גני הילדים בדליה ועוספיה ממשיכים לגבות כספים מההורים בניגוד לחוק
לאחר מספר שנים שאנו מתריעים על גביית כספים מהורים בניגוד לחוק ובמיוחד בגני ילדים התופעה לא נעלמת ואף גוברת, בעבר אפילו בוצעה גביה כפולה, הורים שימו לב לדו"ח ביקורת לשנת 2011שהגישה מבקרת המועצה עו"ד סועאד חסון.
הורים רבים שמנסים ועומדים חסרי ישע מול גננת שמנצלת את חולשת ההורים בדרישה לתשלום עבור קופת הכיתה וברוב המקרים ללא פירוט עבור מה נדרשים ההורים לשלם.
יש לציין שחובה על ההורים לשלם לפי מה שקבע המחוקק ואושר בועדת החינוך ומליאת הכנסת 49 ₪ לביטוח, מעבר לזה לא חובה כלל לשלם עוד לשום דבר אחר, אבל בא חוזר מנכ"ל ומאשר לבעל המוסד שהיא הגננת לגבות סכום סמלי לצורך פעילות מפורטות במדויק שלא עולות על סכום של 79 ₪ סל תרבות שזה מצוין מראש לאיזה פעילות הולך וחל איסור מוחלט להשתמש בכסף הזה לשום מטרה אחרת ואם לא התקיימה פעילות בסעיף הזה הכסף יוחזר להורים.
זה כולל טיולים ומסיבות כיתתיות ומסיבות סיום, הכסף מועבר לגננת שמספקת קבלה עבור גביית הכסף והכסף מועבר לחשבון הבנק שנפתח לצורך זה ואין להעביר את הכסף לכיסו של אף גוף או אדם, מה שלא קורה היום בפועל בחלקים גדולים מהגנים המופעלים בדאלית אל כרמל ועוספיה.
חודשים לאחר פתיחת שנת הלימודים הנוכחית 2013 ו 2014 הורים מציפים אותנו בשאלות, מדוע הם נדרשים לשלם סכומי כספים שנעים מעל 280 ₪ ומגיעים בגנים עד 389 ₪ ו500 ₪.
יש לציין שתלונות הציבור וההורים, חשוב שיופנו למבקרת המועצה עו"ד סועאד חסון או למחלקת החינוך במועצה, או למבקר מועצת עוספיה עו"ד מואנס עלו בכתב, שידעו מה שמתרחש במוסד החינוכי ברשות המקומית שלהם.
לאחר שבעבר עירבנו והגשנו תלונה במשרדי ביקורת המועצה המקומית דאלית אל כרמל, בדו"ח ביקורת לשנת 2011 התייחסה המבקרת עו"ד סועאד חסון לסוגיה ואף התריעה ועצרה את הגביה הכפולה שבוצעה שנים ע"י המועצה ובתי הספר בישוב. היום המצב יותר מבוקר בפועל, אבל ישנם מספר גננות שממשיכות לצפצף על החוק ולגבות כספים לפי רצונם, בהעדר פיקוח וביקורת.
להלן ביקורת תשלומי הורים קדם יסודי, גביית תשלומי הורים לשנת הלימודים 2011/2012
1.1 גובה תשלומי ההורים בקדם יסודי, שנקבעו ואושרו ע"י ועדת החינוך של הכנסת לשנת תשע"ב, הוא בסך 251 ₪.
1.2מתוכם נקבע סך של 34 ₪ תחת תשלומי חובה עבור ביטוח תאונות אישיות. תשלום זה נגבה ע"י המועצה המקומית במעמד הרישום לשנת הלימודים הנוכחית, לכן לא ניתן לבצע גביה תחת סעיף זה על-ידי הגננות - מנהלות גני הילדים בישוב, מאחר ומשמעות גביה זו היא גביה כפולה.
הבירור העלה כי הגננות לא קיבלו הודעה מתאימה מהמועצה : נגבה סך 34 ₪ עבור ביטוח תאונות אישיות ואין לגבות אותו סכום באמצעות המוסד החינוכי.
1.3משכך התקרה המקסימאלית המותרת לשנת הלימודים הנוכחית תחת גביית תשלומי רשות מההורים היא בסך 217 ₪, על-פי קביעת המוסד החינוכי ובהתאמה לתוכנית העבודה השנתית.
