מה יהיה אם יקום שדה תעופה בעמק יזרעאל?

תהליכי קבלת ההחלטות להקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל, מאבק עיקש שמוכן לעשות הכל לפני שהורסים את האזור כולו, הטווח של המטוסים יפגע מגבול גנין עד חיפה והקריות, לא מספיק חגית, גז וחומרים מסוכנים נוספים.

17.03.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מה יהיה אם יקום שדה תעופה בעמק יזרעאל?

מטה המאבק הציבורי בשדות התעופה בעמק יזרעאל יזם דיון בוועדת הכנסת לביקורת המדינה, בראשות חברת הכנסת קארין אלהרר, לדון בנושא הליך קבלת ההחלטות שהוביל להחלטת הממשלה 2050 להקים שדה תעופה אזרחי צבאי משולב במרחב רמת דוד בעמק יזרעאל.

אל דיון זה זומנו בין השאר משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, משרד התחבורה, מנהל התכנון, רשות שדות התעופה, רשות מקרקעי ישראל, מרכז השלטון המקומי, ראשי רשויות מהעמק וסביבתו וראשי רשויות מהדרום.

על שולחנה של הוועדה הונח מזכר המפרט טיעוני מטה המאבק הציבורי, התמשכות התהליכים בנושא הקמת שדות התעופה במדינה, עלות משיכתם לאורך השנים, הזיגזוג בקבלת ההחלטות, בביטולן, העלאת אתרים חדשות לבקרים, כאלו שלא הומלצו ע"י תהליך מסודר וארוך השנים של תמ"א 15/א', המשקל הטוטאלי בקבלת החלטות לאומיות אסטרטגיות תשתיתיות בממשלה לעררי מערכת הביטחון לגבי אתרים מוצעים מגידו, רמת דוד, נבטים, וביטול ההתנגדות של אותה מערכת ביטחון לגבי אותה רמת דוד, באותו עמק, כשהנימוקים לווטו ולביטולו ושקילת הנימוקים הביטחוניים כנגד שיקולים לאומיים אחרים, אם נעשתה, אינם שקופים לציבור ולנבחריו.

התוצאה של כל אלו מביאה להתמשכות של שנים של תהליך שבסופו בהכרח יביא למצב משברי המוביל לקבלת החלטות בתנאי לחץ. כל אלו ראויים לבחינת ועדת הכנסת לביקורת המדינה.

להחלטה על מיקום שדה תעופה בינלאומי שני במדינת ישראל משמעות לאומית אסטרטגית רחבה ובעלת השפעה על עתיד המדינה וקיימותה. שיקולים דמוגרפיים, כלכליים, פיתוח הפריפריות, הכנת איכלוס המדינה לתחזיות הלמ"ס לעשרות שנים קדימה, שיקולי ביטחון צבאיים ואזרחיים, שיקולי תחבורה, פיזור תשתיות לאומיות, תעסוקה ואספקטים רבים נוספים.

החלטות אסטרטגיות בעלות השפעה לדורות על המדינה ראוי שיטופלו בהליכים מסודרים, יבחנו ע"י ועדות מקצועיות, ועדות הכנסת ויעמדו לדיון ציבורי.

ההפגנה

תושבי עמק יזרעאל מפגינים נגד הקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד, מטה מאבק מכל ישובי העמק התגבש, נגד התוכנית, במטרה לשמור על העמק כפרי וירוק ונגד הפיכת האזור לסיוט.

מטה המאבק התכנס וגיבש דף עמדה למסרים אותו הוא מעביר לתושבים.

נציגי המטה: "אפשר וצריך לנצח את המאבק הזה, יש חלופה לנמל התעופה בעמק, העמק הוא חלום, נשמור עליו שלא יהפוך לסיוט. אנו קוראים לממשלה לא להרוס את עמק יזרעאל הכפרי והירוק". 

