תכנית מפרש למינוף הישגים בחינוך בצפון
הושקה תכנית בינלאומית יחודית למינוף הישגים, הצלחות ומצוינות פדגוגית במוסדות חינוך. התכנית מקיפה 15בתי ספר ו19מרכזי פסגה בצפון
34 מוסדות חינוך יכילו התכנית "מפרש בצפון" בשלב הראשון . מדובר במודל בינלאומי המיושם בהצלחה ב 30 אלף ארגונים ברחבי תבל.
''מצוינות ארגונית בממשק למצוינות פדגוגית היא מפתח, מנוף ומנוע צמיחה אסטרטגי ליצירת הישגים לימודיים וערכיים ולהעצמת הצלחות ומצוינות במערכת החינוך, תכנית 'מפרש' למחוז הצפון שאנו משיקים היום היא ארגז כלים ניהולי ותפעולי יעיל למימוש ומיצוי מטרה זו שסומנה כיעד מסדר גבוה בחזון ובתכנית העבודה שלנו'', כך , מנהלת המחוז ד'ר אורנה שמחון בכנס איכות ומצוינות שנערך השבוע בעכו.
דובר המחוז דויד גורלי מציין כי כנס השקת התכנית נערך בשיתוף עם נציבות שירות המדינה ולקחו בו חלק מפקחים, מדריכים, מנהלים ומרכזים בית ספריים שיובילו את התכנית במוסדם.
יצוין כי 'מפרש' הוא מודל חובק עולם ליישום ערכים ועקרונות למצוינות ארגונית שיחודו במיקוד בחשיבה תוצאתית. זוהי תבנית בינלאומית המיושמת הלכה למעשה בכ- 30 אלף ארגונים ברחבי תבל והוכיחה באופן חד ומובהק, שיפור בהצלחות, בהישגים ובתוצאות.
לקראת הכנס חשפה מנהלת המחוז את התכנית בפני שר החינוך גדעון סער. בנייר העבודה שהוגש לשר בעניין זה, נאמר בין היתר:
"הריני שמחה להודיעך, כי בהמשך לזכייתו של מחוז הצפון בפרס הלאומי לאיכות ולמצוינות על שם יצחק רבין ז"ל לשנת 2011, הוחלט השנה לכונן תכנית פיילוט ייחודית להטמעת המערכת למצוינות ארגונית עפ"י ה-EFQM ב-34 מוסדות חינוך במחוז, הכוללים 15 בתי ספר ו-19 מרכזי פסג"ה.
מערכת החינוך, כידוע, מצויה בתהליך מתמיד של שינוי. עקב כך, נאלצת המערכת לעקוב בהתמדה ובשיטתיות אחר התפתחויות מהירות בחברה ובעולם, ולהסתגל לתפקידים ולתנאים המשתנים. ביצועה של משימה זו מחייב את ארגוני החינוך לבדוק באורח שיטתי וביקורתי את המסגרות הארגוניות הקיימות ולהציע תכניות לארגונן מחדש של המערכות.
משימה זו מחייבת מבנה ארגוני גמיש ודינאמי, בעל יכולת שינוי גבוהה, תוך התאמה לסביבה, בכדי שתפקודה יהלום את צרכיה המשתנים של המערכת בתכיפות רבה. אי לכך, נדרש המוסד החינוכי בכלל ובית הספר בפרט, למערכת ניהול הוליסטית יציבה וארוכת טווח. מודל האיכות והמצוינות הינו "מודל על" המביט אל הארגון, ובמקרה זה המוסד החינוכי כמכלול, על כל פרטיו וחלקיו, אומד ומאבחן את מיקומו בדרך למצוינות, ומסייע להבין מהם הפערים והפתרונות הנדרשים להשגת המצוינות. יתרה מכך, מדובר במודל, המוביל לתפיסה ניהולית תוצאתית, בעלת חשיבות רבה לכל ארגון, ובייחוד למוסד החינוכי, דווקא בשל מאפייניו הייחודיים.
מחוז הצפון החל ביישום תהליך זה של פיתוח ארגוני, המבוסס על עקרונות המערכת האירופית למצוינות ארגונית EFQM בסוף שנה"ל תשס"ח. הטמעת המערכת הובילה את המחוז לשינויים מערכתיים ולהישגים משמעותיים בהישגיו הפדגוגיים, כמו גם במנגנוני עבודתו ושיפור שירותיו ללקוחותיו.