1.4הבקשה מההורים לשלם עבור תשלומי הרשות שבסעיף 1.3,תתבצע באמצעות פניה בחוזר מפורט חתום ע"י מנהל/ת המוסד החינוכי ויו"ר ועד ההורים במוסד החינוכי, המפרטת את השירותים הנוספים ואת התשלום המבוקש עבור כל שירות.אותו חוזר יכלול הפניה לחוזר המנכ"ל משרד החינוך מכוחו מתבצעת הבקשה לתשלום, או יצורף העתק חוזר מנכ"ל משרד החינוך לאותו חוזר. גביה זו היא גביה ייעודית. זאת אומרת, השימוש נועד למטרה לשמה נגבה.
1.5על-פי הנחיות משרד החינוך בחוזרי המנכ"ל, אסור לגבות מחירים גבוהים יותר מהמחירים המקסימאליים, אפילו אם רוב ההורים מוכנים לשלם סכום גבוה יותר.
1.6 הבירור העלה כי נקבע על-ידי מנהלות גני הילדים בישוב, סכום של 350 ₪ לשנת הלימודים הנוכחית, אף בשלושה גני ילדים נקבע סכום של 400 ₪, ללא פירוט באמצעות חוזר להורים, כמפורט לעיל, בעבור איזה שירותים מבוצעים התשלומים?.
1.7 לפיכך, גביית סך של 133 ₪ ביתר (או 183 ₪ ב- 3 גנים), אינה גביה חוקית. אף אינה יכולה להתקבל כתרומה, כשהבסיס או העילה לגבייתה אינו/ה חוקי/ת ולא ברור עבור איזה פעילות!!
1.8הסבר מנהלות גני הילדים בישוב כי סכום 350 ₪ או 400 ₪ כולל סכום בסך 125 ₪ עבור רכישה מרוכזת מרצון, לכן נגבה סכום העולה על סך 217 ₪, אינו תקין ונכון. בשום אופן לא תתבצע גביה מראש תחת רכישת מוצרים מרצון ללא פירוט, באופן שרירותי, וללא הסכמה מפורשת של כל הגורמים המוסמכים לכך.
להבהיר כי במידה ומנהלות גני הילדים מעוניינות ברכישה מרוכזת מרצון של חלק מהדברים המותרים על-פי הנחיות משרד החינוך עד לתקרה של 125 ₪, עליהן להכין תוכנית רכישה של המוצר הטוב ביותר, על בסיס מפרט אחיד ושוויוני, שתביא להוזלת עלויות ולשם נוחיות ההורים, בשיתוף ועד ההורים במוסד החינוכי ועל-פי אישור משרד החינוך (המפקח).
בהתאם יישלח חוזר ייחודי בחתימת הגננת ויו"ר ועד ההורים בגן הילדים, המפרט את השירותים / המוצרים המוצעים לרכישה ואת עלויות כל פריט לתלמיד.
בכפוף להסכמת כל ההורים, בכתב ומראש, באופן פרטני, ניתן לגבות תחת הסעיפים שלגביהם ניתנה הסכמת ההורים.
יודגש כי בשום מקרה אין לחייב תלמידים להזדקק לשירותים אלה ולחייב את ההורים ברכישתם.
ראו חוזר מנכ"ל משרד החינוך תשס"א 3(א).
1.9 כנ"ל, לא ניתן לגבות עבור תל"ן (תוכנית לימודים נוספת) בגן ילדים כשלא הוגשה ולא אושרה תוכנית כאמור לשנת הלימודים הנוכחית ע"י הגורמים המוסמכים לכך.
במידה ומנהלות גני הילדים מעוניינות להגיש תוכנית תל"ן, על-פי יוזמת הורים, עליהן להגיש בקשה כמפורט בהנחיות משרד החינוך. גביה תחת תוכנית זו תתבצע לאחר אישור התוכנית ע"י מחלקת החינוך ומשרד החינוך , על-פי הסכמה פרטנית של ההורים, בהתאם לסכום התקרה המאושרת.
לפיכך, על הגננת להודיע להורים כי נתקבל אישור מנהל המחוז לתל"ן, את מפרט התוכנית ואת עלותה. התוכנית תופעל בשיתוף המועצה המקומית.
יודגש כי הפעלת תוכנית לימודים נוספת וגביית כספים מההורים להפעלתה ייעשו רק לאחר שהיא תוגש לפיקוח במחוז ותאושר על-ידו. ראו חוזרי מנכ"ל משרד החינוך סג/(3) (סעיף 13.4) ו- סד/4(א).