מטה המאבק: "חלק מן המאמצים של וועד פעולה זה הוא רתימת ראשי הרשויות המקומיות באזור להתנגדות, לצד ההתנגדות להריסת העמק".

תמונת מצב

ראש עיריית עפולה יצחק מירון הביע את דעתו בעד התוכנית. 
 
נציגי מטה המאבק: "אנו יודעים כי התקיימה ישיבת ראשי ראשויות בנושא ואנו מתכוונים להפעיל עליהם לחץ כי יקשיבו לרחשי הלב של התושבים שרובם ככולם מתנגדים לשדה ולהשלכות שלו על האזור".

"אנו נספק את המידע הדרוש להחלטה הנכונה שלהם, ובמקביל נפעיל את דעת הקהל כדי להסביר כמה רעה התוכנית הזאת שממיטה אסון על החיים השלווים בעמק יזרעאל הכפרי והירוק כפי שאנו מכירים אותו. מדובר בטעות היסטורית שתהיה בכייה לדורות. אפשר וצריך לנצח את המאבק הזה – יש חלופה לנמל התעופה בעמק, העמק הוא חלום, נשמור עליו שלא יהפוך לסיוט. אנו קוראים לממשלה לא להרוס את עמק יזרעאל ההיסטורי שבו אנו חיים בשלווה ובשקט!".

להלן עמדת מטה המאבק

לא יוקם שדה תעופה בין-לאומי בעמק יזרעאל !

משרד התחבורה ומשרד הביטחון החליטו לקדם הקמת שדה תעופה בין-לאומי עבור 7 מיליון נוסעים בשנה ועבור יבוא/יצוא סחורות בשטח בסיס חיל אויר ברמת דוד : מהלך זה אושר בהחלטת ממשלה והוא יקבל ביטוי במסגרת חוק התקציב לשנת 2015. מידע חלקי ומעורפל זה פורסם בתקשורת בעת האחרונה. לפי שעה וכדרכה של הממשלה, נמנעים מאתנו מידע וקיומו של דיון ציבורי ברור ובמלוא השקיפות.

הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, בין אם במגידו ובין אם ברמת דוד, תגרום להרס מוחלט של סביבתנו הכפרית והירוקה. נופי עמק יזרעאל לא יוכלו לשאת פיתוח בעוצמה כה רבה.

ההשלכות אינן מוגבלות לשטח המסלולים, בית נתיבות, מתקני שדה וחניונים. כל העמק יכוסה בכבישי גישה ויציאה(בתוספת לכביש 6 ומסילת הרכבת הנבנים בימים אלה),מחלפי ענק, אזורי תעסוקה ומסחר גדולים כדוגמת אייר-פורט סיטי ליד נתב"ג. כך יוקמו במרחב אזורי שירות גדולים עבור שדה התעופה כמקובל.

השדה איננו מיועד לתושבי הצפון בלבד, הוא ישרת את כל תושבי הארץ ולכן מתוכננת מסילת רכבת מן השרון דרך רמת מנשה(!) בואכם רמת דוד.

מרחב כפרי ירוק יהפוך באחת למרחב אורבני צפוף ומרעיש.
ממשלת ישראל ,ע"י מוסדות התכנון שלה, קבעה בתוכניות מתאר(שהן בגדר חוק) כי העמק יפותח ויטופח כמרקם כפרי ירוק המשמר את מורשתו החקלאית, והנה אותה ממשלה נחפזת שוב ליזום פתרונות דחק לבעיות שעה(טיל חמאס ששיתק את נתב"ג במבצע צוק איתן).

בצדק רב חוששת הקהילה בעמק ובסובב לו מן ההשלכות הסביבתיות של רעש וזיהום אויר. עוצמת רעש המטוסים ,מנסה משרד התחבורה לתעתע בנו, תפחת לכשיוסב השדה הצבאי לשדה אזרחי. אכן רעש של מטוס קרב בשעת הזנקה רב בהשוואה למטוס אזרחי ממריא ואכן תושבי העמק נחשפים לרעש רב הבא בפרקי זמן קצרים שביניהם זמני שקט מלא . עם הפעלת השדה האזרחי נחשף לרעש חזק, קבוע ומתמשך ביום ובלילה במשך 7 ימים בשבוע ובכל ימות השנה.

