בזבוז כספי ציבור במערכת הבחירות המקומית

מבקר המדינה בדוח מפורט וחריף על התנהלות מועמדים וסיעות רבות במערכת הבחירות האחרונה, מהדוח עולה שבין ההוצאות של הסיעות בבחירות המקומיות: מזון לתינוקות, מוצרי היגיינה וחומרי בניין.

07.10.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בזבוז כספי ציבור במערכת הבחירות המקומית

ההוצאה של הקופה הציבורית על הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2013, עמדה על למעלה מ 150 מליון שקלים. הוצאה זו נועדה לקדם את הדמוקרטיה ברשויות המקומיות ועל השוויון בין המועמדים וחיוני לוודא כי כספים אלו הוצאו למטרה לה הם נועדו.

מבקר המדינה הוציא דוח מפורט וחריף על התנהלות מועמדים וסיעות רבות במערכת הבחירות האחרונה, הוא קובע כי קמפיין הבחירות הוביל לבזבוז כספים חריג בהיקף ארצי: למעלה מ-800 סיעות ברחבי הארץ, נקנסו בכ-4.5 מיליון שקלים בשל חריגה מהוצאות כספיות.

איך הם עושים את זה? המבקר הצביע כי המפלגות רושמות הוצאות מנופחות אך ורק כדי לקבל מהמדינה את מלוא סכום המימון הממלכתי שנקבע בגין מספר המנדטים שקיבלה סיעה ועל מנת שלא יהיה צורך להחזיר עודפים כלשהם לאוצר המדינה – וכך, אחת הסיעות כללה בחשבונותיה הוצאה בסך של כ-14,000 שקלים בגין חומרי בניין בתואנה כי נועדו לשם הקמת מטה בחירות, סיעות אחרות כללו ברשימות הוצאות על רכישת מסנן למטהר מים משפחתי בבית ראש הסיעה, בטענה שהבית שימש כמטה בחירות. בין הרכישות האחרות שהתגלו: רכישת מזון לתינוקות וחיתולים, פריזר וגם קורנפלקס.

עוד מצא המבקר כי בחשבונות של 487 סיעות נכללו הוצאות בגין נסיעות ודלק בסכומים ניכרים, שהסתכמו בארבעה מיליון שקל. חלק מהסיעות דיווחו על הוצאות בסכומים גבוהים, שעל-פי חישובי הביקורת שקולים לנסיעות של אלפי קילומטרים, דבר שאינו סביר במערכת בחירות מקומית.

התנועה לאיכות השלטון: "פנינו ליועץ המשפטי והבהרנו כי מעבר לקנסות שהמבקר יכול להטיל לפי חוק, על היועץ המשפטי לחקור את המקרים החמורים, שעולים בדוח המבקר ולמצות את הדין עם האחראיים להוצאת כספי הציבור שלא כדין – הרי שימוש ששימוש בכספים שלא למרות הבחירות עשוי להוות במקרים מסוימים עבירת פלילית של ניסיון לגניבה ו/או מרמה והפרת אמונים".

תגובות

מומלצים