אושר סופית: תוקם קרן לניהול כספים שיתקבלו מהיטל רווחי נפט

14.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אושר סופית: תוקם קרן לניהול כספים שיתקבלו מהיטל רווחי נפט

​מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק קרן לאזרחי ישראל, התשע"ד-2014. ההצעה נידונה בוועדת המדע והטכנולוגיה.

מוצע להקים קרן לניהול כספים שהתקבלו מהיטל רווחי נפט שנגבה לפי חוק מיסוי רווחי נפט, התשע"א-2011, ובכלל זה את אופן פעולתה ואופן הוצאת הכספים שינוהלו בה. הקרן לניהול הכספים שתוקם מטרתה לבדוק שהמדינה עושה שימוש הולם מהתקבולים ממשאבי הטבע בראיה שמדובר בנכסים בין-דוריים ולפיכך לנהל את הכנסות הקרן בראייה ארוכת טווח לטובת מטרות חברתיות, כלכליות וחינוכיות כל זאת עם הצורך להתמודד עם לחצי ייסוף שיגרמו מכניסת מטבע זר ממכירת הגז הטבעי. עוד מוצע, שהקרן תסייע להתמודדות עם אירועים חריגים, לרבות אירועים סביבתיים בעלי השפעה שלילית חריגה על כלכלת המדינה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מאגרי הגז המשמעותיים שהתגלו בשנים האחרונות במרחב הימי לחופיה של מדינת ישראל והאפשרות למציאת תגליות גז ונפט נוספות בעתיד הם בעלי פוטנציאל להשפעה כלכלית משמעותית על המשק הישראלי. למשאבי הטבע חשיבות כבירה לעתיד החברה והמשק הישראלי, ותפקידה של המדינה להבטיח כי משאבים מוגבלים ומתכלים אלה ינוצלו בצורה שתניב תועלת מרבית לכלל אזרחי המדינה. על המדינה, כנאמן הציבור, לדאוג לשימוש נכון בהכנסות המדינה מתקבולים ממשאבי טבע, אשר יאפשרו הן לדור הנוכחי והן לדורות העתידיים ליהנות ממציאתם, תוך מזעור השפעות כלכליות שליליות אפשריות של משאבים אלה, שמקובל לכנותן "קללת משאבי הטבע", על המשק הישראלי."

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "מדובר מבין ההצעות היותר חשובות שתאשר הכנסת במושב זה. נגיד בנק ישראל  סטנלי פישר אמר כשהופיע בוועדה  שלהערכתו הכנסות הקרן יעמדו על 125 מיליארד דולר בעשרים וחמש השנים הקרובות.

לא ניתן יהיה להשתמש ברווחי הקרן לצרכי ביטחון אלא למטרות חברתיות. ישנו סעיף המאפשר לממשלה לבקש הלוואה מרווחי הקרן ואני תקווה שהשימוש בסעיף זה יהיה רק באירוע חריג ביותר ובתקווה שלא יהיה בו שימוש כלל.

מדיניות ההשקעות תהיה גלויה ומפורטת. תחילתו של החוק תהיה כאשר רווחי הקרן יגיעו למיליארד שקלים, המשמעות היא שכבר ב2017 החוק ייכנס לתוקף.

אני מודאג שאלה שמרווחים הרבה כסף ואמורים לתת את ההכנסות של המדינה, אי פוחד שיתחילו תרגילים שלהם מול רשות המיסים ולכן אני מציע שכולנו נעקוב אחרי הדברים הללו באופן שוטף."

ח"כ דב חנין (חד"ש): אני מאוד מתרגש, כבר לפני שבע שנים כאשר נתגלו מצבורי הגז ואמרתי כאן מעל הדוכן שהרווחים שייכים לציבור. בתחילת הדרך הקולות בבית הזה היו מאוד ספקניים, אבל בעקבות הקולות שהשמענו בכנסת הציבור התעורר, וקולו של הציבור הגיע לא רק לכנסת אלא אפילו חדר את חדר הישיבות של הממשלה.

ח"כ אראל מרגלית (העבודה): זה יום חג וזה הישג היסטורי. התאווה של הממשלה היא להשתמש בפירות הקרן לצורך נושאים שוטפים וההישג המרכזי של החוק הזה הוא שיש שתי רזולוציות ובמקביל לתקציב המדינה ישנה רזולוציה שהיא לא משנה לשנה אלא קובעת לעצמה יעדים ארוכי טווח כמו חינוך, מחקר ופיתוח ונושאים חברתיים.

ח"כ ניצן הורביץ (מרצ): בדיוק לפני שלוש שנים הוקם האוהל הראשון בשדרות רוטשילד במה שהפך בדיעבד למחאה החברתית הגדולה במדינה. אחרי שנה ושנתיים הרבה אנשים שאלו מה יצא מהמחאה הזו? החוק שאנחנו מאשרים עכשיו הוא חלק מהפירות של המחאה החברתית והקרן הזו לא הייתה מוקמת אלמלא שינוי השיח של המחאה החברתית.

ח"כ אברהם מיכאלי (ש"ס): כשהכנסת מתלכדת סביב רעיון מסוים של צרכים כלליים שנוגעים לכולם, אנחנו יכולים להגיע להצלחות. אני רוצה לברך את הכנסת על זה.

בקריאה שנייה  תמכו בהצעה 20 ח"כים ללא מתנגדים.

בקריאה שלישית  תמכו בהצעה  ח"כים 19 ללא מתנגדים

תגובות

מומלצים