האם וגיה ורפיק יקחו חלק במאבק הגז בחגית?

ביום ג' 12/11/2013צפויה המועצה הארצית לדון בתכנית המתאר ההרסנית להקים מתקני הגז בחגית, במשך כל התקופה הרבה דיברו ולא עשו כלום, חוץ מחברי העמותה להגנה על האדמות, זה הזמן להתגייס למען הכרמל שלנו.

10.11.2013 מאת: פורטל הכרמל והצפון
האם וגיה ורפיק יקחו חלק במאבק הגז בחגית?

מאז חשפנו פה בפורטל הכרמל את הכוונה לבנות מתקני זיקוק גז באתר חגית, הרבה הביעו נכונות לקחת חלק ולעזור, אחרים השתתפו בהפגנות ובכל האירועים של מטה המאבק, וזה יאמר לזכותם של חברי העמותה להגנה על האדמות בכרמל ובראשם חליל חלבי ופהמי חלבי, וכעת הגיעה שעת המבחן, להתלכד ולמנוע את הגזירה.

ראש מועצת עוספיה וגיה כיוף וראש מועצת דלית אל כרמל רפיק חלבי שהביעו רצון בעבר לעזור במאבק צריכים היום לעמוד ולדחוף את העגלה ולגרום לנציג הדרוזי של פורום ראשי הרשויות להיות נוכח בועדת התכנון ולעצור את המהלך המתוכנן.

מטה המאבק בחגית בפנייה לחברי מועצה ארצית ושרים שלא להרוס את הכרמל

איציק קיזמכר ממטה המאבק כרמל מנשה: "ביום ג' 12/11/2013, צפוייה המועצה הארצית לדון בתכנית המתאר ההרסנית להקים מתקני זיקוק גז גולמי בכרמל ליד חגית ובעמק חפר ובצנרת גז גולמי ותזקיקי גז נפיצים בצנרת שיעברו ליד ישובי חוף הכרמל ועמק חפר.

היכנסו לאתר השדרה, ובלחיצה אחת שילחו מייל לשרים ולחברי המועצה הארצית, כדי שיבינו שכולנו חרדים לחיי משפחותינו ולסביבה.
נא הפיצו את הקישור במיילים ובפייסבוק לכל מי שאפשר".

היכנסו לכתובת המצורפת, ורישמו את שימכם האמיתי והמייל שלכם. ניתן לשנות את נוסח המכתב ואת כותרתו. הכתובת היא:

עוצרים את ההחלטה הצפויה להקים מתקני גז יבשתיים!

שולחים עכשיו מייל לחברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה ולשרי הממשלה בקריאה להקים את מתקני הגז על אסדות צפות מרוחקות בלב הים.
http://www.hasdera.org.il/group_messages/61.htm

נוסח המכתה שישלח:

"בדיון הקרוב של המועצה הארצית לתכנון ובנייה שיתקיים ב- 12.11.13, צפויה להתקבל החלטה סופית לגבי מיקום מתקני הטיפול של הגז הטבעי מהמאגרים

דיון זה נקבע לאחר שבמהלך שלוש השנים האחרונות, מדינת ישראל, מנסה לכפות בצורה דורסנית, לא הגיונית ולא אחראית, את הקמתם של  המתקנים בתוך ריכוזי אוכלוסייה ברחבי הארץ  כאשר המטרה היא לאשר סופית את הקמת מתקני הגז  בשני האתרים שנבחרו   - האחד בעמק חפר והשני בכרמל הדרומי ליד ישובי כרמל מנשה ויקנעם, כשצינורות הגז הגולמי הנפיץ יעברו דרך יישובי חוף הכרמל ועמק חפר.

ההחלטה בנושא  היא החלטה  הרת גורל למדינת ישראל מכיוון שהיא תשפיע עמוקות  על הביטחון והבריאות של רבבות אזרחים,  על  הסביבה,  הכלכלה והחברה הישראלית בדורות הבאים.

