מסמך העקרונות המשופר נמסר ללשכת רה"מ

רביעי היתה אמורה להתקיים פגישה עם אייל גבאי מנכ"ל לשכת רה"מ עם הדרוזים לגבי מסמך העקרונות שגובש,לפגישה בי-ם הגיעו שיח' מוופק טריף, וג'יה כיוף וכרמל נסראלדין שמסרו לאייל את המסמך שגובש ע"י נציגי הדרוזים..למסמך ההסכמות.

23.12.2009 מאת: כמיל כיוף
מסמך העקרונות המשופר נמסר ללשכת רה"מ

לכבוד:

מר אייל גבאי
 מנכ"ל משרד ראש הממשלה
ירושלים, הקריה

א.נ.
הנדון: תהליך ההידברות וההסכמות אשר הושגו עד כה בעניין אדמות הדרוזים בג'למה-מנסורה.

ידוע לכולם שהמדינה כבר הפקיעה 40% מהאדמות הפרטיות של תושבי הכרמל באזור ג'למה-מנסורה = מפער הקישון (מחנות ג'למה- מנסורה+ כביש 70+ קווי מים+ בזק+ ביוב+ דלק+ חשמל+ פרוייקט נחל קישון),לעובדה זו יש השלכות על מכלול היחסים בין הדרוזים למדינה כפי שהוכח בסקר אוניברסיטת חיפה שכן האדמה היוותה אבן הנגף למשבר המתהווה בין הדרוזים למדינה .

למרות שאנו רואים את קדושת אדמתנו זו עין בעין כמו בתורה, נוסף לחשיבותה האסטרטגית וההיסטורית , היותה מקור פרנסה, נחלת אבות ונקודת מחלוקת בין העמים בכל הזמנים ,באנו לקראת המדינה בהצעת פשרה הדדית שמטרתה שמירת הקניין הפרטי וקיום אינטרס הכלל.

וג'יה, כרמל, שיח'מוופקלהלן השתלשלות העניינים:

1- ב- 16.04.2008 סוכם להתחיל בהדברות ולא להמשיך בעובדות בלי אישורו של שר התשתיות הלאומית מר בנימין בן –אליעזר ובכל מקרה לא נכנסים לאדמות הדרוזים בכוח.
ראה מסמך מס"(1)
2- ב- 05.05.2008 ראש הממשלה אהוד אולמרט התחייב בפני העדה הדרוזית ולראש העדה העידה שכל פתרון אשר יושג יהיה רק בהדברות והבנה עם בעלי הקרקע. ראה מסמך מס"(2)

3- ב- 21.05.2008 שר התחבורה החליט לפנות לשרי הממשלה הנוגעים בדבר בכדי להקים וועדה משותפת בין- משרדית כדי שתדון בפתרון סוגית הפרויקטים השונים המתוכננים על אדמות הדרוזים בג'למה- מנסורה . ראה מסמך מס"(3)

4- ב- 22.03.2009  מנכ"ל ראש הממשלה פנה למנכ"ל התחבורה כלשונו " אני רואה לנכון לציין כי עלות עודפת בעלות הפרויקט מעל לעלות הנאמדת במתווה הנוכחי עשויה להיות זניחה ככל שהדבר יכול להביא להסכמה עם בעלי הקרקע". ראה מסמך מס"(4)

5- ב- 31.03.2009 מנכ"ל התחבורה הביע את נכונות משרדו "להפנות משאבים לתכנון מחודש על כל המשתמע מכך, הריני להדגיש כי אנו רואים חשיבות עליונה בהגעה להסדר עם העידה הדרוזית וכן קידום של תשתיות לאומיות בשטחים אשר בבעלות העדה. ראה מסמך מס"(5)

6- ב- 21.06.2009 סוכם שמשרד התחבורה יזמן ישיבה עם אדריכל שמאי אסיף ראש מינהל התכנון במשרד הפנים יחד עם כל הגורמים כולל הנציגים של הדרוזים בכדי לנסות ולמצוא פתרון שיהיה מקובל על כולם. ראה מסמך מס"(6)

7- לבסוף הגענו להסכמות המקובלות על המשרדים הנוגעים בדבר, בעלי הקרקע תושבי הכרמל ועל ראש העדה הדרוזית אשר מוכיח שאנו לא גורם שלילי או מעקב אלא גורם שוחר צדק, המשך יחסים טובים, הבנה ושמירה על זכויות לא ניתנות לביטול. ראה מסמך מס"(7)

על כן אנו מביאים לידיעתך את עיקר ההסכמות כדלקמן:-

1- בעלי הקרקע מסכימים, באמצעות הוועד להגנה על אדמותיהם להקצות רצועה ברוחב הדרוש להרחבת הכביש הראשי כמתחייב ממעבר כביש חוצה ישראל,וריכוז קו הגז ומסילת הברזל ושאר הפרויקטים בתוך רצועה זו.

