מי מחלק את כספי התרבות לדרוזים ולצ'רקסים?

תחקיר מיוחד מגלים בו שהכספים המועברים למחלקה לתרבות דרוזית וצ'רקסית היא אפס לעומת האחרים. איך מצילה השרה לבנת את המצב?

01.06.2012 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מי מחלק את כספי התרבות לדרוזים ולצ'רקסים?

לאחר שבדקנו מה קורה בפועל במחלקת התרבות הדרוזית והצ'רקסית. מי מונה לחלק את הכספים ומי הסמיך אותם למי לתת ולמי לא לתת את המעט מהתקציבים, פנינו בשאילתא למשרד התרבות ובקשנו את התערבותם בעניין, זה היה עוד לפני חג פסח השנה.

מישהו במשרד התרבות החליט לחסל את התרבות והפעילות הדרוזית בעיקר ולהעביר את הכספים לרשויות המקומיות, מין הטבה רק תעריכו את השרה שעושה למענכם, ברשות יהודית לעולם דבר כזה לא יכול לקרות מישהו הוציא צו חיסול לתרבות הדרוזית.

תמונה לדוגמהאור דורון דוברת משרד התרבות והספורט התייחסה לפניה והחלה בתשאול המעורבים בדבר לפי בקשת המשרד יש להמתין עד גמר הבדיקה, המשכנו לתחקר את הסוגייה, היו  כאלה ראשי מועצות שספרו לנו שהתקשרו ממשרד התרבות ושאלו כל מיני שאלות בעניין בקשתנו, אבל הזמן הולך ואוזל ולא ניתן עוד להמתין לתשובה בעניין ממשרד התרבות.

בדקנו והשווינו את העמותות שעוסקות בתרבות במגזר הדרוזי לעומת במגזר המיעוטים הערבים בישראל, עמותה בנפח גודל קטן פי 3 מתיאטרון מסודר שפועל במגזר הדרוזי מקבלת תקציב מנופח לעומת העמותה הדרוזית.

תקציב לתרבות במגזר הדרוזי הוא תקציב נמוך מאוד אם מחלקים לפי גודל האוכלוסייה. המחלקה לתרבות דרוזית צריכה להיות מתוקצבת בסכום 8 מיליון ₪ אך בפועל ונכון להיום התקציב שלה הוא רק 3 מליון ₪?.

למה במחלקות לתרבות דרוזית עדין אין קריטריונים מקצועיים ושוויוניים?

לימור בעוספיהמבדיקה עולה כי בגלל שאין קריטריונים מקצועיים ושוויוניים במחלקה לתרבות דרוזית  השיקולים וההמלצות לחלוקת כספי התמיכה של האחראי על המח' לתרבות דרוזית וחברי המדור הן לא לפי קריטריונים מקצועיים ושוויוניים. ומהתחקיר עולה כי ההמלצות שלהם לועדת התמיכות לא נובעות מתוך שיקולים ענייניים ומקצועיים, לא מתבססות על עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה, אלא נובעות מתוך שיקולים אחרים.

מהתחקיר עולה כי צריך לבדוק אם יש יחס מיוחד וקשר ישיר בין חברי המדור לבין חלק מחברי העמותה שמקבלים תמיכה על סמך המלצות של חברי המדור.

למשל אנו מגלים שחבר במדור שתמך במתן תמיכה לעמותה מסויימת פתאום מופיע פרסום לאותה עמותה בעיתון שלו האם זה כשיר ודרך במקרה?.

השאלות רבות.

מהתחקיר עולה כי צריך לבדוק האם חברי המדור ממליצים על תמיכה גדולה לעמותות מסוימות ע"מ שישמשו צינור להעברת כספים לעמותה אחרת שאין לה ניהול תקין.

האם זאת מדיניות המשרד שחברי המדור ממליצים לתמוך ברשות מקומית בסכומים גדולים על חשבון מוסדות תרבות עצמאיים? בכפרים הדרוזיים ניצלו חלק מהכספים לפסטיבלים שלא הניבו דבר וחבל שהכסף הזה לא הושקע בתיאטרון ובפעילויות אומנותיות למען ילדי הכפרים.

להמחשהבתחקיר שלנו עולה  חוסר תיאום בין בכירי מינהל תרבות המנכ"לית וראש מינהל תרבות לבין ראש המחלקה וחברי המדור, וחוסר ידע במה שקורה במחלקה הדרוזית. עולה גם שאין מעקב מקרוב אחרי הדיווחים של ראש מחלקת תרבות דרוזית ע"מ לאמת את הדיווחים.

