוצר התכנית שמצריכה 350 מיליון שקל. "השרה הייתה אצל שר האוצר לפני שבוע והזכירה את זה, היא אמרה שהיא צריכה עוד קצת זמן. אין לנו שום התנגדות, אבל מעולם לא הגישו אז אנחנו לא יכולים להתייחס. מעולם לא היינו חסם תקציבי", אמר שוורץ.
סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, ציינה כי בתל אביב השנה נהרגו 12 בני אדם ויש ירידה. היא הוסיפה כי העיר מיישמת חזון אפס הרוגים בתאונות ומצליחה להפחית הרוגים, אבל לא מצליחה להפחית את כמות התאונות הקלות שלא מדווחות למשטרה ובסטטיסטיקה. מוביל מיזם Anyway, גל רייך, בירך את עיריית תל אביב על הפעלת חזון אפס, אך קרא לשרה להגיע לדיונים בכנסת, ואם היא לא תגיד קרא לוועדה לביקורת המדינה לחייב אותה להגיע.
היו"ר ביטן סיכם את הדיון וביקש מוועדת השרים להתכנס תוך חודשיים, כדי לדון בתכניות של הרלב"ד, המשטרה ומשרד המשפטים. לאחר מכן ביקש היו"ר ביטן להציג את התכנית לוועדת הכלכלה ולקבל הערות, ואז להביא אותה להחלטת ממשלה. "אפנה לראש הממשלה ולשרת התחבורה, זה לא יכול להישאר באוויר. סיימנו לתת למשרדי הממשלה כמה זמן שהם רוצים. צריך תאריך יעד ליישום".
















