תרופות ביולוגיות הן עתיד הטיפולים בחולי סרטן

גילויים חדשים בתחום חקר הסרטן יוצגו בכנס בינלאומי בגליל, תחת הכותרת "טיפולים מתקדמים במחלת הסרטן ושיתוף פעולה בינלאומי" ביזמת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי זיו בצפת, בניהולו של פרופ' ג'מאל זידאן.

25.04.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תרופות ביולוגיות הן עתיד הטיפולים בחולי סרטן

הכנס יעסוק בנושא "תרופות ביולוגיות" למחלת הסרטן, המהוות את עתיד הטיפול בסרטן. בכנס ייקחו חלק מנהלי מכוני מחקר בעולם, מומחים לחקר הסרטן ורופאים אונקולוגיים מכל העולם.

הכנס הבינלאומי הינו הגדול במזרח התיכון העוסק בטיפול במחלת הסרטן באמצעות תרופות ביולוגיות. זהו הכנס הבינלאומי השני בגליל בנושא זה, אשר בעקבות הצלחת הכנס הבינלאומי הראשון בנושא, שזכה להדים בארץ ובעולם, הוחלט לקיימו מידי שנתיים.

פרופ' ג'מאל זידאן, מנהל המכון האונקולוגי במרכז הרפואי זיו ונשיא הכנס אומר, כי ה"תרופות הביולוגיות" הנחקרות בשנים האחרונות בעולם, הן עתיד הטיפולים בחולי סרטן והינן מכוונות מטרה מוגדרת בתא הסרטני, MOLECULAR TARGETED THERAPY. טיפולים אלו הינם תוצאה של אלפי מחקרים שהתבצעו ומתבצעים בשנים האחרונות במכוני סרטן מובילים בעולם, בתחום הביולוגיה המולקולרית של התא הסרטני".

"הכנס בו יתקיימו 40 הרצאות ודיונים, ידון במכלול המחקרים האחרונים והטיפולים החדשניים בתחום בעזרת תרופות ממוקדות, המכוונות לפגיעה במולקולות ייחודיות לתאי הגידול הסרטני וכן בשיתופי פעולה בין מכונים לחקר הסרטן ומרכזים רפואיים בעולם. כמו כן ישתתפו בכנס גם חברות תרופות ישראליות ובינלאומיות שיציגו תרופות חדשות ומחקרים חדשים בתחום".

"המטרה בעולם כיום, הינה לפתח לכל סוג או תת-קבוצה של סרטן, את התרופה הביולוגית המשפיעה עליו ולטפל באמצעותה בחולים שנבדקו ונמצאו מתאימים לאותה התרופה מהבחינה הגנטית, עם או בלי שילוב של תרופות כימותרפיות. התרופות הביולוגיות נמצאות בשימוש כעשור ומספרן גדל משמעותית מדי שנה. המגמה הינה להגיע למיון והתאמת החולים לתרופות ביולוגיות ספציפיות, מגמה שמתחזקת בשנים האחרונות. מנגנון הפעולה של התרופות הביולוגיות מתבסס על כך שעל פני ממברנת תאים סרטניים (ממברנת התא והגרעין) מופיעים קולטנים ספציפיים, בכמות שונה מהתאים הרגילים. תרופות אלו מזהות את תאי הסרטן על פי קולטנים אלה ויודעות לתקוף אותם באופן ממוקד"/

זידאן"כך משיגים את היתרון הגדול של פעילות ממוקדת ופגיעה בתאי סרטן בלבד תוך שמירה על התאים הבריאים, לעומת טיפול כימותרפי המתבסס על תקיפה כללית של התא, המזיק גם לתאים הבריאים" אומר פרופ' זידאן ומציין, כי אחת ממטרות הכנס העיקריות הינה דיון בנושא חם זה בעולם הרפואה ובתחום הסרטן בפרט, והעברה של ידע בין מומחים מובילים.

בין משתתפי הכנס הבינלאומי חוקרים מובילים בעולם בתחום: פרופ' ג'וזף רוזנבלט, מנהל המכון לחקר הסרטן באוניברסיטת מיאמי בארה''ב , פרופ' ג'ונתן לדרמן מהמרכז לחקר הסרטן בלונדון, פרופ' יוסי ירדן, מנהל המחלקה לבקרה ביולוגית במכון וייצמן ופרופ' בידארד פרונקויס קלמנט ממכון קיורי בצרפת שיציג את התוצאות החדשניות והמהפכניות של המחקר הגדול ביותר בעולם על תאים סרטנים שמסתובבים בדם, זיהויים ומשמעותם בטיפול עתידי במחלה.

פרופ' זידאן מסביר, כי רפואת הסרטן נמצאת במעבר מוגבר לחקר ושימוש בתרופות ביולוגיות, השונות מהטיפולים הכימיים הרגילים ובנוסף יש להן פחות תופעות לוואי וכן השפעה נמוכה יותר על מח עצם ועל המערכת החיסונית בגוף. דבר זה מאפשר מתן תרופות אלו גם לחולים במצב כללי ירוד וגם בגיל מבוגר ולכן זו מהפכה עצומה בתחום.

עוד מוסיף פרופ' זידאן, כי בשנים האחרונות נכנסו לטיפולים האונקולוגים יותר תרופות ביולוגיות וקיימים סוגי סרטן כמו סרטן שד, סרטן המעי הגס וסרטן הכליה שבהם ניתן כיום לטפל בעזרת חמישה סוגים שונים של תרופות ביולוגיות לפחות.

פרופ' זידאן: "התרופות הביולוגיות החדשות משנות את פני הטיפולים במחלות ממאירות ומביאות להצלחות גדולות בטיפול במחלת הסרטן, דבר שמתבטא באחוזי תגובה גבוהים יותר וכן הארכת חיי החולים באופן משמעותי".

תגובות

מומלצים