מתווה לפיצוי הצרכנים וחברות התעופה
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה לישיבה שעסקה במתווה לפיצוי ישראלים שנאלצו להישאר בחו"ל בעקבות סגירת השמים במבצע עם כלביא. כבר בפתח הישיבה ציין היו"ר ביטן כי הוא ממתין לצו של שרת התחבורה, אבל צריך לזכור שגם הצו יעביר את הנטל מחברות התעופה לצרכנים והנזק צריך לחול לא רק על חברות התעופה והצרכנים אלא על הממשלה שפתחה במלחמה יזומה בצדק.
יו"ר ועדת הכלכלה ביטן דורש מהאוצר מתווה לפיצוי הצרכנים וחברות התעופה על נזקי המלחמה עם איראן: כולם צריכים לשאת בנטל
רת"א: מדובר באירוע חריג המדינה צריכה להשתתף בפיצוי השרה לא תחתום על צו עד שלא נגיע להסדר עם האוצר; מנכ"ל ישראייר: לא יכול להיות שאנחנו נהייה הקורבן
"הממשלה צריכה להיכנס לזה או באופן מלא או בפשרה עם חברות התעופה, ולא להגיד שאם אל על הרוויחה אז היא תשלם את הכל. יש חברות שהמצב שלהן לא כמו אל על (ארקיע וישראייר) ויש חברות מחו"ל שברור שלא קשורות לעניין הזה ולא צריך סתם לגרום להן לנזקים. לכן הייתי רוצה לראות פיצוי של הממשלה", אמר.
ח"כ אחמד טיבי, שיזם את החקיקה המחייבת את חברות התעופה לפצות, אמר כי נכון שהייתה מלחמה אבל זה לא האירוע החמור ביותר שאירע השנה, וציין מספר אירועים אחרים שהובילו לביטול אלפי טיסות, כמו תקיפת סייבר עולמית או הוריקן.
היו"ר ביטן אמר כי יש הבדל עצום בין המקרים שהציג ח"כ טיבי לבין מצב שבו ממשלה מכריזה מלחמה וסוגרת את השמים. הוא ביקש לדעת אם שאת התחבורה מתכוונת להביא צו שיצמצם את חובות חברות התעופה לנוסעים.
נציג רשות התעופה האזרחית (רת"א), ישי דון יחיא, אמר כי מדובר באירוע חריג שבגינו המדינה צריכה להשתתף בפיצוי. "אני לא רוצה להגיד בדיוק בכמה, אבל לא יכול להיות שהכל ייפול על חברות התעופה והאזרחים. חייבים הסכמה של האוצר, וזאת עמדת השרה. השרה לא תחתום על צו עד שלא נגיע להסדר", אמר.
נציג אגף התקציבים באוצר, אלחנן בן דהן, אמר כי המשרד התחיל לבחון את הנתונים הכלכליים ומנסה למצוא פתרון הוגן. היו"ר ביטן ביקש לדעת תוך כמה זמן יימצא פתרון, ובן דהן השיב: "נעשה את זה במהירות האפשרית". על כך הגיב היו"ר ביטן: "אל תנהלו מו"מ עם עצמכם. תוך 10 ימים תסיימו את זה ותציגו לנו מתווה. ברור שצריך לקחת גם את זה בחשבון בהוצאות המלחמה, אתם לא עושים פה טובה לאף אחד".
מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ', אמר כי המחוקק לא לקח בחשבון מצב של היערכות להתקפה איראנית. לדבריו, "150 אלף ישראלים נשארו בחו"ל, העלויות היו מאוד יקרות ועשינו מה שצריך מתוך מחויבות עמוקה להחזיר אותם הביתה, בלי לנצל את הרגע ולהרוויח כי לא הרווחנו כסף. אנחנו מבקשים לא רק סיוע אלא גם הכרה בחשיבות האסטרטגית, חברה שלא טסה לא שורדת".
ח"כ שלום דנינו התייחס לטענות של צרכנים שלא קיבלו כרטיס חלופי, ואמר: "גם אתם שביקשתם 749 דולר לטיסה קצרה צריכים לעשות חשבון נפש". ברלוביץ' השיב: "כל נוסע שטיסתו בוטלו כספו יוחזר לו לפי מה שנהוג". ח"כ שלי טל מירון סיפרה כי הספר שלה נתקע בחו"ל עם משפחתו, והוא וישראלים רבים אחרים נקלעו להוצאות של עשרות אלפי שקלים.
מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, אמר כי מעולם לא הייתה החלטה כזו של הממשלה על סגירה מוחלטת של השמים ופינוי המטוסים מישראל. הוא הוסיף כי כיום ביולי נתב"ג עם 20% פחות נוסעים מהרגיל, וזה 32 איש פחות לכל מטוס שהם 12 אלף דולר פחות לכל טיסה. "אנחנו מזכים אנשים ב-10 מיליון דולר ולא יכול להיות שנהייה הקורבן", אמר.
סמנכ"ל אל על, שלומי זפרני, אמר כי לוקח שבוע לפחות כדי לכסות יום של טיסות מבוטלות. הוא הוסיף כי לקוחות אל על לא שילמו שקל נוסף על חילוץ, ולקוחות אחרים שילמו מחירים הוגנים, וציין כי החברה דיווחה על הפסד ישיר של 50 מיליון דולר. לדבריו, "אין בכלל שיח של שיפוי חברות התעופה ומתקיים שיח על איך אנחנו משפים ישראלים".
ח"כ ולדימיר בליאק, שביקש גם הוא את הדיון בנושא, אמר כי אין ספק שהאחריות היא על המדינה שיצאה לפעולה יזומה. לדבריו, "אם המדינה חושבת שהיא צריכה להתחלק בנטל עם חברות התעופה שתעשה את זה בהידברות. לצרכן צריכה להיות כתובת אחת וזו ממשלת ישראל".
לקראת תום הדיון ציין מנהל רת"א, שמואל זכאי: "התחלנו שיח עם האוצר, נסיים אותו ונגיע לוועדה". היו"ר ביטן סיכם כי בעוד 10 ימים תתכנס הוועדה שוב לדיון בנושא, ודרש לבוא עם סיכומים. "זה לא דבר שאפשר למשוך, אנשים צריכים לקבל החזר, וגם החברות צפויות לקבל תביעות וצריך לסיים את זה כמה שיותר מהר לכאן או לכאן", אמר.

















