פיתוח ייחודי של רמב"ם "מנהל" את חמ"ל אגף החירום של משרד הבריאות

פיתוח חדשני של רמב"ם, המשמש לניהול ממוחשב של בית חולים בעתות חירום, הוטמע לאחרונה בחמ"ל אגף החירום של משרד הבריאות ומסייע לו במהלך מבצע "צוק איתן".

31.07.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
פיתוח ייחודי של רמב"ם "מנהל" את חמ"ל אגף החירום של משרד הבריאות

המערכת, שפותחה בעקבות לקחי מלחמת לבנון ה-2, יודעת להתריע מסביב לשעון על עומסים במחלקות וחסרים במנות דם, באמצעות מסרונים ואי-מיילים, ולהפעיל מערכות כריזה ומצלמות בהתאם לתרחישים שונים.

האגף לשעת חירום במשרד הבריאות, אימץ לאחרונה מערכת מידע ושליטה, מהמתקדמות בעולם, אשר פותחה בקריה הרפואית רמב"ם. עם תחילת מבצע "צוק איתן", הפעיל האגף, לראשונה בזמן אמת, את המערכת.

המערכת, שנקראת  emergency, משמשת לניהול בית החולים בשעת חירום, וזכתה בסוף 2012  בפרס הפרויקט המצטיין בתחרות מצטייני המחשוב השנתית, The IT Awards, של קבוצת “אנשים ומחשבים” (הקבוצה מרכזת את פעילות המחשוב בישראל בתחום העיתונות המודפסת ומדיית האינטרנט, עורכת כנסים ואירועים מקצועיים ומקיימת פורומים מקצועיים בתחום).

מדובר במערכת ראשונה מסוגה בישראל, אשר פותחה במהלך אותה השנה על ידי אגף המחשוב ברמב"ם, בראשותה של שרה צפריר, כחלק מלקחי מלחמת לבנון השניה, והיא מסוגלת לתת מענה לחמ"ל אותו היא מנהלת 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.

מטרת המערכת החדשנית היא לאפשר להנהלת בית החולים לקבל בזמן חירום החלטות מושכלות, המבוססות על מידע אינטגרטיבי, הזורם בזמן אמת מכל מערכות בית החולים. במצב חירום פועלים בתי החולים על פי תרחישים שונים, הנגזרים מאפיון האירוע. המערכת החדשנית מאפשרת למטה החירום של בית החולים לעבור בזמן קצר ממצב שגרה למצב חירום, תוך ביצוע משימות רבות בו-זמנית. כמו כן, המערכת מובילה את מקבלי ההחלטות דרך תהליכים המובנים מראש לכל מתאר אפשרי.

ניהול האירוע מתבצע באמצעות הצגת זרימת הנפגעים ומצב בית החולים בזמן אמת, תוך הצבעה על עומסים וצווארי בקבוק. בנוסף לכך, המערכת מפיקה באופן אוטומטי דיווחים על מצב האתרים השונים בבית החולים לרמות הממונות, התרעות על חריגות מגבולות מוגדרים של אלמנטים חיוניים, כגון מלאי מנות דם, מספר חדרי ניתוח פנויים, מספר מכונות הנשמה זמינות, מספר מיטות טיפול נמרץ פנויות ועוד.

המערכת מפעילה מצלמות באתרים מרכזיים, שולחת הודעות דואר אלקטרוני ומסרונים לבעלי תפקידים, תוך התרעה על עומסים בנקודות שונות, ומפעילה את מערכות הכריזה בהתאם לתרחישים שונים. המערכת מתעדת אוטומטית את כל ההתרחשויות, התהליכים וההחלטות ביומן אירועים ממוחשב, באופן שיאפשר לבצע תחקיר והפקת לקחים בסיום האירוע.

המערכת, שכבר תורגלה בזמן תרגיל "ענן שחור 1" בתחילת 2012, ובמהלך תרגילים נוספים בהם לקח חלק בית החולים מאז, פותחה על פי חזונו של סגן מנהל רמב"ם ומנהל בית החולים לשעת חירום, פרופ' שמעון רייסנר, בסיועה של ליאורה אוטיץ, מרכזת מתארי חירום בביה"ח. 

"הכוונה בסופו של דבר לייעל את עבודת מטה החירום בזמן אירוע אמיתי, ולאפשר קבלת החלטות על בסיס נתונים משתנים, בתנאים אופטימאליים", מסבירה צפריר, "מהלך שכזה יכול בוודאי לסייע לצוות בית החולים להתמודד עם תרחישים קשים בצורה טובה יותר, לאפשר טיפול טוב יותר בנסיבות אלו, ואולי אף להציל חיים. זו עבודתנו וזה מה שאנו עושים ביום, יום. ההכרה שאנו מקבלים, מעודדת אותנו להמשיך ולמצוא דרכים לעשות זאת טוב יותר".


עם פיתוחה, עוררה המערכת עניין רב, ובאגף לשעת חירום במשרד הבריאות הביעו כבר אז את כוונתם לאמץ את המערכת כפתרון לניהול החמ"ל המרכזי. אגף המחשוב ברמב"ם נרתם למשימה, והתאים את המערכת לצרכי החמ"ל המרכזי של משרד הבריאות.

כאמור, עם פרוץ מבצע "צוק איתן" הושקה המערכת, בפעם הראשונה באירוע אמת, ולדבריה של מנהלת אגף המחשוב של משרד הבריאות, היא "משמשת את משרד הבריאות והאגף לשעת חירום ליצירת תמונת מצב עדכנית על בתי החולים, ומסייעת לקבל החלטות המבוססות על מידע כולל ועדכני, לספק הנחיות לבתי החולים בהתאם לתרחישים שונים ולעדכן את הגורמים הממונים.

המערכת משמשת כלי שליטה וניהול לאנשי אגף החירום, ומספקת למקבלי ההחלטות יכולת לנצל בצורה מיטבית את המידע ולהפוך אותו לידע לצרכי קבלת החלטות, תוך כדי ההתרחשות".

במשרד הבריאות  אמרו כי נבחנת אפשרות שבעתיד תשולב המערכת גם בבתי החולים, על מנת שתקשר בין החמ"לים השונים, בשעת חירום.

מערכת ה- emergency אינה הראשונה שפותחה ברמב"ם ואומצה על ידי האגף לשע"ח במשרד הבריאות. אחת המערכות שהאגף מפעיל היא מערכת" אדם," שפותחה אף היא ע"י אגף המחשוב של הקריה הרפואית רמב"ם, ואשר משמשת לניהול תמונת הנפגעים באופן פרטני. 

מתרגלים שימוש במערכת

מדובר במערכת ותיקה, אשר מופעלת גם בימים אלה של מבצע "צוק איתן", ומעבירה דיווח אוטומטי ושוטף אל האגף לשע"ח במשרד הבריאות אודות כל נפגע שמגיע לאחד מבתי החולים עקב אירוע בטחוני.

כך מתקבלת באגף תמונת מצב עדכנית על הנפגעים המפונים לבתי החולים במהלך המבצע, תמונה שמאפשרת למקבלי ההחלטות לבצע ויסות של הנפגעים על בסיס מידע עדכני.

בתמונה: צוות שעת חירום של רמב"ם, מתרגל את השימוש במערכת הממוחשבת.
צילום: בן יוסטר.

תגובות

מומלצים