1.10 אסור לגננת להתרים הורים, הן בכסף והן בשווה כסף. גביית תרומות תעשה על-פי פניה מוועד ההורים בגן הילדים להורים. הביקורת מעירה כי במידה ונתקבלו תרומות מההורים, כספי תרומות יגבו לקופת הגן ויופקדו לחשבון הבנק המתאים, ותונפק קבלה מתאימה לכל תקבול תחת תרומה, בנפרד מגביה אחרת.
יודגש כי בקשת התרומה מההורים היא עבור פעילויות או רכישות שאינן ממומנות על ידי גורם אחר, כגון : המדינה או המועצה המקומית. ההורה אינו חייב לתרום ואסור לחייב הורה לתרום תרומה כלשהי.
1.11 הבירור העלה כי לא תועדו כל התקבולים באמצעות קבלה מתאימה, בעיקר תרומות. לא הונפקו קבלות בסמוך למועד התשלום/קבלת הכספים, ונוסח הקבלות שהונפקו בגני הילדים אינו תקין.
הביקורת תעיר כי כל הכנסה, מכל סוג, תגבה לקופת המוסד החינוכי – גן הילדים, תירשם בספרי התקבולים ותופקד לחשבון הבנק המתאים המנוהל ע"ש המוסד החינוכי.
העיקרון הוא כי חייב להיות תיעוד לכל תקבול; ועד ההורים אינו מנהל חשבון בנק נפרד בגן הילדים ואינו מקיים פעילות כספית נפרדת.
1.12 הבירור מול ועד הגננות – מנהלות גני הילדים בישוב ומול נציג ועד ההורים היישובי העלה כי הכספים שנגבו שימשו או ישמשו את המוסד החינוכי, בין היתר, למימון הוצאות התפעול והתחזוקה השוטפות, הדבר הינו אסור ויש להימנע ממנו!!
לדוגמה: חומרי ניקיון, משחקים דידקטיים, משחקים ומתקנים, פיתוח הנדסי במבנה – התקנת ציוד ותשתיות, תיקוני ריהוט וציוד, רכישת ספרים וסיפורים, חומרי מלאכה, חומרי לימוד, מקרר, מזגן ועוד.
1.13 הבירור העלה כי לא נהגו הגננות להחזיר את הכספים שלא נוצלו למטרות לשמן נגבו.
יובהר, כי תשלומי הורים מיועדים למטרות מוגדרות מראש. במידה ונגבו כספים עבור שירות שלא סופק לתלמידים או שהשירות סופק באופן חלקי, נדרש המוסד החינוכי להחזיר את כספים אלה במלואם.
בתחילת שנת הלימודים, ימסור מנהל המוסד החינוכי לוועד ההורים דו"ח כספי של השנה הקודמת, המפרט את השימוש בכספי ההורים, לגבי כל סעיף הוצאות. מטרת הדו"ח הכספי היא לאפשר לכל ועד הורים לעקוב אחר השימוש שנעשה בכספים ששולמו.
יתרות של עד 10% מהעלות של ההוצאה המתוכננת תנוצלנה בהתאם להחלטת הנהלת המוסד החינוכי וועד ההורים. אם היתרות תעלינה על 10%, יוחזר התשלום להורים (אשר יאשרו בחתימת ידם את קבלת הכספים שהוחזרו), או שהכספים ישמשו לפעולות נוספות מאותו סוג, על פי החלטה משותפת של ועד ההורים ושל המוסד החינוכי.
1.14 הבירור העלה כי לא הוגשו דו"חות כספים למועצה בסוף שנת הלימודים 2010/2011.
בסוף כל שנת לימודים, עד 5 באוגוסט מדי שנה, יוגש דו"ח כספי על ידי הגננת, מנהלת המוסד החינוכי, לרשות המקומית ולמנהל המחוז של משרד החינוך.
לדו"ח זה יצורף דף חשבון בנק נכון לתאריך 31 ביולי לשנת הלימודים שהסתימה.
דו"ח על גביית כספים הנוגעת לתשלומי הורים יוגש גם ליו"ר ועד ההורים המוסדי.
הדו"ח יהיה תואם להצעת התקציב שהגיש המוסד החינוכי; הצעת התקציב המפרטת את סעיפי ההכנסות וההוצאות תועבר למחלקת החינוך לפני תחילת שנת הלימודים.
1.15 הבירור העלה כי בגני הילדים מנוהל חשבון בנק אחד, שבו בעלי זכות החתימה הם הגננת ונציג ועדת ההורים שמשמש גזבר ומנהל את העניינים הכספיים!
