משרד החינוך נכנע ללחץ ההורים בסוגיית הרישום לגנים

החל משנת הלימודים הבאה, תשע"ו, ייכנס לתוקפו חוק חינוך חובה חינם לגילאי 3-4, המחייב שכל הילדים בגילאים אלה יירשמו לגן, ילדים בגילאי 3-4 יוכלו להירשם לגנים פרטיים בעלי רישיון הפעלה, בניגוד לקביעה קודמת לפיה יש להירשם רק למוסדות של הרשות המקומית.

09.02.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
משרד החינוך נכנע ללחץ ההורים בסוגיית הרישום לגנים

משרד החינוך: "לוקחים אחריות על הילדים בגילאי 3-4, גן הילדים מהווה תשתית חשובה ורבת ערך בעיצוב דמותו של הילד".

החל משנת הלימודים הבאה, תשע"ו, ייכנס לתוקפו חוק חינוך חובה חינם לגילאי 3-4, אשר מחייב כי כל הילדים בגילאים אלה יבקרו בגן של הרשות המקומית או בגן פרטי בעל רישיון הפעלה. בהתאם לזאת, על הגנים יחול פיקוח פדגוגי, בריאותי ובטיחותי.

משרד החינוך לוקח אחריות על הילדים בגילאי 3-4, מתוך הבנה, כי גן הילדים מהווה תשתית חשובה ורבת ערך בעיצוב דמותו של הילד.
מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, מציינת, כי מחקרים בחינוך קובעים, כי לחינוך בגיל הרך השפעה מכרעת על התפתחותו של הילד. במסגרת הגן רוכשים הילדים  מיומנויות וכלים, בהם: חברות, משחק, יכולת הבעה, סקרנות, עניין, חקר, בניית זהות ומיומנויות נוספות שהן המפתח להתפתחות תקינה, לבריאות פיזית ונפשית ולהצלחה.

החל משנת הלימודים הבאה, תשע"ו, ייכנס לתוקפו חוק חינוך חובה חינם לגילאי 3-4. ילדים בגילאים אלה יזכו לפיקוח על מסגרת הגן הציבורי או הפרטי שהינו בעל רישיון הפעלה. הפיקוח יכלול מענה פדגוגי, בריאותי ובטיחותי. בשלב הראשון, המשרד לא יפעיל במסגרת יישום החוק אמצעי אכיפה, במטרה לאפשר למסגרות הגן הפרטיות ללא רישוי להשלים את  הליך יישום החוק.

מנתוני המשרד עולה, כי בשלוש השנים ליישום הרפורמה למעלה מ-90 אחוז מהילדים בגילאי 3-4 שולבו בגני הילדים וזכו לחינוך חינם. נתוני הביקוש מעידים על הבעת אמון במערכת החינוך, וברצון  ההורים לשלב את ילדיהם במערכת החינוך הציבורית. 

יצויין, כי החל בשנת תשע'ב (2012) בהליך הדרגתי ליישום חוק חינוך חובה וחינם החל מגילאי 3, בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג.

בהתאם להחלטת הממשלה מהתאריך ה- 8.1.2012, נקבע כי החוק ייכנס לתוקפו בתום שלוש שנים (תשע"ה) ולאחר מכן חלה דחיה נוספת לעוד שנה (תשע"ו).

היישום ההדרגתי נועד לאפשר למשרד החינוך ולרשויות המקומיות להיערך לקליטת הילדים באופן מיטבי, ולפיכך ננקטו שורה של פעולות, בהן: בניית גנים, הכשרת גננות וסייעות, גיבוש תכניות פדגוגיות ועוד. במקביל, המשרד הכיר בכ- 800 גנים פרטיים (מוכרים שאינם רשמיים) בעלי רישיון הפעלה, כדי לאפשר להורים להנות מסבסוד של עלות יום הלימודים בגן (בין השעות 08:13:20).

בעניין הסייעות ציינה מנכ"לית המשרד כהן: "אנו מודעים לכך, כי היקף הצוותים החינוכיים הפועלים בגן לרווחת הילדים, אינו מספק, ועל כן פעלנו להגדיל את צוות הגן באמצעות כ- 1,000 בנות שירות לאומי. המענה אינו מלא, ולפיכך המשרד שוקד כל העת על מציאת פתרונות שיקלו על עומס העבודה בגן".

תגובות

מומלצים