ביזור סמכויות לשלטון המקומי והפחתת רגולציה עודפת
במטרה לחזק את עצמאות השלטון המקומי, תוך קביעת כללים בדבר שיפור השקיפות ושיתוף הציבור בתהליכי קבלת ההחלטות, קיימה הוועדה המיוחדת לפיקוח על הסרת חסמים ישיבה, מה שעלה שמתוך 51 סמכויות שהומלצו לביזור לרשויות המקומיות, רק 6 מעבירות סמכות בפועל. יו"ר הוועדה: "תכנון החזון של עיר חייב להיות בידי השלטון המקומי".
הוועדה המיוחדת לפיקוח על הסרת חסמים, קיימה ישיבה בנושא בחינת החלטת ממשלה 675: ביזור סמכויות לשלטון המקומי והפחתת רגולציה עודפת. מטרת ההחלטה היא לחזק את עצמאות השלטון המקומי, תוך קביעת כללים בדבר שיפור השקיפות ושיתוף הציבור בתהליכי קבלת ההחלטות.
יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון אמר בפתח הדיון: "כל הזמן אוהבים להלל את חשיבותו של השלטון המקומי לאזרח, אבל האם במקביל לדברי ההלל הממשלה עושה מה שהיא צריכה כדי לסייע לרשויות המקומיות? ישנן 200 רשויות שזקוקות למענקי איזון כדי להתקיים. בפועל, הממשלה מכבידה על רשויות. הממשלה קיבלה החלטה בקול תרועה רמה לעיגון מעמד השלטון המקומי, וגם מזה היא נסוגה".
בפתח הדיון תיאר מרדכי כהן, לשעבר מנכ"ל משרד הפנים וראש תחום שלטון מקומי בעמותת "בונים מחדש", כי להחלטה 675 קדמו עשורים של דיונים ותוכניות שלא מומשו.
פרופ' איתי בארי מאוניברסיטת חיפה חיזק את דבריו של כהן: "הכי מטריד אותי בדיון הזה שהשנה היא 2025, זה דיון שמקיימים כבר עשורים. נשאל את עצמנו ביושר לא רק מי מפסיד מהעניין, כי כולם יודעים, אלא מי מרוויח מהיעדר הביזור? מישהו חייב ליהנות מזה, כי אחרת כמערכת לא היינו משמרים את זה כל כך הרבה זמן".
על רקע דברים אלה, תיאר כהן כי מטרת התוכנית היא לסגור פער שהולך וגדל בתחומי האוטונומיה בין רשויות מקומיות חזקות לחלשות. כהן תיאר "שלצד רשויות חזקות, עם עודפים מארנונה עסקית וביזור דה פקטו", כדבריו, ישנן רשויות חלשות המונהגות באופן שוטף על ידי השלטון המרכזי. "אנחנו רוצים להסדיר את זה ולסגור את הפער האדיר בין רשויות חזקות לחלשות באמצעות יצירת כלים לחיזוק איתנות והעצמת הסמכויות של רשויות מקומיות מוחלשות יותר", הדגיש כהן.
ראש עיריית כרמיאל, משה קונינסקי: "התושבים מאמינים ברשויות המקומיות יותר מאשר בשלטון המרכזי. עברנו קורונה ומלחמות והוכחנו שיש על מי לסמוך. לעיריות יש שלטון יציב של 5 שנים, בעוד שבשש שנים עברנו חמש מערכות בחירות. אם לא יעבירו לנו סמכויות לא נוכל לתת שירות טוב נאמן ומקצועי".
קוניסקי הדגים את המצב בשטח: "חנכתי שכונה חדשה וביקשתי קו אוטובוס שיעבור בה, אני לא אחראי על זה אלא דווקא הממשלה. זה אבסורד ששנתיים לקח לי לבקש קו, תנו לנו את הסמכות והאחריות, אנחנו יכולים לעשות את זה בעצמנו. קיים פער בין עולם שלם של סמכויות שבסמכותו של ראש עיר להחליט לבין המציאות".
יו"ר הועדה חיזק את דבריו: "לראש עיר טוב יש 5 שנים לפחות, אם לא יותר. הוא יכול לבנות חזון עירוני, תוכנית אב ותוכנית עסקית. לעומתו, שר לכל היותר יביא רפורמה. תכנון החזון חייב להיות בידי השלטון המקומי".
בדיון עלתה בנוסף סוגיית מימוש החלקי של התוכנית, כך שמתוך 51 סמכויות אשר הומלצו לביזור סמכויות לרשויות המקומיות, 6 סמכויות בלבד מעבירות סמכויות בפועל, כאשר השאר נוגעות להפחתת נטל.
לטענת איתן כהן, מנהל מינהל לשלטון מקומי במשרד הפנים, המשרד מביע נכונות לחיזוק האוטונומיה של השלטון המקומי, ואף בימים אלו מקודמים מהלכים בתחומי אוטונומיה כלכלית ושיטור מקומי, שיביאו להגברת עצמאותן של הרשויות המקומיות.
יושב ראש הועדה סיכם את הדיון, והודיע כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר הנושא. הוועדה גם תוציא מכתבים לרוה"מ, שר הפנים ושר האוצר, בדרישה לממש את החלטת הממשלה ולגבות אותה בפעולות ביצועיות. "סופו של רעיון טוב להתממש, גם אם יתמהמה בוא יבוא, אנחנו בנחישות נמשיך לעקוב אחר החסמים הללו עד שנביא בשורה סביב הנושא הזה", סיכם.

