2- הסכמת שני הצדדים על תוואי מתוקן של קו הגז אשר ממזער במידה מסוימת את הנזק לאדמות הפרטיות של תושבי הכרמל במפער הקישון.

3- הסכמת שני הצדדים על שינוי תוואי מסילת הברזל לאמצע הכביש הראשי ותיקון המפות בהתאם.

4- בתמורה, המדינה באמצעות משרדיה הרלוונטיים מכימה ומתחייבת לפצות את בעלי הקרקע  על בסיס דונם תמורת דונם על כל שטח פרטי שיוקצה או יופקע לטובת הפרויקטים הלאומיים (גז,מסילת הברזל,חוצה ישראל וכולי..) ועל שאריות הקרקע שיפגע מעמדן.

5- המדינה עוד מסכימה ומתחייבת באמצעות משרדיה הרלוונטיים לשנות ייעוד שאר הקרקעות הפרטיות של תושבי עספיא ודאליה באזור ג'למה-מנסורה במסגרת תכנון חוצה ישראל ותיקון  תוואי מסילת הברזל לאמצע הכביש מייעוד חקלאי לייעוד תעשייתי,תיירותי ומסחרי עד סוף מאי/2009 .

6- המדינה התחייבה ומתחייבת באמצעות ראש הממשלה לשעבר,השרים והמנכ"לים של משרדי התשתיות והתחבורה לא להתחיל בעבודות הביצוע לשום פרויקט אלא לאחר חתימת הסכם כולל ומימוש הפיצוי, קרקע תמורת קרקע , ושינוי בפועל של ייעוד שאר הקרקעות אשר לא ייפגעו לא יאוחר 1/7/2009.

7- המדינה מכירה בעקרון החלוקה הצודקת של הנטל ועל סמך זאת מתחייבת לא לתכנן עוד פרויקטים על האדמות הפרטיות של תושבי הכרמל באזור ג'למה-מנסורה.

8- לאחר חתימת ההסכם ומימושו עד הראשון ליולי/2009 ,הוועד להגנה על האדמות, בשם בעל הקרקע נותן את הסכמתו לתחילת העבודות בפרויקטים האמורים במסגרת ההסכמות המוזכרים לעיל.

עמאד עטשה , פהמי חלבי בשם הוועד המשותף להגנה על אדמות ג'למה-מנסורה תאריך: 20/12/09    

סלילת תשתיות במפער הקישון
עקרונות בסיסיים לקראת הסכם סופי
ממשלת ישראל- בעלי הקרקעות
 
1.ממשלת ישראל, ראש העדה הדרוזית, ראשי המועצות המקומיות- דלית אל כרמל ועוספיה, העמותה המשותפת להגנה על הקרקעות ובעלי הקרקעות, רואים חשיבות בפיתרון בעיית מעבר תשתיות באדמות הפרטיות של תושבי עוספיה ודלית אל כרמל באזור ג'למה מנסורה(מפער הקישון).

2.המדינה תכין מתווה סטטוטורי להנחת מסדרון תשתיות לאורך תוואי כביש 6 וכחלק ממנו שיכיל כל הפרוייקטים המתוכננים על אדמות ג'למה- מנסורה, כפי שסוכם עם העמותה להגנה על האדמות.

3.ההתייחסות למעבר התשתיות במסגרת כביש 6 ובכללם קו הגז, רכבת העמק, קווי חשמל העוברים באדמות ג'למה מנסורה (מפער הקישון), תהיה התייחסות כחבילה אחת ללא כל הפרדה עפ"י המפה המצורפת החתומה ע"י הצדדים.

4. ממשלת ישראל מתחייבת באופן חד משמעי בהחלפת קרקעות כפיצוי לבעלי הקרקע בטרם ביצוע אף פרויקט וזאת כדלקמן:

א. עסקת החליפין באזור מפער הקישון, הן בקרקעות המדינה והן בקרקעות שבבעלות פרטית תתבסס על דונם תמורת דונם באותו ייעוד בהסכמת בעלי הקרקעות, עפ"י מפת גושים וחלקות מפורטת, מצורפת וחתומה ע"י שני הצדדים.

