משאיות מעורבות יותר בתאונות דרכים קטלניות

משאיות מעל 34 טון היו מעורבות בתאונות דרכים קטלניות פי 17.5 מחלקן במצבת כלי הרכב בישראל, נכון לשנים 2007-2009, כך מדווחת עמותת אור ירוק על פי ניתוח נתוני הלמ"ס.

18.06.2010 מאת: פורטל הכרמל והצפון
 משאיות מעורבות יותר בתאונות דרכים קטלניות

משאיות אלו מהוות 0.2% מכלל מצבת הרכבים בישראל (4,460 משאיות, נתוני למ"ס, 2008) אך מעורבות ב- 3.5% מתאונות הדרכים הקטלניות בישראל.

בפברואר השנה נמחקה משפחה שלמה – משפחת דאהן, בתאונה קטלנית בכביש 25, סמוך לצומת הערבה, בין משאית לרכב פרטי. שבועיים לאחר מכן נמחקה משפחה שלמה נוספת - משפחת גמליאל, בתאונה קשה בה הייתה מעורבת משאית בצומת הנגב. בתאונה הקשה נשרפו למוות סבתא, אם ושני ילדיה הקטנים.

מחקירות עומק שביצעה עמותת אור ירוק על תאונות הדרכים בכביש 25 (ליד צומת הערבה) ובכביש 85 (בין האוטובוס למשאית שחנתה בשוליי הכביש) נמצא כי יש צורך בשיפור התשתית והפיכתה לסלחנית, לרבות מעקה קבוע מבטון או מפלדה בין נתיבים בנקודות תורפה, אשר ימנעו ממשאיות (וודאי מרכבים פרטיים) מעבר לנתיב הנגדי ובכך ימנעו תאונות חזיתיות, אשר ברוב המקרים הן קטלניות במיוחד.

כמו-כן, יש צורך לבחון 'תקינת אורך' למשאיות ושילוב נושא זה במערך הבחינה ברישוי השנתי למשאיות, להרחיב את הפיקוח בנושא צמיגים. עוד נמצא כי קיים צורך בהדרכת נהגים בנושאים שונים לרבות צמיגים, הגוי, חלוקת מטען והרשאות נהיגה עם סרן אחורי מתרומם.

בנוסף, קבעה וועדת החקירה של תאונות אלו כי קיים צורך להקפיד על סלילת שוליים רחבים יותר לכביש, אשר יתאימו לרוחב של משאית, כך שלא תבלוט לתוך נתיב הנסיעה.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תאונות בהן מעורבות משאיות במקרים רבים הן קשות ואף קטלניות. מצב שבו משאית השוקלת עשרות טונות פוגעת ברכב אחר, היא כמו טנק המפלס דרכו בשדה קרב. רכבים או הולכי רגל הנמצאים במסלולה של המשאית יעופו מהכביש במקרה הטוב, וימחצו למוות במקרה הגרוע".

תל אביב מובילה במספר המשאיות המעורבות בתאונות דרכים, גם במבט על כלל המשאיות בישראל מעל 3.5 טון, המצב אינו מזהיר. קבוצת משאיות זו מהווה 2.6% מכלל הרכבים בישראל (62,448 משאיות) אך הן מעורבות ב- 11.5% מהתאונות הדרכים הקטלניות בתקופה האמורה - פי 4.4 מחלקן במצבת כלי הרכב בישראל.

עוד נמצא, כי בשנים 2007-2009 היו מעורבות 2,870 משאיות מעל 3.5 טון בתאונות דרכים עם נפגעים בכל הארץ. מתוכן, 1,300 משאיות היו מעורבות בתאונות דרכים ב- 70 ערי ישראל שנבדקו (45% מהתאונות). מתוך כלל התאונות של אותן משאיות – מרבית התאונות שהיו בהן נפגעים (כ- 65%), אירעו ב- 10 ערים בלבד: חדרה, פ"ת, ר"ג, אשדוד, ב"ב, ב"ש, חולון, חיפה, ירושלים ות"א-יפו (בסדר עולה).