מוסד חינוכי ינהל על שמו, על-פי החלטת המועצה המקומית, שני חשבונות בנק.
אחד, חשבון בנק מרכזי בו מופקדים תשלומי חובה והקצבות הרשות המקומית ו/או משרד החינוך, ממנו מושלמים הוצאות תחזוקה ותפעול של הגן שהם באחראיות המדינה והרשות המקומית.
האחר, הוא חשבון בנק בו מופקדים תשלומי ההורים שהם תשלומי רשות, וממנו מושלמים ההוצאות שבגינן נגבו תשלומים אלה.
1.16 בעלי זכות החתימה בחשבון הבנק הראשון הם מנהלת המוסד החינוכי (לענייננו הגננת) ועובד הרשות המקומית (הסייעת (לדוגמה). בחשבון השני, בעלי זכות החתימה הם מנהלת המוסד החינוכי, עובד/ת הרשות המקומית ונציג ועד ההורים במוסד החינוכי.
הביקורת העבירה המלצות להמשך טיפול הגורמים הרלוונטיים במועצה המקומית, בעיקר, קבלת החלטה מתאימה כאמור בתת-סעיפים 1.14 ו- 1.15 לעיל. לפיכך, מנהלות גני הילדים בישוב תקבלנה הודעה מתאימה ממחלקת החינוך במועצה בהמשך.
הביקורת המליצה בפני מחלקת החינוך – לקיים פיקוח על הנעשה בגני הילדים בתחום המועצה ולבצע את המוטל על המועצה כרשות המקומית; ליישם את האמור במסמך זה ולקיים פיקוח שנתי ותקופתי. ראו תת-סעיפים 1.3, 1.7, 1.10, 1.11, 1.14, 1.16. בהתייחס לתת-סעיף 1.16 – לקיים לטפל ולהודיע למנהלות גני הילדים בהתאם.
כמו כן, הביקורת המליצה בפני גזברות המועצה ליישם את תת – סעיפים 1.14 ו- 1.16: לקיים מעקב אחר קבלת החלטות מתאימות במועצה ויישומן, וזאת בהמשך להודעה קודמת; לבדוק התאמת ותקינות הדו"חות הכספיים המוגשים מדי שנה ואת הצעות התקציב.
2. רכישת ופעילות במוסדות החינוך קדם יסודי – ניהול ומימון :
2.1 רכישות במוסד החינוכי יתבצעו על-פי הליך שוויוני ובהתבסס על מפרט אחיד. בהתאם יתקבלו השירותים או יירכשו הטובין - המוצרים הטובים ביותר במחיר הנמוך, ככל הניתן.
2.2 תשלום עבור הטובין או השירותים שהוזמנו יתבצע בהמחאה בנקאית מחשבון הבנק המנוהל על-שם המוסד החינוכי, תחת חשבונית מס מתאימה.מקבל התשלום יאשר בחתימת ידו את קבלת ההמחאה.
2.3 רכישות תתבצע מספקים ו/או נותני שירותים, שאינם קרובי משפחה של מנהל המוסד החינוכי ושל שאר בעלי זכות החתימה, וכשלא קיים חשש לניגודי עניינים ו/או אינטרסים.
2.4 לא תתבצענה רכישה ולא יתקבלו שירותים מספק שהוא הורה במוסד החינוכי. אין לקזז את תשלומים שההורה התחייב לשלם כנגד התמורה בגין השירותים שנתן למוסד החינוכי.
2.5 "העשרת" הספריה בגן הילדים (קדם יסודי) – רכישת ספרים וכו': אין לגבות תחת מטרה זו. ספרי לימוד שהם בגדר ספרות מקצועית לשימוש הגננת הם על חשבונה. אין לגבות כספים על שימוש ועל רכישה של ספרים וסיפורים אחרים, בנוסף אין לגבות כספים עבור השאלת ספרים.
2.6 משחק דידקטי : מימון חוברות לימוד בעלות 77 ש"ח תתבצע מהכספים שהרשות המקומית מעבירה. אסור לממן מכספי ההורים וזה לא מוצר שחייב כל תלמיד להביא לבד.
2.7 רכישת שירותים מרצון היא לפריט שכל תלמיד אמור להביא לבד, אך לשם הנוחיות והוזלת העלויות, ובהסכמת כל ההורים בנפרד, יכולה להתבצע באמצעות המוסד החינוכי - גן הילדים לענייננו.