אני פונה אליך בבקשה אישית לעצור את ההחלטה ולקדם את הפתרון המתבקש: הקמת מתקני הגז על אסדות צפות מרוחקות כמקובל בעולם המערבי! הנאור

ב- 3.10.2010 קבעה  המועצה הארצית  בפרוטוקול 524  שהמדינה  תבחן את  האופציה הימית  ורק אם יוכח  שיש צורך בתשתיות יבשתיות  הן  יבחנו  בתסקיר תוך כוונה לצמצם את היקפן.

למרות זאת, המועצה הארצית פעלה בניגוד מוחלט להחלטה שהיא עצמה קיבלה:

פסלה  את  האופציה הימית  המרוחקת  כלאחר יד  ובמקומה החליטה להקים   פלטפורמות ענק בחופים שיתחברו ברשת צינורות למפעלים היבשתיים ובניגוד מוחלט לרוח ההחלטה  שהתחייבה לה- השאירה ליזמים  "גמישות תכנונית" לקבוע את גודל השטחים היבשתיים .

ברור לכל בר דעת שמתקני הגז יהפכו ליעדים אסטרטגיים ודאיים בכל עימות צבאי ובשגרה  בשל נפיצותם וחיוניותם למדינה, אבל למרות זאת  גופי התכנון מאפשרים ליזמים להקים מפעלי ענק תוך התעלמות מוחלטת  מהסכנות האמיתיות שמהווים  מפעלים אלו לאדם ולסביבה.

בשל החשש מפגיעה מכוונת במתקני הגז הנפיצים במדינה כמו שלנו, אנו דורשים שהמשרד להגנת הסביבה יבחן גם תרחישי קיצון ביטחוניים וידרוש לבחון לעומק את החלופה המרוחקת ביותר הקיימת- חלופת האסדה הצפה - . FPSO

המועצה הארצית מתחמקת מלבחון את חלופת האסדה הצפה בתואנות שווא ושיקולים זרים כמו  הקביעה  של המתכנן הראשי של  התכנית,  גדעון לרמן הטוען  ש"מתקנים יבשתיים אמינים יותר" אבל  לא טורח להוכיח את טענתו  כי לדבריו: "לא ניתן  לקבל מיידע כמותי על תקלות באסדות בים  מאחר שזהו מיידע  מסחרי סודי של חברות המוצג אך ורק לרגולטורים הרלוונטיים. לגבי אסדות לטיפול מלא-  עדיין לא נצבר כל ניסיון בתחום לגביו ניתן לנתח אמינות" - טיעונים שניתן להפריכם בקלות היות והאסדה הצפה פועלת בהצלחה רבה מאז שנות ה- 70 של המאה הקודמת... (פרוטוקול ועדת עורכים - תמ"א 37/ח'- מיום 27.10.11  עמ' 2)

אפילו היזמים, חברת נובל אנרג'י ושותפותיה בקידוח לוויתן כבר הגיעו למסקנה שהפתרון הטכנולוגי המהיר והזול יותר הוא טיפול מלא  של הגז בים על אסדה צפה. נובל  הוציאה מכרז לבניית האסדה  וממתינה לאישור הממשלה אבל בו זמנית,  נוצר מצב אבסורדי בו גופי התכנון בארץ מנסים לאשר  החלטה על הקמת המתקנים היבשתיים  משיקולים זרים ובאופן תמוה.

בעזרת הטכנולוגיה של האסדות הצפות ניתן לחבר את כניסת הגז לארץ תוך שנתיים- שלוש בניגוד למתקנים יבשתיים שמשך בנייתם 4-5 שנים  במקרה הטוב, בלי לקחת בחשבון עיכובים של בג"צים והמשך ההתנגדות הנחושה של הציבור...

בתסקיר ג- ה' שהגיש צוות התכנון של המדינה למשרד הפנים  נקבע  שהמדינה ממליצה להקים את מתקני הגז ביבשה עקב  הפגיעה החזותית הקשה  שתהפוך  חופים רבים ל"מפרץ חיפה 2" והסכנה של   זיהום החופים בעת תאונה ע"י  הקונדנסייט-   חומר שקוף, תוצר לוואי  שנוצר בזמן ניקוי הגז.

ככל שהאירוע התאונתי מתרחש במרחק רב יותר מהחוף כך ממזערים את הנזקים האפשריים לסביבה הימית ולחוף. מהבחינה הזאת טיפול בראש הבאר הינו הפתרון המיטבי והידידותי ביותר לסביבה הימית.

