למשרד הפנים אין נתונים, רשויות מקומיות אינם ממלאים אחר הוראות החוק

שרי הפנים בעבר ובהווה ועשרות רשויות מקומיות אינם ממלאים אחר הוראות החוק, היועצות למעמד האישה ברשויות המקומיות ממלאות תפקיד מהותי בציר חשוב בפעילות המועצה

21.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
למשרד הפנים אין נתונים, רשויות מקומיות אינם ממלאים אחר הוראות החוק

למשרד הפנים אין נתונים רוב היועצות משמשות בתפקידן בנוסף לתפקיד ניהולי אחר ויש להן תקציב זעום, אם בכלל

"איך ייתכן שיש חוק ומי שאמון על אכיפתו לא יצר מנגנון בקרה, פיקוח ואכיפה?" אמרה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ עאידה תומא-סלימאן בדיון על מעמדן של היועצות למעמד האישה ברשויות המקומיות

"נראה לי שמבקר המדינה ישמח לטפל בנושא. היועצות למעמד האישה ברשויות המקומיות ממלאות תפקיד מהותי בציר חשוב בפעילות המועצה. תפקידן אינו לארגן קורס העצמה לנשים אלא לשנות את פעילות המועצה ואת השירותים שהיא אמורה לספק לתושבים. לכן צריך להגדיר את תפקידן במדויק ולוודא שיש לכל אחת מהן תקן ולא שיעמיסו את התפקיד הזה על מי שכבר יש לה תפקיד חשוב אחר. על היועצת למעמד האישה לעבוד מול כל מחלקות העירייה ולא רק כיועצת ראש העיר. היועצת למעמד האישה איננה קישוט ולא עוד מינוי פוליטי. אנו לא מרוצות מהחוק הקיים, אבל אפילו הוא אינו מיושם. אם בעיר שמונה 400,000 תושבים מקצים ליועצות 200,000 ₪ זה תקציב של שקל לכל אישה וזה מעיד על יחס העיריות לנושא".

הוועדה פונה לשר הפנים ודורשת ממנו להבהיר לה מהו מנגנון האכיפה שהוא יפתח על מנת לוודא שמירת חוק היועצות.

ח"כ בני בגין: מדובר ב150 תקנים. זה לא בשמים. הייתי נוקט בדרך שדומה לתקצוב הדיפרנציאלי בחינוך ולא לצפות למצ'ינג ברשויות חלשות. אם יהיו תקנים, כל השאר כבר יבוא. אני מקווה שתוך מספר חודשים אפשר יהיה להשלים את המהלך".

ורד סויד, ראש הרשות לקידום מעמד האישה: "פיטרו יועצת מצוינת ברמת גן. התנגדנו לפיטורים ונתנו נימוקים. הסמכות לפטר נתונה בידי חברי המועצה. אנו מתנגדות שאפשר לפטר בלי הליך מקצועי".

ענת לבנת, יו"ר איגוד היועצות: "באשדוד כיהנה יועצת ב100% משרה. כולנו רצינו להיות כמוה. היא סיימה את תפקידה וכבר 9 חודשים אין שם יועצת. בחוק נאמר שתפקיד היועצת לא יפגע בתפקידה האחר. אני מכהנת גם כמנהלת האגף לחינוך גופני. אני מג'נגלת. או שזה פוגע בתפקיד או באישה. אנו במלחמה מתמדת. נושא התקן, הדרגה וההכשרה צריך להיות בילט אין".

ופא שאהין אטראד, מנהלת "אלזהראא": בכל פעם מעלים את עניין התקן והתקציב כאילו זה נטל. ב-2008 נזרק הנטל הזה על הרשויות המקומיות. לחוק אין שיניים. מתוך 74 רשויות ערביות יש רק 11 יועצות שנבחרו במכרז על פי חוק. היועצות אינן מתוקצבות ישירות. במקרה הטוב הן מקבלות משהו מהתקציב השוטף. הן מוגדרות כתפקיד בכיר ולכן זה אמור לעלות לרשויות הרבה כסף שברשויות הערביות אין להן לשלם. צריך לתקן את החוק שיכלול תקנים להקמת מחלקה לקידום נשים עם תקציב".

תגובות

מומלצים