לימודי קלינאות תקשורת

אם טיפול באנשים שסובלים מהפרעות בשפה או בדיבור הוא עיסוק שמושך את לבכם, ואם אתם מתעניינים בידע ובמיומנויות הנדרשים כדי להפוך לקלינאי תקשורת, תשמחו לשמוע שיש לא מעט סיבות שבגינן לימוד קלינאות תקשורת מבטיח לכם קריירה מגוונת ומעניינת לאורך שנים.

03.06.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לימודי קלינאות תקשורת

 

מגוון הגדרות תעסוקה

קלינאי תקשורת מיומנים בכול מה שקשור לתחום התקשורת והבליעה (כן, בליעה!) לאורך כל החיים, מלידה ועד זקנה!

מסלול ללימודי קלינאות תקשורת פותח בפני הבוגרים מגוון של אפשרויות תעסוקה, כולל:

  • תכנון התערבויות מוקדמות
  • מעורבות במערכות החינוך – הפורמלית והבלתי פורמלית
  • עבודה בקליניקה פרטית
  • טיפול במאושפזים בבתי חולים, במרכזי שיקום או במתקני סיעוד
  • הענקת שירותים למנהלים ובעלי עסקים (כמו הפחתת המבטא הזר)

למה זה כל כך מדהים? חשבו על זה: באיזו תדירות אתם שומעים על אנשים שנשחקים במהלך שנות העבודה שלהם? היתרון של קלינאי התקשורת הוא האפשרות להישאר בתחומם, ובכול זאת לעבוד מעת לעת בסביבה שונה לחלוטין ועם סוגי מטופלים אחרים.

עבודה עם מגוון לקוחות ומגוון צרכים

קלינאי תקשורת יכולים לעבוד במגוון סביבות עבודה. למרות שלרוב האבחונים די זהים זה לזה, אין מטופל אחד דומה למשנהו. אולי חלק זה של התפקיד נראה די מאתגר, אבל רוב קלינאי התקשורת מספרים שזה דווקא אחד הדברים הטובים ביותר בתפקיד שלהם.

בילוי יום שלם בללמד ילדים לבטא נכון ש׳ ו-ס׳, יכול להיות די משעמם. במקום זאת, קלינאי תקשורת יכולים לעבוד בתחילת יום העבודה עם ילד שסובל מאפרקסיה (Apraxia) שגורמת לדיבור משובש, בשעה הבאה להנחות קבוצה של צעירים שמבקשים לרכוש מיומנויות חברתיות, ובשעה השלישית לטפל באדם שעבר שבץ מוחי ואיבד את יכולת הדיבור.

תהליך הלמידה אף פעם לא מסתיים

אפשר לראות בזה היבט שהוא גם חיובי וגם שלילי למקצוע קלינאי התקשורת, אבל אם אתם אוהבים ללמוד ולהתפתח, בוודאי תראו בזה היבט חיובי מאוד.

תחום קלינאות התקשורת הוא רחב ומשתנה באופן מתמיד. מחקרים חדשים שעוסקים בהתערבויות מיטביות מתפרסמים חדשות לבקרים, והם דורשים מאנשי המקצוע להמשיך וללמוד את כל מה שצריך לדעת כדי לטפל באופן המיטבי בכול הפרעות הדיבור והשפה שמציגים בפניהם המטופלים בגילאים השונים.

במהלך הקריירה, קלינאי תקשורת צריכים להמשיך:

  • לקרוא מידע על שיטות עבודה מומלצות עדכניות
  • להשתתף בכנסים
  • וללמוד שיטות טיפול חדשות

היכולת להיות עצמאיים

אחד היתרונות המדהימים של מקצוע זה הוא היכולת להיות עצמאיים. מקובל שקלינאי תקשורת עובדים עם מטופלים פרטיים (לפעמים גם בצד עבודה במשרה מלאה כשכירים).

למשל, קלינאית תקשורת יכולה לעבוד במשרה מלאה בבית הספר, אבל לקבל מטופלים מבוגרים באופן פרטי אחרי שעות הלימודים. הרבגוניות של המקצוע היא פלוס ענקי.

היכולת להשתמש ביצירתיות שלהם

אחת התכונות החיוניות לקלינאי תקשורת היא להיות יצירתיים. זה חלק מהתפקיד. מכיוון שכל מטופל שונה מהמטופל שקדם לו, קלינאי התקשורת צריכים להשתמש ביצירתיות שלהם כדי לשמור על שעת טיפול מעניינת, מניעה ומועילה.

לדוגמה, לקלינאית תקשורת בבית הספר אין תכנית לימודים מחייבת. לכן, היא יכולה להשתמש ביצירתיות שלה כדי להרכיב את תוכן הטיפול המותאם באופן אינדיבידואלי לכול ילד שמטופל אצלה. לעתים קרובות היא תתאים את הטיפול לתחומי העניין של המטופל, כדי לעודד את המוטיבציה שלו ובכך לעורר הצלחה. זה לוקח זמן, סבלנות והרבה יצירתיות!

התחושה הזאת כשהמטופל משיג את המטרה

אין הרגשה טובה יותר מאשר ילד שמצליח לבטא נכון את העיצורים (למשל, יכול לומר שמש ולא סמס). השגת כל מטרה, לא משנה עד כמה היא קטנה, היא סיבה למסיבה!

התקדמות המטופל

לא רק שהתחושה שהמטופל השיג את היעד היא מדהימה, אלא שקלינאי התקשורת ממשיך לצפות במטופל ולראות איך הוא מתקדם עקב בצד אגודל לאורך זמן. זה נכון במיוחד אם קלינאי התקשורת עובד עם ילד או מבוגר למשך זמן רב.

לראות אדם מבוגר שמצליח לבטא מילים ראשונות לאחר שלקה בשבץ מוחי, זו התרגשות שמביאה לדמעות בעיניים.

חינוך והעצמת ההורים

אחד החלקים האהובים על קלינאי התקשורת הוא לחנך ולהעצים את הורי הילדים המטופלים אצלם. לראות בהורה את רגע ההארה, את רגע ה״אהה!״ בזמן שעובדים יחד איתם, זה מדהים. והידיעה שרגע ההארה יביא להתקדמות רבה יותר של הילד שלהם, גם היא לא תסולא בפז.

 

תגובות

מומלצים