לסיכום:

חייבים להחזיר את השפיות ולעצור את ההחלטה ב-12/11 !!!

במדינה קטנה וצפופה  כישראל, הנמצאת באיום בטחוני מתמיד, חובתם של מקבלי ההחלטות  להפוך אבן על אבן ולעשות  כל מה שאפשר כדי להקים את מתקני הגז בחלופה המרוחקת ביותר הקיימת וממנה להכניס לארץ  צינור עם  גז נקי ויבש  ישירות למערכת ההולכה התת ימית למען שמירה על שלום  האזרחים,  השטחים הפתוחים והחופים...".

כתבה מתאריך 17/12/12 החשיפה של פורטל הכרמל על ההחלטה להקים את חוות הגז בחגית

חשיפה: מזיזים את חוות הגז לכרמל

חוות חגיתמחטף מתחת לאף של כרמל ווגיה.הועדה הארצית לתכנון ובניה אישרה.נציג העדה הדרוזית לא הופיע וההחלטה נפלה. חומר נפץ בחצר האחורית. לכתבה

כול האזור הופך להיות חבית נפץ ואתר פסולת פטרוכימית, מה שיגרום לדאלית אל כרמל, עוספיה, ישובי מועצה אזורית מגידו, יקנעם, זכרון יעקב וישובי חוף הכרמל, להיות בני ערובה לחוות הגז הגדולה במזרח התיכון.

מובילי המאבק נגד החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה מבת שלמה גל בן יאיר וחברת מליאת מועצת חוף כרמל בת שבע ברוש הקימו מאהל מחאה במחלף בת שלמה והחלו בגיוס כללי, ע"מ לרתום את כל הישובים למאבקם נגד ההחלטה.

בישובי הכרמל דליה ועוספיה שום אדם לא ידע על ההחלטה ולא על התכנון, למרות שממכתבים ששיגרו ראש מועצת חוף כרמל כרמל סלע, ראש מועצת זכרון יעקב וראש מועצת פרידיס, מבינים שהם מברכים על העברת החווה לאזור חגית בתנאי שההפרדה של הגז תעשה בים.

ראש המועצה האזורית מגידו חנן ארז שהוא חבר בועדה הארצית לתכנון ובנייה התנגד והציע חלופה להחלטה הקיימת. חנן מתריע על הסכנות לכל האזור ובעיקר מבחינה אקולוגית, זיהום וקידוחי מים שחלקם הפסיק לנבוע והסכנה לכל המרחב הביוספרי.

העיתונאי רפיק חלבי שנרתם למאהל המאבק רואה בחומרה רבה של ההחלטה. רפיק קורא לכולם להתעורר למצב הקיים, כי זה הוצב בדלת האחורית של ישובי הכרמל והאזור כולו.

וגיה כיוף ראש מועצת עוספיה זועק ומתרעם, פנה בשיחה לנציג הועדה הארצית לתכנון ובנייה נביה אסעד ראש מועצת כסרא סמיע וביקש ממנו לכנס מיד את ראשי הרשויות הדרוזיות, כדי לקבל החלטות ולהפסיק את הגזירה.

וגיה לא מבין איך נציג דרוזי בועדה שאמור להגן על הישובים הדרוזים, לא מגיע לישיבה ולא מעדכן על קיום איום חמור כזה. וגיה פנה ליו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות עלי הזימה ועידכן אותו במקרה.

תמונה לדוגמה

כרמל נסראלדין ראש מועצת דליה טען בפנינו שמובילי המאבק עדכנו אותו בנושא. כאשר שאלנו אותו למה אתה כסגן ראש הפורום לא ידעת ולא עודכנת, כרמל ניסה להגן על נביה אסעד ובא בטענות לועדה הארצית לתכנון ובנייה. כרמל לא רואה בהחלטה משמעות חמורה לדליה והוא מפנה את הסכנה לאזורים אחרים.

מוביל המאבק גל בן יאיר מזהיר מהסכנה החמורה אשר תתרחש כאן ותסכן את כל ישובי האזור מכל הבחינות. גל קורא לכולם להתייצב ולהתנגד להחלטה. המאבק הפעם אמור להיות אחר ונוקשה מזה שהתנהל בחוף כרמל, אחרת לא יהיה שווה עוד לחיות באזור ההררי הזה.

