מה שלא רואים משם רואים מכאן

שיטה ייחודית מאפשרת לאבחן גידולים בלבלב ובדרכי המרה כולל הדגמה של ממצאים קטנים, שאינם ניתנים לעיתים רבות לפענוח מלא באמצעות בדיקות שגרתיות של CT, MRI ואולטרסאונד. ד"ר ויסאם סבית מתייחס ליתרונות השיטה.

31.03.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מה שלא רואים משם רואים מכאן

במרכז הרפואי לגליל, עורכים בדיקות בשיטה ייחודית במסגרת מכון הגסטרו. באמצעות ציוד אנדוסקופי מתבצעת חדירה לגוף דרך הפה או פי הטבעת, על מנת להגיע בצמידות מירבית לממצאים פתולוגיים שאינם ניתנים לעיתים רבות לפענוח מלא באמצעות בדיקות שגרתיות של CT, MRI ואולטרסאונד.

ד"ר ויסאם סבית, סגן מנהל מכון הגסטרו במרכז הרפואי התייחס ליתרונות השיטה: "ישנם מגוון שימושים לשיטה זו ובמרכזם היכולת לאבחן גידולים בלבלב ובדרכי המרה כולל הדגמה של ממצאים קטנים, שקשה להדגימם בבדיקות CT ו-MRI.

בזמן הבדיקה ניתן במידת הצורך לקחת דגימה מהגידול באמצעות שאיבת תאים או ביופסיה. כאן המקום להדגיש שבמרכז הרפואי לגליל הודות לשיתוף פעולה עם המכון הפתולוגי, אנו נותנים שירות ייחודי ולמיטב ידיעתנו היחידי בארץ, שבו הדגימה עוברת עיבוד במקום על ידי פתולוג שמגיע לבדיקה בזמן אמת, על מנת לקבוע את מידת הלימות הדגימה למתן אבחנה סופית.

בהרבה מקרים, אנו יכולים לתת תשובה פתולוגית מייד בתום הפעולה למטופל ולרופא הכירורג, במקום המתנה של ימים או שבועות, עד קבלת תשובת הדגימה וזאת, על מנת לקבל יחדיו החלטות מהירות הנוגעות להמשך הטיפול הרפואי. כמו כן, ניתן דרך בדיקה זו לדרג את הגידול על פי מידת התפשטותו המקומית כולל חדירה לכלי דם או פיזור לבלוטות לימפה סמוכות על מנת לקבוע אם הגידול נתיח.

יתרון נוסף לבדיקה זו על פני בדיקות רנטגן כמו CT או אולטראסאונד הוא ביכולתה להדגים אבנים בדרכי מרה ברמת דיוק שמתקרבת ל-100%, דבר המסייע להחליט על המשך טיפול.

סבית

שימוש נוסף בשיטה הוא לבדיקת נגעים שנמצאים בשכבות התת ריריות של דרכי העיכול העליונות אשר בבדיקה האנדוסקופית הרגילה, נראים כבלט לתוך חלל צינור העיכול מבלי יכולת לדעת את מקורם, ואילו בעזרת אולטראסאונד אנדוסקופי, ניתן לאפיין אותם נגעים ולדעת את שכבת המקור שלהם ואת מידת התפשטותם המקומית על מנת להחליט על המשך טיפול ניתוחי או מעקב בלבד.

השיטה מאפשרת גם דירוג של גידולים המתפתחים ברקטום (החלק האחרון של המעי הגס) על מנת להחליט על הגישה הטיפולית האופטימאלית בין אם ניתוח או טיפול אונקולוגי מקדים לניתוח, על מנת לשפר את סיכויי ההישרדות של המטופל. כמו כן, ניתן לבדוק פיסטולות באזור פי הטבעת שמתבטאות בפצע מפריש, כאבים וזיהומים באזור ואת המהלך שלהן על מנת להחליט על הטיפול הכירורגי האופטימאלי".

ד"ר סבית עובד במרכז הרפואי לגליל מזה 18 שנים, הוא בוגר בית הספר לרפואה בטכניון והתמחה ברפואה פנימית במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה ובתחום הגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי לגליל.

הוא מומחה בבדיקות ERCP (בדיקה אנדוסקופית של דרכי מרה ולבלב, שמטפלת בעיקר באבנים בדרכי מרה וגם בגידולים בדרכי מרה ולבלב ובמחלות דלקתיות בהם). לפני מספר שנים הוא פתח שירות ה-EUS במרכז הרפואי לגליל אחרי השתלמות בנושא בבית החולים סאן רפאל, במילאנו שבאיטליה, הנחשב לאחד המרכזים המובילים בעולם בבדיקות EUS .

"לשמחתי הצלחנו במקרים רבים לאבחן ממצאים חריגים שלעיתים נעלמים מן העין בבדיקות השגרתיות", סיכם ד"ר סבית.

תגובות

מומלצים