מאות הפגינו נגד זיהום האוויר והתחלואה באזור חיפה

התושבים דורשים לבטל את שלושת תכניות הענק החדשות: "הרחבת בתי הזיקוק", "קרקעות הצפון" ו"נמל המפרץ והדלקים" אשר יגדילו את זיהום האוויר ואחסון החומרים המסוכנים בקרבת מגורים במאות אחוזים.

06.12.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מאות הפגינו נגד זיהום האוויר והתחלואה באזור חיפה

כ-500 תושבים להוטים ונחושים מכל הגילאים מחיפה, הקריות, נשר, טבעון והאזור יצאו להפגין נגד זיהום האוויר והתחלואה הקשים בנפת חיפה. זאת בעקבות הפרסומים האחרונים של המשרד להגנת הסביבה על העובדה שאזור חיפה הוא המזוהם ביותר במדינת ישראל ונתוני משרד הבריאות על תחלואת הסרטן החריגה.

המפגינים צעקו סיסמאות כגון: "יותר בז"ן - יותר סרטן", "בחיפה ובקריות ילדים רוצים לחיות" "רווחים לא עושים - על בריאות התושבים!" ודרשו מיונה יהב וראשי הרשויות לעצור את התוכניות המסוכנות.

לקראת ההפגנה הגיעו לבתי ספר, שכונות מגורים ומרכזי קניות פעילים מקומיים ומארגני ההפגנה מהארגונים: אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות, מגמה ירוקה, הפורום הישראלי לשמירה על החופים, ופורום עזרא (אזרחים, מהנדסים ומדענים למניעת אסונות) והחלו ליידע את הציבור על התוכניות להרחבת התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה.

"הרושם מהמפגש עם התושבים בשטח הוא שעדיין רוב תושבי האזור לא יודעים שיש כוונה להקים בית זיקוק חדש במתחם "קרקעות הצפון" שנמצא מזרחית לבז"ן, ליד נשר, קריית אתא, יגור והסביבה. לא יודעים שנמל המפרץ יגזול את חופי הרחצה בקריות לנצח, ושהרחבת בתי הזיקוק פי 3 מיועדת לפתוח ייצוא דלקים ותזקיקים שיגיעו ממאגרי הגז שהתגלו בים - תעשייה הצפויה לגלגל מיליארדים על חשבון הבריאות וסיכון החיים של תושבי האזור". מסבירה חנה קופרמן, ממובילות המאבק ויו"ר הפורום הישראלי לשמירה על החופים.

"את המציאות הזו אפשר לשנות" אומרים המארגנים, כפי שראינו במאבק פצלי השמן ובמאבק על חוף פלמחים, כשציבור נלחם הוא מצליח לבטל תוכניות". זו ההזדמנות האחרונה להפחית את הזיהום ואת התחלואה באזור חיפה והצפון.  בחודש ינואר תדון המועצה הארצית לתכנון ובניה בשתי תוכניות:

בתאריך ה 22.1 יתקיים דיון על תכנית "קרקעות הצפון" שבה מנסים להקים מתחם פטרוכימי חדש מזרחית לבתי הזיקוק (בז"ן). מדובר על מתחם בשטח של 1100 דונם שבו יאחסנו 45 מיכלי דלק ענקיים ותזקיקי נפט, ולצידם כ20,000 טון גפ"ם (גז פחממני נפיץ ביותר), בנוסף מתוכננים לקום מפעלים פטרוכימים חדשים לזיקוק הדלקים. "איך קרה שמאות אלפי תושבי מפרץ חיפה לא יודעים שהולך לקום פה בית זיקוק חדש? התשובה פשוטה, מסבירה אלה נווה, אפדימיולוגית סביבתית מקבוצת "אמהות ואבות" ראשי הערים הסתירו מידע מהציבור.

תכנית קרקעות הצפון שווקה לציבור ב"שיטת הסלאמי" בשלב ראשון נתנו לתושבים להבין שזו תוכנית טובה המוציאה את חוות המיכלים מקרית חיים, מחוף שמן בחיפה ומקרית טבעון ומעבירה אותו למתחם אחר הנקרא קרקעות הצפון, נתנו לציבור להבין שאלו המתקנים היחידים שיהיו שם ולכן אף אחד לא התנגד, אבל הסתירו כי הכוונה האמיתית היא לאחסן במתחם גם גפ"ם.