עמק יזרעאל

רב טיסות השכר המאחרות לנחות והמקדימות להמריא יגיעו לעמק. כוחם הפוליטי של יישובי סובב נתב"ג רב מזה שלנו. אנחנו נספוג את הרע מכל.

זאת ועוד: אנחנו מתקשים להאמין כי חיל אויר יוותר בנקל על רמת דוד. קיימים בעולם שדות תעופה המשלבים שימושים צבאיים ואזרחיים. בסופו של יום נחשף להשפעה סביבתית קשה הנגרמת משני השימושים גם יחד.
ודאי שאיכות האוויר תורע מאד.

מטוס אחד מזהם כמו מאות מכוניות ולכך יש להוסיף תנועה רבה של המכוניות אל השדה וממנו. העמק ,הרים סביב לו, יהפוך, בתנאי מזג אויר מסוימים למלכודת הכולאת בתוכה ריכוז גבוה מאד של אויר מזוהם –אנחנו וילדינו ננשום אותו.

לשאלה בדבר היתרונות הכלכליים שיושגו עם הקמת השדה : אנו בוחרים בחוסן כלכלי השואב כוחו מחקלאות משגשגת, תיירות כפרית ופעילות כלכלית מגוונת בקנה מידה המשתלב היטב בערכיו הטבעיים והאנושיים של מרחב
 העמק שלנו. שדה התעופה הבין-לאומי איננו נמצא על הסקלה שלנו.

אנו מודעים בצורך לאתר מקום ולהקים בו שדה תעופה משלים לנתב"ג אך אנו מתנגדים לאופן קידום השדה המשלים ע"י הממשלה .

יועיל מר ישראל כץ, שר התחבורה, לנמק מדוע איננו מקדם את הקמת השדה בחלופה אחרת ועדיפה : את חלופת נבטים אותה אימץ עד לאחרונה הוא שולל עכשיו בגלל וטו של חיל אויר ואפשר גם וטו של ארצות הברית. והוא עושה זאת תחת מחאה נוקבת ואמיתית של ראשי הרשויות בדרום( באר שבע, דימונה ירוחם ועוד רבים הרואים בהקמת שדה שם ברכה.

ומדוע איננו מקדם את חלופת מפרץ חיפה? הרי יש שדות תעופה המשולבים בנמלי ים. האין זה ראוי שהשדה יוקם בצמוד לעיר ובשטח שרובו ככולו תעשייתי? פרנסי חיפה הנוכחיים דוחפים להקמת השדה בעמק. כך הוא ישרת אותם בעוד אנחנו נהפוך לחצר האחורית של המטרופולין הצפוני.

יועיל השר לנצל הזמן הניתן בזכות קיבולת טיסות עודפת הקיימת עדיין בנתב"ג ולבחון באחריות נושא כה חשוב ורגיש.

בימים אלה מתארגנים יחדיו הנהגות הישובים ותושבים רבים בעמק ובסובב לו, ונערכים למאבק למען שמירה על רוחו של עמק יזרעאל וסגולותיו.

אנו מצפים כי בחזית יעמדו כל ראשי הרשויות במרחב .חלקם כבר הביעו התנגדות נחרצת להקמת שדה תעופה.

למאבק זה יצטרפו ראשי ערי הדרום ותושביו הדורשים הקמת שדה בדרום הארץ, ואזרחי המדינה הרואים בעמק יזרעאל נכס ארצי רב ערך.

מטה הפעולה למניעת הקמת נתב"ג בעמק יזרעאל
פייסבוק :לא לשדה תעופה ברמת דוד  ,  דו"אל : noforap@gmail.com

תגובות

מומלצים