ציסטה בשד לא להיבהל ולא להזניח

ציסטה בשד היא אחת מהתופעות הנפוצות ביותר בעולם רפואת הנשים. לא משהו להיבהל ממנו, אך כן משהו לבדיקה, הציסטה יכולה להיות מופע חד פעמים ולא מזיק או סימן למשהו רציני, אך האחרון נדיר במיוחד, ולרוב הכול באמת בסדר גמור.

01.11.2021 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ציסטה בשד לא להיבהל ולא להזניח

 

ציסטה היא בעצם אזור סגור המכיל נוזל, ממש כמו שק נוזלים, והוא יכול להופיע ברקמות שונות בגוף. ציסטות אין מוגבלות לשדיים, ובגוף שלנו יכולות לצוץ ציסטות בכבד, בכליות, בשחלות ועוד. במאמר זה נציג כמה עובדות חשובות על ציסטות, כדי שתוכלו לפעול בצורה רגועה, הגיונית, בלי להיבהל, ובלי להזניח.

 

אם כבר אובחנת בציסטה בשד, את בוודאי כבר מודעת לכל הפרטים, אך לעיתים חשוב לקרוא ולא רק לשמוע מהרופא, להבין, להפנים, ולדעת מה הצעד הבא שלך, בין אם זה סדרת טיפולים ובין אם זה פשוט לקחת נשימה עמוקה, ולהמשיך בחיים בלי כל טיפול.

 

עובדות חשובות על ציסטה בשד

 

  • הפרשה מהפטמה – אם הרגשת גוש בחזה, לחצת עליו, ונוזל כלשהו יצא מהפטמה, לרוב צהבהב או ירקרק, אל חשש – זה טבעי. הנוזל מהציסטה נדחק החוצה מהלחיצה שלך, והופרש, באופן טבעי לנוזל, מהיציאה הקרובה ביותר – הפטמה.
  • את לא לבד – 10% מהנשים מסתובבות בעולם עם ציסטה אחת לפחות באחד מהשדיים, ולעיתים הן אפילו לא מודעות לכך. זה נפוץ יותר בין גיל שלושים לארבעים, אך יכול להופיע גם בגילאים אחרים.
  • איך מרגישים ציסטה – נוגעים, ממששים ומחפשים, ואך מגלים גוש כלשהו, מעין גבשושיות קטנות או גוש גדול יותר, יכול להיות שזה ציסטה. בסופו של דבר יש לגשת לרופא, לקבל הפניה לבדיקת אולטראסאונד, ולבדוק בדיוק מה עומד מאחורי התחושה המשונה הזו בחזה.
  • לפעמים זה כואב – נכון, ציסטה לא ידועה כתופעה כואבת, ואולי בגלל הבהלה הגדולה והנפוצה כאשר את מגלה משהו אחר בתחושת השד שלך, אבל בכל זאת – ציסטות בשד יכולות להוביל לכאב, דקירות, כאב במגע או בתנועה.

 

הטיפול בציסטה בשד

 

דבר ראשון חשוב להבין כי אין צורך להסיר ציסטה. לרוב כאשר מאובחנת ציסטה בשד, יש כבר אבחנה האם היא מסוכנת או לא, ובמרבית המקרים היא פשוט לא. אין כל צורך לבצע כל הליך רפואי, אך במקרים מסוימים יש לבצע ניקור בכדי לרוקן את תכולת הציסטה. הבעיה היא שלרוב הסיבה לציסטה אינה ידועה, ולאחר שהיא התרוקנה, היא תשוב להתמלא, לכן הניקור מתבצע רק במקרים ספציפיים מאוד.

 

יותר מזה, במרבית המקרים, אלא אם יש חשד וסיבה לחשוב אחרת, הרופא אפילו לא יבקש לעשות מעקב ובדיקות נוספות בעתיד, אלא אם יופיעו שינויים (בגודל, בתחושה, כאבים וכיו"ב). הסיבה היא שכפי שכתבנו, לרוב מדובר בתופעה שאינה מתפתחת מעבר להופעת הציסטה הנפוצה. ובכל זאת, במידה ויש חשד כלשהו עקב מראה לא סדיר של הציסטה, ההמלצה תהיה ביצוע ביופסיה בכדי לשלול התפתחות של סרטן.

 

 

תגובות

מומלצים