מייד לאחר אישור התכנית, אושרה תכנית מתאר ארצית שקבעה את כמות הגפ"ם שתאוחסן בקרקעות הצפון - 20,000 טון". לדברי נווה, השילוב בין מיכלי דלק ענקיים, לגז נפיץ במתחם שיושב על שבר גיאולוגי (יגור) - הוא פצצה מתקתקת, מה גם שתוספת האחסון והזיקוק תגביר את זיהום האוויר באזור שכבר היום מוכה זיהום".

דיון נוסף צפוי להתקיים ב 19.2 במועצה הארצית לתכנון ובניה בעררים שהוגשו לתוכנית הרחבת בתי הזיקוק לנפט (בז"ן) פי 3. הועדה המחוזית חיפה החליטה לאשר את הרחבת בתי הזיקוק והטילה תנאי לפיו כמות הזיהום במפעלים החדשים שיוקמו, לא תחרוג מ"המצב הקיים"- מצב של זיהום אוויר קשה.

ההפגנה

החלטה זו המאפשרת זיהום ה"עומד בתקן" הוא מצב בלתי סביר ואפילו לכך הבעלים של בז"ן התנגדו והגישו ערר על ההחלטה כדי שיוכלו להמשיך ולזהם ללא הגבלה" מסבירים בארגון מגמה ירוקה, ממובילי המאבק לעצירת הרחבת בתי הזיקוק. בערר שהגישו יחד עם ארגוני הסביבה דורשים מנציגי המועצה הארצית לתכנון ובניה לפעול להפחתת הזיהום במקום להכשירו ב"מצב קיים" ולדון מחדש בהחלטה.

השבוע פורסמה חוות דעתו המקצועית של ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו ובה נאמר כי: "מקבלי ההחלטות במוסדות התכנון פועלים לעיתים קרובות להכשרת זיהום האוויר, במקום להפחתתו. עמדת משרד הבריאות היא שיש לשאוף לעמוד ביעדי "חוק אוויר נקי", ובמיוחד בפרויקטים חדשים, כדי להפחית את סכנות התמותה והתחלואה מזיהום וכי בקשת ‏משרד‏ הבריאות ‏לקדם ‏תסקירי ‏השפעה ‏על ‏הבריאות ‏כחלק ‏מובנה ‏בתהליך קבלת ‏ההחלטות ‏בכל ‏פרויקט ‏כזה, ‏נדחת ‏שוב ‏ושוב".

"אם זו עמדת משרד הבריאות, כיצד ייתכן שנציגיו בועדה המחוזית הם אלו שהכשירו את זיהום האוויר ואישרו את התכנית?" שואלת מיכל שוקרון מנהלת הקמפיינים בארגון מגמה ירוקה.

תכנית הענק השלישית היא "נמל המפרץ ונמל הדלק". "התכנית כבר אושרה בממשלה", אומרת חנה קופרמן, יו"ר הפורום הישראלי לשמירה על החופים, "ללא שיתוף ציבור אמיתי ובאמצעות קידום התכנית בשיטת הסלאמי, כאשר כל חלק מאושר בנפרד בלי שהציבור יכול לדעת מה באמת יוקם במסגרת התכנית הכוללת. כך קורה שנכון לרגע זה, רוב תושבי האזור לא יודעים שהקמת הנמל תהפוך את חופי הקריות לחצר האחורית של אזור תעשייה ימי שיגזול מהם את חופי הרחצה לנצח, ואין להם מושג על כך שליד בתיהם יוקם נמל דלקים חדש, כפול בגודלו מהנמל הקיים ומבלי שיפורסמו כמויות הדלקים והתזקיקים שיאוחסנו בשטחים היבשתיים והימיים וממדי זיהום האוויר שהם יוסיפו באזור הסובל כבר היום מזיהום ותחלואה קשים ביותר.

חברת נמלי ישראל (חנ"י), שהינה חברה ממשלתית, השקיעה כ- 80 מיליון ש"ח בתסקיר השפעה על הסביבה הימית. כסף רב הוקצה לבדיקת הסכנה הנשקפת לדגים, אבל אף לא שקל אחד בתסקיר הבודק את הסכנות לאדם ולסביבה בשטחים היבשתיים של עורף הנמל. משמעות הדבר, שהתכנית אושרה בממשלה בלי לבחון את  השפעותיה, על ממדי הפגיעה בחופים ובסביבה, תוך הסתרת כמות החומרים המסוכנים שיאוחסנו וישונעו באזור והשפעותיהם על בריאות התושבים וסיכון חייהם."


סרטון מההפגנה באדיבות מגמה ירוקה.

{YouTubeVideo id=0NfjGJGUFoA}


 
צילום חנה קופרמן

תגובות

מומלצים