כך נראית פרסומת לאלכוהול בישראל
דוגמנים ודוגמניות מתפשטים בלחיצת מקש. פרסום אלכוהול אינטראקטיבי ללא גבולות. חברה ישראלית הוציאה לאחרונה כרבע מליון שקלים על מסע פרסום לוודקה הפונה לצעירים.
הוודקה מכילה בין 37.5% אלכוהול ל-40% אלכוהול. נשאלת השאלה, כמה וודקה בני הנוער והצעירים, שאליהם פונה הפרסום, אמורים לשתות על מנת שהשקעה זו תחזיר את עצמה?
בישיבת ועדת הכלכלה בנושא הצעת חוק "הגבלת הפרסומת והשיווק של משקאות אלכוהוליים התש"ע-2009" חבר הכנסת דני דנון, מיוזמי החוק, הציג את החוק המוצע "הנקודות העיקריות של החוק הן שתיים. נושא אחד הוא שעל כל בקבוק משקה אלכוהולי תהיה תוית אזהרה שתסומן על משקה האלכוהול בנוסח שיוסכם עם המשרדים השונים. הנושא השני בחוק הוא הגבלת הפרסום.
מטרת החוק לאפשר פרסום של אלכוהול, אבל לפרסם פרסום של אלכוהול. נקודה. כלומר, בלי החגיגות, הרעיון, שעומד בבסיס החקיקה, הוא שתהיה פרסומת של מוצר אלכוהול. כלומר, יהיה רשום "וודקה X" או "בירה Y" בלי הכדורגלנים, בלי הסלבריטאים ובלי מפורסמים."
בדבריו התייחס דני דנון למסע הפרסום באינטרנט של חברת הוודקה הפונה לצעירים ומופיעים בו "דוגמניות ודוגמנים שאתה יכול להקיש והם מתפשטים." מסע הפרסום מלווה בפרסים בהם גם כמובן בקבוקי וודקה.
יוזמי החוק הם חברי-הכנסת דני דנון, אורי אורבך, אברהם דיכטר, אברהם מיכאלי, אריה אלדד, יוחנן פלסנר, חמד עמאר, יריב לוין ואורי מקלב. החוק עבר במליאה בקריאה מקדמית ב-5 בינואר 2011. נכחו בהצבעה 35 חברי כנסת כאשר כולם, פה אחד, הצביעו בעדו.
נציגים מתעשיית היין והבירה הציגו את בקשתם להחריג את היין והבירה מהחוק, כלומר לא לכלול אותם בחוק זה כך שמגבלות הפרסום לא יחולו עליהם. בתשובה לבקשות אלו הציג יאיר גלר, מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים, עמדה נחרצת וחד משמעית נגד החרגות כלשהן. לדבריו "אסור לבלבל את בני-הנוער. המסר חייב להיות מסר חד-משמעי של: אסור לשתות, זה דבר מיותר וזה דבר מזיק".
יאיר גלר מוסיף ואומר "כמות האלכוהול היא בדיוק המרכיב הקובע, וכמות האלכוהול בעניין הזה, גם אם זה 4% או 5% בבירה או 12%-13% ביין או 40% במשקאות החריפים, אין לזה שום משמעות, משום ששתי כוסות של יין זהות או כמעט זהות לצריכת אלכוהול מסוג אחר גם אם זה משקה חריף או לא...על כן, עמדתנו היא עמדה מאד ברורה וחד משמעית. אלכוהול זה אלכוהול ללא שום החרגה, וכך אני מבקש הוועדה תנהג".
יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, תמך בעמדתו של יאיר גלר "אני רוצה להצטרף לדברים שכבר נשמעו פה ולומר שאלכוהול זה אלכוהול, ואי אפשר להעביר מסרים כפולים לבני הנוער. אי-אפשר לומר להם "אם אני אתפוס אצלכם בקבוק יין, אני אשפוך אותו", וזה החוק שחוקק לפני כמה חודשים, "ואסור לכם לשתות. לא רצוי שתשתו", ומצד שני לפרסם בפרסום חוצות על גודל בניין של שלוש קומות פרסומת לאלכוהול לגבי כמה זה כיף, כמה זה משחרר וכמה זה יהפוך אותך למקובל..איאפשר למסור מסרים כפולים".
כבר במאי 2008 הוצגה לוועדת הכלכלה סקירה משווה של הגבלות הפרסום הקיימות באירופה קנדה וארה"ב, במסמך של הכנסת מרכז המחקר והמידע "הגבלות על פרסום משקאות אלכוהוליים".
המסמך מציין בין היתר את החלטת האיחוד הארופי, אשר התקבלה בדצמבר 2007. האיחוד הודיע על "דירקטיבת שירותי התקשורת המשודרת Audiovisual Media Services Directive שנועדה לעדכן את ההוראות שמטרתן תיאום בין מדינות האיחוד בכל הנוגע להסדרת שירותי תקשורת משודרת Directive= צו, דירקטיבה= מעשה חקיקה של האיחוד האירופי. לפי הדירקטיבה, על המדינות החברות באיחוד לוודא כי פרסומות מסחריות למשקאות אלכוהוליים המשודרות על-ידי ספקי שירותי תקשורת שבתחום שיפוטן, לא יעודדו שתייה מופרזת של משקאות אלו ולא יכוונו במיוחד לקטינים.
עוד קובעת הדירקטיבה כי פרסומות למשקאות אלכוהוליים בטלוויזיה ותוכניות המאפשרות רכישה של משקאות כאלה teleshopping יעמדו בתנאים האלה:
לא יציגו קטינים שותים משקאות אלו;
לא יקשרו בין צריכת אלכוהול לבין יכולת פיזית משופרת (enhanced physical performance) או בין צריכת אלכוהול לבין נהיגה;
לא ייצרו רושם שצריכת אלכוהול תורמת להצלחה חברתית או מינית;
לא יטענו כי לאלכוהול יש סגולות רפואיות או שהוא ממריץ, מרגיע או משמש אמצעי לפתרון סכסוכים אישיים;
לא יעודדו צריכה מופרזת של אלכוהול ולא יציגו באור שלילי הימנעות משתיית אלכוהול או צריכה מתונה;
לא יציינו תכולה גבוהה של אלכוהול כתכונה חיובית של המשקה
שינוי בחשיבה כלפי אלכוהול
ארגון "עולם ללא סמים" פועל על מנת להביא את האמת על סמים ואלכוהול לילדים ונוער באמצעות הרצאות וחלוקת חוברות. ההרצאות, אשר יוצרות שינוי בחשיבה כלפי סמים ואלכוהול, מועברות לילדים, בני נוער ומבוגרים על ידי המרצים המתנדבים של הארגון. בין המתנדבים, ישנם גם נערים ונערות אשר עברו הכשרת מרצים ואשר הירצו בשנה האחרונה למאות ילדים. פעילות זו הופכת אותם למנהיגים, המובילים את החברה שסביבם להימנע משימוש בסמים ואלכוהול. ארגון "עולם ללא סמים" אשר הוקם על ידי ארגון הסיינטולוגיה בשנות ה- 80 בלוס אנג'לס, כחלק ממגוון הפעילויות לשיפור חברתי שהארגון יזם, מקיים את הפעילות הלא ממשלתית הגדולה ביותר בעולם לחינוך ומניעת שימוש בסמים ואלכוהול.















