להכריז על חיפה כאזור נפגע זיהום אוויר
הממשלה צפויה לאשר את התוכנית הלאומית למניעת וצמצום זיהום האוויר, האם עוספיא תיכלל כאזור נפגע זיהום אוויר?
במכתב ששיגרו אדם טבע ודין והקואליציה לבריאות הציבור לחברי הממשלה בירכו את השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן על הכנת התוכנית וקראו לממשלה לאשר ולתקצב אותה באופן מלא.
בנוסף, קוראים הארגונים לשר להגנת הסביבה ולממשלה לנקוט בשורה של צעדים דחופים במקביל לאישורה של התוכנית הלאומית, אשר יקדמו באופן משמעותי את הטיפול במפגעי זיהום האוויר בישראל.
על פי 'אדם טבע ודין' והקואליציה לבריאות הציבור, יש להכריז על הרשויות המקומיות במטרופולינים של גוש דן, חיפה וירושלים כעל אזורים נפגעי זיהום אוויר.
באזורים אלו ישנה חריגה מתמשכת מערכי סביבה או זיהום אוויר חריג, אשר יש בו חשש לפגיעה בבריאות הציבור. הכרזה על אזורים אלו כאזורים נפגעי זיהום אוויר תחייב את כל הרשויות הנוגעות בדבר לפעולה משולבת ומתואמת בתחום התחבורה.
לא ברור אם עוספיא נכללת במטרופולין של חיפה כאזור נפגע זיהום.
יש לציין שמחקר שערכו חוקרים מהטכניון, משרד הבריאות, אוניברסיטת חיפה והמרכז הרפואי רמב"ם, הוכיח את הקשר בין זיהום האוויר במפרץ חיפה לסרטן הריאות, לפי נתוני משרד הבריאות, שיעור החולים בסרטן בנפת חיפה בעשור האחרון גבוה מהממוצע הארצי.
כמו כן דורשים הארגונים כי המשרד להגנת הסביבה בשיתוף עם משרד התחבורה והרשויות המקומיות יקדמו תוכנית לתכנון תחבורה: "עיקר זיהום האוויר במרכזי הערים הגדולות בישראל נובע מכלי רכב. האמצעים המוצעים בתכנית בתחום התחבורה אינם מספיקים, ולא יביאו להערכתנו לשינוי יסודי של התמונה.
יש לגבש תכנית העוסקת בניהול צד הביקושים ובתכנון תחבורה, בצמצום ההסתמכות על כלי רכב פרטיים ובקידום משמעותי של תחבורה ציבורית יעילה, זולה, נגישה ונקייה. בלא מערכת להסעת המונים שתסיט אליה חלק ניכר מהביקושים לנסיעות במטרופולינים הגדולים במדינה, לא ניתן יהיה להפחית במידה ניכרת את חשיפת מרבית אוכלוסיית המדינה לזיהום האוויר ולהשפעותיו הבריאותיות", נכתב במכתב לשרים.
לדברי עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל 'אדם טבע ודין': "התוכנית שתוגש היום לממשלה מציינת התקדמות משמעותית בטיפול במפגעי זיהום האוויר בישראל ועל השרים מוטלת החובה לאשר ולתקצב אותה. יחד עם זאת, על מנת להגיע למצב שבו מפחיתים דרמטית את החשיפה של תושבי מדינת ישראל למפגעי זיהום אוויר, על הממשלה לנקוט לפחות בשתי פעולות קריטיות נוספות הנוגעות למערך התחבורה הציבורית בישראל ולאחריות הרשויות המקומיות לנושא זיהום האוויר בשטחם".
לדברי רונית פיסו, מנכ"לית הקואליציה לבריאות הציבור: "אנו מברכים על התכנית המונחת הבוקר על שולחן הממשלה, ומקווים שהפוטנציאל הגלום בה יתממש. תכנית זו, בדומה למדיניות סביבתית בכללותה, לא תתממש ללא התגייסות ומחויבות הממשלה כולה, בהובלת המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות. מבין המטרדים הסביבתיים, זיהום האוויר הוא הקשה והיקר שבהם, ולכן יש לייחד תקציבים וכ"א מתאים וראויים. במפרץ חיפה זיהום האוויר נגרם הן מתעשייה והן מתחבורה והכרזה על האזור כנפגע זיהום אוויר תוביל להקצאת משאבים ותקנים".
