2.8 לתשומת הלב, גביה תחת סעיף זה אינה מאושרת ע"י ועדת החינוך בכנסת, אולם משרד החינוך במקרים מוצדקים מאשר זאת עד לתקרה של 125 ש"ח לשנה. לדוגמה : ארוחה יומית; כובע ותלבושת אחידה. ראו חוזרי מנכ"ל משרד החינוך לענין זה.
2.9 מתקן משחקים בחצר: אסור לממן מכספי ההורים וזה באחריות הרשות המקומית. הביקורת ביררה מול מבקר משרד החינוך –מחוז חיפה, האם ניתן לממן מכספי תרומות של ההורים ? התשובה היתה – לא.
2.10 בנוסף עקב שאלה זו, נמסר לביקורת בענין תרומות הורים כי אין דבר כזה בשנים האחרונות, זה מושג שהיה קיים בעבר למחשבים ולמזגנים בעיקר (ראו בהמשך)!
2.11 היום, תרומה יכולה להיות רלוונטית, כמובן במידה ונעשתה מרצון ועל-פי יוזמת ההורים הוולונטארית, למוצרים שאין חובה לתת אותם ע"י המדינה או הרשות המקומית.
2.12 מחשבים ומזגנים: בהמשך לאמור לעיל, מימון רכישת מזגן או מחשב לגן ילדים - אינו מקובל יותר. ולמה ? מאחר וניתן להגיש בקשה למשרד החינוך (המינהל והפיתוח) לשם מימון רכישה מסוג זה. המימון הוא לרכישה וההתקנה ולא לתחזוקה והתאמת החשמל.
2.13 ארוחת חג ומסיבה כיתתית: הגביה עפ"י ההנחיות היא 8 ש"ח למסיבה כיתתית. רכישת בשר טעונה אישור המפקחת על הבריאות במשרד החינוך.
הביקורת המליצה בפני מחלקת החינוך ליישם את האמור לעיל ובפרט תת-סעיף 2.12.
כמו כן, הביקורת המליצה בפני גזברות המועצה ליישום את האמור בסעיף 2 דלעיל, ובפרט תת –סעיף 2.1 – הביקורת מציעה לערוך מכרזים והתקשרויות מסגרת.
3. תחזית צריכה ותקציב המועצה המקומית :
3.1 במישור של העברה סדירה של התקציב מהמועצה המקומית לגן הילדים :הביקורת העבירה המלצה לקיים העברות תקציב סדירות לגני ילדים. ביחס לתקציב יוח"א – כנ"ל; בנוסף מנהלות גני הילדים הודעה מתאימה ממחלקת החינוך בנוגע לתקציב יוח"א לשנת הלימודים שהסתיימה.
3.2 במישור של קביעת גובה התקציב מהמועצה לגן ילדים : נבדקת טענת מנהלות גני הילדים כי הצריכה הינה גבוהה ביחס לגובה תקציב המועבר.
כדי לסייע למועצה לבחון את טענה זו, ביקשה הביקורת מוועד הגננות להעביר לידיה את סיכום סה"כ הוצאות לפי סעיפים שונים בשלוש השנים האחרונות.
בנוסף, חשוב להעביר תחזית צריכה רבעונית מדי רבעון, ולהעביר תחזית צריכה שנתית חודש אחד לפני סוף כל שנת לימודים עבור שנת הלימודים שתיפתח.
3.3הביקורת המליצה בפני גורמי המועצה הרלבנטיים לערוך תחזית צריכה רבעונית לאחר בדיקת צורכי כל גן ילדים, מספר התלמידים בגן הילדים, היקף הפעילות ושעות העבודה, בהתאם לבדיקה זו אל מול מקורות המימון בתקציב המאושר, יש לקבוע את תקציב גן הילדים.
3.4 חשוב לרשום ולתעד את המצאי (טובין בני קיימא) בגן הילדים ברשימה שנתית, בין טובין שנרכשו מכספי הציבור ובין טובין שנתקבלו מכספי תרומות. חשוב להעביר העתק למועצה המקומית, מדי שנה.
הביקורת המליצה בפני מחלקת החינוך במועצה, ליישם את האמור בסעיף 3 דלעיל.
הביקורת הדגישה כי בתת-סעיפים 3.1, 3.3 ו- 3.4 דלעיל - לערוך בירור ולהודיע למנהלות גני הילדים בהתאם, ולקיים מעקב בהמשך.
