ד"ר רפיק מאוניברסיטת חיפה הועלה לדרגת פרופסור

ועדת המינויים באוניברסיטת חיפה החליטה להעלות את הד"ר רפיק אברהים לדרגת פרופסור בתחום חקר המח ונוירופסיכולגיה.

01.02.2013 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ד"ר רפיק מאוניברסיטת חיפה הועלה לדרגת פרופסור

ד"ר רפיק אברהים, מומחה לנוירופסיכולוגיה, מרצה וחוקר בתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית ומדעי המוח במרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח של לקויות למידה באוניברסיטת חיפה, הועלה לדרגת פרופסור.

פרופ' רפיק אברהים, נחשב לדמות אקדמית בולטת ומוכרת בארץ ובעולם והטביע את חותמו בתחום מחקר ייחודי של הפסיכולוגיה הקוגניטיבית וחקר המוח. פרופ' אברהים נחשב מומחה מוביל בחקר התהליכים הקוגניטיביים המעורבים בזיהוי חזותי ושמיעתי של מילים, עיבוד שפה דבורה ורב לשוניות עם דגש על עיבוד השפה הערבית  ו"דגלוסיה". בשנים האחרונות מתמקד פרופ' אברהים בעיקר בפעילות שני חצאי המוח, עם דגש על הבדלים  אינדיווידואליים בצידיות (לטרליזציה) והבסיס הנוירופסיכולוגי של קריאה בשפה הערבית.

בנוסף, פרופ' אברהים עוסק בתחומי דעת אחרים כמו: מחקר קליני על ליקויים בעקבות פגיעות ראש, וחקירת ההיבטים התרבותיים והשפעתם על תופעות כמו אופן החשיבה (טקסונומית לעומת תמטית), קבלת מבטא זר, שליטה בשפה שנייה ותפוצת מחלות (פרקינסון). בנוסף מתעניין בהשפעת המעבר בין שפות על עיבוד נומרי הקשורה בתופעת ההיפוך.

דר רפיק

על בסיס מחקריו פיתח פרופ' אברהים מודלים ספציפיים לייצוג של שפות במוח  אצל האנשים הרגילים והסובלים מליקויים התפתחותיים או בעקבות נזק מוחי. מחקריו של פרופ' אברהים פורסמו בכתבי עת מובילים בעולם כגון:  Neuropsychology , Journal of Experimental Psychology ו- Brain Topography  , ובחלק מעבודותיו מצאו עניין עיתונים חשובים ובעלי השפעה אשר נתנו להן במה כגון- CNN ، BBC ، USA Today , Pravda   ו-Science Daily.

פרופ' רפיק אברהים סיים את לימודי התיכון בבית ספר "עיוני" בנהריה ולאחר מכן שירת שנים רבות בצבא סדיר וקבע כקצין קרבי, מילא תפקידי פיקוד רבים והשתחרר בדרגת רס"ן. לאחר השירות למד והעמיק בתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית, עד לקבלת הדוקטרוט מהאוניברסיטה העברית.

את מחקר הדוקטורט ביצע פרופ' אברהים במעבדה לאלקטרופיזיולוגיה קוגניטיבית בהנחיית הפרופ' שלמה בנטין (חתן פרס ישראל בתחום הפסיכולוגיה לשנת 2012). את תקופת הפוסט-דוקטורט הוא בילה במכון לעיבוד מידע וקבלת החלטות (מעמק"ה) בניהולו של פרופ' אשר קוריאט (חתן פרס ישראל לשנת 2002) תוך שיתף פעולה עם פרופ' זוהר אביתר מהמחלקה לפסיכולוגיה.

בנוסף להתעמקות במחקר השלים פרופ' אברהים את התמחותו בנוירופסיכולוגיה קלינית הכוללת אבחון וטיפול בעקבות ליקויים קוגניטיביים התפתחותיים ובעקבות פגיעות מוח.  לאחר הפוסט-דוקטורט ובמשך מספר שנים עבד כנוירופסיכולוג קליני בכיר ביחידה לנוירולוגיה קוגניטיבית במרכז הרפואי "רמב"ם" ושם צבר לו פרופ' אברהים מוניטין ארצי ובינלאומי רב בתחום הקליני והמחקרי. באותה תקופה פיקח גם על התחנה לשירותים פסיכולוגיים באזור מגוריו (כסרא-סמיע).

פרופ' רפיק אברהים היה מהיוזמים להקמת תוכנית להתמחות באיבחון וטיפול בלקויות למידה של דוברי השפה הערבית ויחידה לחקר הבסיס המוחי של עיבוד השפה הערבית במכרז ספרא לחקר המוח באוניברסיטת חיפה.  במסגרת יחידה זו פרופ'  אברהים מנחה לעשרות סטודנטים לתואר מוסמך ולדוקטורט, פרסם עשרות מאמרים מדעיים בכתבי עת מובילים בעולם והשתתף בעשרות כנסים בעולם. מחקר שערך פרופ' אברהים באוניברסיטת חיפה ומרכז רפואי רמב"ם על פגועי מוח שופך אור על הדרך בה מיוצגות שפה ראשונה ושפה שנייה במוח של אדם הדובר שתי שפות (דולשוני).  בהקשר של השפה הערבית פרופ' אברהים הוכיח במתודולוגיה מתקדמת שהפער הקוגניטיבי בין שתי צורות השפה (מדוברת וכתובה) דומה לפער בין שפת אם לשפה שנייה.