במספרים מוחלטים 'מובילה' ת"א-יפו, בה היו מעורבות 276 משאיות מעל 3.5 טון בתאונות דרכים במהלך אותה תקופה. אחריה ירושלים, בה היו מעורבות 164 משאיות בתאונות דרכים. אחריה חיפה עם 77 משאיות מעל 3.5 טון המעורבות בתאונות דרכים באותה תקופה. חולון עם 75 משאיות המעורבות בתאונות דרכים בשטחה, ב"ש עם 58 משאיות מעורבות, בני ברק עם 54, אשדוד עם 50, רמת גן עם 44 פ"ת עם 40 וחדרה עם 37 משאיות מעל 3.5 טון המעורבות בתאונות דרכים עם נפגעים בשטחה, במהלך השנים 2007-2009.

בראשון לציון, הרביעית בגודלה בישראל, אירעו רק 30 תאונות דרכים עם נפגעים בהן היו מעורבות משאיות מעל 3.5 טון באותה תקופה, פחות מכל הערים הגדולות בישראל (המונות מעל 200 אלף תושבים) ואף פחות ממספר ערים בינוניות, המונות בין 100-200 אלף תושבים.

אבואב: "יש עוד הרבה מה לעשות על מנת לשפר את המצב. על נהגי רכבים כבדים לעבור קורסים והדרכה שוטפת לשיפור מקצועיותם, יש לפקח על שעות העבודה של נהגים מקצועיים, אשר במקרים רבים נוסעים כאשר הם עייפים. אחריות זו הינה בראש וראשונה על המעסיקים, אשר מחויבים להקפיד על הוראות החוק לגבי שעות נהיגה מותרות".

עוד מוסיף אבואב: "על המדינה לדאוג למפרצי חניה למשאיות לאורך צירי תנועה מרכזיים לצורך עצירה ומנוחה. בנוסף, על המדינה לדאוג לפיתוח תשתית טובה לרכב כבד, עם חניונים מסודרים בפאתי יישובים, תוך איסור על חניית רכבים כבדים בתחום הרשויות המקומיות המהווים מפגע בטיחותי וסביבתי לתושבים".

בשל חומרת התאונות בהן מעורבים כלי רכב כבדים ובשל העובדה כי בתאונות אלו ישנם לרוב נפגעים רבים, החלו בשנים האחרונות מדינות שונות בעולם בצעדים ממשיים לצמצום ההיפגעות מתאונות דרכים בהם מעורבים כלי רכב אלו, בעזרת חקיקה ופיתוחים טכנולוגיים חדשים;

1. בנובמבר 2002 אימץ הפרלמנט האירופי חקיקה לגבי התקנה ושימוש במכשירים להגבלת מהירות לכל כלי הרכב מעל 3.5 טון ועבור כל כלי הרכב המסיעים 8 נוסעים ומעלה.

2. פיתוח נוסף בא לתת מענה לסיבה נוספת לתאונות חמורות בהן מעורבים נהגי משאיות - נהיגה בהשפעת אלכוהול. חלק מהמדינות באירופה, לרבות יצרני משאיות, מכוונים באופן ממוקד להתקנת מנעולי אלכוהול במשאיות.

3. נעשו צעדים במדינות שונות בתחום החקיקה לגבי נהיגה ושעות מנוחה.

4. נעשו צעדים במדינות שונות בתחום החקיקה לגבי התקנת מראות צד, לכיסוי 'שטחים מתים' של רכבים כבדים (מספר גדול של משתמשי דרך פגיעים נהרגים או נפצעים קשה כאשר משאיות פונות ימינה). זאת, במטרה להכניס טכנולוגיות חדשות, המגדילות את שדה הראייה העקיף של הנהגים.

תגובות

מומלצים