אלי אלאלוף "ההיערכות התקציבית לצמצום הפערים בחינוך אינה בשמיים"‎

השקיפות הנמוכה של נתוני מערכת החינוך הקשתה על ניתוח וקבלת תמונת מצב מהימנה ועדכנית על הקצאת המשאבים של מערכת החינוך, כך אמר אלי אלאלוף  יו"ר הוועדה למלחמה בעוני בדיון שהתקיים בוועדת החינוך בנושא העוני במערכת החינוך בישראל.

29.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אלי אלאלוף "ההיערכות התקציבית לצמצום הפערים בחינוך אינה בשמיים"‎

הוועדה למלחמה בעוני הוקמה ע"י שר הרווחה והשירותים החברתיים, חבר הכנסת, מאיר כהן ובברכת ראש הממשלה ושר האוצר.

מטרת העל של הוועדה היתה גיבוש המלצות לצמצום מספר האנשים החיים בעוני בישראל ולצמצום עומק העוני. הוועדה שמה לעצמה למטרה לעמוד בממוצע ה – OECD תוך עשר שנים על-פי המדדים הבאים: שיעור המשפחות החיות בעוני, שיעור הילדים החיים בעוני ועומק העוני (חומרת העוני).

אללוף שהוזמן ע"י יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ עמרם מצנע, לסקור את עיקרי המלצות הוועדה אמר כי אחת הבעיות הגדולות בהן נתקלו בעבודתם בוועדה היתה השקיפות הנמוכה במערכת החינוך.

המלצת הוועדה לדבריו היתה שעל משרד החינוך תוטל האחריות לפרסם מדי שנה דו"ח רשמי מפורט אודות הקצאת המשאבים לאוכלוסיות השונות במערכת החינוך עם התייחסות להבדלים סוציו-כלכליים.

אלאלוף הוסיף כי המלצות נוספות דנו בתקצוב הדיפרנציאלי – קביעת נוסחה לתקצוב דיפרנציאלי למערכת החינוך שלוקחת בחשבון את כלל מאפייני הרקע של התלמיד ומתייחסת לכלל מרכיבי התקציב, במטרה למצוא דרכים להתמודד עם הפערים הנוצרים בעקבות היכולות השונות של ישובים להוסיף ממשאביהם לתקציב החינוך בישוב. בנוסף הומלץ להגדיל את מידת ההקצאה הדיפרנציאלית המיועדת לאוכלוסיות החיות בעוני מבלי לשנות או לפגוע בשעות התקן הבסיסיות הנדרשות לתפקודם הראוי של כל בתי הספר. 

עוד התייחסו בוועדה להכשרת אנשי חינוך למודעות לנושא העוני ולריכוז הפעילות הקשורה לגיל הרך תחת אחריות משרד החינוך. המלצות נוספות אותן תיאר היו: תגבור שעות דיפרנציאליות לחיזוק למידה וטיפול בלקויות למדיה והפרעות קשב וריכוז וכן צמצום הנשירה והארכת יום הלימודים.

"יש לנו המלצות ואמור להיות צוות במשרד ראש הממשלה שיתרגם את ההמלצות הללו לתוכנית עבודה.  המלצנו גם על הקמה של ועדה בין-משרדית שתשלב את כל הכוחות של המשרדים השונים על מנת שיהיה מעקב מסודר. אנחנו ממשיכים, בהתנדבות, להתכנס, להתלבט ולהתייעץ אם נדרוש הקמה של רשות למלחמה בעוני או מנגנון למלחמה בעוני. אני לא הייתי רוצה להקים מנגנון חדש כי העוני הוא חלק מהמערכת הכוללת ותחת אחריותם של כל משרדי הממשלה. לא הרבה כסף חדש נדרש למערכת, אלא דרוש שידוד מערכות והכוונת תקציבים קיימים. גם ההיערכות התקציבית החדשה אינה בשמיים, לא שלפנו מספרים מהשרוול", סיכם אלאלוף.

נועה היימן, רפרנטית חינוך במשרד האוצר התייחסה לתקצוב הדיפרנציאלי ואמרה כי חשיבותו גדולה מאוד: "מדובר בהמלצה המרכזית שיצאה מצוות החינוך של הוועדה למלחמה בעוני ואני מקווה שנוכל להתקדם עם יישומה, עוד אמרה כי יש ריבוי של תוכניות קטנות ולכן קשה לראות כמה משאבים מגיעים לכל אחת ואיזה תוכנית אפקטיבית יותר ואיזה פחות"/

"אחת ההמלצות החשובות לדבריה, היא להעביר תקציבים לתוכניות שהצליחו יותר. בנוסף התייחסה למיצוי הזכויות ואמרה כי "כיום ראשי רשויות ופרטים נדרשים לעשות פעולה אקטיבית כדי לקבל זכויות. יש לעשות  שינוי בהקצאת המשאבים כי המשאבים נוטים להגיע למי שיודע לבקש".

עירית בירן, סגנית מנהל המינהל הפדגוגי במשרד החינוך התייחסה לדברים ואמרה כי קמה ועדה בתוך המשרד לבחינת ההקצאה הדיפרנציאלית וכבר יש המלצות לקראת תשע"ה לשינוי ההקצאות. "נכנסו למהלך הסדרה בנושא המגזר השלישי.

ביקשנו ממנהלי בתי הספר למפות את התוכניות והגורמים המתערבים ואנחנו מנסים לבנות מערכת האינטרנטית כדי לעשות הסדרה בתחום. ברשויות יותר חזקות יש יותר גורמים מתערבים. לרשויות שמתקשות נעזור לגייס את הגורמים מהמגזר השלישי". לעניין איסוף מדדי הסיכון של התלמידים אמרה כי מדוברר בתהליך צעיר של שנה – שנה וחצי: "אנחנו כל הזמן מפחדים שלא יפרצו את הנתונים. זה לא נושא פשוט".

רויטל בר, סגנית מנהל אגף שח"ר: "התהליך בוועדת אלאלוף יצר המון שינויים בתוך משרד החינוך. אנחנו נמצאים היום במקום אחר. המשימה היא כלל משרדית. יש המון משאבים והמשימה המשרדית היא לייצר סנכרון בתוך המשרד פנימה".

בדיון השתתפו גם ח"כ משולם נהרי (ש"ס) וח"כ דב חנין (חד"ש) שהודו לוועדת אלאלוף על פעילותה.

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ עמרם מצנע סיכם את הדיון "מאז כינונה של הכנסת קיימנו 255 דיונים. חוט השני מהדיון הראשון ועד היום הוא הפערים החברתיים בישראל. אני רואה בפערים הללו שרק מתרחבים עם השנים, את האיום הכי גדול על מדינת ישראל  ואני אומר את זה כאיש צבא לשעבר. לכן לא מספיק להקצות כסף, אלא לדעת מה עושים איתו ואיך מפקחים ומודדים את התוצאות כדי לעשות שינויים. רוב החברים בוועדת החינוך בוועדה מזדהים עם העמדות שהיום מביא לידי ביטוי שר החינוך ועם דרך הפעולה שלו במשרד החינוך. יש הרבה נכונות לפרק כל מיני פרות קדושות והמבחן יהיה ביישום".

תגובות

מומלצים