הביקורת המליצה בפני גזברות המועצה, ליישם את האמור בסעיף 3 דלעיל כי מקום לנהל חו"ז נפרד במערכת הנהלת חשבונות לכל מוסד חינוכי, ובפרט תת- סעיפים 3.1, 3.3 ו- 3.4 : לבצע העברות כספיות סדירות; לבדוק את התקצוב מול צרכים ונתונים נוספים, במידה ויש מקום לתיקון, לתקן את התקציב המאושר כיום; לקיים מעקב ובדיקה לרשימת המצאי השנתית באמצעות רשם המצאי, שיש למנות אותו.
4. סילוק מפגעי בטיחות, תברואה וביטחון :
4.1 כל הטענות שהעלו מנהלות גני הילדים בישוב בדבר מפגעי בטיחות ותברואה, הועברו לטיפול הגורמים הרלבנטיים במועצה.
1.2בכדי לייעל את הטיפול ולמנוע כל סכנה, מנהלות גני הילדים נתבקשו להעביר רשימת מפגעי בטיחות ותברואה חודשית לגורמים הרלבנטיים במועצה – מהנדס הרשות, ממונה הבטיחות במועצה והעתק למחלקת החינוך במועצה.
1.3המלצה מקבילה תועבר לממונה הבטיחות במועצה, שמטרתה היא לקיים בדיקה תקופתית סדירה - חודשית או דו-חודשית.
1.4 אציין, כי קב"ט המועצה, מר נ. נסראלדין, העביר את סיכום עריכת ביקורת למרכיבי הביטחון בגני הילדים לחודש אוקטובר 2011. גורמי המועצה הרלבנטיים יפעלו לתקן את הבעיות שנתגלו, בעיקר בחשמל ובדלתות.
1.5כפי שעולה מדיווחי קב"ט המועצה, המרחבים המוגנים אינם אמורים לשמש כמחסנים, באופן שעלול למנוע את השימוש המיוחל במרחב המוגן בשעת חירום אמיתית.
1.6בשל מספר שינויים שבוצעו במבנים המשמשים גני ילדים, ללא מעורבות מחלקת ההנדסה במועצה, מנהלות גני הילדים בישוב נתבקשו להימנע מביצוע כל שינוי במבנה מכל סוג, ולהעביר בקשה מתאימה למחלקת ההנדסה, אשר תבדוק, תתכנן ותוציא לפעול את בקשותיהן.
הביקורת המליצה בפני מחלקת ההנדסה לרבות יחידת התפעול במועצה, ליישם את האמור בסעיף 4, תת-סעיפים 4.1, 4.4 ו- 4.6 הנוגעים לתיקון מפגעי הבטיחות, וכי מומלץ שיחידת התפעול במועצה תקיים בדיקה תקופתית בדבר סילוק מפגעי בטיחות ותברואה ותבצע תחזוקה שוטפת, וזאת בהמשך להודעות קודמות.
כמו כן, הביקורת המליצה בפני מחלקת החינוך ליישם את האמור בסעיף 4 לעיל לקיים פיקוח שנתי ותקופתי.
5. מדידת צריכת מים וחשמל בגני ילדים המופעלים במבנים שכורים:
1.1 במסגרת בדיקת תשלומי הורים, בהמשך להמלצות ביקורת משנים קודמות, הביקורת מעירה כי עדיין קיימים מספר גני ילדים הפועלים ממבנים שכורים, אשר לא הותקן בהם מד מים נפרד ולא הותקן מונה נפרד למדידת צריכת החשמל.
1.2על הדיווח שנתקבל אצל הביקורת בחודש נובמבר 2011, מופעלים 6 גני ילדים במבנים שכורים כשלא הותקן בהם מד מים נפרד למדידת צריכת המים של גן הילדים, בנפרד. מהשימוש של המשכיר או מטעמו. בנוסף, מופעלים 7 גני ילדים במבנים שכורים שלא הותקן בהם מונה חשמל נפרד מהצריכה של המשכיר.
1.3הביקורת המליצה לתקן את המצב בהקדם, בדרך של התקנת מונה צריכת חשמל ומכשיר מדידת מים בנכס המושכר אשר משמש בגן הילדים, בנפרד מהחלקים האחרים בנכס הראשי.
קוימו ישיבות הסברה והבהרה לממצאי הביקורת שהשתתפו בהן מנהלות גני הילדים, בשיתוף מחלקת החינוך במועצה.
ראוי לציין כי משרד החינוך היה מעורב מול מנהלות גני הילדים בתחום המועצה באמצעות המפקחת על גני הילדים בדלית אל כרמל.

