ב. קרקעות מדינת ישראל בדלית אל כרמל ועוספיה אשר ישמשו נושא לחליפין יהיו דונם תמורת דונם בייעוד חקלאי ללא כל התייחסות לשאלת השווי עפ"י מפת גושים וחלקות מפורטת, מצורפת וחתומה ע"י שני הצדדים.

(להלן:"עסקת החליפין").

ג. שארית חלקות (שבבעלות יחיד) שבהן השימוש בתשתיות מחייב ניצול שטח של 50% ומעלה מהמקרקעין, אזי החלקה בשלמותה תיכלל במסגרת החליפין.

ד. הקרקע שבחליפין שיקבלו בעלי הקרקעות תהיה עם נגישות מוסדרת למערכת הכבישים באזור לרבות דרכים חקלאיות ומעברים תת קרקעיים בטוחים ונוחים.

ה. מאחר והחליפין בין בעלי הקרקעות והמדינה כפוי, יינתן פטור לבעלי הקרקעות ממסים כלשהם בגין עסקת החליפין הנ"ל,(לרבות מס שבח, מכירה, רכישה ורכוש), היטלים, אגרות והוצאות כלשהן עד לרישום הקרקעות בטאבו.

ו. מובן ומובהר שעסקת חליפין זו תבוצע בטרם הכניסה לשטח, ועל פי התכנון הקיים והמתוקן,ולא תהיה כפופה למועד ביצוע כביש 6 ו/או מסילת הרכבת.

5. באזורים שבהם עובר קו צינור הגז בלבד בתוואי המוסכם עפ"י מפה מצורפת וחתומה ע"י שני הצדדים, אינו חלק מרצועת התשתיות שבכביש 6, יינתן פיצוי כספי כפי שיוסכם מראש בין בעלי הקרקעות לבין המדינה ו/או דמי שכירות חודשיים ו/או שנתיים לכל בעל קרקע אשר קו הגז עובר בשטחו כפי שנהוג במדינות אירופה.

6. א. ממשלת ישראל לרבות רשויות התכנון הרלוונטיים מתחייבים לשינוי ייעוד סטטוטורי של הקרקעות הנותרות לתושבי עוספיה ודליה באזור ג'למה- מנסורה (מפער הקישון) לייעוד סטטוטורי מסחרי/תעשייתי/תיירותי לא יאוחר מתום שנה אחת ממועד החתימה על הסכם החליפין.

ב. המדינה מתחייבת לאשר תכניות שינוי ייעוד הקרקעות שיתקבלו באזור דלית אל כרמל ועוספיה ואשר יקודמו ע"י הרשויות המקומיות ומוסדות התכנון המקומיים, בהתאם לצורכי האוכלוסייה ומצוקת הדיור.

ג. האזורים הספציפיים המיועדים לזוגות צעירים, לחיילים המשוחררים ולמבני ציבור בדלית אל    כרמל ועוספיה לא יהיו נושא למו"מ ומחוץ לכל עסקת חליפין.
  
7. מובהר ומוסכם בזאת כי, הסכם זה מבטל כל הסכם אחר אשר היה בעבר בעניין הפרוייקטים שלעיל.

8. עם אישור עקרונות בסיסיים אלה, ייערך ביקור בשטח שבחליפין, יסומנו כל השטחים באופן מסודר, תיערך ותיחתם בין הצדדים עסקת חליפין מפורטת ומסודרת אשר תפרט את כל השטחים שבחליפין בכל אזור לכל בעל קרקע.

9. עבודת הנחת צינור הגז תחודש אחרי החתימה על הסכם החליפין הנ"ל בין הצדדים ואשר סעיפיו אושרו ע"י היועמ"ש ואושר ע"י הממשלה.

ולראיה באו הצדדים על החתום היום.

תגובות

6. א חסון לפני 14 שנים
אייל גבאי גזעני גדול שונא דרוזים בדם
5. דרוזי ישראלי נקודה לפני 14 שנים
שוב הוכח כי מנכ"ל רוה"מ שונא דרוזים.
4. דרוזי גאה לפני 14 שנים
כל הכבוד עבודה יסודית
3. בעל אדמה במנורה לפני 14 שנים
ההסכם מקובל
2. אבו גבל לפני 14 שנים
כל הכבוד
1. עספיא לפני 14 שנים
איני מבין גדול במשפט אבל רואים שישנה עבודה יסודית

מומלצים