כיום, 4 שנים לאחר הטמעת המערכת למצוינות ארגונית, מצאנו לנכון להוביל במחוז מהלך אסטרטגי להטמעת המערכת במוסדותיו החינוכיים, ובפרט בבתי הספר.
תכנית 'מפרש' הינה חלק ממערך השינויים שמוביל המחוז בתחום האיכות והמצוינות. מדובר בתכנית פיילוט ייחודית, אשר עד כה לא נוסתה במוסדות חינוך בארץ, ובמסגרתה תזכה נבחרת של 15 בתי ספר ו-19 מרכזי פסג"ה בתהליך תלת שנתי, להטמיע את מודל האיכות האירופאי ה-EFQM. המודל המערכתי ארגוני יעוצב בהתאם למאפייניו הייחודיים של כל בית ספר וכל מרכז פסג"ה, תוך יישום כלים ניהוליים המכוונים לתפוקות ולתוצאות. על מנת לוודא הצלחתה של התכנית, ילווה כל מוסד חינוכי בהנחייתו של מדריך, אשר הוכשר לנושא וכן יועץ ארגוני מוסמך EFQM.
אני סבורה כי הערך הרב הגלום ביישום מערכת ה- EFQM ימנף את העשייה החינוכית בבתי-הספר ובמרכזי הפסג"ה, ויוביל את החינוך במחוז והישגיו לפסגה נוספת".
ועוד על התכנית: מנהלי בתי ספר כמו מנהלים בארגונים אחרים שואלים את עצמם, מהו סוד ההצלחה של בתי ספר, כיצד ניתן לפצח את "הקוד הגנטי" של בתי ספר מצטיינים בהישגיהם הפדגוגיים, החברתיים והערכיים?
המערכת לאיכות ומצוינות ארגונית של ה-EFQM הינה מערכת אסטרטגית והוליסטית, ניהולית וארגונית לקידום האיכות והמצוינות בבתי ספר בעולם, כמו גם בארגונים ציבוריים ועסקיים אחרים.
מערכת חדשנית זו, אשר יושמה בתי ספר רבים בעולם, כמו: בריטניה, צרפת, שוודיה, פינלנד, נורבגיה, איטליה, הולנד, גרמניה ובלגיה - מאפשרת שילובם והטמעתם של מהלכים מאוזנים ומשולבים לפיתוח בתי הספר במימד הפדגוגי, ההתנהגותי והארגוני כאחד.
הניסיון שנצבר עד כה בכ-30,000 ארגונים באירופה ובישראל, מצביע על הישגים חסרי תקדים בשיפור תפוקות וביצועי הארגונים המטמיעים. כחלק מאימוץ סטנדרטים של ה-OECD והחלתם על מערכות ציבוריות בישראל, אימץ משרד ראש הממשלה והאגף לאיכות ומצוינות בנציבות שירות המדינה את השימוש במערכת ה-EFQM והטמעתה בארגונים ציבוריים מתקדמים הבשלים לכך.
כאמור, נוכח הצלחת המודל, והטמעתו בהצלחה בבתי ספר באירופה, החליט מחוז הצפון, בשיתוף עם נציבות שירות המדינה במשרד ראש הממשלה, לכונן תוכנית פיילוט ייחודית להטמעת המערכת לאיכות ולמצוינות ב-13 בתי ספר במחוז.
מטרות התוכנית: 1) הפיכת בית ספר מטמיע לבית ספר איכותי ומצטיין עפ"י מודל המערכת לאיכות ומצוינות ה-EFQM.
2) הטמעת מערכת ארגונית הוליסטית חדשנית, מעוצבת ומותאמת למאפייניו הייחודיים של בית הספר באמצעות מתן כלים חדשניים המבוססים על מארג של "הניהול הממוקד" ונותנים מענה חדשני לדילמות ניהוליות - ארגוניות מרכזיות עמן בית הספר מתמודד.
3) קידום התפוקות והתוצאות של בית הספר ביחס ללקוחות ובעלי העניין המרכזיים שלו: תלמידים, הורים, הקהילה ומוסדות חינוכיים על ציר הרצף החינוכי.
תכנית "מפרש" תתפרש על פני 3 שנים ותלווה על ידי צוות מקצועי שהוכשר לכך: יועץ ארגוני מוסמך EFQM ע"י המועצה הבריטית לאיכות BQC וע"י נציבות שירות המדינה מר יעקב ויטנברג, וכן ע"י צוות הדרכה מוכשר EFQM ויחידת האיכות, תכנון ובקרה במחוז.


