תמיכה צריכה להינתן על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים וללא הבדל לרבות באשר לגזע דת או קבוצה דתית לאום השקפה או השתייכות מפלגתית. אך מהתחקיר שלנו עולה כי יש תחושה, לא בלתי מבוססת כי חלוקת התמיכות על ידי המדור לתרבות דרוזית במינהל תרבות נעשית ללא קריטריונים מקצועיים אובייקטיבים ויוצרת קיפוח בלתי סביר ובלתי צודק בין מוסדות תרבות במגזר הדרוזי לבין מוסדות תרבות במגזר הערבי.

מרשימה שנבדקה באתר של המשרד התרבות עולה שמוסדות תרבות במגזר הערבי מקבלים פי שניים  או שלושה יותר ממוסדות תרבות במגזר הדרוזי.

איך זה שמוסדות תרבות במגזר הערבי מקבלים תמיכה יותר גדולה ממוסדות במגזר הדרוזי למרות שהיקף הפעילות האומנותית והעניינית של מוסדות התרבות במגזר הדרוזי ברוב המקרים גדולה מהיקף הפעילות האמנותית והעניינית ממוסדות התרבות במגזר הערבי.

מהתחקיר שלנו עולה כי מוסדות התרבות במגזר הדרוזי מקופחים לעומת המוסדות במגזר הערבי רק בגלל שהם מוגדרים כדרוזים וזאת מסקנה שמנוגדת ומבטלת חוק יסוד הזכות לשוויון.

מהתחקיר שלנו עולות טענות קשות שמצביעות שיש לבצע מידית בדיקה מקיפה בנושא.

מה בדיוק עושים 6 חברי הכנסת הדרוזים שהדרוזים מקבלים רק 3 מליון ש"ח לעומת המיעוטים בישראל שמגיעים ל12 מליון שנתי.

את התחקיר שלנו מעבירים לטיפול בית הליכוד הדרוזי בירכא אולי הם יוכלו לעשות מה שלא יכולים לעשות 6 חברי כנסת דרוזים.

תזכורת לביקור השרה לבנת בתיאטרון אלניקאב בעוספיה בשנה שעברה תחת הכותרת "פוליטיקאיים על במת תיאטרון אלניקאב".

סרטונים

{YouTubeVideo id=SZskUmZcMeQ}

{YouTubeVideo id=IciVqK1ExJw}

תגובות

21. חורפש לפני 12 שנים
ועדת חקירה
20. דרוזי ישראלי לפני 12 שנים
להפריד כספי התרבות הדרוזית מהערבית!!!
19. לא מתעסק יותר באומנות לפני 12 שנים
איפה אנשי התרבות
18. ארז חביש עו"ד לפני 12 שנים
חלקת כספים ומאבק ציבורי
17. אחמד לפני 12 שנים
כל הכבוד לפורטל הכרמל
16. מציאותי לפני 12 שנים
מה שיתנו לחינוך תקציבים???
15. רמי לפני 12 שנים
הגיערמי גביע הזמן
14. אבו רוכן לפני 12 שנים
מה עושים חברי הכנסת
13. עוסק באומנות ותרבות לפני 12 שנים
אנחנו לא רציניים בכלל
12. ואחד לפני 12 שנים
ירכא
11. דרוזי לפני 12 שנים
כתבה לעניין
10. איש תרבות לפני 12 שנים
כל הכבוד לאתר הזה
9. תושב לפני 12 שנים
דרוזים בישראל מקופחיפ
8. ארז חביש- יו"ר עמותת ירכא ההתנ לפני 12 שנים
ירכא
7. עספאני לפני 12 שנים
צריך לחקור את חלוקת הספים
6. זיד אסעד לפני 12 שנים
בשם חברי בית הליכוד הדרוזי
5. בכיר לפני 12 שנים
טוב מאוד שהעלתם את הנושא
4. אמין לפני 12 שנים
מישהו בדק אם התוכנית הרב שנתית בוצעה במלואה?
3. תושב הכרמל לפני 12 שנים
למספר 2 המתחזה
2. עובד ברשות לפני 12 שנים
בזבוז כספי התרבות
1. דלואני לפני 12 שנים
זה דבר ברור מאליו

מומלצים