"שאל אותי 7" פרויקט מיוחד בבית החולים כרמל

פרויקט יחודי וראשוני בארץ המופעל בבית החולים כרמל בחיפה, מעודד את החולים לראשונה לשאול את הצוות הרפואי שאלות על מצב בריאותם. הצלחת הפרויקט תעביר אותו ליישום בשאר בתי החולים ברחבי הארץ.

21.12.2009 מאת: פורטל הכרמל והצפון
"שאל אותי 7" פרויקט מיוחד בבית החולים כרמל

כבר שנים שיחזקל מהקריות מבקר בבתי החולים השונים ברחבי הארץ עקב מחלת האוזניים ממנה הוא סובל. עד היום היה רגיל יחזקל שהרופאים והצוות הרפואי שואלים אותו שאלות, הפעם במחלקת אף אוזן וגרון בבית החולים כרמל הוא הופתע כשהצוות המטפל בא אליו עם בקשה מוזרה, בה הוא מתבקש הפעם לשאול את הצוות שאלות.

מול יחזקל התישבה האחות אנסטסיה אסקין מרכזת תחום בטיחות החולה בבית החולים כרמל והציגה לו דף צבעוני שבו מופיעים 7 שאלות אותם מתבקש יחזקל לשאול אותה ואת הצוות הרפואי. השאלות הם:

1.  בשביל מה הטיפול או הניתוח?

2.  מה הם הסיבוכים האפשריים?

3.  אילו בדיקות עלי לעבור ולשם  מה?

4.  מתי וממי אני אקבל הסבר על תוצאות הבדיקות?

5.  אילו תרופות אני מקבל/אקבל?

6.  כיצד אני יכול לתרום למניעת זיהומים?

7.  כיצד אני יכול לשמור על הבטיחות הפיזית במהלך האשפוז?

"בהתחלה הייתי בהלם, שאני אשאל את הצוות הרפואי שאלות? זה נראה לי מוזר" אומר יחזקל, אבל עד מהרה הוא התאהב ברעיון ושאל את האחות והרופאה בפעם הראשונה בחייו שאלות שקשורות לאישפוז ולניתוח אותו הוא צריך לעבור.

"מחקרים בינלאומיים מראים שכתשעים אחוז מהמטופלים כלל אינם מכירים את פרטי הבעיה או המחלה ממנה הם סובלים או את הליך הניתוח שהם צריכים לעבור" מסביר ד"ר אלדר ברקוביץ סגן מנהלת בית החולים כרמל ויו"ר הועדה המוסדית להטמעה של תורת "המטופל כשותף פעיל" בבתי החולים ובקהילה.

"המטרה שלנו לגרום למטופל להיות מודע יותר למהלך האישפוז או הניתוח אותו הוא צריך לעבור וכך להיות רגוע ומוכן יותר" אומר ד"ר ברקוביץ.

ד"ר ויקטור פרחויקי מנהל היחידה לניהול סיכונים ומי שעומד בראש הצוות לניהול והטמעת הפרויקט  "שאל אותי 7"  בבית החולים כרמל אומר כי מדובר בשינוי תפיסה מהותי, "זה לא רק מה אני כרופא צריך לדעת כדי לטפל בחולה כמו שצריך, אלא איך המטופל משתלב והופך להיות שותף בהחלטות ובחוויה הכוללת של טיפול בבית חולים".

"שינוי התרבות במערכת הבריאות, בה המטופל הוא המרכז של האקט הרפואי, מבוסס לא רק על חקיקת חוק (במקרה שלנו חוק זכויות החולה מ- 1996) אלא בשינוי תפיסה הדרגתי ומתמיד לגבי מקום המטופל". מסבירה ד"ר פוריה שחף מנהלת המחלקה לניהול סיכונים בהנהלה הראשית בשירותי בריאות כללית.

"במציאות החדשה המטופלים מצפים להתייחסות והקשבה מלאות במשך 100% מהזמן, להסברים מפורטים ומלאים בגובה עיניים ובשפה מובנת להסברים המלווים את כל מהלך האישפוז" מעדכנת ד"ר שחף.

את יחזקל ששוכב במחלקת א.א.ג הפרויקט הזה ממש משמח: "ישנם הרבה אנשים מסוגרים שמתביישים או חוששים לדבר עם הצוות הרפואי, אבל עכשיו שמעודדים אותי לשאול, זה עוזר לי מאוד להוציא הכל החוצה." אומר יחזקל, "אני מרגיש ובטוח שהפרויקט הזה יעשה רק טוב, כבר עכשיו הבנתי כמה דברים לגבי הניתוח שאני אמור לעבור שעד עכשיו לא הסבירו לי בשום מקום, ופה בבית החולים כרמל עם הפרויקט החדש הבנתי את הכל ואני מרגיש שותף ואחראי למצב שלי".

הפרויקט "שאל אותי 7" פועל כבר בהצלחה מספר חודשים כפיילוט במחלקת א.א.ג. בבית החולים כרמל, הפרויקט פועל בעברית ברוסית ובערבית, ולאור ההצלחה הוא יועבר למחלקות נוספות בבית החולים ויועבר בהדרגה להטמעה בשאר בתי החולים של הכללית ברחבי הארץ.

תגובות

מומלצים