האייפד בשירות בעלי צרכים מיוחדים

לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות, ייערך במסגרת וועידת המאה לחינוך וטכנולוגיה 2020  EdutExpo פאנל על החינוך המיוחד כמוביל מהפיכה. הוועידה בהפקת אנשים ומחשבים ובשיתוף קרן אתנה, הסתדרות המורים ובנק מסד.

03.12.2019 מאת: פורטל הכרמל
האייפד בשירות בעלי צרכים מיוחדים

 

בוועידה במתחם הכנסים Lago בראשון לציון, תתקיים תערוכה שתרכז תחת קורת גג אחת פתרונות חדשניים לקידום ההדרכה וההוראה. הנושאים המרכזיים שיוצגו בתערוכה ויידונו בפאנלים המקצועיים יכללו פתרונות טכנולוגיים, ציוד קצה, רובוטיקה, בינה מלאכותית ((AI ומציאות מדומה VR)) בשירות ההדרכה, סייבר, מולטימדיה ועוד. התערוכה מיועדת לעוסקים בהדרכה במגזרים השונים: חינוך, בריאות ורפואה, צבא, אקדמיה ושלטון מקומי, ותארח קציני הדרכה מעיר הבה"דים, בכירים מחיל החינוך, מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, מרצים ומקבלי החלטות באקדמיה, רופאים ומנהלי רכש מהמגזר הרפואי, וכמובן מנהלים, מורים ואנשי חינוך ממשרד החינוך.

בפאנל שיעסוק בתרומת הכלים הטכנולוגיים לתלמידי החינוך המיוחד, ישתתפו פרופ' עדינה שמיר - ראש הוועדה לתואר שלישי והמגמה לחינוך מיוחד ומנהלת המרכז לטכנולוגיה לתלמידים עם צרכים מיוחדים בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, רחלי אברמזון - מנהלת האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך, רינה כהן - מדריכה ארצית לתקשוב חינוך מיוחד במשרד החינוך, שחר בר יהודה – מדריך ארצי בתחום האוטיזם באגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך, וד"ר אורלי הבל - ראש התכנית והחוג לחינוך מיוחד במכללת לוינסקי. פאנל החינוך המיוחד, אותו ינחה יהודה קונפורטס עורך ראשי אנשים ומחשבים, הנו פרי יוזמת קרן אתנה, המפעילה את תכנית "ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה לחינוך מיוחד". במסגרת התוכנית, שהושקה ב-2015, יקבלו כ-15,000 מורים ומורות לחינוך מיוחד ארגז כלים דיגיטלי הכולל אייפד, 120 שעות הדרכה, מדפסת, שלוש שנות אחריות,  שלוש שנים תמיכה טכנית, גמול השתלמות, מקרן לכיתה, אינטרנט אלחוטי לכיתה ותיק למחשב. עד כה קיבלו כבר כ-9,000 מורות, מורים וגננות לחינוך מיוחד ברחבי הארץ את ארגז הכלים הדיגיטלי. התוכנית מתבצעת בשיתוף האגף לחינוך מיוחד והאגף לטכנולוגיות מידע במשרד החינוך.

האייפד בשירות בעלי צרכים מיוחדים

"אחד הכלים הטכנולוגיים המשמעותיים המסייעים לתלמידי החינוך המיוחד הוא ה-iPad, שבזכותו הם מצליחים ללמוד ולרכוש ידע, מיומנויות חיים, לשפר את התקשורת הבין-אישית ואת איכות חייהם, אומר אורי בן-ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, וממובילי הכנס. "השימוש באייפד פותח חלון אל עולמם הפנימי של תלמידים עם צרכים מיוחדים, תוך חיזוק המוטיבציה שלהם ללמוד. בנוסף, הוא מאפשר לגלות צדדים חדשים בעולמם, ואף משפר את התפקוד המוטורי, כולל תיאום עין-יד. השימוש באייפד בחינוך המיוחד הוא למעשה צורך קיומי: הטכנולוגיה מאפשרת לילדים לצאת מעולמם הסגור ולהשתלב בחברה. סטודנטים להוראת חינוך מיוחד מקבלים כיום הכשרה בשימוש בטכנולוגיות מסייעות חדשניות: מדובר בסיוע לילדים שהתחילו לקרוא ולכתוב, או ילדים בעלי הפרעות התנהגות אשר נרגעים הודות לטכנולוגיות הללו. האייפד יכול לסייע גם לילדים עם הפרעות קשב ולמידה הלומדים בכיתות הרגילות: אלו ילדים אינטליגנטים, אבל הם יושבים בכיתה ולא מתפקדים: לא קוראים בעקבות דיסלקציה, או לא כותבים בגלל הפרעת קשב. במקרים כאלו, מסייעת הטכנולוגיה להתגבר על התסכולים. זאת ועוד, מוסיף בן-ארי, "מהשימוש בטכנולוגיות החדשות נהנים כלל התלמידים, כאשר המורה הופך ממעביר ידע למנטור, למי שמלמד את התלמידים כיצד להשתמש בידע ולחקור בעצמם. אם בחינוך הרגיל הטכנולוגיה היא אופציה, לתלמידים בחינוך המיוחד היא מאפשרת, ומהווה פה, אוזניים ועיניים".

 

תגובות

מומלצים