ניתוח בשיטה זו לא בוצע עד כה בתינוקות פגים בישראל

עקב התפתחות לחץ תוך בטני חמור בתינוק פג הפסיק לתת שתן והכליות הפסיקו לתפקד. הפתרון הכירורגי שנבחר היה שימוש בשיטה כירורגית ידועה ומוכרת כטיפול בלחץ תוך בטני מוגבר במבוגרים ובילדים אך עדיין לא שימשה כטיפול בפגים.

17.01.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ניתוח בשיטה זו לא בוצע עד כה בתינוקות פגים בישראל



התרגשות רבה הייתה במחלקת הפגייה במרכז הרפואי לגליל. לאחר כארבעה חודשים שוחרר לביתו פעוט שנולד בחודש אוגוסט, בשבוע ה-28 להיריון, במשקל של 1.223 ק"ג.

מדובר בבנם הבכור של דינה ואריאל חמו מנהריה שהמתינו מספר שנים להיריון. במהלך האשפוז התינוק סבל מדלקת נמקית של המעי (NEC) חמורה מהרגיל. תסמונת זו המוכרת בקרב פגים, מופיעה בכ – 10% מהפגים הנולדים במשקל מתחת ל-1500 גרם ומלווה בתמותה של כ – 25%. במקרים מסוימים מתפתחים סיבוכים נדירים ואחד מהם התפתח בתינוק זה.

המיוחד במקרה זה הוא השימוש בטיפול כירורגי ידוע אשר טרם ניתן במקרים של סיבוכי דלקת מעי נמקית בפגים בישראל. הטיפול שעבר הפעוט במהלך מחלתו היה חדשני והוא בוצע בשיתוף פעולה הדוק בין מחלקת כירורגית ילדים, מחלקת פגים, מחלקת ההרדמה ורדיולוגיה פולשנית.

"עברנו תקופה קשה, לא ניתן לתאר את ההרגשה של הורים לחזור ערב ערב הביתה ללא בנם שנותר מאושפז בבית חולים בתוך אינקובטור מחובר לצינורות ולחוטים מפחידים שלידו מכשירים רפואיים רבים. אבל ידענו שאנחנו בידיים טובות כאן ליד הבית שלנו בנהריה ולא באיזה בית חולים מרוחק. אני רוצה לחזק הורים אחרים שנמצאים במצב דומה לשלנו. צריך להאמין בצוות ובמאמצים הכנים שלו לתת מענה רפואי ומקצועי שבמקרה שלנו הציל את חייו של בנינו", סיפרה האם דינה.

ד"ר יחיאל שויד מנהל כירורגית ילדים סיפר על ההליך הרפואי שעבר הפעוט: "ביצענו שלושה ניתוחים תוך זמן קצר יחסית. הראשון טיפול כירורגי דחוף עקב הופעת נמק של המעי כאשר המטרה העיקרית הייתה הצלת חייו של הפעוט על ידי כריתת מספר קטעי מעי נמקיים. לאחר מכן נזקק לניתוח דחוף נוסף בעקבות התפתחות לחץ תוך בטני גבוה ומסכן חיים, שהביא לאי ספיקה כלייתית חריפה ובצקת קשה בגוף. הניתוח השלישי נועד לסגור את דופן הבטן וליצור שלוש השקות במעי (חיבור קטעי מעיים אחד לשני), כדי לשמר אורך מעי מקסימאלי ולמנוע היווצרות 'תסמונת המעי הקצר'. בתום הניתוח נותרו לתינוק 50 ס"מ מעי דק לעומת אורך מעי דק של כ - 200 ס"מ בילוד בריא".

החידוש והייחודיות במקרה זה הייתה השימוש ב-VAC– יצירת לחץ שלילי המסייע בטיפול בפצעים במבוגרים ובילדים. לדוגמא: בפצעים בעור עם התכייבות על רקע סכרתי במבוגרים וכן במקרים לאחר טראומה בה לא מבוצעת סגירת דופן הבטן אלא סגירה ראשונית באמצעות ה VAC. הניתוח בפג בוצע על ידי ד"ר שויד - מנהל המחלקה לכירורגית ילדים, ד"ר מיכאל וייס – מנהל מערך הטראומה במרכז הרפואי, ד"ר אלון יולביץ – רופא בכיר בכירורגית ילדים וצוות מחלקת הרדמת ילדים בראשות ד"ר טטיאנה ארזומנוב. ניתוח בשיטה זו לא בוצע עד כה בתינוקות פגים בישראל ונמצאו מקרים בודדים בהם נעשה שימוש בטכניקה זו בעולם.

ד"ר ורד שפר פליישר מנהלת הפגייה: "הסיבוך הקשה שהתפתח לאחר הניתוח הראשון סיכן את חייו ולכן היה צורך בטיפול 'לא שגרתי' על מנת להציל את חייו. עקב התפתחות לחץ תוך בטני חמור התינוק הפסיק לתת שתן והכליות הפסיקו לתפקד. כל הניסיונות להפעיל מחדש את הכליות נכשלו ולכן נעשה מפגש רופאים מקצועי שכלל את רופאי הפגייה, נפרולוגית ילדים, וכירורגית ילדים בניסיון לחשוב על פתרון שיציל את חייו של התינוק. הפתרון הכירורגי שנבחר היה שימוש בשיטה כירורגית ידועה ומוכרת כטיפול בלחץ תוך בטני מוגבר במבוגרים ובילדים אך עדיין לא שימשה כטיפול בפגים. לאחר שיחה עם המשפחה הם הסכימו לביצוע הניתוח ולשמחתנו הרבה הפעולה הכירורגית הצליחה ובהדרגה הכליות חזרו לתפקד. לאורך תקופת ההחלמה מהניתוחים ניזון הפעוט במשך חודשיים דרך הוריד עד שהצליח להתגבר על הניתוח הקשה שעבר ולהתחיל לעכל את המזון באמצעות מערכת העיכול שלו".

הפג והוריו

 
ככל שחלפו השבועות מאז הלידה וסדרת הניתוחים, החל הפעוט לגדול ועלה למשקל של 3.350 ק"ג. לאחר שהובהר כי המערכות בגופו פועלות כסדרן הוחלט לשחררו לביתו תוך המשך מעקב אחריו. "אנו רוצים להודות לצוותים המסורים בפגיה ובכירורגית ילדים על היחס החם והאנושי בימים ובשבועות הקשים שעברו עלינו. חשנו עטופים באהבה מצד כל הרופאים, האחיות וכלל העובדים בביה"ח שליוו אותנו ונתנו לנו תחושה משפחתית. העליות והירידות לאורך התקופה חיזקו אותנו באמונה שנצליח והילד יחלים ונוכל לצאת סוף סוף הביתה".

האב אריאל היה נרגש גם הוא: "במהלך תקופת האשפוז והניתוחים ביקרתי מספר פעמים אצל הרב דוד אבוחצירא לבקש תפילה ולחזק את הצוות המסור. עברנו מסע ארוך שדומה לרכבת הרים פעם היינו למטה ופעם למעלה. תחושות פחד ודאגה התחלפו בתקווה, באושר ובשמחה גדולה. תודה למשפחות שלנו ולחברים שעטפו באהבה ועזרו לנו לשרוד את הימים הארוכים של האשפוז".

תגובות

מומלצים