אזור מפרץ חיפה מזוהם או לא?
במשרד הבריאות משכו את ידם מן ההחלטה להכריז על אזור מפרץ חיפה כמוכה זיהום והחליטו לעכב את החלטת השר להגנת הסביבה להכריז על האזור כמזוהם. תגובת מנכ"ל איגוד ערים מפרץ חיפה.
ד"ר עופר דרסלר, מנכ"ל איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה: "אזור מפרץ חיפה סובל מפגיעה תדמיתית מתמשכת, המסתמכת, לצערנו, על נתונים לא מעודכנים.
אמנם במשך שנים רבות סבל האזור מזיהום אוויר גבוה שמקורו בתעשייה, אך השקעות משמעותיות של התעשייה, לצד חקיקה ואכיפה נמרצת של המשרד להגנת הסביבה ופעילות איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה וחיוב המפעלים למעבר לדלק דל גופרית, הורידו את רמות הזיהום בצורה ניכרת.
מזה מספר שנים מדידות איכות האוויר מציגות כי איכות האוויר בחיפה אינה נופלת מאיכות האוויר בערים מרכזיות נוספות בארץ וכי לא נרשמו חריגות מתקן איכות האוויר, זאת בעוד ובקרב הציבור שאינו בקיא במספרים נתקבעה תדמית של אזור מזוהם בהרבה מערים אחרות.
נעשו פרויקטים גדולים על מנת לעמוד בתקני הסביבה ולשפר את איכות האוויר, ביניהם השקעות גדולות של המפעלים באמצעים להקטנת פליטות מזהמים ולצמצום הסיכונים מהחומרים בהם משתמשת התעשייה, כמו גם פרויקטים תחבורתיים בהיקף נרחב ביותר . אין ספק כי ריכוז התעשיות הפטרוכימיות והמבנה הטופוגרפי של האזור מחייבים טיפול מתאים, לכן מבוצעות כל העת פעולות נוספות לניטור וצמצום הזיהום.
לעצם הענין עפ"י החוק על השר להגנת הסביבה להכריז על אזור נפגע זיהום אויר בהתקיים אחד משני תנאים המצוינים בחוק.ראשי הערים של חיפה והקריות טענו שמזה מספר שנים לא מתקיימת אף לא אחת משתי העילות ובעקבות כך נשקל ענין ההכרזה בשנית.(משמעות ההכרזה שעל הערים להכין תכנית להפחתת זיהום אויר מתחבורה).
סוכם בין השר להגנת הסביבה ובין ראשי המועצות בקריות וראש עיריית חיפה, על הכנת תכנית מפורטת להפחתת זיהום אוויר מתחבורה, דבר המתבצע בימים אלו על ידי משרד חיצוני ומומחים מהטכניון, נציגי הרשויות המקומיות, נציגי ציבור ונציג המשרד להגנת הסביבה. איגוד ערים להגנת הסביבה באזור מפרץ חיפה מרכז את העבודה בנושא .
הסרת ההכרזה אין בה כדי להקל מהמשך המאמצים וההשקעות הכספיות לצמצום נוסף ככל הניתן בפליטת מזהמים.יש בה לכל היותר אישור שהכיוון בה פועלים כל הנוגעים בדבר הוא נכון ונושא פירות ויש להמשיך ולהתמיד בכוון זה".















