מה מניע ילדי נוער לנהוג באלימות?!

מה מניע בני נוער שגדלו בסביבה נורמטיבית, בבתים בהם לא ראו אלימות וכו' לנהוג באלימות מילולית ופיזית הן במגרשי הספורט ובבתי הספר והן בכלל?!!...האם ההנעה הינה פנימית או חיצונית? האם ייתכן שההנעה לאלימות נובעת מהסקרנות, הרי שהתגובות ידועות מראש "תגובות שליליות"? ויותר מהכול, האם אנו יכולים למנוע או להפחית את האלימות בכך שנבין מהם מניעיה?.

08.02.2008 מאת: הנא כיוף
מה מניע ילדי נוער לנהוג באלימות?!

האלימות מעגנת בתוכה מרכיבים  אנטי חברתיים. האלימות בקרב הנוער היא הידרדרות של הסביבה החברתית. נראה כי הנורמות החברתיות השתנו מבלי היכר. אנחנו רואים  ולא רק פעם אחת שהורים התנהגו באלימות מילולית נגד המורים והצדיקו את מעשיהם הלא מקובלים של ילדיהם. האלימות בהחלט מהווה מקור לדאגה בבית הספר ובחברה בכלל.

להורים יש חשיבות רבה ואני חושבת שפעמים רבות הם מסירים אחריות כמו כן המציאות הכלכלית דורשת משני ההורים לצאת לעבודה עד שעות מאוחרות או משפחות חד הוריות בשל בחירה או בשל גירושין, נורמה שהשתנתה לאחרונה משאירה את הילדים שעות רבות ללא השגחה. מעורבות שלילית של הורים או חוסר מעורבות בהחלט גורם משמעותי ביותר שתורם לאלימות.


תמונה מהתיאטרון בעוספיהעל ההורים לשלוט בתכנים שילדיהם צופים בהם, לשים לב מי החברים סביבם, להיות מעורבים יותר בחייהם.

במקביל עליהם לשמש דוגמא אישית ומודל חיקוי לילדיהם, ולנקוט במשנה זהירות בנושא אלימות מילולית ופיזית. 

בנוסף קו העוני גדל ולו קשר הדוק עם תופעת האלימות. כמו כן קיימת אלימות בין בני המשפחה והיא בהחלט גולשת מהבית אל הכיתה, בית הספר והרחוב.

נושא האלימות רב חשיבות ולא מקדישים לו משמעות מספקת.

ביה"ס כמקום לחברות עם מורים בלתי מיומנים , אשר לא קיבלו הכשרה לטפל בסיטואציות כאלו, אלא רואים את תפקידם כהוראה פרונטאלית ולא חינוך תרתי משמע, חוסר משאבים לפיתוח תוכניות מניעה והכשרת מורים לא רק בשיטות הוראה מסורתיות אלא גם בחינוך מקיף לערכים.

יש להקנות נורמות וערכים של טיפוח הליכי משא ומתן ובוררות על ידי הכללת שיעורים על שיפור מיומנות תקשורתיות , דרכים לריסון כעס, אסרטיביות נאותה, פתרון בעיות, הבנת נקודות ראות שונות , חשיבה יצירתית ומיומנות בין אישיות וקבוצתיות מה שייתן מענה חלופי לאלימות.

ניתן לראות באלימות של מתבגרים תגובה לצרכים גופנים ורגשיים שלא סופקו.

כפר פקיעין 
יש לדאוג לגיבוש ועידוד ההערכה העצמית והדימוי העצמי בקרב התלמידים אשר יוביל להערכה ודימוי עצמי גבוה מה שיקטין וירתיע מפני השתתפות במעשי אלימות.

אלימות בתקשורת גם כן מהווה גורם לחיקוי.

כפי שאנו רואים לסביבה שמתחילה כבר בתא המשפחתי לבית הספר ולחברה השפעה גדולה על הנורמות החברתיות ואם לא ינקטו צעדים דרסטיים התופעה לא תיעלם מעצמה.

תגובות

8. כמאל עדואן לפני 18 שנים
יו"ר המועצה הצבורית למלחמה בסמים ואלימות
7. הנא לפני 18 שנים
לאדון שבלי עזאם
6. שבלי עזאם לפני 18 שנים
אין מודל חיקוי ראוי בחברה שלנו
5. אמאני לפני 18 שנים
כתבות משגעות כמוך:)
4. כרמל לפני 18 שנים
מודעות מונעת אלימות
3. פאתנה לפני 18 שנים
שיקום סמכות ההורים
2. תלמיד לפני 18 שנים
לראות את האמת שלנו
1. لياؤ לפני 18 שנים
עגיב יא הנא

מומלצים