עוד נציגות ישראלית בחלל

לאחר שנתיים של עבודה, זה קרה, לוויין התלמידים "דוכיפת 3" שוגר בהצלחה לחלל, שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס: "בכל העולם מסתכלים על מדינת ישראל, בכם התלמידים והמנטורים ועל כל מי שהפך את ישראל למעצמת מדע, טכנולוגיה וחדשנות".

12.12.2019 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עוד נציגות ישראלית בחלל

 

הלוויין "דוכיפת 3", שתוכנן ונבנה כולו על ידי תלמידים מתיכון שער הנגב ומרכז למדעים הרצליה, שוגר לחלל לגובה של 550 ק"מ מתחנת השיגור שבדרום מזרח הודו. הלוויין, שעלותו נאמדת בכ-3 מיליוני שקלים, הוא פרויקט משותף של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, מרכז למדעים הרצליה, מועצה אזורית שער הנגב, עיריית הרצליה וקרן יק"א. 

שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס: "בכל העולם מסתכלים עלינו, מדינת ישראל, בכם התלמידים ובמנטורים שלכם, בכל מי שהניח תשתית להיותה של ישראל מעצמת מדע, טכנולוגיה וחדשנות. אנו פועלים לקדם את הנגשת המדע בכל מקום, בכל דת ומכל מגזר. כל אזרחי ישראל צריכים להיות חלק מהפלא הזה ולמען כך פעלתי בארבע השנים האחרונות כשר המדע והטכנולוגיה של ישראל".

דוכיפת 3, הוא לוויין חישה מרחוק שמטרתו לצלם את כדור הארץ ולהוות פלטפורמה לביצוע מחקרים בתחומי אקולוגיה ומדעי כדור הארץ. הלוויין, שגודלו 10X10X30 ס"מ והוא שוקל כ- 3 ק"ג. הלוויין מצויד במצלמה ובאלגוריתמים לעיבוד תמונה, והוא יוכל לנטר זיהומי קרקע ומים, זיהום אוויר, לעקוב אחרי יערות הגשם, ההתפתחות עירונית, אסונות אקולוגיים ועוד. הלוויין ישוגר למסלול נמוך יחסית (LEO) בגובה של 550 ק"מ, מה שיאפשר לבצע ניסויים בצורה מבוקרת. יש לו יכולת טעינת תוכנה מהקרקע ויהיה ניתן לשלוח פקודות באמצעות פיקוח מהקרקע.

כ-60 תלמידים ותלמידות מכיתות ט’ עד י”ב השתתפו בשנתיים האחרונות בבניית דוכיפת 3 (50 מבתי ספר בהרצליה ועוד 10 מתיכון שער הנגב). לצורך בניית הלוויין נבנו שתי תחנות קרקע ושני חדרים נקיים בשני בתי הספר: האחד בתיכון שער הנגב והשני במרכז למדעים הרצליה והלוויין נדד בין שני בתי הספר. התלמידים עבדו בצוותים על תכנון ופיתוח הלוויין, כתיבת התוכנה המפעילה אותו ובדיקתו בעזרת הדרכתם של מנטורים שמגיעים מהתעשייה או מהאקדמיה. בנוסף, הכינו התלמידים את תחנת הקרקע במרכז המדעים לקראת תקשורת מלאה עם הלוויין לאחר השיגור, כשהוא אמור להקיף את כדור הארץ מדי שעה וחצי במהירות של כ-8 קילומטר לשנייה.

במהלך עבודתם על הלוויין, התמודדו התלמידים עם אתגרים מדעיים וטכנולוגיים רבים, אבל המאתגר מכולם נגע לסוגיית הצילום. היות ומדובר בלווין צילום של כדור הארץ, נדרשו התלמידים לייצב את הלווין בחלל (באיזור ללא כוח כבידה) ולדאוג שהוא יישאר בזווית קבועה ובמסלול קבוע. בנוסף, נדרשו התלמידים לחשוב על פתרונות יצירתיים לקצב העברת נתונים הנובע מרוחב סרט צר שמגביל אותם בכמות המידע שהלוויין יכול לשדר אל תחנת הקרקע בזמן שהוא חולף מעל ישראל. התלמידים חשבו על דרכים יצירתיות וחדשניות כיצד להתמודד עם הבעיה ויצרו מנגנון לעיבוד תמונה על גבי הלוויין, הכולל בחירה של התמונות הרלוונטיות (ומחיקתן של האחרות), דחיסתן ושליחתן לכדור הארץ.

אופיר ליבשטיין, ראש המועצה האזורית שער הנגב: "מועצה אזורית שער הנגב שמה לעצמה כמטרה להית ראש החץ בכל הקשור לחדשנות ומצויינות בחינוך. פרויקט הלווין מאפשר לנו להעניק לנוער של שער הנגב ניסיון והתלמדות בתחום פורץ דרך, טכנולוגית העתיד. בני הנוער שלנו בנו רכיב שאוסף נתונים, בין היתר בתחום החקלאות ופיתוחה. מדובר בהיסטוריה של ממש ופסגה נוספת אותה כבשנו בעזרת ידידים בהרצליה ובמשרד המדע והטכלוגיה. אני גאה בנוער שלנו ומגיע להם שאפו ענק!"

ראש עיריית הרצליה משה פדלון: "השיגור היום הוא עוד הוכחה ליכולות ולפוטנציאל המדהים של המרכז למדעים בהרצליה. שוב הוכחנו שאין גבולות לדמיון, להעזה ולמקומות שלהם אנחנו יכולים להגיע – גם בחלל. אני גאה בכל השותפים ובעיקר בתלמידים שהם אלו שהובילו את התוכנית ואת המחקר בדרך להישגים חדשים"

דוכיפת 3, הוא הלוויין השלישי שנבנה כולו על ידי תלמידים בישראל. דוכיפת 3, כמו קודמיו, דוכיפת 1 ודוכיפת 2, משמשים פלטפורמה חינוכית יישומית ומרתקת לתלמידים המעודדת תלמידים ותלמידות נוספים להצטרף ללימודי מקצועות ה-STEM בכלל (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) ולימודי החלל בפרט. את הפרויקט מלווים צוות מנטורים המורכב ממהנדסים מנוסים מתעשיית החלל ומהאקדמיה שכולם נותנים יד ונוטלים חלק בפרויקט, הם מנחים את התלמידים ועוזרים להם לצבור ידע וניסיון.

 

תגובות

מומלצים