אושרה לקריאה שניה ושלישית הצעת חוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות החינוך

ועדת החינוך אישרה לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות חינוך, מטרת הצעת החוק לפקח על איכות המזון הנמכר במוסדות חינוך ולהתאימו לצורכי התלמידים ולגילם.

20.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אושרה לקריאה שניה ושלישית הצעת חוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות החינוך

על פי הצעת החוק, ספק מזון לא ימכור ולא יספק מזון שאינו עומד בתנאים ובהוראות שיקבע שר החינוך בכל הקשור להרכב המזון וערכו התזונתי. על ספק המזון המספק או מוכר מזון בתחום מוסד חינוך לפרסם את הרכב המזון ואת ערכו התזונתי בהתאם לקביעת שר החינוך אשר התייעץ עם שר הבריאות. מנהל מוסד חינוך לא יאפשר לספק מזון למכור מזון שאינו עומד בתקנות של שר החינוך. בנוסף, על מנהל מוסד החינוך למסור לממונה מטעם משרד החינוך, מדי שנה דיווח על הדרך בה מתבצעת מכירת המזון בתחומי בית ספר.

הממונה מטעם משרד הבריאות רשאי להטיל על ספק מזון שלא קיים את הוראות החוק קנס בסך 6000 ₪, ועל כל יום בו ההפרה נמשכת יחויב המוכר או הספק בקנס מצטבר.  בנוסף, אם הספק לא יפרסם את ערכו התזונתי והרכבו של המזון, הממונה רשאי להטיל עליו קנס בסך 1500 ₪.

אכיפת החוק תתבצע על ידי מפקחים, עובדי משרד החינוך שיוכשרו לכך במיוחד. בתוקף סמכותם הם יוכלו ליטול דגימות מזון ולערוך בדיקות; להיכנס לצורך הפיקוח למקומות שאינם בית פרטי; לדרוש מאדם אמצעי זיהוי וכל מסמך אשר יכול לסייע לפיקוח ולאכיפה. המפקחים יוכלו להשתמש בסמכויותיהם כשהם בתפקיד, עונדים תג זיהוי ומחזיקים תעודה חתומה על ידי שר החינוך.

תחילתו של החוק בתחילת שנת הלימודים התשע"ו והתקנות בדבר הרכב המזון וערכו התזונתי כפי שיקבעו על ידי שר החינוך, יובאו לאישור ועדת החינוך של הכנסת בתוך שישה חודשים.

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ עמרם מצנע ברך על אישור החוק לקריאה שניה ושלישת במליאה ואמר: "החוק הוא פריצת דרך. עבדו עליו במשך שנים בשיתוף ארגוני ההורים, הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה הרלוונטיים. חשוב שהחוק יכנס לספר החוקים למען שמירה על בריאות ילדנו". לעניין המזון המוגש בצהרונים אמר היו"ר מצנע, כי יש הסכמה של משרד החינוך כי במכרזים שמוצאים משרד החינוך ואני מקווה שגם משרד הכלכלה לספקי מזון לצהרונים, תהיה הפניה לחוק. הזכיינים במכרזים יחויבו לפעול על פי החוק הזה, למרות שלחקיקה הראשית הזאת לא הוכנסו ספקי המזון לצהרונים בשל מכלול העלויות ובעלי האחריות על הצהרונים.

תגובות

מומלצים