יותר עוני בפריפריה ובישובים ערבים

מחקר חדש הבודק את יישום המלצות ה-OECD בישראל מצא כי: "צעדי ממשלת ישראל בכיוון חיובי אך חסרי משמעות להקטנת הפערים וצמצום העוני"

06.07.2011 מאת: פורטל הכרמל והצפון
יותר עוני בפריפריה ובישובים ערבים

מספר העובדים גדל אבל מרביתם מצויים בתחתית התפלגות ההכנסות: יש הרבה יותר עובדים עניים.

בהינתן הצעדים שננקטו לא צפוי לחול שום שינוי בתחום הפערים החברתיים אלא אם הממשלה תשנה כיוון, תקבע יעד לצמצום העוני ותפנה לכך משאבים.

"ניתן יהיה לראות שינוי במגמה בטווח הקצר והבינוני, רק אם הממשלה תחליט לצמצם את תחולת העוני לפני תשלומי העברה ב-25% נפשות בחמש השנים הקרובות. במידה שהממשלה תעמוד ביעד זה יחולצו כחצי מיליון נפשות מתחת לקו העוני.

"מרכז מאקרו לכלכלה מדינית וקרן פרידריך אברט מפרסמים היום (7.7.11) דו"ח חדש הבודק את המלצות ה-OECD לגבי ישראל ויישומן על ידי הממשלה. המחקר יוצג היום בכנס במסגרת פרויקט "זכרון יעקב", וייערך סביבו  דיון מומחים בהשתתפות  ד"ר דניאל גוטליב, פרופ' אפרים צדקה, ד"ר דוד קליין ובכירים נוספים.

בחודש מאי 2010 פרסם ארגון ה-OECD סקירה נרחבת של שוק העבודה והמדיניות החברתית בישראל. סקירה  זו כוללת מספר רב של המלצות שמטרתן להפוך את ישראל לחברה הוגנת יותר, לשמור על קצב צמיחה מהיר ולהקטנת הפערים ביחס לשאר מדינות הארגון. המחקר, שמטרתו הינה לבדוק האם וכיצד מיישמת ממשלת ישראל את המלצות הארגון, התבסס על מקורות מידע ממשלתיים, נתוני הלמ"ס, המוסד לביטוח לאומי, מקורות אקדמאיים, סימולציות ועוד.

עיקרי ממצאי המחקר:
• הממשלה ביצעה צעדים חלקיים בעקבות המלצות אלו.
• בעקבות הצעדים חלו שינוים, במיוחד בשוק העבודה.
• העלות התקציבית של הצעדים שהממשלה מציעה היא כ-4.9-5.5 מיליארד ₪, אולם נדרשת השקעה נוספת של כ-8.7-12.3 מיליארד ₪, על מנת לשנות את תחולת העוני באופן משמעותי.
• אמנם מספר העובדים גדל אבל מרביתם מצויים בתחתית התפלגות ההכנסות: יש הרבה יותר עובדים עניים.
• בהינתן הצעדים שננקטו לא צפוי לחול שום שינוי בתחום הפערים החברתיים אלא אם הממשלה תשנה כיוון, תקבע יעד לצמצום העוני ותפנה לכך משאבים.

המלצות אשר לא זכו לכלל התייחסות או זכו להתייחסות מועטה בלבד ע"י הממשלה

• פיקוח יעיל יותר על ישום פנסיית החובה והגברת הענישה בקרב מעסיקים שאינם מקפידים על כך.
• עידוד יציאה לעבודה בקרב אוכלוסיית הנכים.
• הגדלת הייצוג של המיעוט הערבי בסקטור הציבורי ומתן העדפה במכרזים ממשלתיים לחברות המקפידות על תעסוקה שווה והוגנת לכלל האוכלוסייה.
• הוספת מנגנון שנועד להעניק לעובדים הזרים אישורי שהייה קבועים כנהוג בשאר מדינות ה-OECD והסדרת ערוצי הגירה וקביעת מדיניות הגירה ברורה.
• הגמשת התנאים לקבלת דמי אבטלה וביטול הקריטריון על בעלות רכב בקבלת הבטחת הכנסה.

רובי נתנזון, מנכ"ל מרכז מאקרו, אומר בתגובה לממצאים כי: "צעדי ממשלת ישראל אמנם בכיוון חיובי אך חסרי משמעות להקטנת הפערים וצמצום העוני. נדרשת השקעה נוספת של כ-8.7-12.3 מיליארד ₪, על מנת לשנות את תחולת העוני באופן משמעותי. ניתן יהיה לראות שינוי במגמה בטווח הקצר והבינוני, רק אם הממשלה תחליט לצמצם את תחולת העוני לפני תשלומי העברה ב-25% נפשות בחמש השנים הקרובות. במידה שהממשלה תעמוד ביעד זה יחולצו כחצי מיליון נפשות מתחת לקו העוני."

ההמלצות שנבדקו במחקר:
פריסה ארצית של התוכנית "מס הכנסה שלילי", הסרת חסמים לעבודה עבור קבוצות מיעוטים בעזרת השקעה בחינוך, אכיפה אפקטיבית של חוקי התעסוקה, שינוי המדיניות בסוגיית גיוס בני ישיבות, והפטור משירות בצה"ל הניתן להם ובפרט ביטול ההתניה הכורכת את הפטור משירות צבאי במסגרת לימודים שאינה מאפשרת השתלבות מלאה בשוק העבודה, הפחתת העמלות שגובות חברות תיווך לגיוס עובדים זרים, בין היתר על ידי הסכמים בילטראליים לגיוס כ"א זר, העדפת תעסוקה זרה ממדינות שכנות כמו תושבי הרשות על פני עובדים ממדינות רחוקות, הרחבת המדיניות האקטיבית בשוק העבודה, השתתפות של המדינה בהפרשות לפנסיה לעשירונים התחתונים ומימון ההשתתפות על ידי ביטול הטבות המס על הפקדות לחיסכון פנסיוני, העלאת גיל הפרישה של נשים והשוואתו לגיל הפרישה של גברים (67), הקשחת התנאים להעסקת עובדים זרים, פיתוח מואץ של התשתיות (כבישים ותחבורה ציבורית) בפריפריה ובישובים ערבים, יישום המלצות ועדת גולדברג, נקיטת צעדים לשיפור רמת החינוך וההכשרה המקצועית בקרב המגזר הבדואי.

תגובות

מומלצים