ממצא זה מסביר בהחלט חלק מהקשיים האובייקטיביים בהם נתקל תלמיד הדובר ערבית בבואו ללמוד לקרוא בשפה שהוא לא מדבר בה ביום יום. על פי ממצאי מחקר חדש שנערך יחד עם פרופ' אביתר נמצא שהמעורבות המוחית של שני חלקי המוח בעת עיבוד שפות כתובות תלויה במבנה הלשוני והגרפי של שפות אלו. מבחינה זו לדוברי ערבית כשפת אם קשה יותר לקרוא בערבית בהשוואה למי ששפת האם שלו היא עברית או אנגלית,  מכיוון שקיימת חלוקת פעילות מוחית שונה בין שני חלקי המוח בזמן עיבוד השפה ביחס לשפות העברית והאנגלית, לדברי פרופ' אברהים.

במחקר המשך אותו הובילו פרופ' אוסייד חטיב וד"ר היית'ם טאהא ובשיתוף פעולה עם פרופ' אברהים התקבלו ממצאים המוכיחים כי קיימת השפעה של מחוברות הכתב בשפה הערבית על פעילות המוח בעת קריאה.

בהקשרים של קביעת מדיניות חינוך ותמיכה בתהליכי למידה , פרופ' אברהים תורם תרומה חשובה. הוא מעורב בפיתוח שיטות לימוד והערכה לאוכלוסייה תקינה ולאוכלוסייה עם לקויות  וזאת דרך מחקריו המתמקדים ברכישת הקריאה בערבית ובהשפעת הדיגלוסיה על התפתחות שפה והחישוב (עיבוד המספר) ובמדידה והערכה הישגית בתחומים אלו ודרך חברותו במספר ועדות במשרד החינוך ובאקדמיה למדעים.. פרופ' אברהים יושב במספר ועדות מקצועיות וועדות ייעוץ שונות של משרד החינוך (כגון לוועדות מקצועיות המטפלות בנושאים חשובים כמו לקויות למידה בשפ"י), והרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה), ומעורב במיזמי הערכה בבתי ספר.

במסגרת התרומה בהקשר של בחינה מחקרית ומושגית של תוקף המדידה וההערכה במסגרת רפורמות חינוכיות, ושל התועלת המופקת מהן, פרופ' אברהים הוביל מחקר ארצי שמטרתו בחינה מחודשת של  נושא הגינות הבדיקות הסטנדרטיות הנערכות בסולם ציונים גבוה כמו בבחינה הכניסה הפסיכומטרית  לאוניברסיטאות (מכפ"ל) בערבית. ממצאי המחקר הוכיחו כי הבדלים ברמת המיקרו בתהליך הקוגניטיבי של קריאה יכול להסביר את ההבדלים ברמת המקרו בתוצאות המבחנים.

בתחום הבריאות הציבורית, פרופ' אברהים משתתף בועדות אחרות במשרד הבריאות כגון ועדות הקשורות בתפוצת מחלות במגזר הערבי כגון אפלפסיה, פרקינסון, ובשלטון המקומי כגון ועדה לשעת חירום.

פרופ' אברהים נבחר בגיל בן 47 להיות איש השנה במחקר האקדמי במגזר הערבי לשנת 2010 כאות הערכה על הישגיו המדעיים.

פרופ ' אברהים הינו תושב כפר-סמיע בגליל,  נשוי לויולט ולו  4 ילדים, רוזלין (20 שנים), אניס (19 שנים), ג'יהאן (15 שנים) ודניאל (12 שנים).

מערכת פורטל הכרמל מברכת את פרופ' רפיק אברהים על המינוי ומאחלת בהצלחה תמיד.

תגובות

18. ח'תאם דראושה -סטודנטית מהחוג ל לפני 11 שנים
פרופסור רפיק
17. זאהר עאמר לפני 11 שנים
חורפיש
16. תלמידה דרוזית לחינוך מיוחד לפני 11 שנים
אנושות
15. חלבי לפני 11 שנים
סטודנט דרוזי בטכניון
14. زيدان לפני 11 שנים
الى الامام
13. כרמליה לפני 11 שנים
אדם מודל לחיקוי
12. אבו שכיב ,מזיד עבאס לפני 11 שנים
כולנו מתגאים,בפרופ" ,רפיק אברהים.
11. דלאוויה לפני 11 שנים
כל הכבוד
10. מוניר לפני 11 שנים
גאבה לעידה הדרוזית
9. עספאויי לפני 11 שנים
מברוק
8. דר אמין זידאן לפני 11 שנים
עבודת נמלים ושקדנות משתלמת
7. אמאל אבו פארס לפני 11 שנים
אנחנו גאים בך פרופ' רפיק
6. סטודנטית דרוזית לפני 11 שנים
מ-צ-מ-ר-ר
5. لينا לפני 11 שנים
مبروك
4. 164 לפני 11 שנים
כל הכבודד !!
3. אריג׳ אבראהים לפני 11 שנים
גאווה לעידה ולמשפחת אבראהים
2. נ' קדור לפני 11 שנים
כן ירבו
1. האני מרזוק לפני 11 שנים
מודל לחיקוי

מומלצים