להשמיע את קול העדה מכנס הרצליה

זהו דיון ציבורי שלקחו בו חלק ההנהגה הדרוזית ובכירים במשרדים חשובים, שלכל אחד מהמשתתפים יש את ההשפעה שלו, הוצגו נתונים חינוכיים וכלכליים הקשורים בעדה הדרוזית. דני עטר יו"ר קק"ל: "חשוב שנפשיר אדמות לדיור לחיילים משוחררים"

17.07.2018 מאת: פורטל הכרמל והצפון
להשמיע את קול העדה מכנס הרצליה

שוויון אמתי הוא הערובה לשמור ברית חיים ברית אחים דרוזים יהודים, זו הכותרת לכנס הרצליה השני לדרוזים, שמוביל יוסף נסראלדין, יו"ר התנועה הציונית הדרוזית, יחד עם נותני החסות, עיריית הרצליה, קרן הידידות, וההסתדרות הציונית העולמית.

בין המשתתפים שהיו שותפים לפאנל השר לשעבר דויד לוי, שדיבר על התקציבים שנחשף להם בעבר שהיו מיועדים לדרוזים, ועל תמיכת משרד השיכון שעמד בראשו, בהתפתחות בקבר נביא שועיב עה"ש.

דויד לוי הוסיף ואמר שצריך להרים את הקול בעדה הדרוזית, כי הדרוזים אינם עולים חדשים שלא מבינים מה קורה במדינה.

את הערב הנחה כרמל נסראלדין, ראש מועצת דלית אל כרמל לשעבר.

נכח בכנס איציק מרדכי שר הביטחון לשעבר.

ראש עיריית הרצליה משה פדלון, שמארח את האירוע זו שנה שניה, אמר "חשוב לשמור על העדה האצילה הזאת וחשוב לעזור לה בשעת מצוקתה, אם לנו יש, גם להם צריך שיהיה".

שיח' מוופק טריף, שדיבר על הקשר הדרוזי יהודי, ובמיוחד התייחס לחוק הלאום שלא נותן שוויון לעדה שהקריבה את היקר לה, למען ביטחון המדינה.

אברהם דובדבני יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אמר "חשוב לכל יהודי שיכיר את תרומתה של העדה הדרוזית לעומק, אני ביקרתי בהרבה כפרים כדי ללמוד את הדרוזים לעומק, פחות יהודים מכירים את הדרוזים, וחשוב לקיים כנסים מהסוג הזה, זה כנס שיתרום לשוויון בנטל בין עמים".

דני עטר יו"ר קק"ל: "חשוב שכל אחד מאיתנו שממלא תפקיד חשוב ומשפיע, יתכנס בבית העדה הדרוזית בכפרים, נלמד איפה יכולים לעזור כדי לתת פתרונות מידיים, בנוסף לזה חשוב שנפשיר אדמות לדיור לחיילים משוחררים, זה לתת כבוד וזו חובה שלנו למען אותם אזרחים".

ד"ר  יוסף דריזנין מנכ"ל המשרד לשיתוף פעולה  אזורי: "זה מאוד חשוב להשמיע את קולה של העדה הדרוזית במרכז העניינים, העדה הדרוזית היא עדה יקרה ורבים מאיתנו רוצים לעזור לה".

ספואן מריח בשם הרב יחיאל אקשטיין, הודה למשתתפים ואמר שחשוב שיהו רבים כמו הרב אקשטיין, שיעשו למען ישראל והעדה הדרוזית". עוד הוסיף ספואן ש"צריך להקים צעקה נגד חוק הלאום, אני שירתתי עשרות שנים בצה"ל כקצין, אני לא רוצה לחשוב לרגע שאני שירתי מדינה אחרת שהיא לא שלי".

משה בן עטר יו"ר המועצה הדרוזית היהודית, אחד האנשים שמכיר היטב את הבעיות של העדה הדרוזית, אמר "אנחנו נפגשים בזמן שיש לנו אחים שמרגישים שהם לא חלק מהחברה ומהחוויה הישראלית, אני מאמין שזו תקופה שתחלוף".

בכנס בשלושת המושבים, היו שתי מצגות מעניינות של ד"ר אמיר חניפס בעניין החינוך וההשכלה, וסמי להיאני בעניין הכלכלה והתעסוקה.

בנוסף להיסטוריה שסקר אל"מ במיל' מזייד עבאס (יגאל) על הקשר הראשון בין הדרוזים ליהודים והמשמעות שלו.

עוד לקח חלק יוסף נסראלדין הוגה רעיון הכנס והאשם חסין מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי חברתי במשרד לפיתוח אזורי, שנתן הרבה כותרות מעניינות שנביא בהמשך.

בנוסף יעקוב חגואל ממלא מקום יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, שדיב רעל תרומת ההסתדרות לשילוב מפגשים בין נוער דרוזי לנוער יהודי.

ד"ר גבר אבורוכן נתן סקירה היסטורית להתפתחות הקשר הדרוזי יהודי, בשנים שלפני קום המדינה.

מופיד מרעי יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות, הציג את הבעיות שסובלים מהם הכפרים הדרוזיים, בעיקר בנושא התכנון והבניה.

לקח חלק בדיון זאב בילסקי יו"ר מטה הדיור הלאומי.

 

תגובות

1. חלבי - דאליה לפני 6 שנים
עוד קומץ של ליצנים

מומלצים