גל בן יאיר: "רק להמחשה, פה מדובר על 150 דונם לאתר הזה שיכול להגיע ל2000 דונם, בהתחלה הפרויקט עמד על 350 בר שהוקטן ל 110 בר זה 5 צינורות של 36 אינש, (שני אנשים יכולים ללכת בתוך הצינור) 

חברת המליאה במועצה האזורית חוף כרמל בת שבע ברוש מדברת על ההחלטה, הכוונה וההשלכות של הדבר על כל האזור.

רועה הצאן מחמוד שחי באזור מעל 40 שנה מכיר כל מטר והוא יגיד לכם מה המרחק מאזור ההקמה של חוות הגז לדאלית אל כרמל.

לכתבה המלאה בסרטון וחשוב להקשיב כדי להבין על איזה חבית חומר נפץ הולכים לשבת

 

{YouTubeVideo id=0fJvhE51Y64}

http://www.youtube.com/watch?v=0fJvhE51Y64

 

דברי יו"ר ועדה הארצית עמרם קלעג'י: "המועצה הארצית התרשמה כי הבחינה שנעשתה באמצעות תסקיר ושיקולים נוספים מספקת לקבלת החלטה בדיון הנוכחי ולפיכך מחליטה להמשיך את הדיון הנוכחי עד קבלת החלטה".

הצעת ראש המועצה האזורית מגידו, חבר בועדה הארצית לתכנון ובניה, חנן ארז.

המועצה הארצית, לאחר שקיבלה סקירה על בחינת החלופות ושמעה את טענות בעלי העניין השונים,

מחליטה לקבל החלטה על מיקום האתר/ים היבשתיים לאחר שיוצג בפניה תסקיר ההשפעה על הסביבה שבחן את האפשרות לטיפול מירבי בים, וזאת מהסיבות הבאות:

א.מדובר בתוכנית אחת בעלת שני רכיבים בים וביבשה ולכן לא נכון ולא ראוי לפצל את הדיון.

ב. המועצה סבורה כי בכדי לקבל החלטה מיטבית יש לדון בתכנית על, כל רכיביה כמקשה אחת.

ג. ההצעה איננה יוצרת עיכוב בלוחות הזמנים שכן התסקיר הימי כבר הוגש ומכיוון שמדובר בתוכנית אחת וממילא ממתינים להכרעה בדיון על החלק הימי טרם קידום התוכנית.

ד.המועצה השתכנעה כי גם לגבי החלק היבשתי המידע אינו מלא ונדרשות השלמות ובדיקות לתסקיר היבשתי,כפי שפורט בחוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה ובהתאם להערות שעלו בדיון.כך למשל עלתה אי וודאות רבה לגבי היקף השטח הנדרש בחלופות השונות, היקף השטח והמגבלות של הצנרת ואופי הפתרון לדלקים מעובים, קונדנסייט. על רקע אי וודאויות אלו, לא נכון לבחור בשלב זה חלופה.

ה.המועצה מעריכה כי טיפול משולב בים וביבשה עשוי לצמצם את ההשפעה הסביבתית ביבשה ובכך להפחית מההתנגדויות לתוכנית.

ו.דחיית ההחלטה תאפשר להעמיק את הבחינות להפחתת ההפשעות והנזקים של התוכנית. יודגש כי החלטה זו תואמת את החלטתה הקודמת של המועצה הארצית שהתקבלה פה אחד בדבר קידום כל חלקי התוכנית גם יחד.

תגובות

6. אמירה לפני 10 שנים
העמותה עשתה ועושה למעננו
5. חלבי לפני 10 שנים
אני חתמתי
4. כרמל לפני 10 שנים
מבחן אמת של ראשי המועצות
3. חסיסי לפני 10 שנים
אל תחליפו אדמה באדמה...תשתתפו ברווחי החברה
2. אזרח לפני 10 שנים
מאבק על העתיד של כולנו
1. אנונימי לפני 10 שנים
רוצים מאבק קיבלתם

מומלצים