תריס של תקווה

בשורה לנזקקים לניתוח בבלוטת התריס, שיטת ניתוח חדשנית לראשונה בישראל בבית החולים כרמל, צלקת זעירה בצוואר במקום חתך גדול, פחות כאבים ואפשרות ללכת הביתה ביום הניתוח.

05.07.2011 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תריס של תקווה

5 מנותחים ראשונים בישראל נותחו החודש בהצלחה בשיטה הניתוחית החדשה (MIVT ) בבית החולים כרמל והלכו הביתה בתום מספר שעות של השהייה.

בישראל מנותחים בשנה לא פחות מכ- 6,000 חולים כתוצאה מגידולים והפרעות בתפקוד בלוטת התריס ובלוטת יותרת התריס. בשיטה המקובלת כיום  כדי להגיע לגידול בבוטה בצוואר מבוצע חתך גדול באורך של 6-8 ס"מ המשאיר צלקת גדולה ומכוערת, מצריך אישפוז, טיפול ארוך יותר נגד כאבים סכנה לזיהומים ועוד.

את השיטה החדשה הביא לארץ פרופ' איתן שילוני מנהל המחלקה כירורגית ב' בבית החולים כרמל.

"מטרת השיטה החדשה היא לאפשר תוצאה קוסמטית טובה עם פחות סיבוכים והחלמה מהירה" מסביר פרופ' שילוני
בשיטה החדשה מבוצע חתך זעיר באורך של כס"מ בבסיס הצוואר ובעזרת מצלמת וידאו מתקדמת המנתח רואה בהגדלה את הגושים החשודים ואו הסרטניים על מסך הודיאו בחדר הניתוח ומבצע את כריתת הגושים וסגירת כלי הדם באמצעות לייזר.

"בגלל החתך הזעיר בגישה הזעיר פולשנית אין כמעט כאבים לאחר הניתוח והחולה לא נזקק לתרופות משככות כאבים חזקות" מעדכן פרופ' שילוני.

ההתאוששות מהניתוח הינה מהירה ביותר והמנותח יכול להשתחרר הביתה כבר ביום הניתוח.לאחר מספר שבועות גם הצלקת הקטנה כתוצאה מהניתוח נעלמת לחלוטין. בשיטת הניתוח החדשה ניתן לנתח גושים חשודים, גידולים סרטניים וגם גידולים לא סרטניים.

בלוטת התריס (התיארואיד) הינה בלוטה הממוקמת בצוואר ואחראית באמצעות הפרשת הורמון התירוקסין על חילוף החומרים בגוף.

בלוטת יותרת התריס (הפארה-תיארואיד) מפרישה את הורמון ה PTH ואחראית על ויסות הסידן בגוף. פעילות יתר של הבלוטה יכולה להוביל לאוסטאופרוזיס (בריחת סידן) ברמה קשה וליצירת אבני כליה.

כדי ללמוד ולהחיל את השיטה החדשה בישראל, הזמין פרופ' שילוני לחדר הניתוח בבית החולים כרמל את מפתח השיטה פרופ' פיירו מיקולי מאוניברסיטת פיזה שבאיטליה. בהדרכה לשיטת הניתוח החדשה נכחו רופאים בכירים מהמחלקה הכירורגית, רופאי מחלקת א.א.ג בניהולה של ד"ר אילנה דואק ומנתחים ורופאים בכירים מבתי חולים נוספים ברחבי הארץ.

פרופ' מיקולי שפיתח את הגישה הזעיר-פולשנית החדשה בעזרת וידאוסקופיה נחשב לאחד הכירורגים המובילים בעולם בניתוחי צוואר, בניתוחים של תירואיד ופארא תירואיד והוא היה אורח של מחלקה כירורגית ב' במרכז רפואי כרמל.

"אני מקווה שבעזרת השיטה החדשה נצליח להקל על סיבלם של החולים והמנותחים ולאפשר להם חזרה מהירה לשגרה ללא צלקת כמעט וללא כאבים" אומר פרופ' שילוני, "הציוד הניתוחי המיוחד לצורך הניתוחים החדשים כבר נרכש אצלנו בבית החולים כרמל ואנחנו נערכים להתחיל לנתח בשיטה החדשה כבר בתקופה קרובה" מסכם פרופ' שילוני.

בתמונה: צוות המנתחים פרופ' שילוני ופרופ' פיירו במהלך הניתוח הראשון בבית החולים כרמל. צילום אלי דדון.

תגובות

מומלצים